Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Dere som har hatt mye mangler, og begynt på tilskudd. Tok det lang tid før det virka på selve formen?

Anonymkode: e6ba6...998

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørsmålet er ikke lov å svare på her på KG, fordi svaret handler om doser.

Anonymkode: 53332...c4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det spørsmålet er ikke lov å svare på her på KG, fordi svaret handler om doser.

Det har da ingenting med doser å gjøre?

Anonymkode: f0d00...699

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn manglet dvitamin, og det tok vel kanskje et par uker før vi merket skikkelig endring. 

Anonymkode: 2caa4...027

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det har da ingenting med doser å gjøre?

Anonymkode: f0d00...699

Hvorfor tror du britiske helsemyndigheter skriver i sin anbefaling for D-vitamintilskudd at:

Sitat

A cumulative dose of 300,000 units is sufficient to correct vitamin D deficiency in adults. 

Kilde: https://www.sps.nhs.uk/articles/vitamin-d-deficiency-treatment-during-pregnancy/

Hvis du sammenligner den britiske anbefalingen for korrigering av D-vitaminmangel med den norske (400-800 enheter per dag), vil det i Norge ta mellom et halvt og ett år å korrigere D-vitaminmangel. Engelske helsemyndigheter anbefaler helt andre doser enn norske helsemyndigheter. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tror du britiske helsemyndigheter skriver i sin anbefaling for D-vitamintilskudd at:

Hvis du sammenligner den britiske anbefalingen for korrigering av D-vitaminmangel med den norske (400-800 enheter per dag), vil det i Norge ta mellom et halvt og ett år å korrigere D-vitaminmangel. Engelske helsemyndigheter anbefaler helt andre doser enn norske helsemyndigheter. 

Mange vil ikke en gang klare å komme opp fra grøfta en gang

Anonymkode: 4fbff...4af

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

B12 injeksjon går relativt kjapt. Vitaminer og mineraler noen uker. 

Jern og d det samme. 

Anonymkode: 9b612...cc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

B12 injeksjon går relativt kjapt. Vitaminer og mineraler noen uker. 

Jern og d det samme. 

Anonymkode: 9b612...cc6

B12-injeksjoner har vel heller ingenting med dose å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble satt på ganske høye doser jern da jeg hadde så å si tomme jernlagre. Manglet i tillegg folat og B12 (det henger gjerne sammen). Var pga store blødninger.

Tok noen uker før jeg kunne si at jeg følte meg bedre... Ihvertfall 3-4 tror jeg....

Anonymkode: 3e510...f61

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ble satt på ganske høye doser jern da jeg hadde så å si tomme jernlagre. Manglet i tillegg folat og B12 (det henger gjerne sammen). Var pga store blødninger.

Tok noen uker før jeg kunne si at jeg følte meg bedre... Ihvertfall 3-4 tror jeg....

Anonymkode: 3e510...f61

Ja da får man være tålmodig. Jeg har fått jern infusjon for en uke siden, og tatt folat i snart en uke. Men føler meg fortsatt veldig dårlig og rar. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun opplevd kritisk mangel som endte med falsk hjertesvikt. Der merka jeg bedring umiddelbart når jeg fikk dvitamin. Det kommer an på hvor stor mangelen er, noen merker det ikke en gang, de har bare fått vite om mangelen av blodprøve.

Anonymkode: 85e2d...d71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har kun opplevd kritisk mangel som endte med falsk hjertesvikt. Der merka jeg bedring umiddelbart når jeg fikk dvitamin. Det kommer an på hvor stor mangelen er, noen merker det ikke en gang, de har bare fått vite om mangelen av blodprøve.

Umiddelbart ja. Trodde det tok tid før nivåene fikk bygget seg opp også.

Jeg har mangler på veldig mye forskjellig da. Og er veldig syk. Men jeg vet jo ikke hva av plagene mine som skyldes hva av mangler og annet :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har mangler på veldig mye forskjellig da. Og er veldig syk. Men jeg vet jo ikke hva av plagene mine som skyldes hva av mangler og annet :)

Men jeg var innlagt da det var kritisk lav, det skulle lite til for å gjøre livet bedre for hjertet. Var 20 år da det pågikk. Det tok 1 år før blodprøvene var fine☺️

Andre diverse småmangler gjennom livet har jeg ikke merket verken plager eller forbedring med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis det stemmer at en samlet dose på 300.000 IE D-vitamin er tilstrekkelig for å korrigere D-vitaminmangel hos voksne, slik britiske helsemyndigheter sier i anbefalingen som ble delt lener oppe i tråden, er kanskje spørsmålet hvor lang tid du bruker på å tilføre de 300.000 IE'ene da?

Hvis du tar 400 IE daglig, bruker du ett år, tar du 800 IE, tar det et halvt år, osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det stemmer at en samlet dose på 300.000 IE D-vitamin er tilstrekkelig for å korrigere D-vitaminmangel hos voksne, slik britiske helsemyndigheter sier i anbefalingen som ble delt lener oppe i tråden, er kanskje spørsmålet hvor lang tid du bruker på å tilføre de 300.000 IE'ene da?

Hvis du tar 400 IE daglig, bruker du ett år, tar du 800 IE, tar det et halvt år, osv.

Hmm ok, kommer jo an på hva man regner med som korrigert eller tilstrekkelig da. Leser mye forskjellig. Vanlig helsevesen mener vel at bare man er over 50 i D vitamin så er det bra nok. 
Jeg har mange andre ting i tillegg til D vitamin 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hmm ok, kommer jo an på hva man regner med som korrigert eller tilstrekkelig da. Leser mye forskjellig. Vanlig helsevesen mener vel at bare man er over 50 i D vitamin så er det bra nok. 
Jeg har mange andre ting i tillegg til D vitamin 

Britiske helsemyndigheter sikter med de 300.000 IE mot nivå 75 nmol/L, sånn som jeg forstår anbefalingen. Som er nedre grense for anbefalt nivå (75-150) også hos norske helsemyndigheter.

Kilde: https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har påvist D-vitaminmangel og tar tabletter på 4000 IE. Så i teorien skal nivåene da være normale om 75 dager? 

Anonymkode: 88857...cfd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg manglet D-vitamin og jern. Begynte å føle meg litt bedre etter 3-4 uker med tilskudd (høydose), men det tar lengre tid å rette opp mangelen fullt ut. Nå tar jeg d-vitamin hver dag: relativt høye doser på vinteren, lavere dose på sommeren. Har  skjønt at jeg må ligge mer i forkant når det gjelder jern også, for jernlagrene mine går tom hvert år. Skal spørre legen om å få infusjon, for selv med høye doser tilskudd over flere måneder er det bare så vidt verdiene kryper over nedre referanseverdi.

Anbefaler å lese hva Mozzie Marvati (som er fastlege) har skrevet om dette på Facebook. Det er noen dager siden, så du må sikkert scrolle litt nedover siden hans.

Anonymkode: 6ee29...abf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg manglet D-vitamin og jern. Begynte å føle meg litt bedre etter 3-4 uker med tilskudd (høydose), men det tar lengre tid å rette opp mangelen fullt ut. Nå tar jeg d-vitamin hver dag: relativt høye doser på vinteren, lavere dose på sommeren. Har  skjønt at jeg må ligge mer i forkant når det gjelder jern også, for jernlagrene mine går tom hvert år. Skal spørre legen om å få infusjon, for selv med høye doser tilskudd over flere måneder er det bare så vidt verdiene kryper over nedre referanseverdi.

Anbefaler å lese hva Mozzie Marvati (som er fastlege) har skrevet om dette på Facebook. Det er noen dager siden, så du må sikkert scrolle litt nedover siden hans.

Anonymkode: 6ee29...abf

Når tar du jern?

Tenkte bare å komme med tips, ta jern på kvelden 2-3 timer før du skal legge deg, med c vitamin. Jeg slet med å få opp jern men da jeg byttet til kvelden etter frukt og med c vitamin så går det fortere opp.

Anonymkode: 3bdf4...797

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 8.52):

Hei. Dere som har hatt mye mangler, og begynt på tilskudd. Tok det lang tid før det virka på selve formen?

6 mnd tok det før Vitamin D og B12 var på normalt nivå.

Tok vel et par mnd før jeg sluttet å kjenne meg å så usigelig trøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...