Karen1987 Skrevet 12. april #21 Skrevet 12. april Kultur og religion. Det burde blitt mye strengere straffer mot de som utfører dette. 2
Klossmajor Skrevet 13. april #22 Skrevet 13. april Callisto83 skrev (På 9.4.2026 den 10.33): Det er stor forskjell på omskjæring av gutter og jenter. Sistnevnte er ren ondskap. Det finnes flere grader av omskjæring som utføres på jenter. Fra svært omfattende inngrep til mer begrensede. De alvorligste formene er langt mer omfattende enn omskjæring av gutter. Samtidig finnes det mildere inngrep som kan være mer begrensede og derfor ikke nødvendigvis så forskjellige fra mannlig omskjæring.
Klossmajor Skrevet 13. april #23 Skrevet 13. april NoaideBiehtar skrev (På 11.4.2026 den 8.49): Det bedrives med av kristne grupper i en del afrikansk land, ja. Kjønnslemlestelse er en svært gammel tradisjon/kultur i en del grupper, mye eldre enn islam. Man kan vel si at disse tradisjonene fortsatt eksisterer på tross av religion, ikke på grunn av. Det er ingenting i kristendom og islam som støtter kvinnelig kjønnslemlestelse. https://fgmtoolkit.gwu.edu/what-are-religious-perspectives-fgmc Bibelen nevner ikke omskjæring av kvinner. Koranen gjør visstnok heller ikke det, men det omtales i flere hadither. Av det jeg har lest meg til omtaler disse hadithene omskjæring av kvinner i positive ordelag. Islams religiøse tekster krever ikke omskjæring av kvinner, men slik jeg forstår det kan tekstene tolkes slik at lettere former for kvinnelig omskjæring anbefales.
LeveMannen Skrevet 13. april #24 Skrevet 13. april (endret) Svava skrev (På 11.4.2026 den 13.06): Det er kjønnslemlestelse av kvinner. Klitoris skjæres av og de sys sammen. Det gir varige alvorlige helseproblemer. Ingen seksuell nytelse, kroniske smerter og problemer med å gå på do for å nevne noe. Hvorfor diskuteres omskjæring av menn her? Det er ikke det artikkelen handler om. Som det ble nevnt over her så er omskjæring av menn i noen tilfeller helt nødvendig medisinsk og er et nesten ubetydelig inngrep. Å sy sammen jenters kjønnsorgan er en velig sjelden form for omskjæring. Det er mye mer vanlig å bare skjære bort indre kjønnslepper og/eller klitorishette som er 100% tilsvarende å skjære bort forhuden på en penis (eller en del mildere hvis det bare er indre kjønnslepper som skjeres bort, og ikke klitorishette). De vanligste formene for omskjæring av jenter er såpass lite inngripende at leger sliter med å kunne fastslå om en jente er blitt omskjært, eller om det bare er naturlig små indre kjønnslepper. Og alle former for omskjæring av jenter er strengt forbudt, uansett hvor lite inngripende det er. Det er ekstremt uærlig av deg å komme drassende med den verste og uhyre skjedene varianten av omskjæring av jenter som om det skulle vært standarden. I så fall får man vel legge til grunn den verste omskjæringen av gutter også hvor man splitter hele penis på langs... Og kjønnslemlestelse av gutter tas opp fordi det er lovlig i Norge i motsetning til for jenter. Ikke bare er det helt lovlig å kjønnslemleste gutter her i landet, staten vil til og med hjelpe til og sponse overgrepet hvis man vil... Endret 14. april av LeveMannen 1
NoaideBiehtar Skrevet 14. april #25 Skrevet 14. april LeveMannen skrev (4 timer siden): Å sy sammen jenters kjønnsorgan er en velig sjelden form for omskjæring. Det er mye mer vanlig å bare skjære bort indre kjønnslepper og/eller klitorishette som er 100% tilsvarende å skjære bort forhuden på en penis (eller en del mildere hvis det bare er indre kjønnslepper som skjeres bort, og ikke klitorishette). Har du kilder som bekrefter dette? 2
Sinsiew Skrevet 14. april #26 Skrevet 14. april LeveMannen skrev (4 timer siden): Å sy sammen jenters kjønnsorgan er en velig sjelden form for omskjæring. Det er mye mer vanlig å bare skjære bort indre kjønnslepper og/eller klitorishette som er 100% tilsvarende å skjære bort forhuden på en penis (eller en del mildere hvis det bare er indre kjønnslepper som skjeres bort, og ikke klitorishette). De vanligste formene for omskjæring av jenter er såpass lite inngripende at leger sliter med å kunne fastslå om en jente er blitt omskjært, eller om det bare er naturlig små indre kjønnslepper. Og alle former for omskjæring av jenter er strengt forbudt, uansett hvor lite inngripende det er. Det er ekstremt uærlig av deg å komme drassende med den verste og uhyre skjedene varianten av omskjæring av jenter som om det skulle vært standarden. I så fall får man vel legge til grunn den verste omskjæringen av gutter også hvor man splitter hele penis på langs... Og kjønnslemlestelse av gutter tas opp fordi det er lovlig i Norge i motsetning til for jenter. Ikke bare er det helt lovlig å kjønnslemleste gutter her i landet, staten vil til og med hjelpe til og sponse overgrepet hvis man vil... Hvordan får du å fjerne indre kjønnslepper til å bli mildere enn å fjerne forhuden? Å fjerne klitorishetten er ikke 100% som å fjerne forhuden...
LeveMannen Skrevet 14. april #27 Skrevet 14. april Sinsiew skrev (2 timer siden): Hvordan får du å fjerne indre kjønnslepper til å bli mildere enn å fjerne forhuden? Å fjerne klitorishetten er ikke 100% som å fjerne forhuden... Klitorishette beskytter klitoris på samme måte som forhuden beskytter glans. Begge er hudbiter som beskytter et område med mye nærvereseptorer og hindrer at dette blir overstimulert og dermed mindre sensitivt for stimulans. Når man fjærner forhuden har glans en tendens til å tørke ut også. Disse to er egentlig samme organ som på et stadie i fosteret skiller seg ved at gutter får en testosseron boost som gjør at "klitoris" vokser seg til å bli til penishodet hos gutter. Indre kjønnslepper er bare en hudfold akkurat som forhuden, men i motsetning til forhuden beskytter ikke denne huden et sensitivt område med mye nærveender. Så det er mindre komplikasjoner enn å fjerne forhuden. Flere kvinner skjærer jo bort indre kjønnslepper i voksen alder av kosmetiske årsaker også. 1
Gratis Skrevet 14. april #28 Skrevet 14. april Merkelig hvordan religiøse mennesker, som mener vi er skapt av en gud, trenger å legges under kniven for å endres? Mener de gud har gjort en dårlig jobb? 2
NoaideBiehtar Skrevet 14. april #29 Skrevet 14. april LeveMannen skrev (7 timer siden): Klitorishette beskytter klitoris på samme måte som forhuden beskytter glans. Begge er hudbiter som beskytter et område med mye nærvereseptorer og hindrer at dette blir overstimulert og dermed mindre sensitivt for stimulans. Når man fjærner forhuden har glans en tendens til å tørke ut også. Disse to er egentlig samme organ som på et stadie i fosteret skiller seg ved at gutter får en testosseron boost som gjør at "klitoris" vokser seg til å bli til penishodet hos gutter. Indre kjønnslepper er bare en hudfold akkurat som forhuden, men i motsetning til forhuden beskytter ikke denne huden et sensitivt område med mye nærveender. Så det er mindre komplikasjoner enn å fjerne forhuden. Flere kvinner skjærer jo bort indre kjønnslepper i voksen alder av kosmetiske årsaker også. Men du, jeg venter fortsatt på kildene dine. 1 1
NoaideBiehtar Skrevet 14. april #30 Skrevet 14. april Gratis skrev (2 timer siden): Merkelig hvordan religiøse mennesker, som mener vi er skapt av en gud, trenger å legges under kniven for å endres? Mener de gud har gjort en dårlig jobb? Det er jo fordi skikken i utgangspunktet ikke var religiøs. Skikken kom lenge før religionen. Så som i mange andre tilfeller tilpasser man bare religionen litt for å kunne fortsette med gamle skikker, slik som kristne har gjort med jula (uten sammenligning forøvrig). Religion har ikke alltid greid å fortrenge gamle skikker. 2
LeveMannen Skrevet 14. april #31 Skrevet 14. april NoaideBiehtar skrev (1 time siden): Men du, jeg venter fortsatt på kildene dine. Gi meg en grunn til at jeg skal gidde å finne fram det til deg. Hva kommer du til å gjøre når jeg finner fram kildene du ber om (som du for øvrig kan google deg fram til på noen sekunder)?
NoaideBiehtar Skrevet 14. april #32 Skrevet 14. april LeveMannen skrev (50 minutter siden): Gi meg en grunn til at jeg skal gidde å finne fram det til deg. Hva kommer du til å gjøre når jeg finner fram kildene du ber om (som du for øvrig kan google deg fram til på noen sekunder)? Den som kommer med påstanden skal også dokumentere den. Det er vanlig forum-etikette. Hvis du vil at folk skal ta deg seriøst må du legge ved kilder. Hvis ikke kunne du jo bare sagt at rosa elefanter er vanlig liksom, who knows. Jeg er faktisk bare oppriktig nysgjerrig. Folk slenger løse påstander rundt seg overalt her inne, så hvis det du sier stemmer er det interessant å lese og se kilder på det, så jeg også vet at det stemmer. Men uten kilde er det bare en tilfeldig påstand. Hvis det er så enkelt å finne burde det være null stress for deg å gidde. 2
Katten.2.0 Skrevet 15. april #33 Skrevet 15. april Selvfølgelig er omskjæring av gutter/menn som gjøres av noe annet enn en medisinsk nødvendighet også kjønnslemlestelse. Samtidig er også tilnærmet all kjønnslemlesting av jenter/kvinner verre i den grad at konsekvensene som regel er vesentlig verre for kvinner enn menn. Medisinske inngrep som utføres uten at det foreligger et medisinsk behov burde være ulovlig på alle under 18 år. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå