Gå til innhold

Overspising

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skriver dette anonymt fordi jeg synes det er litt vanskelig å snakke om, men jeg håper kanskje noen her kjenner seg igjen eller har noen gode råd.

Jeg sliter med overspising som kommer i perioder. Har hatt det sånn siden ca. 2016. Det skjer som regel 1–2 ganger i uka, men det varierer litt. Ofte er det ikke bare én episode, men heller en hel dag hvor jeg småspiser/overspiser jevnt gjennom dagen.

Det som er frustrerende er at jeg føler jeg “gjør alt riktig”. Jeg prøver å:

• spise nok og jevnt gjennom dagen
  • ikke kategorisere mat som “lov” eller “ulovlig”
  • ikke være for streng med meg selv
  • ha et normalt og balansert kosthold

Jeg har også prøvd å være mer streng ved å følge en slags diett eller holde meg  til en plan. 

Men det skjer igjen og igjen, uansett hva jeg prøver.

Jeg merker at det ofte kan trigges av at jeg er sliten, kjeder meg, eller er litt utenfor rutine (f.eks. fri fra jobb). Det føles ikke nødvendigvis som fysisk sult, mer som en slags uro eller behov for noe… men jeg ender opp med å spise.

Det er ikke sånn at jeg mister helt kontrollen på én gang, men mer at jeg hele tiden går tilbake til mat gjennom dagen, selv om jeg egentlig ikke trenger det.

Jeg synes dette er både frustrerende og litt skamfullt, spesielt fordi jeg prøver å ha et avslappet og sunt forhold til mat. Har jo også et ønske om å gå litt ned i vekt, men det har blitt satt på vent inntil jeg klarer å ha et mer sunt forhold til mat.

Er det noen som kjenner seg igjen i dette?
Og hva har eventuelt hjulpet dere? 

Setter veldig pris på alle innspill 💛

Anonymkode: e48cc...5c3

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok kontakt med en livsstil coach som satte opp mat og treningsprogram der det også lå i matplanen mat du kan "kose deg" med.  Du intervjues ut i fra din kropp, vekt og problemer og det lages ett individuelt opplegg.  Sjekk ut Inger Mjøs på insta. 

Anonymkode: b9e17...873

Skrevet

Hei! Jeg har overspisingslidelse og i perioder har det vært så ille at jeg overspiser hver dag! Det som har hjulpet hos meg har vært psykolog 🙂 Har gått der 1 år og føler meg frisk nå! Men jeg kommer nok til å gå til Psykolog i flere år (type hver 3 uke ca) da jeg har hatt en tendens før at overspisingen kommer tilbake etter behandling er ferdig...Prøvde først å få komme inn på DPS, men var ikke syk nok 🙄 Så jeg går privat nå..

Anonymkode: e3fb6...0d4

• Hjerte 3
Skrevet

Kutt ut ultraprossesert mat og spis ting som er minst mulig bearbeidet.

Hel mat som kjøtt, fisk, grønnsaker og store havregryn. Youghurt uten tilsetninger.

Det er lett å klemme i seg ti oreokjeks, ikke like fristende med ti kokte egg. 

Ultraprossesert mat er skapt av den avlagte tobakksindustrien for å skape stort forbruk og høye salgstall. 

Anonymkode: 11b47...3f4

• Liker 5
Skrevet

Du beskriver meg på en prikk slik jeg hadde det tidligere. Forsøkt alle de "riktige" tipsene, og at spisingen trigges av kjedsomhet, over/understimuli, fravær av rutine. Opplevde selv ekstreme mengder skyld og skam. Spesielt når jeg ikke hadde en "god" grunn til å overspise.

For meg var det flere tips som hjalp. Noen tar for seg mat og kosthold, andre selvfølelse og utseende. En oppsummering:

- Sjokolade gir meg tilfredsstillelse i noen minutter. En slank kropp gir meg tilfredsstillelse for livet

- Jeg er glad i meg selv, og derfor behandler jeg kroppen med respekt og omtanke. Dette gjelder også for hva jeg putter inn i den

- Jeg kan spise hva jeg vil når jeg vil, men akkurat nå velger jeg å vente

- Jeg er fysen, ikke sulten. Jeg knekker opp tre fire knekkebrød og spiser disse som snacks i stedet. Krydrer med gastromat/næringsgjær

Overspisingen min ble også så ille at jeg utviklet bulimi, og mottok da medikamentell behandling (fluoxetine). Dette er en antidepressiva som kan hjelpe på overspising. Merk: dette er ikke sammenlignbart med wegovy/ozempic

Anonymkode: 9052f...eb4

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver.

Overspising her og der skjer enda, forskjellen er vel heller ta én dag med overspising ikke blir til 2-3 fordi jeg blir lei meg for at jeg gikk på en smell. Jeg straffer heller heller ikke meg selv ved å kutte mat helt i etterkant lenger.

Jeg har ingen kilo å bli kvitt, så jeg lever med det, og skammer meg heller ikke over det. Jeg har ellers et sunt og godt kosthold, og tåler derfor en dårlig dag. Det gjør vi alle.

Tenker at dette også gjelder for deg, en slik dag velter ikke lasset. Da tar jeg selvfølgelig utgangspunkt i at du ikke spiser for mange dager ila den ene dagen.

Du trenger ikke å sette hele vektprosjektet på vent. Hva med å ligge litt lavere i kalorier resten av uken, og gi deg selv en spisedag eller to?

Anonymkode: 34c10...914

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Jeg har overspisingslidelse og i perioder har det vært så ille at jeg overspiser hver dag! Det som har hjulpet hos meg har vært psykolog 🙂 Har gått der 1 år og føler meg frisk nå! Men jeg kommer nok til å gå til Psykolog i flere år (type hver 3 uke ca) da jeg har hatt en tendens før at overspisingen kommer tilbake etter behandling er ferdig...Prøvde først å få komme inn på DPS, men var ikke syk nok 🙄 Så jeg går privat nå..

Har vurdert det selv, er bare så dyrt... Har du tips til noen flinke? De fleste tilbyr vel digital behandling nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overspising her og der skjer enda, forskjellen er vel heller ta én dag med overspising ikke blir til 2-3 fordi jeg blir lei meg for at jeg gikk på en smell. Jeg straffer heller heller ikke meg selv ved å kutte mat helt i etterkant lenger.

Jeg har ingen kilo å bli kvitt, så jeg lever med det, og skammer meg heller ikke over det. Jeg har ellers et sunt og godt kosthold, og tåler derfor en dårlig dag. Det gjør vi alle.

Tenker at dette også gjelder for deg, en slik dag velter ikke lasset. Da tar jeg selvfølgelig utgangspunkt i at du ikke spiser for mange dager ila den ene dagen.

Du trenger ikke å sette hele vektprosjektet på vent. Hva med å ligge litt lavere i kalorier resten av uken, og gi deg selv en spisedag eller to?

Jeg tåler også en dårlig dag, men har det ikke noe godt med meg selv slik jeg holder på. Vil gjerne kunne takle dårlige dager på andre vis, og kun spise mat når jeg er sulten/ha regelmessige måltider.

Har vært inne på tanken om å ha en spisedag i uka ja. Er bare så redd det forsterker overspisingen ved at jeg tenker jeg må spise lite de andre dagene, kroppen går litt i "sultmodus", og når denne spisedagen kommer så ender det i store mengder mat... At det blir veldig "alt-eller-ingenting".

Men kanskje verdt et forsøk? Har du erfaring selv med at det hjelper?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vurdert det selv, er bare så dyrt... Har du tips til noen flinke? De fleste tilbyr vel digital behandling nå?

Jeg har ikke noen spesiell anbefaling, men ta gjerne å søk på google i ditt område! De må ikke ha spesialisert seg innen spiseforstyrrelser for å være gode 🙂 Om du ikke har helseforsikring via jobb (min forsikring dekker 12 timer i året), så ville jeg begynt å spare opp! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei,

Jeg skriver dette anonymt fordi jeg synes det er litt vanskelig å snakke om, men jeg håper kanskje noen her kjenner seg igjen eller har noen gode råd.

Jeg sliter med overspising som kommer i perioder. Har hatt det sånn siden ca. 2016. Det skjer som regel 1–2 ganger i uka, men det varierer litt. Ofte er det ikke bare én episode, men heller en hel dag hvor jeg småspiser/overspiser jevnt gjennom dagen.

Det som er frustrerende er at jeg føler jeg “gjør alt riktig”. Jeg prøver å:

• spise nok og jevnt gjennom dagen
  • ikke kategorisere mat som “lov” eller “ulovlig”
  • ikke være for streng med meg selv
  • ha et normalt og balansert kosthold

Jeg har også prøvd å være mer streng ved å følge en slags diett eller holde meg  til en plan. 

Men det skjer igjen og igjen, uansett hva jeg prøver.

Jeg merker at det ofte kan trigges av at jeg er sliten, kjeder meg, eller er litt utenfor rutine (f.eks. fri fra jobb). Det føles ikke nødvendigvis som fysisk sult, mer som en slags uro eller behov for noe… men jeg ender opp med å spise.

Det er ikke sånn at jeg mister helt kontrollen på én gang, men mer at jeg hele tiden går tilbake til mat gjennom dagen, selv om jeg egentlig ikke trenger det.

Jeg synes dette er både frustrerende og litt skamfullt, spesielt fordi jeg prøver å ha et avslappet og sunt forhold til mat. Har jo også et ønske om å gå litt ned i vekt, men det har blitt satt på vent inntil jeg klarer å ha et mer sunt forhold til mat.

Er det noen som kjenner seg igjen i dette?
Og hva har eventuelt hjulpet dere? 

Setter veldig pris på alle innspill 💛

Det er vel mer emosjonell overspising som trigges når du er sliten, stressa eller føler deg utilstrekkelig. At det bare skjer 1-2 ganger i uka og at du prøver å holde et normalt måltidsmønster er bra. Mange som sliter har store daglige spiseorgier med eller uten kompenserende atferd (oppkast, straffetrening, påfølgende sulting, avføringsmidler)  og ramler ut av arbeidsliv/studier fordi spiseforstyrrelsen har tatt over hele livet deres. Kontakt ROS el Spisfo eller sjekk ut nettsidene deres. Det er gratis lavterskeltilbud og de har mye bra 

Anonymkode: 31cc8...ff0

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tok kontakt med en livsstil coach som satte opp mat og treningsprogram der det også lå i matplanen mat du kan "kose deg" med.  Du intervjues ut i fra din kropp, vekt og problemer og det lages ett individuelt opplegg.  Sjekk ut Inger Mjøs på insta. 

Jeg har også prøvd  coach, men opplevde at matplan, fokus på kalorier og ukentlig veiing bare trigget meg.  Skulle gjerne ønske jeg kunne fulgt en matplan da jeg liker å ha struktur og rutiner, men det funker rett og slett ikke for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Veldig dårlig råd som bare vil trigge spiseforstyrrelsen ytterligere!

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror du har misforstått. Det er ikke en diett- og treningsplan TS trenger. Overspisingen er emosjonell, så hun trenger en psykolog/samtaleterapeut.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel mer emosjonell overspising som trigges når du er sliten, stressa eller føler deg utilstrekkelig. At det bare skjer 1-2 ganger i uka og at du prøver å holde et normalt måltidsmønster er bra. Mange som sliter har store daglige spiseorgier med eller uten kompenserende atferd (oppkast, straffetrening, påfølgende sulting, avføringsmidler)  og ramler ut av arbeidsliv/studier fordi spiseforstyrrelsen har tatt over hele livet deres. Kontakt ROS el Spisfo eller sjekk ut nettsidene deres. Det er gratis lavterskeltilbud og de har mye bra 

Absolutt! Skal sies at jeg har blitt "bedre", kunne også drive med kompenserende adferd før, som oppkast, store mengder trening og sulting. Det fører kun til en vond sirkel, så det har jeg sluttet med for lengst.

Takk! Det skal jeg gjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tåler også en dårlig dag, men har det ikke noe godt med meg selv slik jeg holder på. Vil gjerne kunne takle dårlige dager på andre vis, og kun spise mat når jeg er sulten/ha regelmessige måltider.

Har vært inne på tanken om å ha en spisedag i uka ja. Er bare så redd det forsterker overspisingen ved at jeg tenker jeg må spise lite de andre dagene, kroppen går litt i "sultmodus", og når denne spisedagen kommer så ender det i store mengder mat... At det blir veldig "alt-eller-ingenting".

Men kanskje verdt et forsøk? Har du erfaring selv med at det hjelper?

Ja, erfaringen min med overspising og straff ved å ikke spise er nå 16 år gammel, fra jeg var 16.

Jeg har gått i behandling for mange år siden, og straffer ikke meg selv lenger som sagt, men det sklir fortsatt ut i overspising i blant. Men altså, det er ikke så voldsomt, og nå er jeg bare der at jeg godtar at jeg aldri vil ha et 100% avslappet forhold til mat 100% av tiden.

Lørdag er for meg "spisedag", men prøver likevel å holde det til en relativt normal dag, men med en god middag og litt snacks i tillegg. I helgen spiser jeg også frokost, noe jeg ikke gjør i hverdagen. I hverdagen spiser jeg kun mellom 11.30-19.00. Er det noe spesielt som skjer så justerer jeg det, men hodet og kroppen har det best sånn.

Jeg føler jo at det hjelper, jeg har det jo ganske godt med meg selv nå, og det er det viktigste. Det blir kanskje vanskelige å forklare siden jeg skrev det om å aldri ha et avslappet forhold til mat, for jeg føler meg jo ganske avslappet, men det er fordi jeg har kontroll. Hvis du skjønner? Jeg har mine rutiner som selvfølgelig er å ha kontroll på hva jeg spiser i det daglige, og de gir rom for å ha en dårlig dag. Og den kan komme utenom den faste spisedagen, men da går jeg bare tilbake til rutinen min dagen etterpå. Avslappet, men kontrollert. 

Du skal ikke spise ekstra lite en dag fordi du spiste ekstra mye dagen før, det blir straff. Men siden du skal ned i vekt så skal du allerede ligge i et visst underskudd ila uka, og da ville jeg kanskje lagt meg på et snitt som ga rom for å gå på en smell. Går du ikke på en smell så når du målet ditt fortere, og går du på en smell så er ingen skade skjedd. 

Har du snakket med fastlegen din? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Veldig dårlig råd som bare vil trigge spiseforstyrrelsen ytterligere!

Kan du peke på hva det er du mener er et dårlig råd?

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, erfaringen min med overspising og straff ved å ikke spise er nå 16 år gammel, fra jeg var 16.

Jeg har gått i behandling for mange år siden, og straffer ikke meg selv lenger som sagt, men det sklir fortsatt ut i overspising i blant. Men altså, det er ikke så voldsomt, og nå er jeg bare der at jeg godtar at jeg aldri vil ha et 100% avslappet forhold til mat 100% av tiden.

Lørdag er for meg "spisedag", men prøver likevel å holde det til en relativt normal dag, men med en god middag og litt snacks i tillegg. I helgen spiser jeg også frokost, noe jeg ikke gjør i hverdagen. I hverdagen spiser jeg kun mellom 11.30-19.00. Er det noe spesielt som skjer så justerer jeg det, men hodet og kroppen har det best sånn.

Jeg føler jo at det hjelper, jeg har det jo ganske godt med meg selv nå, og det er det viktigste. Det blir kanskje vanskelige å forklare siden jeg skrev det om å aldri ha et avslappet forhold til mat, for jeg føler meg jo ganske avslappet, men det er fordi jeg har kontroll. Hvis du skjønner? Jeg har mine rutiner som selvfølgelig er å ha kontroll på hva jeg spiser i det daglige, og de gir rom for å ha en dårlig dag. Og den kan komme utenom den faste spisedagen, men da går jeg bare tilbake til rutinen min dagen etterpå. Avslappet, men kontrollert. 

Du skal ikke spise ekstra lite en dag fordi du spiste ekstra mye dagen før, det blir straff. Men siden du skal ned i vekt så skal du allerede ligge i et visst underskudd ila uka, og da ville jeg kanskje lagt meg på et snitt som ga rom for å gå på en smell. Går du ikke på en smell så når du målet ditt fortere, og går du på en smell så er ingen skade skjedd. 

Har du snakket med fastlegen din? 

Det er også denne kontrollen jeg gjerne vil få! At jeg kan planlegge når jeg skal «kose» meg, og at det ikke sklir ut i fråtsing av mat hele dagen lang. Trives best når jeg klarer å holde meg til rutinene mine. Jeg også liker å vente med første måltid til rundt lunsjtider, spiser 3 måltider ila dagen. Men opplever altfor ofte at jeg ikke klarer det. Går utover selvtilliten og mestringsfølelsen også, at jeg aldri klarer det jeg vet er best for meg selv. Handler jo ikke om noen streng slankekur eller regler rundt mat, bare å kunne spise på en slik måte som skaper både god mental og fysisk helse.

Skrevet

Jeg vet jeg har lettere for å spise mer når jeg er trøtt og har sovet dårlig, da blir jeg naturlig nok mer sliten og stresset. Så blir det en litt ond sirkel fordi jeg blir enda mer daff og sliten. Det meste løste seg for meg da jeg ble streng med døgnrytmen og tok hensyn til behovet for søvn. Når jeg sover godt og er uthvilt blir jeg mindre stresset/sliten selv med samme belastning. Jeg holder omtrent samme rytme i helgene som i ukedagene.

Hvordan er søvnen din?

Anonymkode: 3d0c7...69d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke noen spesiell anbefaling, men ta gjerne å søk på google i ditt område! De må ikke ha spesialisert seg innen spiseforstyrrelser for å være gode 🙂 Om du ikke har helseforsikring via jobb (min forsikring dekker 12 timer i året), så ville jeg begynt å spare opp! 

Fikk faktisk booket meg en time allerede i kveld (digitalt). Håper det blir værdt det🫣

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kutt ut ultraprossesert mat og spis ting som er minst mulig bearbeidet.

Hel mat som kjøtt, fisk, grønnsaker og store havregryn. Youghurt uten tilsetninger.

Det er lett å klemme i seg ti oreokjeks, ikke like fristende med ti kokte egg. 

Ultraprossesert mat er skapt av den avlagte tobakksindustrien for å skape stort forbruk og høye salgstall. 

Anonymkode: 11b47...3f4

Jeg spiser som regel minst mulig ultraprossesert mat og «ren» mat. Men når overpisingstrangen kicker inn så hjelper det ikke… Spiser det jeg finner i skuffer og skap, jo mer ultraprossesert jo bedre.

• Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...