Mannjessheim1984 Skrevet 7. april #1 Skrevet 7. april https://www.nrk.no/stor-oslo/frykter-store-morketall-_-norske-barn-kjonnslemlestes-fortsatt-1.17792282 hva er det med disse her? Hvorfor? 1
AnonymBruker Skrevet 7. april #2 Skrevet 7. april Kultur er svaret. Er ikke noe god grunn, bare kultur. Anonymkode: 0cd83...98c 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. april #3 Skrevet 7. april Kultur og religion er svaret! Anonymkode: 226f1...958 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. april #4 Skrevet 7. april Men andre muslimer gjør ikke det. Tyrkere albanere pakistanere... Kanskje somaliske er uforenlige med å bo her.. inkompatible med vest europa. Anonymkode: 7ae68...e57 2
Druid Skrevet 7. april #5 Skrevet 7. april Det jeg ikke skjønner er dette : det er snakk om rundt 30 land. og det er ikke snakk om hele land , men spesifikke folkegrupper og kulturer innen disse landene. Og innen disse områdene er det fortsatt snakk om enkle markører for hvorvidt de er i risikosone : dette kan ikke være vanskelig å kartlegge, og kjøre innsats på!! Jeg skjønner at mange forventer at dette er løst, det er vel ikke mange land der dette fortsatt er lovlig, så man forventer at dette forsvinner av seg selv. men vi vet jo at kulturmarkører er viktige, så en nasjonal innsats er uansett på sin plass. Ikke minst fordi det kan forebygge andre overgrep. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kultur og religion er svaret! Anonymkode: 226f1...958 Dette er primært kultur : kjønnslemlestelse er forbudt i koranen og har ingen støtte i kristendommen, men utføres med forankring i religion i begge tilfellene. 4 2
LeveMannen Skrevet 7. april #7 Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men andre muslimer gjør ikke det. Tyrkere albanere pakistanere... Kanskje somaliske er uforenlige med å bo her.. inkompatible med vest europa. Anonymkode: 7ae68...e57 Jo da stort sett alle muslimer og jøder kjønnslemlester guttebarn. 3 2
Druid Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april LeveMannen skrev (13 timer siden): Jo da stort sett alle muslimer og jøder kjønnslemlester guttebarn. Akkurat det gjøres vel fortsatt relativt mye generelt i USA. Morsomt nok er omskjæring av muslimer en kulturell arv fra at de første muslimske skriftlærde var konverterte jøder, og på tross av at koranen ikke har rom for det. En av de første skismene i kristendommen handlet også om omskjæring, der den retningen som gikk for omskjæring døde ut. Men trekker vi linjene videre og aksepterer at jødene fortsatte igjennom tiden å prege forskning og utvikling, kan man kansje trekke en linje fra jødisk kultur for omskljering til forskning og legevitenskap i USA som førte til høy andel med generell omskjæring. 2 1
TulleTall Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april (endret) Jeg tenker at all form for kjønnslemlestelse ville blitt slutt på, i enhver kultur, hvis det kun ble gjort på VOKSNE personer. Jeg tror ikke mange voksne ville ha funnet seg i denne grusomheten. Endret 10. april av TulleTall 3 2
LeveMannen Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april Druid skrev (4 timer siden): Men trekker vi linjene videre og aksepterer at jødene fortsatte igjennom tiden å prege forskning og utvikling, kan man kansje trekke en linje fra jødisk kultur for omskljering til forskning og legevitenskap i USA som førte til høy andel med generell omskjæring. Nei. Kjønnslemlsestelse av gutter i USA kommer først og fremst fra kristne anti masturbasjons miljøet. Med blant annet figurer som John Kellogg hvor argumentene gikk ut på at masturbasjon var syndig, og at omskjæring av guttebarn ville fjerne nytelsen og dermed bli kvitt denne synden. 3
Blå tyggis Skrevet 8. april #12 Skrevet 8. april Filla_2375 skrev (7 minutter siden): Hvordan får de som har blitt lemlestet barn? Slik som de som ikke er blitt lemlestet vel.
Callisto83 Skrevet 9. april #13 Skrevet 9. april Det er stor forskjell på omskjæring av gutter og jenter. Sistnevnte er ren ondskap. 3
Lur Venn Skrevet 10. april #14 Skrevet 10. april Ganske utrolig at noen fortsatt gjør dette i 2026. Jeg er også imot omskjæring av gutter selv om dette ikke er like ille
Gjest Lurendreieren Skrevet 10. april #15 Skrevet 10. april Druid skrev (På 7.4.2026 den 14.05): Det jeg ikke skjønner er dette : det er snakk om rundt 30 land. og det er ikke snakk om hele land , men spesifikke folkegrupper og kulturer innen disse landene. Og innen disse områdene er det fortsatt snakk om enkle markører for hvorvidt de er i risikosone : dette kan ikke være vanskelig å kartlegge, og kjøre innsats på!! Jeg skjønner at mange forventer at dette er løst, det er vel ikke mange land der dette fortsatt er lovlig, så man forventer at dette forsvinner av seg selv. men vi vet jo at kulturmarkører er viktige, så en nasjonal innsats er uansett på sin plass. Ikke minst fordi det kan forebygge andre overgrep. Dette er primært kultur : kjønnslemlestelse er forbudt i koranen og har ingen støtte i kristendommen, men utføres med forankring i religion i begge tilfellene. Driver man med kjønnslemlestelse av kvinner i kristne land? Er det langt nede i Afrika du tenker på da?
Gjest Lurendreieren Skrevet 10. april #16 Skrevet 10. april Callisto83 skrev (På 9.4.2026 den 10.33): Det er stor forskjell på omskjæring av gutter og jenter. Sistnevnte er ren ondskap. Som omskjært mann (av medisinske grunner) kan jeg bekrefte dette. Et nesten ubetydelig inngrep som bare var til hjelp for meg. Å sammenligne det med kjønnslemlestelse av kvinner er bare sykt.
NoaideBiehtar Skrevet 11. april #17 Skrevet 11. april Lurendreieren skrev (8 timer siden): Driver man med kjønnslemlestelse av kvinner i kristne land? Er det langt nede i Afrika du tenker på da? Det bedrives med av kristne grupper i en del afrikansk land, ja. Kjønnslemlestelse er en svært gammel tradisjon/kultur i en del grupper, mye eldre enn islam. Man kan vel si at disse tradisjonene fortsatt eksisterer på tross av religion, ikke på grunn av. Det er ingenting i kristendom og islam som støtter kvinnelig kjønnslemlestelse. https://fgmtoolkit.gwu.edu/what-are-religious-perspectives-fgmc 1
GammalMegge Skrevet 11. april #18 Skrevet 11. april Lurendreieren skrev (8 timer siden): Driver man med kjønnslemlestelse av kvinner i kristne land? Er det langt nede i Afrika du tenker på da? Ja, kristne i Afrika omskjærer også jentene sine, samt de som har naturreligioner. Dette er derfor kulturproblem, ikke et religionsproblem. 1 1
Svava Skrevet 11. april #19 Skrevet 11. april Det er kjønnslemlestelse av kvinner. Klitoris skjæres av og de sys sammen. Det gir varige alvorlige helseproblemer. Ingen seksuell nytelse, kroniske smerter og problemer med å gå på do for å nevne noe. Hvorfor diskuteres omskjæring av menn her? Det er ikke det artikkelen handler om. Som det ble nevnt over her så er omskjæring av menn i noen tilfeller helt nødvendig medisinsk og er et nesten ubetydelig inngrep. 1
Filla_2375 Skrevet 11. april #20 Skrevet 11. april (endret) Blå tyggis skrev (På 8.4.2026 den 17.29): Slik som de som ikke er blitt lemlestet vel. Mitt intrykk av dokumentern/ innslaget I nrk er ar det blir sydd helt igjen omtrent? Endret 11. april av Filla_2375
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå