Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor i en firemannsbolig bygd i 1954. Jeg har fått en nabo som røyker, jeg kjenner røyklukt både fra utsiden og innsiden. Hvordan får jeg gjort slik at denne lukten ikke kommer inn? Jeg har panikk for å få røyklukt av mine klær og ting.

Er det noen som har hatt samme problem (bo i flermannsbolig/blokk og få røyklukt fra naboen inn både igjennom innsiden og utsiden, værste er vell kanskje lukten fra inn siden fra hennes innendørs røyking)? Og hva gjore dere for å få slutt på røyklukten, og hvor bra fungerte det? 

Jeg er desperat etter å få slutt på røyklukt, jeg kan heller ikke flytte da jeg eier leiligheten selv og har ikke råd til å begynne en prossess med å selge. (Jeg kjøpte leiligheten for litt over et halvt år siden, røykeren har også kjøpt selv og flyttet nylig inn, så hun flyttet inn en god stund etter meg så dette vart ikke mulig å vite før jeg kjøpte/flyttet inn).

Anonymkode: 331a1...392

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått ny nabo, og de røyker ute på verandaen. Jeg oppdaget det nå i påsken. Satt ute og ante fred og ingen fare. 

nei, å selge og flytte er uaktuelt og nå falt vel boligen ganske mye i verdi også. Jeg har ingen råd, men ja det er flere som har samme problem. 

Anonymkode: 8e69e...be9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du får dessverre ikke gjort noe. Du kan ikke nekte folk å røyke inne i sitt eget hus.

Hva med å lufte mer og ofte i din leilighet? Hjelper det?

Anonymkode: fc61c...47c

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen ting å gjøre med selve røykinga. Om det siver inn kan det være at det er noe tull med pakninger på vinduene dine, og at det kan være lurt å bytte disse. Men man er desverre i sin fulle rett til å røyke i og utenfor eget hjem. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får dessverre ikke gjort noe. Du kan ikke nekte folk å røyke inne i sitt eget hus.

De røyker jo på utsiden? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det noen som har hatt samme problem (bo i flermannsbolig/blokk og få røyklukt fra naboen inn både igjennom innsiden og utsiden, værste er vell kanskje lukten fra inn siden fra hennes innendørs røyking)? Og hva gjore dere for å få slutt på røyklukten, og hvor bra fungerte det? 

Her gjør ventilasjonsanlegget at det blir undertrykk i leiligheten. Alt utenfra dras inn. Har løst det med ventiler som er åpne på den siden av huset som ikke er vendt mot naboverandaer og vei. Hvis noen griller stenger jeg spjeld på avtrekket.

Anonymkode: b106e...278

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ts her, problemet er også at det kommer røyklukt inn fra hennes innendørs røyking og inn til min leilighet, da vi har soverom vegg i vegg. Jeg og mitt kjæledyr blir jo passiv røyker og blir utsatt for helserisiko pga hennes røyking. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har fått ny nabo, og de røyker ute på verandaen. Jeg oppdaget det nå i påsken. Satt ute og ante fred og ingen fare. 

nei, å selge og flytte er uaktuelt og nå falt vel boligen ganske mye i verdi også. Jeg har ingen råd, men ja det er flere som har samme problem. 

Trist at det skal være sånn her, jeg mistrives nå sikkelig i mitt eget hjem, angrer rett og slett på at jeg kjøpte leiligheten.

• Liker 3
  • Hjerte 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her, problemet er også at det kommer røyklukt inn fra hennes innendørs røyking og inn til min leilighet, da vi har soverom vegg i vegg. Jeg og mitt kjæledyr blir jo passiv røyker og blir utsatt for helserisiko pga hennes røyking. 

Den helserisikoen du skisserer her er bare tull. Greit nok at du synes røyklukten er irriterende og skjemmende, men du virker hysterisk

Anonymkode: 2a1b1...c25

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg vet at man dessverre ikke får gjort det. Hjelper lite å lufte på soverommet som er hovedproblemet da det er vegg i vegg med hennes. Da hun røyker både inne og ute. Så når jeg lufter får jeg røyklukt også inn igjennom vinduet både når hun røyker ute og når hun selv lufter, da alle soveroms vinduene er på samme side, sammen med hennes veranda. Jeg lurer jo på om jeg kanskje må prøve å pusse opp soverommet og få tettet, men vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det tett. Må også gjøre det selv pga økonomi og jeg har aldri pusset opp noe før.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den helserisikoen du skisserer her er bare tull. Greit nok at du synes røyklukten er irriterende og skjemmende, men du virker hysterisk

Jeg er luktsensitiv og tenker at det er ikke hysterisk. Men et reelt problem for henne. Forestill deg å ha ei hemmelig eim etter deg, dag ut og dag inn. Det hadde gått meg på nervene. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet at man dessverre ikke får gjort det. Hjelper lite å lufte på soverommet som er hovedproblemet da det er vegg i vegg med hennes. Da hun røyker både inne og ute. Så når jeg lufter får jeg røyklukt også inn igjennom vinduet både når hun røyker ute og når hun selv lufter, da alle soveroms vinduene er på samme side, sammen med hennes veranda. Jeg lurer jo på om jeg kanskje må prøve å pusse opp soverommet og få tettet, men vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det tett. Må også gjøre det selv pga økonomi og jeg har aldri pusset opp noe før.

Det burde jo vært tett. Er det ikke brannvegg i mellom boenhetene?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du får ikke helseskader igjennom veggen. Lukten er jo noe annet

Anonymkode: 22581...ef5

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mulig det, men etter det jeg har lest så er fremdeles partiklene fra tredjehåndsrøyking også skadelige og kreftfremkallende både for meg og min katt. 
Dette har jo gjort at jeg er bekymret og mistrives i eget hjem. 

Jeg er også redd for at denne lukten skal sette seg permanent i mine ting som klær, dyne, møbler, osv. Fordi det innebærer at jeg må kjøpe alt nytt senere når røykeren eller jeg flytter, noe som vi bli alt for dyrt for meg.

• Nyttig 2
Skrevet
Forundret.. skrev (12 minutter siden):

Jeg er luktsensitiv og tenker at det er ikke hysterisk. Men et reelt problem for henne. Forestill deg å ha ei hemmelig eim etter deg, dag ut og dag inn. Det hadde gått meg på nervene. 

Takk for forståelsen❤️ Det har gått utover psyken min

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet
Forundret.. skrev (11 minutter siden):

Det burde jo vært tett. Er det ikke brannvegg i mellom boenhetene?

Usikker på om det er det, men tror det. Er jo et gammelt bygg så mulig den ikke er så bra. Kjente jo også en eim av parfymelukt fra tidligere eier når det var undertrykk i min leilighet, men det var jo ikke skadelig sånn som røyken er og den lukten satte seg jo heller ikke til mine ting som røyklukt gjør. 

• Liker 1
Skrevet

Ville kontaktet styret. Når lukten siver inn til deg kan bygget ha feil som brutt branncelle mellom deres leiligheter, f.eks pga feil på ventilasjonskanaler. 

Anonymkode: cc8fd...918

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du får ikke helseskader igjennom veggen. Lukten er jo noe annet

Anonymkode: 22581...ef5

Søk opp tredjehånds røyking fra nabo vegg i vegg, så får man dette svaret:

Tredjehånds røyking fra en nabo vegg-i-vegg er en reell problemstilling i leilighetskomplekser. Det innebærer at giftige rester fra tobakksrøyk setter seg i vegger, gulv, tak og lufteanlegg hos naboen, selv etter at røyken har lagt seg
. 
NRK

Hva er tredjehånds røyking?
  • Restutslipp: Røyken etterlater seg nikotin og andre kreftfremkallende stoffer som fester seg til overflater og materialer.
  • Helseskapeleg: Selv om det lukter mindre enn passiv røyking, kan disse partiklene være helseskadelige, spesielt for barn og sensitive personer.
  • Inntrengning: Røyk siver ofte gjennom utettheter i bygningskonstruksjonen, stikkontakter, luftekanaler og overføringskabler. 
    NRK +3

I tillegg er jeg jo redd for å få ødelagt mine klær og eiendeler av røyklukt

• Liker 6
Skrevet

Det er bare å flytte dessverre ☹️

Anonymkode: 8a5f7...687

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Forundret.. skrev (19 minutter siden):

Å være sensitiv betyr jo at du avviker fra normalen. Du er hysterisk.. det er generelt skadelig å puste pga forurensninger i lufta. Tenk hvordan ett samfunn hadde blitt deraom det ble forbudt å kjøre bil pga forurensning fra diesel/bensin som plager astmatikere, eller f, eks vedfyring, parfyme, dyr, nøtter osv. lista er lang. Dersom du er så sensitiv slik du hevder må du flytte i bolig langt fra alle mennesker. 

Anonymkode: 50b7b...74e

• Liker 9
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...