Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har barn og sett meg lei av turnusjobbing. Blir rett og slett for mye på hjemmebane for en forelder alene flere kvelder i uka, helger med mer. Med tanke på lekser, fritidsaktiviteter og alt annet som skal følges opp. 

Fordeler med helsesykepleie (som jeg ser det)

- Når man er ferdig på jobb er man ferdig , man tar ikke med seg arbeidsoppgaver hjem

- fri helger, høytider med mer

- mer interessant rent faglig sett. Har særlig interesse og erfaring med amming, ammeveiledning, virker og veldig spennende å jobbe på helsestasjon for ungdom etterhvert. 

Ulemper:

- vanskelig å kunne følge barn til legetimer og delta i møter på skolen pga manglende fleksitid. Har barn som har en del slikt som foregår. 

- redd det er vanskelig å få jobb da forebyggende helsetjenester ofte er det som kuttes ved pengesparing. Og hele Norge er på sparebluss 

Fordeler med ledelse:

- hakket mer fleksibelt mtp at man kan jobbe hjemmefra

- lettere å kunne ta diverse møter med skole over Teams i arbeidstid om nødvendig. Som helsesykepleier har man jo hele timeboka fylt opp som regel? Selv om ledere for all del også har møtevirksomhet er det ikke hver eneste dag hele dagen man må i møter 

- flere stillinger da det er flere sykehjem som søker ledere enn skoler og helsestasjoner som søker helsesykepleiere 

Ulemper:

- jobben blir fortere med hjem etter arbeidstid 

- ikke like interessant. Selv om jeg er veldig interessert i HMS arbeid (vært verneombud) så er jeg mindre interessert i å lage turnuser, ringe etter vikarer osv når det er sykdom.

Hører gjerne både fra ledere og helsesykepleiere om andre åpenbare fordeler og ulemper. 

Anonymkode: f44ea...f2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helsesykepleier her! 

"Svarer" først på punktene dine:

- Beklager, vi tar i aller høyeste grad jobben med oss hjem. Det er jo barn, unge og familier vi jobber med, og det går innpå selv den mest hardbarka sjel. Og der er gjerne telefoner på kveldstid, delta på foreldremøter, ha foreldreveiledningskurs, eller drifte HFU på kveld/ettermiddag.

- ja, det er fint! Obs: vi har ikke samme ordning som lærere selv om vi jobber i skolehelsetjenesten. Det er kun røde dager som er fri, ferier arbeider vi i. 

- kjempebredt fagfelt. Det er nye psykisk helse, mye utviklingshemminger, mye sosiale problemer og dessverre mye arvelighet. Du får sjeldent en dag som er helt lik den forrige, og du kan ta ekstraemner og kurs i det uendelige. Samtidig tar det gjerne 5-6 år før man føler seg helt trygg i jobben. I mange småkommuner arbeider man nesten alene.

- i min kommune har vi fleksitid. Kjernetid er 9-14, og det er lett å avspasere - for man er veldig uavhengig og styrer timeboken sin selv. Det betyr også at du må være proaktiv. Og at det du ikke gjør i dag, må du ta igjen senere. 

- ja, å få (fast) jobb kan være vanskelig, om du ikke er i en liten kommune med mangel på søkere. Prisjektstillinger/vikariat finnes litt oftere. Det er vanskelig å få jobb om du ikke er under utdanning eller ferdigutdannet. De har ikke lengre lov til å ansette ikke-utdannete i fast stilling, bare gjentagende årsvikariat. Du bør ihvertfall ha minst et par relevante fag om du bare har bacheloren. Vær obs på at selv om de fleste universitetene har masterforløp, så får man sjeldent masterlønn. Lønnes stortsett som spesialsykepleier. 

Jeg liker jobben min, selv om den er ganske mentalt tung. Savner den fysiske aktiviteten jeg fikk i tidligere jobber, for som helsesykepleier sitter man stortsett stille foran andre folk eller foran pc'n. Vet studievenninner forteller at i småkommuner kan det være utfordrende at man kjenner alle familier fra før. 

Anonymkode: 04688...1e5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helsesykepleier her! 

"Svarer" først på punktene dine:

- Beklager, vi tar i aller høyeste grad jobben med oss hjem. Det er jo barn, unge og familier vi jobber med, og det går innpå selv den mest hardbarka sjel. Og der er gjerne telefoner på kveldstid, delta på foreldremøter, ha foreldreveiledningskurs, eller drifte HFU på kveld/ettermiddag.

- ja, det er fint! Obs: vi har ikke samme ordning som lærere selv om vi jobber i skolehelsetjenesten. Det er kun røde dager som er fri, ferier arbeider vi i. 

- kjempebredt fagfelt. Det er nye psykisk helse, mye utviklingshemminger, mye sosiale problemer og dessverre mye arvelighet. Du får sjeldent en dag som er helt lik den forrige, og du kan ta ekstraemner og kurs i det uendelige. Samtidig tar det gjerne 5-6 år før man føler seg helt trygg i jobben. I mange småkommuner arbeider man nesten alene.

- i min kommune har vi fleksitid. Kjernetid er 9-14, og det er lett å avspasere - for man er veldig uavhengig og styrer timeboken sin selv. Det betyr også at du må være proaktiv. Og at det du ikke gjør i dag, må du ta igjen senere. 

- ja, å få (fast) jobb kan være vanskelig, om du ikke er i en liten kommune med mangel på søkere. Prisjektstillinger/vikariat finnes litt oftere. Det er vanskelig å få jobb om du ikke er under utdanning eller ferdigutdannet. De har ikke lengre lov til å ansette ikke-utdannete i fast stilling, bare gjentagende årsvikariat. Du bør ihvertfall ha minst et par relevante fag om du bare har bacheloren. Vær obs på at selv om de fleste universitetene har masterforløp, så får man sjeldent masterlønn. Lønnes stortsett som spesialsykepleier. 

Jeg liker jobben min, selv om den er ganske mentalt tung. Savner den fysiske aktiviteten jeg fikk i tidligere jobber, for som helsesykepleier sitter man stortsett stille foran andre folk eller foran pc'n. Vet studievenninner forteller at i småkommuner kan det være utfordrende at man kjenner alle familier fra før. 

Anonymkode: 04688...1e5

Hei takk for svar! Ja nå mente jeg ikke at man ikke tar med det man ser på jobb med seg hjem. Det er absolutt mye som vil gi inntrykk på jobb, sånn er det og som vanlig sykepleier. Alt fra dødsfall, til diagnoser som påvirker livskvaliteten til pasienter helt enormt, til påørende som har det tungt. Mente mer sånn at man tar ikke med seg 4 års kontroll og gjør det hjemme på ettermiddagen. Som leder har jeg inntrykk av at man sitter mye med turnuser eller lignende etter arbeidstid. Kanskje blir ringt av noen på huset.  Helsestasjon for ungdom er jo fast en gang i uken (der jeg bor deler helsesykepleiere på det så blir annenhver uke). Så vil tro avdelingsleder har enda mer jobb med seg hjem hvis det gir mening? Særlig de plassene avdelingsleder er ansvarlig for bemanning. For da rekker man ofte ikke alt man skal ila en dag fordi man ringer som en gal etter folk. 

Røde dager og helger fri er jo kjempeluksus for meg som er vant til to kveldsvakter per uke, tredjehver helg, døde dager osv.  Har ikke noe imot å jobbe vinter og høstferier osv. 

Men uansett, takk for innsikt i arbeidshverdagen! Ikke klar over at det var kjernetid og at man styrte timeboka. Kan jo gi littegrann fleksibilit et til å delta feks på et skole møte på Teams på slutten av dagen. Skjønner godt hva du mener med den fysiske jobben. Tror jeg kommer til å savne litt det samholdet man føler med å jobbe så tett med kolleger. 

Ja det var det med stillinger da. Finnes jo masse sykehjem og hjemmetjenester. Så vil naturligvis være flere lederstillinger. Men er jo sykepleier i bunn, så i aller verste fall kan jeg jo jobbe litt som det mens jeg leter. Jeg har tenkt å ta videreutdanning (usikker på om jeg skal ta master om man uansett ikke får betalt for det, med mindre det gir noen fordeler eller gjør det lettere å bli ansatt?). Har søkt både denne + ledelse.

Anonymkode: f44ea...f2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...