AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Hei dere Jeg har en ung flott sønn som går på ungdomsskolen. Han er veldig snill, pliktoppfyllende og arbeidsvillig. Han får alltid mye skryt av lærerene på de punktene. Utfordringen er at han sliter veldig i alle fag. Han har dysleksi, men er veldig flink til å jobbe med lekser og øve på prøver. Han gjør virkelig en innsats. Allikevel klarer han så vidt å bestå i fagene på skolen. Han får dårlige karakterer, og blir vrldig lei seg, fordi han har virkelig øvd i forkant. Som mamma er jeg bekymret. Jeg er bekymret for lærevanskene han har, og tenker mye på om han i det hele tatt vil klare å gjennomføre skolegang. Med så dårlige karakterer på ungdomsskolen, hvordan skal det da gå på videregående og senere? Vil han klare å få seg en utdanning og jobb? Men mest av alt er jeg bekymret for hans mentale helse. Jeg ser at han får mindre og mindre tro på srg selv, og at han kan klare ting. Er det noen som har noen gode tips? Bør jeg snakke med skolen om bekyringene mine. Burde jeg pushe enda mer på sønnen min ift å øve på ting f.eks i helger og ferier? Hvordan kan jeg hjelpe han å holde motivasjonen fremover? Hilsen bekymret tenåringsmor Anonymkode: cb952...029 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Han bør få mulighet til å høre tekstene på lydbok og å ha prøver muntlig. Det er ikke uvanlig. Hilsen ungdomsskolelærer Anonymkode: 03514...98b 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Får han noe tilrettelegging? Er det fagene i seg selv han strever med eller er det vanskelig på prøver fordi han strever med å klare å lese, og forstå, oppgavene? Sist, men viktigst: Hva er han god på? Hva er hans talent(er)? Anonymkode: 86d59...4d7 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april Skjønner bekymringen din ❤️ Dette er kanskje ikke svaret du vil ha, men prøver likevel. På en skole vil man alltid ha elever som er flinke og presterer høyt, og elever som er mindre flinke og presterer lavt. Det er ikke til å komme utenom. Om man er skoleflink eller ikke er på ingen måte en målestokk på et menneskets verdi eller intellekt. Noen har lett for å ta "skoleting", mens andre kanskje fungerer utrolig godt sosialt, eller er en framtidig ingeniør/oppfinner. Vi har behov for alle disse tingene i samfunnet! Jeg tror det beste er å rett og slett være ærlig med sønnen din. Han kommer sannsynligvis aldri til å bli noen som presterer utmerket på skolen, og det er helt greit. Det høres ut som at han allerede gjør så godt han kan. Jeg var heller ikke flink på skolen, og hadde ikke dysleksi heller. Noe av det fineste min mor ga meg var ærlighet. "Du er ikke så flink til disse skoletingene, og det går helt fint. Fortsett å gjøre så godt du kan". Når du sier at du ønsker å "pushe" han til å øve mer i ferier og helger, tror du dette kommer til å øke prestasjonen hans? Eller gjør du det for å selv føle deg bedre? Dette er en brannfakkel, men alle barn trenger ikke å være kjempeflink på skolen. Han må lære seg å lese og regne, så kommer han langt i livet. Han trenger ikke å bli en statsviter eller geolog. Anonymkode: eecfb...08c 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han bør få mulighet til å høre tekstene på lydbok og å ha prøver muntlig. Det er ikke uvanlig. Hilsen ungdomsskolelærer Anonymkode: 03514...98b Han får bruke Lingdys på prøver, og får noen tekster opplest. Men ellers har vi fått beskjed om at heldagsprøver og eksamner må gjøres skriftlig. Han har fått godkjent lengre tid på prøver, noe han benytter seg av, og har fritak fra Nynorsk. Han gjør det mye bedre på muntlige prøver, det er 2-3 karaktergrader forskjell. Desverre er de fleste prøvene skriftlige. Kan vi spørre om mer tilrettelegging ift å ha prøver muntlig, eller må vi forholde oss til dey skolen legger opp til? Anonymkode: cb952...029 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner bekymringen din ❤️ Dette er kanskje ikke svaret du vil ha, men prøver likevel. På en skole vil man alltid ha elever som er flinke og presterer høyt, og elever som er mindre flinke og presterer lavt. Det er ikke til å komme utenom. Om man er skoleflink eller ikke er på ingen måte en målestokk på et menneskets verdi eller intellekt. Noen har lett for å ta "skoleting", mens andre kanskje fungerer utrolig godt sosialt, eller er en framtidig ingeniør/oppfinner. Vi har behov for alle disse tingene i samfunnet! Jeg tror det beste er å rett og slett være ærlig med sønnen din. Han kommer sannsynligvis aldri til å bli noen som presterer utmerket på skolen, og det er helt greit. Det høres ut som at han allerede gjør så godt han kan. Jeg var heller ikke flink på skolen, og hadde ikke dysleksi heller. Noe av det fineste min mor ga meg var ærlighet. "Du er ikke så flink til disse skoletingene, og det går helt fint. Fortsett å gjøre så godt du kan". Når du sier at du ønsker å "pushe" han til å øve mer i ferier og helger, tror du dette kommer til å øke prestasjonen hans? Eller gjør du det for å selv føle deg bedre? Dette er en brannfakkel, men alle barn trenger ikke å være kjempeflink på skolen. Han må lære seg å lese og regne, så kommer han langt i livet. Han trenger ikke å bli en statsviter eller geolog. Anonymkode: eecfb...08c Vil legge til at jeg nå er 30 år med en godt betalt jobb, og fullført mastergrad. Men vitnemålet mitt bestod av 2ere og 3ere. Anonymkode: eecfb...08c 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han får bruke Lingdys på prøver, og får noen tekster opplest. Men ellers har vi fått beskjed om at heldagsprøver og eksamner må gjøres skriftlig. Han har fått godkjent lengre tid på prøver, noe han benytter seg av, og har fritak fra Nynorsk. Han gjør det mye bedre på muntlige prøver, det er 2-3 karaktergrader forskjell. Desverre er de fleste prøvene skriftlige. Kan vi spørre om mer tilrettelegging ift å ha prøver muntlig, eller må vi forholde oss til dey skolen legger opp til? Anonymkode: cb952...029 Dere har kanskje noe kartlegging fra ppt? Ville bedt om samtale med lærer eller evt rådgiver. Lykke til. Anonymkode: 03514...98b 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Får han noe tilrettelegging? Er det fagene i seg selv han strever med eller er det vanskelig på prøver fordi han strever med å klare å lese, og forstå, oppgavene? Sist, men viktigst: Hva er han god på? Hva er hans talent(er)? Anonymkode: 86d59...4d7 Han får tilrettelegging ift at han får bruke dataprogrammer som skal hjelpe (f.eks Lingdys) Han har også ekstra tid på prøver. Han strever med å få med seg hele teksten, og hva de egentlig spør etter. Han svarer også veldig kort, og har dårlig skriftspråk. Det er veldig muntlig på en måte. Han er utrolig god på mellom mennesklige relasjoner. Har han møtt deg en gang, husker han senere aøt du sa og hva du liker. Han støtter de som står utenfor, og er veldig omtenksom. Desverre hjelper det lite for skolefagene. Anonymkode: cb952...029 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner bekymringen din ❤️ Dette er kanskje ikke svaret du vil ha, men prøver likevel. På en skole vil man alltid ha elever som er flinke og presterer høyt, og elever som er mindre flinke og presterer lavt. Det er ikke til å komme utenom. Om man er skoleflink eller ikke er på ingen måte en målestokk på et menneskets verdi eller intellekt. Noen har lett for å ta "skoleting", mens andre kanskje fungerer utrolig godt sosialt, eller er en framtidig ingeniør/oppfinner. Vi har behov for alle disse tingene i samfunnet! Jeg tror det beste er å rett og slett være ærlig med sønnen din. Han kommer sannsynligvis aldri til å bli noen som presterer utmerket på skolen, og det er helt greit. Det høres ut som at han allerede gjør så godt han kan. Jeg var heller ikke flink på skolen, og hadde ikke dysleksi heller. Noe av det fineste min mor ga meg var ærlighet. "Du er ikke så flink til disse skoletingene, og det går helt fint. Fortsett å gjøre så godt du kan". Når du sier at du ønsker å "pushe" han til å øve mer i ferier og helger, tror du dette kommer til å øke prestasjonen hans? Eller gjør du det for å selv føle deg bedre? Dette er en brannfakkel, men alle barn trenger ikke å være kjempeflink på skolen. Han må lære seg å lese og regne, så kommer han langt i livet. Han trenger ikke å bli en statsviter eller geolog. Anonymkode: eecfb...08c Tusen takk for et veldig fint og ærlig svar. Det hjelper mer enn du aner😊 Anonymkode: cb952...029 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere har kanskje noe kartlegging fra ppt? Ville bedt om samtale med lærer eller evt rådgiver. Lykke til. Anonymkode: 03514...98b Ja vi har kartlegging fra PPT. Takk for tips😊 Anonymkode: cb952...029
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april Som lærer på vgs så gir jeg tilbud om muntlig til elever med (kraftig) dysleksi (mange sier selv de får godt nok utbytte av ekstra tid, så gjelder ikke alle med dysleksi) på alle vurderinger i naturfag, for det er et muntlig-praktisk fag. Matematikk derimot er vanskeligere. Jeg har muntlig på noe, men det er et skriftlig fag. Det samme vil gjelde engelsk og norsk (og evt andre språkfag), der skal karakteren reflektere muntlig og skriftlig kompetanse (husker ikke hvordan karakterene er nå om det er felles karakter eller egen muntlig og skriftlig), da kommer man ikke unna skriving. Anonymkode: 44618...66c 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sjekk Tibi.no Anonymkode: 07e49...3c7 Supert tips! Takk. Anonymkode: cb952...029
AnonymBruker Skrevet 8. april #15 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som lærer på vgs så gir jeg tilbud om muntlig til elever med (kraftig) dysleksi (mange sier selv de får godt nok utbytte av ekstra tid, så gjelder ikke alle med dysleksi) på alle vurderinger i naturfag, for det er et muntlig-praktisk fag. Matematikk derimot er vanskeligere. Jeg har muntlig på noe, men det er et skriftlig fag. Det samme vil gjelde engelsk og norsk (og evt andre språkfag), der skal karakteren reflektere muntlig og skriftlig kompetanse (husker ikke hvordan karakterene er nå om det er felles karakter eller egen muntlig og skriftlig), da kommer man ikke unna skriving. Anonymkode: 44618...66c Da håper jeg min sønn får en lærer som deg på videregående. Høres veldig fint ut med så mye tilrettelegging for muntlig. Anonymkode: cb952...029
AnonymBruker Skrevet 8. april #16 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for et veldig fint og ærlig svar. Det hjelper mer enn du aner😊 Anonymkode: cb952...029 Så godt å høre ❤️ Det høres jo ut som at han allerede gjør det bra på de områdene som kommer til å være viktigst som voksen; snill, pliktoppfyllende og arbeidsvillig. Om lærerne hans i tillegg bekrefter dette går det jo egentlig veldig bra med han på skolen? Om han tar med seg dette inn i voksenlivet har han allerede kommet mye lenger enn de med 5ere og 6ere som såvidt trenger å åpne boka. Tenker han absolutt kan få seg en god jobb med disse gode forutsetningene. Også er det kanskje ikke så viktig at han har et snitt på 2.5. Kan han å lese kommer han uansett langt Anonymkode: eecfb...08c 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #17 Skrevet 8. april Våres fikk lov å svare muntlig, brukte og diktering på eksamen, siden de ikke klarte å skrive ned alt innen for tiden. På vanlige prøver så tok læreren dem ut på gruppe rom etter prøva og gikk gjennom spørsmålene muntlig for å se om de klarte å gi mer innhold i svarene, evnt stilte spørsmålet på en annen måtte for at de skulle forstå det de var ute etter. På ungdomsskolen gikk begge ut med 3 i snitt. Begge våres gikk yrkesfag og der gikk de ut med snitt på 5.2 og 5.3. De brukte mye i engelsk kun på faglig utrykk i forhold til yrket, samme i matte, naturfag. For våres var yrkesfag det som gjorde de fikk mestring og følte mestring, de elsker å jobbe , det å være ute i bedrifter osv. Der våres gikk var de ute i bedrift 3 dager i uka Anonymkode: bbc0d...8e0 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #18 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vil legge til at jeg nå er 30 år med en godt betalt jobb, og fullført mastergrad. Men vitnemålet mitt bestod av 2ere og 3ere. Anonymkode: eecfb...08c Det er flere av oss🤪 Jeg hadde fritak i nesten alle fag på ungdomsskolen, og i dag har jeg både en bachelorgrad og mastergrad. 96 modell. Anonymkode: 3c6df...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #19 Skrevet 8. april Jeg er enig med de som her skriver ting i retning av at man nok bare må akseptere at lesing og skriving er noe han kan dårligere enn de fleste. Og det er helt greit, og antakelig ikke noe hverken skolen, lærere, dere som foreldre eller andre kan «fikse» - dessverre. Jeg tror jo også din forsiktige tanke om å pushe til mer øving kan bidra til å redusere selvtilliten og stresset hans mer - ville heller snudd energien min over til å hjelpe ham å bygge de tingene og ferdighetene han virkelig er god på. Som du selv sier er det jo ikke innsatsen det står på, men evnene. Dess fortere andre, og ikke minst han selv, aksepterer at dette er jeg svak på, men det er helt greit, dess lettere vil det antakelig være for ham å få en fin ungdomstid med selvtillit og planer og ønsker for videre yrkesliv, enn om han og alle rundt ham skal stresse med en utfordring som hverken er verdens undergang eller ødeleggende Er han kanskje ok flink i matte? Til å skru og mekke eller bygge ting? Noe er det antakelig, og det er jobb til de aller, aller fleste med hans innsats og arbeidsvilje. Anonymkode: ddcfd...444 1
GammelKaktus Skrevet 8. april #20 Skrevet 8. april En venninne av meg leide inn en lærer på nett som hjalp tenåringen med lekser, det hjalp visst veldig mye, han gikk opp en karakter i hvert fag de jobbet i, var dysleksi som var problemet der og. Ellers så må dere jo få tilrettelegging på skolen men ingenting er jo umulig, Både Erna Solberg og Kjell Inge Røkke har dysleksi og når de kan kan sønnen din. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå