AnonymBruker Skrevet 12. april #1 Skrevet 12. april Titlene seniorrådgiver/fagdirektør: hvorfor lyses de ut med flere titler: er dette ulike jobber? Hvis en jurist eller annet har jobbet store deler av sitt arbeidsliv utenfor departementer / direktorat, er de da velkommen til departement /direktorat? Anonymkode: 0ef91...d52
AnonymBruker Skrevet 13. april #2 Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Titlene seniorrådgiver/fagdirektør: hvorfor lyses de ut med flere titler: er dette ulike jobber? Hvis en jurist eller annet har jobbet store deler av sitt arbeidsliv utenfor departementer / direktorat, er de da velkommen til departement /direktorat? Anonymkode: 0ef91...d52 For å ta det første først: I staten er det et gjennomregulert system med stillingskoder. Alle stillingstyper fra nederst til øverst på rangstigen er klassifisert med en firesifret stillingskode og en stillingsbetegnelse, for eksempel fagdirektør, rådgiver, seniorrådgiver, osv. (listen over alle stillingstypene er laaang.) Det er ikke uvanlig at man lyser ut en stilling med flere mulige stillingskoder. Det for eks veldig vanlig å lyse ut en stilling som rådgiver/seniorrådgiver. Seniorrådgiver/fagdirektør forekommer tydeligvis også siden du har sett det. Hvilken stillingskode (og lønnsplassering) det til slutt tilsettes i vil avhenge av kvalifikasjonene til den som tilsettes og hva man klarer å forhandle seg til. Det kan nok tenkes at eksakt ansvar og arbeidsoppgaver tilpasses noe til den som blir tilsatt, men i utgangspunktet er det samme jobben som lyses ut med flere mulige stillingskoder. Til det andre: Det er ingenting som tilsier at en som har jobbet i ytre etat eller privat sektor ikke er "velkommen" i departement eller direktorat. Det kommer helt an på en vurdering av kvalifikasjonene til de som søker. I mange tilfeller vil sikkert erfaring fra lignende arbeid i dep/dir gi et konkurransefortrinn, men det kan sikkert også tenkes tilfeller der erfaring fra andre steder er veldig relevant. Det kommer nok helt an på hva slags stilling det er og hva slags kompetanse som finnes der ute blant potensielle søkere. Anonymkode: 6bb85...7dc 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #3 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 17.41): For å ta det første først: I staten er det et gjennomregulert system med stillingskoder. Alle stillingstyper fra nederst til øverst på rangstigen er klassifisert med en firesifret stillingskode og en stillingsbetegnelse, for eksempel fagdirektør, rådgiver, seniorrådgiver, osv. (listen over alle stillingstypene er laaang.) Det er ikke uvanlig at man lyser ut en stilling med flere mulige stillingskoder. Det for eks veldig vanlig å lyse ut en stilling som rådgiver/seniorrådgiver. Seniorrådgiver/fagdirektør forekommer tydeligvis også siden du har sett det. Hvilken stillingskode (og lønnsplassering) det til slutt tilsettes i vil avhenge av kvalifikasjonene til den som tilsettes og hva man klarer å forhandle seg til. Det kan nok tenkes at eksakt ansvar og arbeidsoppgaver tilpasses noe til den som blir tilsatt, men i utgangspunktet er det samme jobben som lyses ut med flere mulige stillingskoder. Til det andre: Det er ingenting som tilsier at en som har jobbet i ytre etat eller privat sektor ikke er "velkommen" i departement eller direktorat. Det kommer helt an på en vurdering av kvalifikasjonene til de som søker. I mange tilfeller vil sikkert erfaring fra lignende arbeid i dep/dir gi et konkurransefortrinn, men det kan sikkert også tenkes tilfeller der erfaring fra andre steder er veldig relevant. Det kommer nok helt an på hva slags stilling det er og hva slags kompetanse som finnes der ute blant potensielle søkere. Anonymkode: 6bb85...7dc Takk for grundig svar! Synes det er mystikk omkring jobber i et departement eller direktorat. (Har chattet med AI men det viste seg å være mye tull fra AI som ikke stemte!) Har en god venninne som søker og søker og hun for ikke intervju i departement. Hun jobber i organisasjonslivet og har noen år fra kommune i kommunedirektørens gruppe (spesialrådgiver) med en mastergrad. Hun har søkt og jeg har hjulpet henne litt med søknad og ser ut som hun kan passe til en spesialistrolle (fagdirektør) med rundt 20 års erfaring. Har selv ikke erfaring fra offentlig sektor så lurte bare på om rykter jeg har hørt kan stemme: at direktorat og departement kun tar inn folk med erfaring fra direktorat og department. Jeg forstår ikke kodene! Anonymkode: 0ef91...d52
Snok1 Skrevet 15. april #4 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): direktorat og departement kun tar inn folk med erfaring fra direktorat og department. Det vil jo ikke være bærekraftig over tid.
AnonymBruker Skrevet 15. april #5 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for grundig svar! Synes det er mystikk omkring jobber i et departement eller direktorat. (Har chattet med AI men det viste seg å være mye tull fra AI som ikke stemte!) Har en god venninne som søker og søker og hun for ikke intervju i departement. Hun jobber i organisasjonslivet og har noen år fra kommune i kommunedirektørens gruppe (spesialrådgiver) med en mastergrad. Hun har søkt og jeg har hjulpet henne litt med søknad og ser ut som hun kan passe til en spesialistrolle (fagdirektør) med rundt 20 års erfaring. Har selv ikke erfaring fra offentlig sektor så lurte bare på om rykter jeg har hørt kan stemme: at direktorat og departement kun tar inn folk med erfaring fra direktorat og department. Jeg forstår ikke kodene! Anonymkode: 0ef91...d52 Har hun bedt om utvidet søkerliste på stillingene hun søker på? Da ser hun fort hvilken bakgrunn de hun konkurrerer med har. Jeg kjenner mange i direktorat som kommer fra andre typer virsomheter. Det er ikke et lukket nåløye. Tydeligvis når hun ikke opp i konkurranse med de andre søkerne. Når det gjelder stillingskodene brukes disse likt ulikt i ulike etater og områder. Anonymkode: 52518...c98
AnonymBruker Skrevet 15. april #6 Skrevet 15. april Jeg (utdannet jurist) begynte rett i et direktorat fra studiene, da som rådgiver. Gikk etter fem år over til et departement og ble her seniorrådgiver. Nå nærmer jeg meg trolig fagdirektør-stilling. Vi har fått inn flere fra privat sektor både i direktoratet jeg var i og departementet jeg er i nå. At utlysningene omfatter flere stillingsbetegnelser betyr bare at de er åpne for å ansette folk med litt ulik grad av tyngde og erfaring. En førstekonsulent kan være helt nyutdannet, en seniorrådgiver kan ha 20 års erfaring eller mer til, og likevel kan man iblant se utlysninger med «førstekonsulent/rådgiver/seniorrådgiver» på. Da kan de begge søke. Så vil man naturlig nok lønne en seniorrådgiver høyere enn en førstekonsulent. Dermed vil toppen av lønnsspennet i en sånn utlysning være forbeholdt de som får stillingskoden som henger høyest. På et eller annet tidspunkt, hvis man avanserer nok, kommer det ofte et skille der man enten forfølger et lederspor eller blir en veldig tung fagperson uten lederansvar. Men svært mange vil forbli seniorrådgivere til de går av med pensjon - eller bytter jobb, åpenbart. Og det å være seniorrådgiver i departementet, eller for den saks skyld direktorater, er ikke så verst. Sånn generelt opplever vel departementene vanligvis at man har sterke søkere, ikke sjelden fra underliggende direktorater. Departement er ikke uten videre «bedre» enn direktorat, man slipper den spagaten mellom fag og politikk vi i departementet må stå i, og for forskning er direktoratene langt bedre egnet enn departementene. Men departementene har uansett ofte en del søkere fra direktoratsnivå, og alt i alt er nå departementet tross alt et knepp over. Når du da ofte har såpass mange som er vant til å jobbe på «statsadministrasjonsmåten», om enn fra direktoratsnivå, kan det sikkert være fristende å gå for en av dem fremfor en som vil trenge langt mer tilvenning. Men vi får jevnlig inn folk fra det private også, altså. Og for direktoratene er det nok enda vanligere. Anonymkode: fe1ee...870 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #7 Skrevet 15. april Hvis din venninne har ca 20 års erfaring og søker på stillinger for mer erfarne søkere er det mindre sannsynlig å få jobb i et departement. De erfarne folka i et departement forventes å ha god forvaltningskompetanse. Det får man kun gjennom erfaring i staten. Det er litt større sannsynlighet for å få en jobb i et direktorat, der fagkompetanse vektlegges i litt større grad. Anonymkode: ede75...acc
AnonymBruker Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg (utdannet jurist) begynte rett i et direktorat fra studiene, da som rådgiver. Gikk etter fem år over til et departement og ble her seniorrådgiver. Nå nærmer jeg meg trolig fagdirektør-stilling. Vi har fått inn flere fra privat sektor både i direktoratet jeg var i og departementet jeg er i nå. At utlysningene omfatter flere stillingsbetegnelser betyr bare at de er åpne for å ansette folk med litt ulik grad av tyngde og erfaring. En førstekonsulent kan være helt nyutdannet, en seniorrådgiver kan ha 20 års erfaring eller mer til, og likevel kan man iblant se utlysninger med «førstekonsulent/rådgiver/seniorrådgiver» på. Da kan de begge søke. Så vil man naturlig nok lønne en seniorrådgiver høyere enn en førstekonsulent. Dermed vil toppen av lønnsspennet i en sånn utlysning være forbeholdt de som får stillingskoden som henger høyest. På et eller annet tidspunkt, hvis man avanserer nok, kommer det ofte et skille der man enten forfølger et lederspor eller blir en veldig tung fagperson uten lederansvar. Men svært mange vil forbli seniorrådgivere til de går av med pensjon - eller bytter jobb, åpenbart. Og det å være seniorrådgiver i departementet, eller for den saks skyld direktorater, er ikke så verst. Sånn generelt opplever vel departementene vanligvis at man har sterke søkere, ikke sjelden fra underliggende direktorater. Departement er ikke uten videre «bedre» enn direktorat, man slipper den spagaten mellom fag og politikk vi i departementet må stå i, og for forskning er direktoratene langt bedre egnet enn departementene. Men departementene har uansett ofte en del søkere fra direktoratsnivå, og alt i alt er nå departementet tross alt et knepp over. Når du da ofte har såpass mange som er vant til å jobbe på «statsadministrasjonsmåten», om enn fra direktoratsnivå, kan det sikkert være fristende å gå for en av dem fremfor en som vil trenge langt mer tilvenning. Men vi får jevnlig inn folk fra det private også, altså. Og for direktoratene er det nok enda vanligere. Anonymkode: fe1ee...870 Takk for deling! Nytt for meg fra privat sektor :) Anonymkode: 0ef91...d52
AnonymBruker Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis din venninne har ca 20 års erfaring og søker på stillinger for mer erfarne søkere er det mindre sannsynlig å få jobb i et departement. De erfarne folka i et departement forventes å ha god forvaltningskompetanse. Det får man kun gjennom erfaring i staten. Det er litt større sannsynlighet for å få en jobb i et direktorat, der fagkompetanse vektlegges i litt større grad. Anonymkode: ede75...acc Står på CV at hun har «x års erfaring med forvaltningskompetanse fra kommunal sektor» og at hun har «x års erfaring med organisasjonserfaring (spesialist / ekspert i området etter så mange års praktisk erfaring relevant for hva et av departementene jobber med), også står det at hun har master i statsvitenskap. (Hun har studert litt jus også men ingen grad). Har en bror som er i samme situasjon som min venninne, så sender denne til de begge, så kan de snakkes. Hun er mer senior enn han men de har samme vyer. Takk for innspill allerede gitt her! Kodene er ikke lett for meg (men sikkert enklere for de to). Anonymkode: 0ef91...d52
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå