Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har haugevis av sko. Mange brukes, men også mange jeg kunne gitt bort. 
Jeg har ganske mange tursko. I hvert fall 7 par jeg kommer på i farten, inkludert både sommer og vintersko, og piggsko. Disse brukes om hverandre, og trengs. 
Jeg har tre par løpesko, og det er litt få 😅Det blir påfyll her etterhvert. 

Så har jeg vanlige sneakers, ballerina, noen få høyhælte, sandaler, og støvletter og skoletter. Jeg har for så vidt også støvler, men de brukes aldri, men de står nå der. Jeg burde tatt en god opprydning, men så er det vanskelig å kaste de hvite ballerinaene når jeg vet jeg kan få bruk for dem, og jeg ikke har lyst til å kjøpe lyse ballerina bare fordi jeg trenger det til noe spesielt. 

Det er mest tursko hos meg, og de brukes aktivt, samt normalt flere par løpesko. Jeg har derimot ikke skisko, skøyter, fotballsko, sykkelsko og den typen sko. Så vi er ulike, med ulike behov. Jeg vil ikke la være å gå tur fordi skoene mine er våte, da vil jeg heller finne meg et tørt par og komme meg ut, og da må jeg ha flere å skifte på. Ofte blir de gamle turskoene værende for reserve lenge før de kastes. Så de holder litt lengre, men så må de og gå. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange par sko jeg har. Orker ikke å telle heller. Men jeg tipper rundt 30. 

Sko til hverdags og fest er vel det som dominerer. Ca 10-12 par diverse pensko med ulik hælhøyde og stil. Ca det samme i sko til hverdags utifra vær, føre og årstid. 

Resten er fjellsko, skisko osv. Har 3 par sko jeg kun bruker inne. Regner ikke happyflops som sko. Men har 3 par. 

Anonymkode: 9387f...2db

Skrevet

1 par jakt/turski

1 par joggesko

1 par bunadsko

AnonymBruker
Skrevet

Ett par slitne Vans jeg kjøpte for fire år siden.

Anonymkode: 66180...34e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I dag har jeg hat en opphetet diskusjon med min bedre halvdel.

Jeg går mye tur så har 3 par tursko, 5 par joggesko, 4 par vintersko, og "noen" høyhelte" sko (minst 8 par) og noen andre flate hverdagsko.

Mannen mener jeg må downsize, og jeg er helt uenig. Har i kveld tatt ut 3 par vintersko, 1 par gummistøvler (har 2 par igjen)  og nekter å kvitte meg med de høyhelte som jeg bruker dann og vann. Er jeg urimelig her eller er han dust. Han har 5 par sko inkludert vintersko.

Han mener jeg må gå hardere til verks. Jeg mener vi kan kjøpe større hus om dette irriterer ham.

Hva tenker du?

Anonymkode: 6e9e1...a7d

Og så har jeg bunadssko, minst 8 par sandaler, flipflops, og  3 par høyhælte støvletter.

Men når jeg ser noen her har 50-100 par så kan jeg argumentere med at jeg har få sko til halvdelen.

Ser at noen spør om økonomi her, en del av skoene blir lite brukt og er kjøpt over flere år,. Denne vinteren feks. kjøpte jeg ikke nye vintersko. 

AnonymBruker
Skrevet

2 par skechers joggesko

2 par andre joggesko

6 par Converse 

1 par høyhælte boots

1 par vinterfôrede dr martens

1 par vinterfôrede ankelstøvletter

3 par uggs

1 par høyhælte sandaler

2 par høyhælte pensko 

pluss 2 par jodphurs (ridesko), 1 par ridestøvler, 1 par muckboots og 2 par slitte joggesko jeg bruker i stallen på sommeren.

Var dette jeg kom på nå, mulig det er noe jeg har glemt. De eldste av disse skoene er minst 20 år gamle, så har samlet seg opp gjennom mange år. 

Anonymkode: 8eb64...cb2

Skrevet

Det lurer jeg også på😅
2 par Goretex tursko

1 terrengløpesko

1 ballerina 

2 loafers 

2 høyhælte 

5 par sneakers 

1 piggsko 

2 par Birkenstock sandaler 

1 par høye finsko (støvletter)

1 par høye vintersko 

2 par løpesko 

Ojda😁

AnonymBruker
Skrevet

Ett par. To hvis du regner med flipp-floppene.

Anonymkode: 3d7fa...7ca

AnonymBruker
Skrevet

jeg… vet ikke…

ridestøvler

ridesko x 2

gummistøvler

støvletter med ullfor til halv-vinter

støvletter med hæl

brune flate støvletter

svarte flate støvletter

vintersko

selskinstøvler

joggesko til skogen

joggesko til vei

joggesko til innetrening

sandaler x 2

flip flops x 3

ballerinasko x 3

litt penere spasersko

høyhælte sko x 3

bunadsko

birkenstock

…og egentlig trenger jeg nye innendørstreningssko siden de er så slitte 😶

Noen av skoene er over 20 år gamle altså. 

Anonymkode: 6d050...ab4

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (På 2.4.2026 den 20.32):

Jeg har aldri telt dem, men kanskje 50 -100 par. 

Samme her. Om jeg skal tippe så rundt 50-60 par.

Anonymkode: b1c61...aac

• Liker 1
Skrevet

I følge samboer: for mange. I følge meg: mangler både to og tre par. 🫣

Tursko: 1 m/ pigger, 1 for vår/høst, joggesko til sommer. 
daglige sko: 2 par snøresko, 2 par støvletter, 1 par vinterboots. 
pent: 2 par støvletter (fordi de er så kule!) 3 par med heler ( beige, brune og sorte) . 

sommer: 2 sandaler (sorte og beige), 2 par flate sko jeg ikke bruker så mye egentlig. Pluss et par utgåtte sko som jeg bruker til «møkkatabeid» (gressklipping, maling osv der skoene kan bli tilgriset permanent). 

så ca 18 par? Savner et par sorte snøresko iallfall. Syns ikke dette er mange i det hele tatt. Jeg liker at skoene passer til antrekket og jeg liker å kle meg. Så jeg har for eksempel et par røde sneakers som ikke passer til alt, men er innmari kule til masse outfits. 

Skrevet

Hvorfor må du ta vekk sko? Synes det var ganske normalt.

Jeg har sikkert over 100 par sko. Ikke snakk om at en mann hadde fått lov til å diktere det. Skal sies at det er sko fra jeg var ungdom til i dag. Jeg har brede føtter, så handler inn mine favoritter i utlandet og legger de i kasser til jeg trenger å bytte ut skoene som har blitt slitte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

20-30.

Anonymkode: 7c187...7d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 20.01):

Jeg går mye tur så har 3 par tursko, 5 par joggesko, 4 par vintersko, og "noen" høyhelte" sko (minst 8 par) og noen andre flate hverdagsko.

Mannen mener jeg må downsize, og jeg er helt uenig. Har i kveld tatt ut 3 par vintersko, 1 par gummistøvler (har 2 par igjen)  og nekter å kvitte meg med de høyhelte som jeg bruker dann og vann. Er jeg urimelig her eller er han dust. Han har 5 par sko inkludert vintersko.

Han mener jeg må gå hardere til verks. Jeg mener vi kan kjøpe større hus om dette irriterer ham.

Hva tenker du?

Hvorfor blir samtalen deres opphetet av sko?

Hvorfor må du kvitte deg med sko? Du har jo alle skoene der dere bor nå? Kan kvitte dere med noe annet om du ønsker å beholde de vel?

Uansett virker det som kommunikasjonen dere i mellom ikke er særlig god. Håper dere ikke har barn. Han er merkelig hard som krever at du må kvitte deg med sko du liker og bruker, Du er like rar som tenker det er innafor å kjøpe nytt hus for å få plass til noen sko. Uansaett virker dere ikke å samarbeide noe særlig.

Jeg er 44 og har maaaange sko, selv om jeg bare bruker noen av de jevnlig. Jeg setter bort sesongsko som skistøvler og flipflops off-season. I gangen har jeg kun to par sko, jobbsko og tursko.

Anonymkode: 6f7f0...148

Skrevet

For en rar ting å henge seg opp i. 

Selv har jeg veldig mange flere par enn deg, og selv om mannen min ikke helt skjønner hvorfor så har han da ikke noe med det. Jeg har sko for veldig mange typer aktivitet, ulikt vær, ulike steder og ikke minst i ulike farger og stiler. Og om det er et par som ikke er så trendy for tida, eller som ikke passer helt med klesstilen min akkurat nå, men som fortsatt er hele/pene og sitter godt på foten så blir de lagt vekk og tatt fram igjen om en stund. Har sko som jeg kjøpte som konfirmant, dvs 31 år siden. Og mange jeg har kjøpt på reiser som er litt som brukbare suvenirer fulle av gode minner. Jeg har et skoskap i gangen der jeg har de 10-12 parene som til en hver tid er mest i bruk, akkurat nå mest loafers, sneakers, joggesko og skoletter siden det er vår. 

Så lenge ikke alle skoene dine ligger i en haug han må tråkke over i gangen, eller at du bruker uforholdsmessig mye penger på sko som blir kastet/gitt bort etter to gangers bruk, er det da ikke et problem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har minst 50 par i alt. De er skaffet over en periode på minst 20 år. Siden jeg har så mange par å variere mellom, tar det lang tid å slite ut sko. Jeg har både klassikere som aldri blir helt ut, og sko som tidvis ser litt utdaterte ut, men som plutselig er kule igjen etter noen års pause. 

Det største problemet er ikke økonomi, men plassbruken 😄

Mannen min har viktigere ting å tenke på enn å irritere seg over hvor mye sko jeg har. Han er forresten ikke helt borte selv, heller. 

Skrevet (endret)

- 20 par pensko/høye hæler

- 12 par sandaler

- 7 par ballerinasko

- 8 par støvletter

- 3 par skoletter

- 8 par vintersko

- 5 par tøfler

- 1 par støvler

- 1 par tursko

- 1 par badesko

- 30 par sneakers/joggesko av Adidas, Nike, Puma og Reebook.  Jepp, har litt dilla her, flere par jeg ikke har brukt enda selv om det er en stund siden jeg kjøpte dem :fornøyd:

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
Skrevet

Tør ikke telle😅 Men sikkert 100-200 par, har helt mani på høye hæler og sneakers.

Mannen klager like lite på sko og veskene mine på det som jeg gjør på LP samlingen, ski og golf utstyret hans 

Skjønner ikke at mannen din skal plage deg med det når dere allerede bor et sted med plass? Kunne ha skjønt hvis dere skulle flytte til et mindre sted eller noe? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 20.01):

Hva tenker du?

Jeg har 3 par joggesko til trening + et par vanntette joggesko/tursko, 2 par sneakers til hverdagsbruk, 3-4 par eldre sneakers som er  degradert til hytte/hagebruk, crocs til hagebruk, havaianas til strandbruk, 2 par tøysneakers (forskjellig farge), gummistøvler, bunadsko, helsvarte sneakers til bunaden, svarte ballerinasko, 3 par svarte pumps, 2 par nude pumps, et par burgunder pumps, flate sandaler, 2 par sandaler i forskjellig farge med litt hæl, 2 par birkenstock clogs (ett med lammeskinnsfor), ett par retro klogger, to par svarte chelseaboots (ett med vinterfor), vinterstøvler med snøring, ett par cognac chealsea boots, et par svarte ankelboots med hæl og to par i cognac med hæl, to par knehøye støvletter, et par svarte loafers og et par brune loafers.

Fordelen med å ha mange sko å veksle mellom til hverdags og trening,  er at de ikke blir utslitt. Da jeg var yngre hadde jeg til enhver tid bare ett par hverdagsko og ett par joggesko og ett par støvletter/vintersko, og de ble utslitt og måtte erstattes like ofte som jeg kjøper sko i dag. Jeg har brukt noen år på å bygge opp en skogarderobe som dekker alle mine behov, og der alle skoene har god kvalitet. Hvis noe ikke funker, selger jeg dem og kjøper nye, Hvis noen er overflødige, selger jeg dem.

For meg er det bedre økonomi i å ha alle disse skoene og veksle mellom, og det er behagelig å vite at jeg har sko til alle antrekk og anledninger uten å stresse.

Anonymkode: 49bf0...a95

Skrevet

37 par som jeg kommer på nå. Da er skisko, bunadsko, O.l tatt med i tellinga. Men tipper det er flere jeg har glemt om jeg sjekker.

-ja, og jeg har faktisk vernesko også! Så 38. Har fullstendig løpeskodilla, så mange joggesko. 22 par lagt inn på Strava🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...