Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var 19. Mars din første joggetur?

Enig med de andre, ro ned :) intervaller er også utrolig effektivt, men anbefaler å legge et godt grunnlag først. Øk distanse gradvis og ikke pushe høyt tempo hver tur

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Anonym6789 skrev (2 minutter siden):

Var 19. Mars din første joggetur?

Enig med de andre, ro ned :) intervaller er også utrolig effektivt, men anbefaler å legge et godt grunnlag først. Øk distanse gradvis og ikke pushe høyt tempo hver tur

Ja, det var første på veldig mange år. Høy puls av lett aktivitet har gjort at jogging har blitt droppa. Men, ønsker effektiv trening som kan gjøres unna på 30 min eller mindre.

Ts

Anonymkode: b1a54...be9

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det var første på veldig mange år. Høy puls av lett aktivitet har gjort at jogging har blitt droppa. Men, ønsker effektiv trening som kan gjøres unna på 30 min eller mindre.

Ts

Det er ikke lenge siden 19.mars. bare fortsett uten å bli overivrig så kommer det etterhvert 👏

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gåpauser er alltid svaret på å komme i løpeform og få progresjon. Men følg en plan ikke bare ta pauser når du blir sliten!

Anonymkode: 8e670...710

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gåpauser er alltid svaret på å komme i løpeform og få progresjon. Men følg en plan ikke bare ta pauser når du blir sliten!

Anonymkode: 8e670...710

Det burde jeg nok gjøre noe med ja! Det blir sikkert litt for tilfeldig sånn det er nå.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du løper for fort. Du må starte på 7:30 min/km, eller enda saktere om du klarer. Jeg har løpt i ett år og løper mine rolige turer på 6:30 nå, den økten du la ut er raskere enn det og du har ikke bygget grunnformen. Løp saktere og drit i pulsen, det kommer seg når du har løpt mer. Rolige økter er de viktigste, men du bør også løpe minimum to ganger i uka, så hvis du har to økter i uka er en av de ROLIG der du skal kunne snakke med noen mens du løper, den andre intervaller. Gi det tid. 

Anonymkode: 89a93...d8a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er for utolmosig, det tar lang tid å bygge bra kondis med kontinuitet i treninga.

kom deg ut på jobbetur som varer i 20-30 min 3 ganger i uka de neste 12 ukene, så kan du ebt revurdere om formen ikke har blitt noe bedre  

gjør gjerne en av disse turene til 5 km testløp i samme trase en gang hver 4 uke så får du en indikasjon på om formen går i riktig retning  

Anonymkode: 7b24a...fad

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du får puls på 150 bare på å gå?  Hva er din maxpuls og er den innlagt på klokka di slik at sonene blir rett. Hvilke soner ligger inne. Løpecoacher anbefaler Olympiatoppen sine pulssoner. 

Anonymkode: af641...99e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2026 den 11.42):

Du sier du får puls på 150 bare på å gå?  Hva er din maxpuls og er den innlagt på klokka di slik at sonene blir rett. Hvilke soner ligger inne. Løpecoacher anbefaler Olympiatoppen sine pulssoner. 

Anonymkode: af641...99e

Makspuls på 187, har ikke lagt inn noe på klokka. Har en polarklokke, men aner egentlig ikke hvordan jeg bruker den fornuftig for å være ærlig. 

Jeg skrudde ned tempoet på dagens økt, som foreslått her inne, lavere enn det som kjennes naturlig. Og vipps klarte jeg 3km sammenhengende, uten å gå, og uten å være utslitt når jeg kom hjem! 🥳🥳🥳🥳

Takk!

Ts

Screenshot_20260413_223223_Polar Flow.jpg

• Nyttig 6
Skrevet

Så bra! Da har du knekt en kode. Bare fortsett :) 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 22.41):

Makspuls på 187, har ikke lagt inn noe på klokka. Har en polarklokke, men aner egentlig ikke hvordan jeg bruker den fornuftig for å være ærlig. 

Jeg skrudde ned tempoet på dagens økt, som foreslått her inne, lavere enn det som kjennes naturlig. Og vipps klarte jeg 3km sammenhengende, uten å gå, og uten å være utslitt når jeg kom hjem! 🥳🥳🥳🥳

Takk!

Ts

Screenshot_20260413_223223_Polar Flow.jpg

Det første du må gjøre om du skal ha noe som helst nytte av pulsmålingene er å finne din maxpuls. Google maxpulstest og du får masse treff.

AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (1 time siden):

Det første du må gjøre om du skal ha noe som helst nytte av pulsmålingene er å finne din maxpuls. Google maxpulstest og du får masse treff.

Makspulsen er 187, var i alle fall det sist jeg testet det. Men klokka har jeg ikke blitt flink til å utnytte funksjonene på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2026 den 9.08):

Makspulsen er 187, var i alle fall det sist jeg testet det. Men klokka har jeg ikke blitt flink til å utnytte funksjonene på.

Google "justere pulssoner" på Garmin og "Olympiatoppens pulssoner" så er det bare å sette i gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2026 den 8.48):

Målsetting: ønsker å løpe 5km på 30.xx, og 3 km uten gåpauser. Det er første målsetting. 

Siden 19.mars har jeg jogget 8 turer. De fleste 3km, en 4km og to 5km. Beste tiden min på 3km er 19 min, beste tiden min på 5km er 32.12 minutter.

Problemet mitt er at det virker som dagsform styrer økten. Jeg er kvinne og har menstruasjon, men jeg leser jo at man skal kunne trene uansett. 

Jeg går en lett fjelltur i uka. Trener styrke ukentlig. Har en aktiv jobb der jeg er mye på beina, går og går mye i trapper. Ellers går jeg også i bakker hver dag siden det er det litt av rundt huset vårt, og jeg går til butikken, går tur med venninner og er ute med barna. 

Jeg er godt over 100 mia-poeng (akkurat i dag 197). 

Forslag til hva jeg kan gjøre for å få progresjon? Jeg har hele veien kunne jogge 1.5km før jeg må gå et minutt og få ned pulsen igjen. Dette har ikke bedret seg. Men titt og ofte er jeg tung og sliten i kroppen.

Har så lyst å få til denne løpingen!

Du er altfor utålmodig! Du har jo kun holdt på en mnd. Progresjon skjer ikke så raskt. 

Anonymkode: c5f1e...6e4

• Nyttig 2
Skrevet

Du løper alt for fort! I tillegg skriver du at du får høy puls bare av å gå, og det er ok, fordi du begynte å løpe kun for 4-5 uker siden. Det tar lang tid å bygge seg opp til å bli mer utholdende. Men du MÅ løpe saktere, nesten i gangfart. Prøv å holde høy frekvens på beina, men kortere og lette steg. Følg med på puls og gå litt om du må for å få ned pulsen. 

Du har en snitt på 6:20 som er raskt tempo for de fleste utrente. Jeg selv har løpt i mange år, og mine rolige turer er på 7:20 pace. 

Når du løper rolig og på lav puls fueler du på fett, da blir du ikke utmattet og sliten. Løper du for fort og hardt, så tømmer kroppen glykogenlagre og du blir ekstremt sliten. Du må lære kroppen å bruke fett som fuel, og det er en prosess. Kroppen skal også tilvennes belastningen, det skal dannes flere kapillærer og mitokondrier i muskulaturen. Det tar lang tid. Og måten du gjør det på er å fokusere på å øke belastningen over tid 20 min rolig - 30 min rolig- 40 min rolig osv. da må du glemme hvor langt du løper, poenget er tiden kroppen er under belastning uten å bruke glukose som fuel. 

Etter hvert vil du gå fra 8:00 pace til 7:30 pace på lette økter, uten at pulsen din blir høyere. Det er slik man ser fremgang, ikke ved å bli raskere på 5 km mens pulsen ligger skyhøyt!:) 

Anonymkode: ae74d...e7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...