Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet kom opp i tråden om helligdager i påsken, men jeg syns det er greit med en egen tråd for å unngå avsporing. 

Jeg bor i ett tettbygd område (mye rekkehus) med mange barnefamilier. Barna løper temmelig fritt rundt mellom husene og fra skolealder av har de stort sett stått for organiseringen selv. Anne ringer Eva for å spørre om hun kan leke, og så ringer de på hos Lisa for å høre om hun kan være med også når de tilfeldigvis er uten for hennes hus. 

Sånn var det sa jeg var liten også, men i mange diskusjoner her inne virker det som om mange mener foreldrene bør være mye mer engasjert. Foreldrene til Anne må ringe foreldrene til Eva for å høre om det passer, og da skal de helst invitere Eva hjem til seg, ikke sende Anne ut. Lisa må barna holde seg unna om ingen foreldre kan ringe hennes foreldre, for det er frekt å komme "ubedt". 

Jeg har hørt om dette i utlandet, med foreldrearrangerte "playdates" og så videre, men jeg har ikke hatt inntrykk av at det har vært slik i Norge (utenom KG). Er denne friheten til barna i ferd med å forsvinne også her? 

Anonymkode: 24cae...f3e

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at det er ganske vanlig at ungene ordner dette selv etter en viss alder, men det er nok stedsavhengig. Før barna går hjem selv fra skole og før de eventuelt har mobil og avtaler selv, er det nok mer vanlig at foreldre avtaler litt, om de ikke bor veldig nær hverandre. Ikke alle bor i samme nabolag/gåavstand når de er litt yngre. 

Jeg tar derimot ikke for gitt at mine får middag/mat ved uplanlagt besøk, så pleier høre om de skal hjem til middag feks. 

Anonymkode: f1146...673

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sett den andre tråden, men det er da mye bedre at ungene går fritt i gaten og finner lag selv. Hvis foreldrene skal styre alt det sosiale, så får de ikke den naturlige sosiale treningen de trenger videre i livet.

Anonymkode: 4aced...65e

• Liker 8
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke sett den andre tråden, men det er da mye bedre at ungene går fritt i gaten og finner lag selv. Hvis foreldrene skal styre alt det sosiale, så får de ikke den naturlige sosiale treningen de trenger videre i livet.

Anonymkode: 4aced...65e

Det er jeg helt enig i, så jeg håper virkelig det kan fortsette slik. I den andre tråden var det et par stykker som var fryktelig mot "uanmeldt besøk", selv fra barn. Det var en som sa hun ikke ville åpnet døra om barnas venner ringte på, hun ville ha melding fra foreldrene først. Jeg håper hun ikke er typisk!

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er jeg helt enig i, så jeg håper virkelig det kan fortsette slik. I den andre tråden var det et par stykker som var fryktelig mot "uanmeldt besøk", selv fra barn. Det var en som sa hun ikke ville åpnet døra om barnas venner ringte på, hun ville ha melding fra foreldrene først. Jeg håper hun ikke er typisk!

Nå var det snakk om i høytider da …

Anonymkode: f85c7...e3d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå var det snakk om i høytider da …

Nei, ikke bare da, dette var generelt.

(Og hvor mange er det egentlig i Norge i dag som feirer påske som en streng religiøs høytid der man ikke kan ha besøk? Men det blir avsporing av denne tråden.)

TS

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter skolestart har ungene avtalt seg mellom. Jeg har inntrykk av at det er sjelden besøk er uanmeldt, det er bare vi voksne som ikke har visst om det. Det skjer at det kommer et barn på døra og det barnet her de ville besøke ikke er hjemme, men som oftest har det blitt avtalt før de kommer. 

Vi har aldri hatt spesielle regler for høytider, men sjansene er naturlig nok større for at vi har planer som gjør at besøket må gå, vi skal til familie eller på tur. Skal vi på tur er det selvsagt greit at besøket er med, så lenge det går opp med logistikken. Er her flere små gjester enn vi har plass til i bilen og vi må kjøre dit vi skal er beskjeden selvsagt at kl **** skal vi dra og da må dere hjem. Ellers er beskjeden at vi skal **** kl **** og regner med å være hjemme igjen kl ****. Vil du bli med må du spørre foreldrene dine om det er greit. Er planene middag hjemme hos oss er beskjeden at vi får middagsgjester kl ****. Vil du spise her må du spørre foreldrene dine om det er greit. 

Jeg forsøker å være gjestfri overfor barn, men ikke slik at vi avlyser planer fordi et barn plutselig dukket opp. Det blir å gå for langt. 

Anonymkode: 6dce9...624

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter stor pris på uanmeldt besøk fra unger i gata, men noen av det ene barnets venner bor så pass langt unna at der avtaler vi besøk fremdeles. 

(Er 2km å gå, så blir litt lang bomtur for 8åringen om det ikke passer. Antar vi slutter å avtale i løpet av dette skoleåret). 

Anonymkode: b3364...bb7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Foreldrene til Anne må ringe foreldrene til Eva for å høre om det passer, og da skal de helst invitere Eva hjem til seg, ikke sende Anne ut. Lisa må barna holde seg unna om ingen foreldre kan ringe hennes foreldre, for det er frekt å komme "ubedt". 

Ohh lord! Slikt gidder jeg virkelig verken å styre med eller detaljorganisere. Det får da være måte på. Sluttet med slikt da ungene var 4-5 år. Er kun overnatting jeg sjekker med foreldrene. Noe jeg også gjør med tenåringen min;)

Ungene kan fint organisere besøk selv og skulle det ikke passe så evner jeg å være vokse å si fra enten at det ikke passer eller at ungene må dra hjem når vi skal noe annet. Det er virkelig ikke vanskelig. 

Anonymkode: 704be...9bc

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ohh lord! Slikt gidder jeg virkelig verken å styre med eller detaljorganisere. Det får da være måte på. Sluttet med slikt da ungene var 4-5 år. Er kun overnatting jeg sjekker med foreldrene. Noe jeg også gjør med tenåringen min;)

Ungene kan fint organisere besøk selv og skulle det ikke passe så evner jeg å være vokse å si fra enten at det ikke passer eller at ungene må dra hjem når vi skal noe annet. Det er virkelig ikke vanskelig. 

Anonymkode: 704be...9bc

Veldig rart å sende 4 åringer alene rundt uten å vite hvor de er da

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS i andre tråden her. Jeg er også stor fan av uavtalt besøk. Jeg er egentlig ferdig med å ringe rundt og avtale lek på vegne av 2. og 3.klassingen. De har så godt av å gå rundt og spørre og lære seg å akseptere både ja og nei. Og de må gå, for de har ikke mobiler som kan ringes med til andre enn meg. 

Men de sendes ikke ut for eksempel på lørdagskvelden, påskeaften, første og andre juledag og julaften osv. Når de sendes ut, ringer jeg de også hjem etter 2-3 timer fordi jeg tenker liksom litt at det holder. Og samme her hos oss, er plutselig et barn hos oss i veldig mange timer og vi begynner å bli slitne så sier jeg i fra at nå er det på tide å gå hjem.

Har veldig tro på en blanding av at ungene styrer lek og drar ut selv pluss litt rammer sånn at det ikke er fri flyt av unger hele tiden. Jeg vil at mine barn både skal få med seg begrepene «nå er det leketid» og «nå er det familietid», «nå er det greit med besøk» og «i dag orker vi egentlig ikke besøk». At ungene både skal leke med venner og kjede seg alene slik at de må aktivisere seg selv. Begge deler er viktig, tenker jeg. Også bruker vi litt skjønn oppi det her og. Er en vi stort sett alltid slipper inn, da vi mistenker det ikke alltid er så greit hjemme. 

Helt personlig mener jeg det er skremmende med voksne folk som ikke klarer å avvise barn som kommer på døra, fordi de ikke vil skuffe dem (som noen skrev om i den andre tråden) Samt unger helt uten rammer og regler som flyr fritt alltid. Akkurat det tror jeg er en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 27b9f...ce1

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg syns det er så deilig at ungene bare løpet mellom hus. Her er døra alltid åpen. Men stort sett leker de ute i skogen eller på jordene når det er snø. 

Det meste av unger vi har hatt her på en gang er vel bortimot 6 stykker.. Det verste er jo å fø alle sammen. Men de veit alle som en at er det så mange over på en gang kan de ikke forvente gourmetmat. Og det er de alle helt OK med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Supert at barna løper mellom husene i gata, men ikke på julaften, 1 juledag, påskeaften og 1 påskedag. Da har vi ofte familiegjester, som vi ønsker at både barn og voksne skal være sammen med. Nabobarna ser de jo så og si hver dag hele året. 

Anonymkode: 0c201...c8b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS i andre tråden her. Jeg er også stor fan av uavtalt besøk. Jeg er egentlig ferdig med å ringe rundt og avtale lek på vegne av 2. og 3.klassingen. De har så godt av å gå rundt og spørre og lære seg å akseptere både ja og nei. Og de må gå, for de har ikke mobiler som kan ringes med til andre enn meg. 

Men de sendes ikke ut for eksempel på lørdagskvelden, påskeaften, første og andre juledag og julaften osv. Når de sendes ut, ringer jeg de også hjem etter 2-3 timer fordi jeg tenker liksom litt at det holder. Og samme her hos oss, er plutselig et barn hos oss i veldig mange timer og vi begynner å bli slitne så sier jeg i fra at nå er det på tide å gå hjem.

Har veldig tro på en blanding av at ungene styrer lek og drar ut selv pluss litt rammer sånn at det ikke er fri flyt av unger hele tiden. Jeg vil at mine barn både skal få med seg begrepene «nå er det leketid» og «nå er det familietid», «nå er det greit med besøk» og «i dag orker vi egentlig ikke besøk». At ungene både skal leke med venner og kjede seg alene slik at de må aktivisere seg selv. Begge deler er viktig, tenker jeg. Også bruker vi litt skjønn oppi det her og. Er en vi stort sett alltid slipper inn, da vi mistenker det ikke alltid er så greit hjemme. 

Helt personlig mener jeg det er skremmende med voksne folk som ikke klarer å avvise barn som kommer på døra, fordi de ikke vil skuffe dem (som noen skrev om i den andre tråden) Samt unger helt uten rammer og regler som flyr fritt alltid. Akkurat det tror jeg er en bjørnetjeneste. 

Dette høres helt OK ut, det var ikke egentlig deg jeg reagerte på, men en del av de andre svarene.

Utenom det, har jeg aldri hatt noen spesielle regler eller tradisjoner for påsken. Ikke jula heller, etter første juledag. Det er jo ikke sikkert dine naboer har heller, så da oppfatter de kanskje ikke påskeaften som noe annerledes enn en hvilken som helst annen fridag.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i stort rekkehus borettslag, og her løper barna til hverandre fra ca 5 års alder. Har alltid likt det. De barna som bor langt unna, avtaler vi besøk med.

Anonymkode: c6267...21a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at ungene oppsøker hverandre, jeg klarer jo å si til andre barn at i dag passer det ikke å være her, men de kan leke ute. Noe jeg faktisk sier med jevne mellomrom, jeg har høyt tempo og mye ansvar på jobb, stort behov for ro og egentid hvertfall en dag i helga. Da sier jeg fra at de må leke ute eller hos andre, og det går brillefint.

Jeg sier til egne barn at de ikke får gå bort til folk rundt julaften og påskeaften pluss hvis noen har selskap. Da må de såfall avtale på telefon, og ikke banke på.

Playdates er helt OK hvis det er noen som sliter med det sosiale og å invitere seg innpå andre. Men jeg synes det er best de løser det selv om det ikke fører til utenforskap.

Anonymkode: aa830...36a

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er helt greit at ungene oppsøker hverandre, jeg klarer jo å si til andre barn at i dag passer det ikke å være her, men de kan leke ute. Noe jeg faktisk sier med jevne mellomrom, jeg har høyt tempo og mye ansvar på jobb, stort behov for ro og egentid hvertfall en dag i helga. Da sier jeg fra at de må leke ute eller hos andre, og det går brillefint.

Jeg sier til egne barn at de ikke får gå bort til folk rundt julaften og påskeaften pluss hvis noen har selskap. Da må de såfall avtale på telefon, og ikke banke på.

Playdates er helt OK hvis det er noen som sliter med det sosiale og å invitere seg innpå andre. Men jeg synes det er best de løser det selv om det ikke fører til utenforskap.

Anonymkode: aa830...36a

Akkurat det synes jeg det er så fint at du sier høyt! Jeg er så enig! Det kan være stor forskjell på uanmeldt besøk inne og uanmeldt besøk ute. Og blir de mange, eller jeg eller mannen eller ene ungen er sliten, eller jeg holder på å vaske og ordne til middagsgjester da kan de jo fortsatt leke ute. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For vår tid så syns jeg faktisk at hovedvekt av besøk er avtalt er helt gull.

Ingen problem med naboer som kommer innom - gjerne opp til flere ganger i uka. Men jeg syns d funker bra med de avtalte besøkene også. Middager kan planlegges. Man får litt avlastning på skift da de går hjem direkte fra skolen.. og man får ro og forutsigbarhet i hodet. I tillegg kan det også hende at barna trengs å skjermes litt.. når noen står på døra kan det være vanskelig å si nei, selv om de kanskje akkurat trenger det den dagen. Barnas oppvekst skjer mye i institusjon og mange er slitne etter lange dager med andre barn og stimuli rundt seg konstant..

Folk må huske på at vi lever i en ganske annen tid nå enn for 20-30 år siden. De fleste har harde 100% jobber , og få er hjemmeværende. Da det var hjemmeværende kvinner var dette med familiens sosialisering hennes ansvar. Slik er det ikke lenger. 

kan bare snakke for hva jeg foretrekker. Sikkert mange andre meninger..:)

Anonymkode: 1a99b...1ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange sære familier. Jeg har tenåringer nå. Fra de var små har de gått ut å lekt seg selv. Inn og ut med nabobarn og overnattinger hos hverandre. 
ungene har avtalt selv. Kommer de på døra til naboen og det ikke passer går de til neste dør. Samme andre veien. Hadde vi foreldre måtte avtale med andre foreldre hver gang barna skal møtes hadde vi ikke gjort annet. 
At folk er i full jobb er tull. Jobber fullt vi også. Gjør jo ikke meg noe om nabobarna her her på trampolina mens jeg vasker og lager mat vel? Slipper jo å underholde egne barn da når de har besøk eller er på besøk. 
i gata her er det 6-7 åringer som flyr rundt på sykkel og med dukkevogn og er sammen. Foreldrene holder på med sitt. Slik bør det være 

Anonymkode: 49cd9...178

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I vårt nabolag så kommer nabobarna bare på døra og spør om det passer at de kommer og leker, enten passer det og de kommer inn eller vi kler barna og går ut med de (er 3 og 4 år gamle) eller så passer det ikke og vi sier til nabobarna at det passer dårlig pga vi skal ha gjester/middag/skal straks dra/er syke osv, og da er det greit og de går igjen, null stress.

Synes foreldre må tåle at barn dinger på uten avtale- siden barn ikke har noen formelle protokoller eller bryr seg om hybelkaniner og litt rot eller at man er i joggebuksa.

Anonymkode: 406c5...8fa

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...