AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:17 #1 Skrevet torsdag kl. 18:17 Jeg har sukker- og søtningsmiddel-stopp, og opplever det som vanskelig i sosiale settinger. Er sosial 1-2 ganger i uka (kafé, møtes å se en felles serie...). På kaféer er det i blant vanskelig å finne sunne alternativer. Hver gang vi møtes hjemme serveres det kjeks, brus eller snacks. Inviterer jeg til meg, tar andre ofte med. (Vi har for vane å ta med litt til hverandre). Føler meg frekk hvis jeg ikke forsyner meg, og føler meg skikkelig partypooper når jeg foreslår å heller gå for epleskiver og jordbær🫠🙃 Føler jeg blir dømt litt ekstra hardt siden jeg er veltrent og normalvektig og derfor ikke får den samme forståelsen som hvis jeg hadde strevd med fedme. Hvordan håndterer dere dette? Har dere en balansegang mellom kostholdsvaner og sosiale settinger, eller er dere all in på sukkerstoppen? Opplever at det blir veldig mye sukker og usunne varer hvis man både skal på kafé, møtes for å se serier med godteri til, og kanskje vil kose seg med noe godt og er glass vin alene en kveld, alt i løpet av en uke... Anonymkode: c4765...b6b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:20 #3 Skrevet torsdag kl. 23:20 Skjønner ikke helt dette? Kaffe og et glass vann holder da lenge? Det er vanligere å tilby kaker og kjeks når man har besøk enn å dandere et fruktfat. Det er jo bare å takke nei til kake/kjeks? Anonymkode: 70055...831 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:21 #4 Skrevet torsdag kl. 23:21 Er sosial toppen 1-2 ganger der det er sukkerpress. Liker ikke kaker og drikker kaffen svart. Orker generelt ikke karbohydrater eller noe som er søtt,bestandig blitt kvalm og slapp. Anonymkode: 9428f...0c1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:33 #5 Skrevet fredag kl. 08:33 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skjønner ikke helt dette? Det er jo bare å takke nei til kake/kjeks? Anonymkode: 70055...831 Ja, poenget var at det kan ansees som uhøflig å ikke forsyne seg. Hvis noen har bakt en kake til besøk, og besøket ikke spiser av den. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er sosial toppen 1-2 ganger der det er sukkerpress. Liker ikke kaker og drikker kaffen svart. Anonymkode: 9428f...0c1 Takker du nei til kaker eller spiser du for det sosiale sin skyld? TS Anonymkode: c4765...b6b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:35 #6 Skrevet fredag kl. 08:35 Jeg sier at jeg har sukkerstopp og at jeg derfor ikke tar noe. Folk får mene hva de vil. Anonymkode: ca317...38b 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:35 #7 Skrevet fredag kl. 08:35 Om mulig sier jeg ifra på forhånd, så det ikke bakes en kake de forventer jeg skal spise av. Anonymkode: ca317...38b 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:38 #8 Skrevet fredag kl. 08:38 Jeg respekterer mine venners valg og alt er ok hvis de sier fra på forhånd. Hvis jeg får besøk av venninner så disker jeg opp med kaker og blabla. Hvis en av de sa at hun ikke spiser a b eller c, så hadde jeg disket opp med frukt og melonfat eller noe. Just let me know, ellers føler vi oss like dumme, du som kvir deg på å spise kake og jeg som har laget den. Anonymkode: 012f9...557 3 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:41 #9 Skrevet fredag kl. 08:41 Kafé kjøper jeg en cappuccino. Men de har vel smoothie/ferskpresset juice eller noe om du ikke drikker kaffe? Å «pålegge» andre å ta med jordbær/epleskiver synes jeg ikke noe om, men du velger jo fritt hva du skal ta med. Jeg er den som kan komme med alt fra smågodt eller chips til jordbær og druer. Ingen som klager om jeg er på en «fruktdag», de som vil ha usunt spiser jo av det andre har tatt med, så holder jeg meg til frukten. Butikkene har jo mye oppkuttet frukt nå, så du kunne jo også tatt med sånn melon og spekeskinke for å variere litt, gjøre det litt mer spennende enn eplebåter. Kjeks synes jeg er skikkelig bortkasta kalorier, det rører jeg aldri, og ikke fått noe pes for det 😅 Anonymkode: 53e0e...a5b 3
Seff Skrevet fredag kl. 08:44 #10 Skrevet fredag kl. 08:44 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg sier at jeg har sukkerstopp og at jeg derfor ikke tar noe. Folk får mene hva de vil. Anonymkode: ca317...38b Dette. Det er så mange som henger seg opp i hva andre mener. Klart alle må få ha sin mening, men man trenger ikke å bry seg om det. 1
Elysian Skrevet fredag kl. 11:10 #11 Skrevet fredag kl. 11:10 Jeg sier nei takk. Om noen har et problem med det, så er det akkurat det - deres problem 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:14 #12 Skrevet fredag kl. 11:14 Ta med jordbær og druer, er vel ingen som takker nei til det. Har du besøk, så dander et fat med alternativer. Burde løse seg helt fint. Anonymkode: 0a076...43c 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:20 #13 Skrevet fredag kl. 11:20 Når jeg er på kafé bestiller jeg som regel bare espresso, man må jo ikke spise noe? Anonymkode: 5a476...ba6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:22 #14 Skrevet fredag kl. 11:22 Ikke nevn noe, bare si nei takk om noen spør. Hvis du fortsetter å grave, ha klart et svar som er vanskelig å argumentere med ala "nei takk, jeg har ikke lyst på" eller "nei takk, jeg spiste før jeg kom, så er stappmett". Anonymkode: 23677...1d8
Mezzosoprena Skrevet fredag kl. 11:30 #15 Skrevet fredag kl. 11:30 Voksne mennesker klarer da helt fint å ikke la seg presse til å spise noe som helst. Jeg bare tar ikke de matvarene jeg ikke skal spise, og lager ikke noen større greie ut av det. Jeg har aldri opplevd at dette blir kommentert, verken i positiv eller negativ retning.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:20 #16 Skrevet fredag kl. 13:20 Du må rett og slett bare tørre å stå i det lille ubehaget, og det er bedre/lettere å trene på å tåle ubehaget, enn å forsøke å unngå situasjonene. Jeg har vært sukkerfri i flere perioder, både som slank, normalvektig og overvektig. Det er like mye kommentarer for alt sammen, de bare kommer i andre uttrykk og ordforråd. Jeg har lært at dess mer kort, kontant og konsis jeg er når jeg svarer, dess mer respektert blir svaret. Hvis du drar på det og gir forklaring på hvorfor ikke og blablabla, da pusher de gjerne videre og ikke minst, pusher mer neste gang. Hvis du står stødig, vil de bli vant til det etterhvert og gi seg. Så gjentas det hver gang du er med nye mennesker... Utmattende, ja. Noen gjør det nok fordi de oppriktig ønsker at du skal kose deg. Andre føler på at de selv koser seg med slikt, og liker ikke at andre unngå det når de spiser det selv. Så har du noen få mennesker som bevisst ønsker å pushe deg tilbake på sukker, selv om de vet dine følelser rundt det. Enten av sjalusi, eller fordi de har det bedre med at du spiser dette sammen med dem, osv. Slike personer er ikke gode venner uansett, og kontakt bør minimeres på generelt grunnlag. Stå stødig i ditt valg og vit at du valget ditt er sunt. At det ikke er normalen i samfunnet, betyr ikke at du skal innfinne deg etter samfunnet - det betyr bare at det dessverre er mer motstand når du går en annen vei. Du er flink! Anonymkode: 4743c...4e1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:27 #17 Skrevet fredag kl. 13:27 Synes dette er en ikke-problemstilling, eller så har du rare venner. Får du virkelig så store protester på dette? Og har litt vanskelig for å tro at folk "dømmer" deg fordi du har en normal vekt og ikke spiser sukker. Jeg har selv en BMI på 19, og trener mye. Aldri opplevd at noen av mine fete eller tynne venner bryr seg om hva noen spiser eller ikke spiser. Kan du ikke bare ta med det du vil spise? Må du bestille kakao og bolle på kafe? Kan du ikke bestille en grønn te eller svart kaffe? Jeg har ingen mat eller diettregler, og har ingen "balansegang". Spiser det jeg vil når jeg vil. Som regel betyr det å spise normal, sunn mat i 90% av tiden. Anonymkode: 28de5...58a
Hololo Skrevet fredag kl. 13:29 #18 Skrevet fredag kl. 13:29 Hvorfor føler du deg frekk om du sier nei takk? dette gjør jeg ukentlig, har ikke inntrykk av at noen føler seg støtt av det. Synes du det er frekt å si nei eller klarer du ikke å la vær å ta?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:59 #19 Skrevet fredag kl. 16:59 Jeg er såpass høflig som person ellers at mine venner ikke oppfatter meg som uhøflig dersom jeg ikke spiser noe søtt på besøk hos dem. Alle vet dessuten at jeg ikke er noen kakemons eller spesielt glad i sjokolade/søte matvarer. Anonymkode: 6c624...c23
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:13 #20 Skrevet fredag kl. 17:13 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen gjør det nok fordi de oppriktig ønsker at du skal kose deg. Andre føler på at de selv koser seg med slikt, og liker ikke at andre unngå det når de spiser det selv. Så har du noen få mennesker som bevisst ønsker å pushe deg tilbake på sukker, selv om de vet dine følelser rundt det. Enten av sjalusi, eller fordi de har det bedre med at du spiser dette sammen med dem, osv. Slike personer er ikke gode venner uansett, og kontakt bør minimeres på generelt grunnlag. Du er flink! Anonymkode: 4743c...4e1 Takk! DETTE er et så godt poeng! Opplever nettopp det - at noen venner misliker at jeg takker nei til godteriet på bordet, fordi de selv da får dårligere samvittighet for å spise! Kanskje har de selv forsøkt å redusere godteinntaket, men ikke vært disiplinerte nok. Har fått kommentar på at jeg ødelegger 'stemningen' ved å (indirekte) påpeke at det de spiser er usunt (ved å si jeg ikke vil ha). At det ødelegger stemningen å minne andre på at det ikke er sunt. Hololo skrev (3 timer siden): Hvorfor føler du deg frekk om du sier nei takk? dette gjør jeg ukentlig, har ikke inntrykk av at noen føler seg støtt av det. Synes du det er frekt å si nei eller klarer du ikke å la vær å ta? Klarer fint la være å ta. Er kun at jeg føler det ubehagelig sosialt sett. Føler ikke alle på det - at det er kjedelig å ha bakt kake eller handlet inn noe til besøk, dersom ingen forsyner seg? TS Anonymkode: c4765...b6b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå