Gå til innhold

Frisk av ME/CFS med gradert trening?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok. Jeg trodde at det var det man gjorde med pacing også, at man hvilte seg «ned», holdt seg innenfor toleranse vindu og så økte gradvis.. men da er det kanskje noe annet. Så mye ulike begreper og metoder at man blir sprø. 

Anonymkode: 70944...702

Ja ved PEM må du gå til de som forstår PEM, anbefaler deg såkalt pacing, og aktivt fraråder deg gradert trening. Det er dessverre ikke alle i helsevesenet som har kompetanse på dette og da får man fort feil råd.

Anonymkode: 5b2a3...660

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 13.08):

Er det noen her som faktisk har blitt frisk av ME eller CFS med gradert trening? Jobber dere eller er i utdanning på fulltid? Hvordan trente dere?

Anonymkode: ccfcb...228

Jeg prøvde å trene blant annet etter tips fra en fastlege (med for lite kunnskap om dette). Jeg ble dårligere av det. Angrer på at jeg pushet gjennom. Det gjorde bare vondt verre. Senere har jeg møtt spesialister som sier det motsatte, fraråder meg å trene.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 13.55):

Frisk nei, men jeg er mye bedre. Gjør mye forskjellige tiltak, bl.a litt trening ja, men følger med på pulsen at den ikke blir for høy og tar jeg aldri helt ut. Med ME må man lirke og ikke pushe.

Anonymkode: d6be0...d65

Hvordan finner du riktig nivå av pulsen og hva som er for høyt? Har du pots også?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg prøvde gradert trening i 2008–2010. Ble veldig mye sykere. Gikk fra å gå deltid på VGS til å bli pleietrengende. Er fremdeles pleietrengende men klarer nå å spise selv, kan snakke i rundt 15 minutter så tåler mye mer nå enn de første årene etter GET. Da kunne jeg ikke snakke, kun kommunisere med håndtrykk. Bedringen har gått ekstremt sakte.  

Jeg hadde aldri prøvd GET igjen, og angrer noe helt sinnsykt på at jeg prøvde det for det ødela livet mitt fullstendig.

Anonymkode: d22b0...4d6

Helt forferdelig. Føler sånn med deg❤️ det er en skam hvordan de holder på

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja ved PEM må du gå til de som forstår PEM, anbefaler deg såkalt pacing, og aktivt fraråder deg gradert trening. Det er dessverre ikke alle i helsevesenet som har kompetanse på dette og da får man fort feil råd.

Jeg har trodd at pacing og Get er det samme:(  får ikke til pacing heller siden er så ekstremt alvorlig 

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som faktisk har blitt frisk av ME eller CFS med gradert trening? Jobber dere eller er i utdanning på fulltid? Hvordan trente dere?

Man skal ikke trene når man har ME. 

Anonymkode: 5d1aa...f91

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg prøvde gradert trening i 2008–2010. Ble veldig mye sykere. Gikk fra å gå deltid på VGS til å bli pleietrengende. Er fremdeles pleietrengende men klarer nå å spise selv, kan snakke i rundt 15 minutter så tåler mye mer nå enn de første årene etter GET. Da kunne jeg ikke snakke, kun kommunisere med håndtrykk. Bedringen har gått ekstremt sakte.  

Jeg hadde aldri prøvd GET igjen, og angrer noe helt sinnsykt på at jeg prøvde det for det ødela livet mitt fullstendig.

Anonymkode: d22b0...4d6

Sykt.. hvordan har du kommet deg fra det, hva har du gjort?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd med ME noen år, og har prøvd og feilet noen år. 

Gått fra sengeliggende første året, da hadde jeg anna sykdom i bunn, til å gradvis komme meg på beina. 

Var på jobb etpar år etter att jeg ble syk, men ble tilslutt 100 % ufør. 

Jeg har funne ut att jeg kan bevege meg, men, jeg kan absolutt ikke øke pulsen og løse svetten, - jeg kan gå en tur på lav intensitet, jeg kan drive med lett yoga, jeg kan svømme rolig, jeg kan ta en sykkeltur på El-sykkelen.

Alt må gjøres uten stress, att pulsen hopper i været, kan ikke trene slik att jeg blir svett, og det kan vel i følge noen knapt kalles trening. Jeg kan heller ikke presse meg, jeg MÅ lytte til kroppen, de dagene jeg er helt ødelagt så blir det sofa, dvs jeg har jo ikke valg, orker ikke anna. Men de dagene jeg er litt lettere i kroppen så tar jeg meg en tur ut.  Jeg skal absolutt IKKE pushe meg, da ligger jeg jo i 3 uker etterpå.  Så når jeg begynner å stresse, jobbe fortere, gå fortere, så må jeg fortelle meg selv att nå roer vi ned, ta en stor innpust og en utpust og girer ned noen hakk. 

El-sykkelen har vist seg å vere suveren for min del, da kommer meg ut i litt bevegelse uten å bli helt ødelagt, og det tror jeg er godt for hodet. Sykler på butikken og føler jeg har gjort noe. 

Jeg har sluttet med topp-turene, joggingen og den tunge styrketreningen, selv om det er jo det jeg vil innerst inne, for det er det jeg er vant med er trening! Jeg var godt trent før sykdom! 

Jeg beveger meg nå innafor min tålegrense, som er særs skiftende. Jeg lytter til kroppen og er generelt blitt flinkere å regulere dette, men det tar år å lære seg dette, og jeg har fremdeles dager der jeg går på en smell og gjør altfor mye. 

Men det må sies, det året jeg var dårlig så hadde jeg ikke hatt sjans til å bevege meg, var glad jeg kom meg på do og inn i sengen igjen, jeg måtte hvile etter dusj og dobesøk. Var helt ødelagt. Så trening da var ikke noe jeg hadde maktet i det hele. Tror en må ta dette veldig gradvis. 

Anonymkode: c5ffc...9d4

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har levd med ME noen år, og har prøvd og feilet noen år. 

Gått fra sengeliggende første året, da hadde jeg anna sykdom i bunn, til å gradvis komme meg på beina. 

Var på jobb etpar år etter att jeg ble syk, men ble tilslutt 100 % ufør. 

Jeg har funne ut att jeg kan bevege meg, men, jeg kan absolutt ikke øke pulsen og løse svetten, - jeg kan gå en tur på lav intensitet, jeg kan drive med lett yoga, jeg kan svømme rolig, jeg kan ta en sykkeltur på El-sykkelen.

Alt må gjøres uten stress, att pulsen hopper i været, kan ikke trene slik att jeg blir svett, og det kan vel i følge noen knapt kalles trening. Jeg kan heller ikke presse meg, jeg MÅ lytte til kroppen, de dagene jeg er helt ødelagt så blir det sofa, dvs jeg har jo ikke valg, orker ikke anna. Men de dagene jeg er litt lettere i kroppen så tar jeg meg en tur ut.  Jeg skal absolutt IKKE pushe meg, da ligger jeg jo i 3 uker etterpå.  Så når jeg begynner å stresse, jobbe fortere, gå fortere, så må jeg fortelle meg selv att nå roer vi ned, ta en stor innpust og en utpust og girer ned noen hakk. 

El-sykkelen har vist seg å vere suveren for min del, da kommer meg ut i litt bevegelse uten å bli helt ødelagt, og det tror jeg er godt for hodet. Sykler på butikken og føler jeg har gjort noe. 

Jeg har sluttet med topp-turene, joggingen og den tunge styrketreningen, selv om det er jo det jeg vil innerst inne, for det er det jeg er vant med er trening! Jeg var godt trent før sykdom! 

Jeg beveger meg nå innafor min tålegrense, som er særs skiftende. Jeg lytter til kroppen og er generelt blitt flinkere å regulere dette, men det tar år å lære seg dette, og jeg har fremdeles dager der jeg går på en smell og gjør altfor mye. 

Men det må sies, det året jeg var dårlig så hadde jeg ikke hatt sjans til å bevege meg, var glad jeg kom meg på do og inn i sengen igjen, jeg måtte hvile etter dusj og dobesøk. Var helt ødelagt. Så trening da var ikke noe jeg hadde maktet i det hele. Tror en må ta dette veldig gradvis. 

Anonymkode: c5ffc...9d4

Hvordan klarere dere å komme dere fra senheliggende? Jeg har vært syk i flere år og hvertfall 2,5 år sengeliggende nå men blir bare verre 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 8.49):

Man skal ikke trene når man har ME. 

Anonymkode: 5d1aa...f91

Det er jo helt feil. Noen kan fint trene. Tåler man å trene skal man selvsagt trene. 

Anonymkode: d6be0...d65

• Liker 1
Skrevet
On 5/19/2026 at 11:05 PM, BurdeSove said:

Hatt ME i 20 år. Var på LP kurs for ca 18 år siden i england. Veldig rare greier.. Ett av kriteriene får å i det hele tatt få lov til å delta var at jeg måtte bekrefte at jeg trodde på metoden. Selve kurset føltes som sekt møter.. Hvor hver enkelt av oss måtte stå foran resten og si høyt "Jeg er frisk" og vi ble fortalt om vi ikke ble friske etter kurset, så var det fordi vi valgte å være syke.. 
Ble ikke bedre, ble heller værre etter kurset. Bortkastede penger. Personlig mener jeg det er en scam hvor folk skor seg godt på folks desperasjon etter å bli frisk, i mangel på annen behandling.

Nei gud, så flaut.. Her har hjernetåka slått til tydligvis.. Denne kommentaren var jo egentlig ment for en annen tråd, hvor noen spurte "Frisk av ME/CFS med Lightening process?" Var heldigvis i det minste ME relatert da.. Beklager.. haha 😅

Men kan jo si att nei, jeg har (desverre) prøvd med litt forsiktig rusleturer daglig en periode. Til slutt krasjet jeg, og tok meg nesten to år å komme tilbake til "vanlig" dårlig igjen. 
Tror mange med ME pusher seg mer enn hva som er bra for en mye på grunn av at man føler man skal bevise at det står ikke på viljen.. Og sammtidig forstår mange ikke at bare en dusj er jo trening nok for oss med ME. En dusj er jo som en spinning time. Meste av energien går rett og slett til at kroppen skal holde seg akkurat i live føles det som.  

Så slenger meg på det dere andre sier, nei, man kan ikke trene seg frisk fra ME, men man kan trene seg sykere.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...