Degusen Skrevet 14. april #1 Skrevet 14. april Kvinne på 46 år her. Jeg har begynt å få litt slapp hud i ansikt og hals, samt en del pigmentflekker. På tide og ta noen hudpleiegrep med andre ord.( jeg vet jeg burde begynt før) Har lest litt om koreansk hudpleie og lurer på om noen her har erfaring med det? positiv, negativ, hvilke produkter du brukte? Jeg ønsker å jevne ut hudtonen min, samt få en litt freshere glød i huden. Gi meg tips og råd!
AnonymBruker Skrevet 14. april #2 Skrevet 14. april Viktigste er vann og spf hver dag. Da er mye gjort. Ellers liker jeg å holde det naturlig. Oljer om natten, vasker med vann morgen og kveld, og ansiktsyoga. Anonymkode: 70b37...902 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Viktigste er vann og spf hver dag. Da er mye gjort. Ellers liker jeg å holde det naturlig. Oljer om natten, vasker med vann morgen og kveld, og ansiktsyoga. Anonymkode: 70b37...902 Noen spesielle øvelser du tar, evt link? Hvor tidkrevende er dette? Anonymkode: ac416...6cc
AnonymBruker Skrevet 14. april #4 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Noen spesielle øvelser du tar, evt link? Hvor tidkrevende er dette? Anonymkode: ac416...6cc Det er ikke tidkrevende. Det er bare et kjapt google søk unna, eller en titt inne på youtube. Det tar mye mindre tid med litt ansiktsyoga enn tiden du bruker på mobilen tipper jeg Anonymkode: 70b37...902
Roci Skrevet 15. april #5 Skrevet 15. april (endret) Degusen skrev (På 14.4.2026 den 8.55): Kvinne på 46 år her. Jeg har begynt å få litt slapp hud i ansikt og hals, samt en del pigmentflekker. På tide og ta noen hudpleiegrep med andre ord.( jeg vet jeg burde begynt før) Har lest litt om koreansk hudpleie og lurer på om noen her har erfaring med det? positiv, negativ, hvilke produkter du brukte? Jeg ønsker å jevne ut hudtonen min, samt få en litt freshere glød i huden. Gi meg tips og råd! Uavhengig av om du bruker koreansk eller vestlig hudpleie, så bør du fokusere på produkter med ingredienser som har dokumentert effekt på dine "problemområder". For slapp hud er det retinoider (retinol eller retinaldehyd) og peptider som har vist best resultater, og når det gjelder pigmentflekker er det antioxidanter som C-vitamin og niacinamide, eksfolierende syrer og såkalte tyrosinasehemmere som azelainsyre og tranexaminsyre som har best effekt. K-beauty er supergode på fukt og barrierestyrkende ingredienser, noe som er helt ypperlig å kombinere med aktive ingredienser som f.eks. C-vitamin, eksfolierende syrer og retinoider, som ofte øker hudens fuktbehov. Og til slutt er solkrem med høy faktor ditt viktigste "anti-age"-hudpleieprodukt. UV-stråling er den viktigste faktoren når det gjelder rynker og for tidlig hudaldring. UVA-stråler trenger dypt ned i huden og ødelegger fibroblasterne som produserer kollagen, elastin og hyaluronsyre, slik at huden blir slapp og rynkete. Det er også UV-stråling som fører til pigmenteringer i huden. UVA-stråling trenger gjennom både skydekke og vindusruter. Det er med andre ord ikke tilstrekkelig å bruke solkrem bare når du skal være ute i solen. Om du ønsker det, kan jeg foreslå en rutine med forslag til produkter Støtter forslaget om ansiktsyoga, og ansiktsmassasje er utmerket til å få i gang blodsirkulasjonen i huden for å få mer glød Endret 15. april av Roci 1 1
Degusen Skrevet 20. april Forfatter #6 Skrevet 20. april Roci skrev (På 15.4.2026 den 8.58): Uavhengig av om du bruker koreansk eller vestlig hudpleie, så bør du fokusere på produkter med ingredienser som har dokumentert effekt på dine "problemområder". For slapp hud er det retinoider (retinol eller retinaldehyd) og peptider som har vist best resultater, og når det gjelder pigmentflekker er det antioxidanter som C-vitamin og niacinamide, eksfolierende syrer og såkalte tyrosinasehemmere som azelainsyre og tranexaminsyre som har best effekt. K-beauty er supergode på fukt og barrierestyrkende ingredienser, noe som er helt ypperlig å kombinere med aktive ingredienser som f.eks. C-vitamin, eksfolierende syrer og retinoider, som ofte øker hudens fuktbehov. Og til slutt er solkrem med høy faktor ditt viktigste "anti-age"-hudpleieprodukt. UV-stråling er den viktigste faktoren når det gjelder rynker og for tidlig hudaldring. UVA-stråler trenger dypt ned i huden og ødelegger fibroblasterne som produserer kollagen, elastin og hyaluronsyre, slik at huden blir slapp og rynkete. Det er også UV-stråling som fører til pigmenteringer i huden. UVA-stråling trenger gjennom både skydekke og vindusruter. Det er med andre ord ikke tilstrekkelig å bruke solkrem bare når du skal være ute i solen. Om du ønsker det, kan jeg foreslå en rutine med forslag til produkter Støtter forslaget om ansiktsyoga, og ansiktsmassasje er utmerket til å få i gang blodsirkulasjonen i huden for å få mer glød
Degusen Skrevet 20. april Forfatter #7 Skrevet 20. april Roci skrev (På 15.4.2026 den 8.58): Uavhengig av om du bruker koreansk eller vestlig hudpleie, så bør du fokusere på produkter med ingredienser som har dokumentert effekt på dine "problemområder". For slapp hud er det retinoider (retinol eller retinaldehyd) og peptider som har vist best resultater, og når det gjelder pigmentflekker er det antioxidanter som C-vitamin og niacinamide, eksfolierende syrer og såkalte tyrosinasehemmere som azelainsyre og tranexaminsyre som har best effekt. K-beauty er supergode på fukt og barrierestyrkende ingredienser, noe som er helt ypperlig å kombinere med aktive ingredienser som f.eks. C-vitamin, eksfolierende syrer og retinoider, som ofte øker hudens fuktbehov. Og til slutt er solkrem med høy faktor ditt viktigste "anti-age"-hudpleieprodukt. UV-stråling er den viktigste faktoren når det gjelder rynker og for tidlig hudaldring. UVA-stråler trenger dypt ned i huden og ødelegger fibroblasterne som produserer kollagen, elastin og hyaluronsyre, slik at huden blir slapp og rynkete. Det er også UV-stråling som fører til pigmenteringer i huden. UVA-stråling trenger gjennom både skydekke og vindusruter. Det er med andre ord ikke tilstrekkelig å bruke solkrem bare når du skal være ute i solen. Om du ønsker det, kan jeg foreslå en rutine med forslag til produkter Støtter forslaget om ansiktsyoga, og ansiktsmassasje er utmerket til å få i gang blodsirkulasjonen i huden for å få mer glød Jatakk! Jeg hadde blitt kjempeglad og takknemlig om du ville sette opp et hudpleieforslag til meg. Jeg går meg nemlig vill i jungelen av hudpleieprodukter. 🙃
Roci Skrevet 21. april #8 Skrevet 21. april Degusen skrev (23 timer siden): Jatakk! Jeg hadde blitt kjempeglad og takknemlig om du ville sette opp et hudpleieforslag til meg. Jeg går meg nemlig vill i jungelen av hudpleieprodukter. 🙃 Det er virkelig en hudpleiejungel der ute, så det skjønner jeg godt! Jeg har fokusert på produkter fra kjente K-beautymerker i innrettet mot å gi fukt, glød, redusere pigmentflekker og "plumpe"/stramme opp huden. Du sier ikke noe om hvilken hudtype du har, men basert på alderen din regner jeg med at du kjenner at den har begynt å bli litt tørrere og mer fuktfattig. Jeg setter opp flere forslag under hver kategori, så har du litt å velge i. Jeg har forsøkt å holde meg til noen få nettbutikker for enkelhets skyld, men jeg vil oppfordre deg til å sjekke prisene da de kan være lavere hos andre nettbutikker. Morgen: rens med lunkent vann, avslutt evt. med kaldt vann for å få i gang blodsirkulasjonen. Det er som regel ikke nødvendig å rense huden om morgenen, spesielt hvis man har litt tørr/fuktfattig hud. antioksidantserum (reduserer også pigmentflekker). Annen hver dag til å begynne med. Axis-Y Dark Spot Correcting Serum (aktiv ingrediens: niacinamide) Nine Less Mela Pro Tranexamic Acid Serum (aktive ingredienser: tranexaminsyre, niacinamide, c-vitamin) Anua Niacinamide 10% + TXA 4% Serum (aktive ingredienser: niacinamide, tranexaminsyre, alpha arbutin) peptidserum (styrker hudbarrieren, stimulerer hudens egen produksjon av kollagen og elastin, øker hudens fuktopptak) COSRX The 6 Peptide Skin Booster Serum Sungboon Editor Silk Peptide Intensive Lift Ampoule Numbuzin No. 9 NAD Bio Lifting Essence fuktighetskrem: HaruHaru wonderBlack Rice 5 Ceramide Barrier Moisturizing Cream - utmerket for tørr hud Mixsoon Bifida Cream - inneholder probiotika og melkesyre som fukter, styrker hudbarrieren og gir glød. Litt lettere enn HaruHaru Anua PDRN Hyaluronic Acid 100 Moisturizing Cream - inneholder PDRN, som skal stimulere cellefornyelsen og øke kollagenproduksjonen. PDRN er en svært populær ingrediens innen K-beauty for tiden, men vær oppmerksom på at produkter med PDRN ikke er veganske. Solkrem (forebygger hudaldring, beskytter mot solskader og pigmenteringer, forebygger mot hudkreft) Beauty of Joseon Relief Sun Aqua Fresh SPF50 House of HurWeightless Sun Fluid SPF50 + PA++++ Purito Seoul Daily Soft Touch Sunscreen SPF50 + PA++++ (litt "rikere" enn de to andre, som er veldig lette. Denne er også vann- og svetteresistent). Kveld: Rens med mildt og effektivt renseprodukt for å fjerne solkrem og evt. sminke. K-beauty er opptatt av dobbeltrens, men for moden hud som er litt tørr/dehydrert, er ikke dette en optimal rensemetode. Jeg vil heller foreslå noen rensekremer som ikke stripper huden for fukt, men som likevel fjerner solkrem og sminke effektivt. Eventuelt kan du rense i to omganger med samme produkt, det går helt fint. En annen ting å være oppmerksom på, er at det faktisk tar litt tid for renseprodukter å løse opp solkrem, sminke og smuss, så man bør massere produktet inn i ansiktet i ett minutts tid før man skyller det av. Rens: The Ordinary Glycolipid Cream Cleanser Lumene Nordic Oat Milk Oil Cleanser La Roche-Posay Tolèriane Cleanser Eksfoliering - hjelper huden med å bli kvitt overskudd av døde hudceller, noe som øker fuktopptak, gir glød og over tid bidrar til å redusere pigmenteringer. 2-3 kvelder i uka, ikke samtidig som retinoid. Medicube Zero Pore Pads Mild - eksfolierer med PHA (Poly Hydroxy Acid) som egner seg godt til å begynne med om man ikke har brukt syreeksfoliering før. Inneholder også fuktighetsgivende ingredienser. By Wishtrend Mandelic Acid Gentle Exfoliating Toner - inneholder 5% mandelsyre som eksfolierer skånsomt og gir fukt Isntree Clear Skin AHA 8% Essence - inneholder en kombinasjon av 4% glycolsyre og 4% melkesyre, som eksfolierer skånsomt og gir fukt. Retinoid (A-vitaminsyre) - det mest veldokumenterte virkestoffet for å forebygge og redusere rynker og reparere solskadet hud. Må brukes kontinuerlig over tid for å gi synlige resultater. Begynn med lav konsentrasjon og bygg opp hudens toleranse gradvis. 2 kvelder i uka til å begynne med, ikke samtidig som eksfoliering. COSRX The Retinol 0.1 Cream - inneholder 0,1% retinol som er perfekt å starte med hvis du har litt sensitiv hud. COSRX The Retinol 0.3 Cream - inneholder 0,3% retinol som passer for "begynnere" uten sensitiv hud. Anua Nano Retinol 0,3% + Niacin Renewing Serum - inneholder 0,3 % retinol som også passer bra for "begynnere" uten sensitiv hud. Inneholder i tillegg niacinamide som bl.a. virker på pigmenteringer. Fuktighetskrem: Samme som om morgenen. Dette var nok mye å sette seg inn i på en gang, og her kommer litt mer informasjon du kan ta med deg Du trenger ikke å starte med alt på en gang. Bruk opp de produktene du evt. har før du kjøper nye. Peptider og retinol kan du vente med til senere, start med antioksidantserum og eksfoliering. Dette er delvis fordi du ikke skal begynne med for mange aktive ingredienser samtidig, men også fordi at du sannsynligvis vil se forandring i huden på kort tid av disse produktene, og det kan være oppmuntrende Jeg har med vilje ikke kommet med forslag til øyekrem/øyeserum da fuktighetskremene jeg har foreslått, fint kan brukes rundt øynene. Dersom du imidlertid ønsker å behandle spesifikke tilstander i øyeområdet (rynker/kråketær, hovenhet, mørke ringer) kan jeg gi deg noen produktforslag. Huden rundt øynene er mye sartere enn huden i resten av ansiktet, så dersom man ønsker å bruke aktive ingredienser her, bør man bruke egne produkter for dette. Når det gjelder aktive ingredienser - dvs. antioksidanter, eksfolieriende syrer og retinoider - er det viktig at man tar en "patch test" før man begynner å bruke dem, for å sikre at man tåler produktene slik at man unngår irritasjon. Påfør en liten mengde produkt under haken, bak øret eller på innsiden av håndleddet, og vent i minst 24 timer. Ikke skyll av produktet. Dersom det ikke har oppstått noen irritasjon, skal det være trygt å bruke i ansiktet. Ikke bruk eksfoliering eller retinol flere dager i strekk i begynnelsen, og ikke bruk disse samme kveld. Start med å bruke antioksidantserum annen hver dag de første par ukene til huden din tåler å bruke det hver morgen. Start med å eksfoliere 1-2 kvelder i uka i begynnelsen, la det gå et par dager mellom hver gang. Det er sjelden nødvendig å eksfoliere oftere, men inntil du begynner med retinol, kan du eksfoliere inntil 3 ganger i uka ved behov. Aktive ingredienser gjør huden mer solsensitiv, så for all del ikke dropp solkrem! UVA-stråler, som er det som skader huden i dybden og forårsaker rynker og pigmenteringer, trenger gjennom både vindusruter og skydekke. Bruk solkrem hver dag, ikke bare når du skal være ute i solen. Du må bruke ca 1 teskje (5 ml) solkrem til ansikt og hals for å oppnå den beskyttelsen som står på produktet. Husk også at sollys bryter ned UV-beskyttelsen, slik at du må påføre et nytt lag solkrem med jevne mellomrom, spesielt dersom du oppholder deg utendørs. Håper dette kan være til hjelp, og så er det selvsagt bare å spørre dersom du lurer på noe😊 1 4
Degusen Skrevet 21. april Forfatter #9 Skrevet 21. april Herlighet så glad jeg blir for at du har tatt deg tid til å sette opp desse forslagene! 😍😍😘 Tuuuusen takk! Sleng gjerne med produkter «mot kråketær og ringer under øynene» også.. kjør på! her går jeg all-in. 😉 1
Roci Skrevet 21. april #10 Skrevet 21. april Degusen skrev (3 timer siden): Herlighet så glad jeg blir for at du har tatt deg tid til å sette opp desse forslagene! 😍😍😘 Tuuuusen takk! Sleng gjerne med produkter «mot kråketær og ringer under øynene» også.. kjør på! her går jeg all-in. 😉 Bare hyggelig☺️ Disse øyekremene skal gi synlige resultater etter et par ukers bruk, basert på omtaler på forskjellige nettsider samt YouTube. Vær oppmerksom på at samtlige av dem inneholder retinoider og andre aktive stoffer, slik at de krever noe tilvenning, og i tillegg bør brukes fortrinnsvis på kveldstid. Du kan bruke de på dagtid også dersom du er påpasselig med solkrem rundt øynene i tillegg. Beauty of Joseon Reviving Eye Serum Ginseng + Retinal - inneholder innkapslet retinaldehyd som demper fine linjer og rynker, og ginseng for ekstra fukt. K-Secret Seoul 1988 Eye Cream: Retinal Liposome 4% + Fermented Bean - inneholder innkapslet retinaldehyd, bakuchiol ("bio-retinol"), peptider som styrker huden og demper rynker, og C-vitamin som lysner mørke ringer. Numbuzin No. 9 NAD Retinol Volumetox Eye Cream - inneholder retinol, niacinamide som lysner mørke ringer, peptider og ceramider som gir fukt. Hvis du har behov for mer fukt, kan du påføre din vanlige fuktighetskrem etter øyekremen. Kjør på😉 La meg gjerne høre om noen uker hvordan det går, og bare ta kontakt ved behov☺️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå