Moens Skrevet 10. april #21 Skrevet 10. april Aldri opplevd wt skikkelig press for å spise. Dersom noen tilbyr meg flere ganger og jeg faktisk ikke har lyst på takker jeg høflig nei. Har aldri vørt stress. Har hatt venner selv på besøk som takker nei på grunn av ditt og datt, men da har jeg ihvertfall tilbudt og stelt i stand for besøket. Ingen tenker at "Eliabeth ikke var gøy i besøket fordi hun ikke spiste ostekake". Ikke overtenk dine personlige valg. Vil du ikke ha, så tar du ikke. Vil du ha, værsågod! ❤️ 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #22 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Takk! DETTE er et så godt poeng! Opplever nettopp det - at noen venner misliker at jeg takker nei til godteriet på bordet, fordi de selv da får dårligere samvittighet for å spise! Kanskje har de selv forsøkt å redusere godteinntaket, men ikke vært disiplinerte nok. Har fått kommentar på at jeg ødelegger 'stemningen' ved å (indirekte) påpeke at det de spiser er usunt (ved å si jeg ikke vil ha). At det ødelegger stemningen å minne andre på at det ikke er sunt. Klarer fint la være å ta. Er kun at jeg føler det ubehagelig sosialt sett. Føler ikke alle på det - at det er kjedelig å ha bakt kake eller handlet inn noe til besøk, dersom ingen forsyner seg? TS Anonymkode: c4765...b6b Da tenker jeg at du kan minne folk på det når du får invitasjoner, si raskt at "jeg spiser jo forresten fremdeles ikke sukker, så du kan medregne eventuell dessert for en mindre person". Hvis du gjør dette nok ganger, så vil de jo bli vant til dette fra deg. Er de gode venner som er glade i deg, så har det jo ingenting å si! Hvis de sier hva det er til dessert, kan du jo alltids ta med et sukkerfritt alternativ som matcher litt. Det er jo mye gode raw cakes eller andre desserter å få tak i, iallfall i større byer. Anonymkode: 4743c...4e1 1
Moens Skrevet 10. april #23 Skrevet 10. april Et annet spørsmål er jo om du tillegger de disse følelsene eller om dere faktisk har snakket om det. Jeg er såpass god venn med mine venner at jeg kan gi en spydig replikk tilbake eller gå bort og sette godteskålen i fanget deres og si "kos deg du". Ingen blir sur. Blir fortsatt inkludert og invitert. Men hvis det er sånn at vennene dine faktisk blir indignert og sier det til deg uten noe form for glimt i øyet, synes jeg fremdeles du bare kan avfeie det eller slutte å henge med de. Du må neste finne din greie her. Ingen på kg kan be folk slutte å tilby deg godsaker.
AnonymBruker Skrevet 10. april #24 Skrevet 10. april Hadde jeg vært venninnen din så hadde det ikke vært verre enn å sette fram litt friske bær og frukt. Har flere venninner som har hatt sukkerstopp, aldri spurt om grunnen men respekterer det på samme nivå som de som ikke drikker på sosiale tilstelninger. Men skjønner dilemmaet ditt ts. Vær åpen med de, det er ikke uhøflig å ta vare på egen kropp. Anonymkode: 7ea22...f62
AnonymBruker Skrevet 11. april #25 Skrevet 11. april Moens skrev (15 timer siden): Et annet spørsmål er jo om du tillegger de disse følelsene eller om dere faktisk har snakket om det. Har opplevd, bare én gang vel og merke, å få høre at når jeg takker nei til godteri (og dermed indikerte sier at det er usunt), gjør jeg det mindre hyggelig for de andre å spise det, da jeg minner dem på at det ikke er sunt og får dem til å føle seg dårlige. Men det er en ulogisk tankegang synes jeg, skal man spise godteri får man ta det valget basert på fakta. Men takk for gode tips alle, tar det til meg! Kommer til å stå i valget mitt, og som flere her sier må man rett og slett bare gjøre sin greie og bry seg litt mindre om hva andre måtte synes. Men jeg syns det var en god ide å si ifra på forhånd, slik at jeg slipper at noen i verste fall har bakt en kake til jeg skulle kommet og det blir en ubehagelig situasjon. Kommer også til å ta med meg mer frukt osv. fremover. TS Anonymkode: c4765...b6b 2
AnonymBruker Skrevet 11. april #26 Skrevet 11. april Er lei det tullet om at man er ekstrem om man velger å ikke spise sukker. Anonymkode: 87d05...e7e
Fighter83 Skrevet 11. april #27 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2026 den 20.17): Jeg har sukker- og søtningsmiddel-stopp, og opplever det som vanskelig i sosiale settinger. Er sosial 1-2 ganger i uka (kafé, møtes å se en felles serie...). På kaféer er det i blant vanskelig å finne sunne alternativer. Hver gang vi møtes hjemme serveres det kjeks, brus eller snacks. Inviterer jeg til meg, tar andre ofte med. (Vi har for vane å ta med litt til hverandre). Føler meg frekk hvis jeg ikke forsyner meg, og føler meg skikkelig partypooper når jeg foreslår å heller gå for epleskiver og jordbær🫠🙃 Føler jeg blir dømt litt ekstra hardt siden jeg er veltrent og normalvektig og derfor ikke får den samme forståelsen som hvis jeg hadde strevd med fedme. Hvordan håndterer dere dette? Har dere en balansegang mellom kostholdsvaner og sosiale settinger, eller er dere all in på sukkerstoppen? Opplever at det blir veldig mye sukker og usunne varer hvis man både skal på kafé, møtes for å se serier med godteri til, og kanskje vil kose seg med noe godt og er glass vin alene en kveld, alt i løpet av en uke... Anonymkode: c4765...b6b Ta med sunnere alternativer til deg selv. Gulerøtter, jordbær mm. Mange som må gjøre det på denne måten, ikke føl at du er partypooper av den grunn.
Moens Skrevet 11. april #28 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Har opplevd, bare én gang vel og merke, å få høre at når jeg takker nei til godteri (og dermed indikerte sier at det er usunt), gjør jeg det mindre hyggelig for de andre å spise det, da jeg minner dem på at det ikke er sunt og får dem til å føle seg dårlige. Men det er en ulogisk tankegang synes jeg, skal man spise godteri får man ta det valget basert på fakta. Men takk for gode tips alle, tar det til meg! Kommer til å stå i valget mitt, og som flere her sier må man rett og slett bare gjøre sin greie og bry seg litt mindre om hva andre måtte synes. Men jeg syns det var en god ide å si ifra på forhånd, slik at jeg slipper at noen i verste fall har bakt en kake til jeg skulle kommet og det blir en ubehagelig situasjon. Kommer også til å ta med meg mer frukt osv. fremover. TS Anonymkode: c4765...b6b Det er ikke ditt problem at de føler seg dårlig fordi du ikke vil spise snop. Det er noe de må jobbe med selv. Kanskje de inners inne vet at de ikke burde spise så mye de også og får dårlig samvittighet fordi du er hakket sterkere i viljen. Ingen trenger jo snop for å kose seg.
AnonymBruker Skrevet 11. april #29 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Er lei det tullet om at man er ekstrem om man velger å ikke spise sukker. Anonymkode: 87d05...e7e Kunne ikke vært mer enig. Også er det vanskelig å stå i det valget som veltrent og slank. Folk tror automatisk du har fått spiseforstyrrelser, fordi du ikke er overvektig. Er heller ikke undervektig vel og merke, er helt normal. TS Anonymkode: c4765...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 11. april #30 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kunne ikke vært mer enig. Også er det vanskelig å stå i det valget som veltrent og slank. Folk tror automatisk du har fått spiseforstyrrelser, fordi du ikke er overvektig. Er heller ikke undervektig vel og merke, er helt normal. TS Anonymkode: c4765...b6b Amen. De skulle bare visst hvor frukt og grønt jeg kjøper i stedet for smågodt. Hvis de gjorde det samme, så hadde de gått ned i vekt de også. Jeg er også normalvektig og folk gnager på at jeg har blitt sååå tynn! Hold kjeft sier jeg. Jeg er normalvektig. Det er de som sier det til meg som er overvektige. Anonymkode: 87d05...e7e
AnonymBruker Skrevet 11. april #31 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Amen. De skulle bare visst hvor frukt og grønt jeg kjøper i stedet for smågodt. Hvis de gjorde det samme, så hadde de gått ned i vekt de også. Jeg er også normalvektig og folk gnager på at jeg har blitt sååå tynn! Hold kjeft sier jeg. Jeg er normalvektig. Det er de som sier det til meg som er overvektige. Anonymkode: 87d05...e7e Ikke sant! Er så lei av å høre sant. Jeg ligger helt i midten av normalvekt. Har faktisk lagt på meg siste året grunnet muskelvekst. TS Anonymkode: c4765...b6b
AnonymBruker Skrevet 11. april #32 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2026 den 20.17): Jeg har sukker- og søtningsmiddel-stopp, og opplever det som vanskelig i sosiale settinger. Er sosial 1-2 ganger i uka (kafé, møtes å se en felles serie...). På kaféer er det i blant vanskelig å finne sunne alternativer. Hver gang vi møtes hjemme serveres det kjeks, brus eller snacks. Inviterer jeg til meg, tar andre ofte med. (Vi har for vane å ta med litt til hverandre). Føler meg frekk hvis jeg ikke forsyner meg, og føler meg skikkelig partypooper når jeg foreslår å heller gå for epleskiver og jordbær🫠🙃 Føler jeg blir dømt litt ekstra hardt siden jeg er veltrent og normalvektig og derfor ikke får den samme forståelsen som hvis jeg hadde strevd med fedme. Hvordan håndterer dere dette? Har dere en balansegang mellom kostholdsvaner og sosiale settinger, eller er dere all in på sukkerstoppen? Opplever at det blir veldig mye sukker og usunne varer hvis man både skal på kafé, møtes for å se serier med godteri til, og kanskje vil kose seg med noe godt og er glass vin alene en kveld, alt i løpet av en uke... Anonymkode: c4765...b6b Sukker i frukt også da, men det vet du jo... Anonymkode: 95df8...c36
AnonymBruker Skrevet 11. april #33 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sukker i frukt også da, men det vet du jo... Anonymkode: 95df8...c36 Gi deg. Selvsagt vet hun det. Det prosesseres likevel annerledes pga fiberet i frukten, som man ikke får når man spiser raffinert sukker. TS har en sunn tilnærming til et sunt kosthold. Anonymkode: 4743c...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april #34 Skrevet 11. april Men hvordan takker du nei? Jo mer du forklarer/unnskylder, jo mer vil andre føle seg truffet og føle for å forsvare seg/oppmuntre deg. Det skal alltid være greit å takke nei, det skal respekteres, men de som føler seg kallet til å legge ut om hvorfor de ikke spiser det resten koser seg med (eller kommenterer alt som er usunt på menyen mens resten holder på å bestemme seg) bidrar jo ikke til en veldig trivelig stemning. Anonymkode: 6f0af...f53
AnonymBruker Skrevet 11. april #35 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2026 den 20.17): Jeg har sukker- og søtningsmiddel-stopp, og opplever det som vanskelig i sosiale settinger. Er sosial 1-2 ganger i uka (kafé, møtes å se en felles serie...). På kaféer er det i blant vanskelig å finne sunne alternativer. Hver gang vi møtes hjemme serveres det kjeks, brus eller snacks. Inviterer jeg til meg, tar andre ofte med. (Vi har for vane å ta med litt til hverandre). Føler meg frekk hvis jeg ikke forsyner meg, og føler meg skikkelig partypooper når jeg foreslår å heller gå for epleskiver og jordbær🫠🙃 Føler jeg blir dømt litt ekstra hardt siden jeg er veltrent og normalvektig og derfor ikke får den samme forståelsen som hvis jeg hadde strevd med fedme. Hvordan håndterer dere dette? Har dere en balansegang mellom kostholdsvaner og sosiale settinger, eller er dere all in på sukkerstoppen? Opplever at det blir veldig mye sukker og usunne varer hvis man både skal på kafé, møtes for å se serier med godteri til, og kanskje vil kose seg med noe godt og er glass vin alene en kveld, alt i løpet av en uke... Anonymkode: c4765...b6b Skjønner deg. En av grunnen til at jeg som frisk og normalvektig ikke har kuttet sukker osv. Blir så komplisert. Og det er spesielt hvordan det er både alkoholpress og sukkerpress. Slitsomt å føle man skal forsvare seg hele tiden, selv om det bare ligger i en selv. Og som du er inne på, masse kulturelle koder om høflighet osv. Synd det er slik. Men jeg forstår deg absolutt. Anonymkode: 717c1...11e
AnonymBruker Skrevet 11. april #36 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sukker i frukt også da, men det vet du jo... Anonymkode: 95df8...c36 Jesus. Visste den kom. Idiotisk sammenligning. Appelsin og smågodt er ikke det samme eller bittelitt i nærheten. Anonymkode: 87d05...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 11. april #37 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jesus. Visste den kom. Idiotisk sammenligning. Appelsin og smågodt er ikke det samme eller bittelitt i nærheten. Anonymkode: 87d05...e7e Du får i deg sukker enten du vil eller ikke. Så enkelt er det. Anonymkode: 95df8...c36
AnonymBruker Skrevet 11. april #38 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får i deg sukker enten du vil eller ikke. Så enkelt er det. Anonymkode: 95df8...c36 Det. Har. Ikke. Samme. Effekt. På. Kroppen! TS lever sunt, og hun har godt over gjennomsnittet oversikt over hva hun putter i kroppen sin. Så dropp det der. Det er alltid noen, slår ikke feil 😂 Anonymkode: 4743c...4e1 3
AnonymBruker Skrevet 11. april #39 Skrevet 11. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det. Har. Ikke. Samme. Effekt. På. Kroppen! TS lever sunt, og hun har godt over gjennomsnittet oversikt over hva hun putter i kroppen sin. Så dropp det der. Det er alltid noen, slår ikke feil 😂 Anonymkode: 4743c...4e1 De får drive på. 💅 Anonymkode: 87d05...e7e
AnonymBruker Skrevet 11. april #40 Skrevet 11. april Ja, frukt spiser med veldig god samvittighet! For det første er det STOR forskjell i sukkerinnholdet i banan/mango sammenlignet med godteri (5x mer sukker i godteri). For det andre er frukt ikke prosessert, har ikke søtningsmiddel/tilsetningsstoffer, og har en rekke helsefordeler i form av bla. vitaminer! Frukt er sunt, og bidrar til 5 om dagen. TS Anonymkode: c4765...b6b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå