Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel disse hetetoktene.

Derfor dem drar til Sibir i ferien istedetfor Hellas også.

Anonymkode: 7d1b1...b04

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper på mange kroppslige og psykiske plager. Det restarter nervesystemet og har mange positive virkninger. 

Anonymkode: 22067...789

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme grunn som de tar mc lappen, reiser for å finne seg selv, oppdager ny religion eller spiritualitet, midtlivskrisa

Anonymkode: 33424...dbd

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De har alltid hatt lyst, men nå har de ikke småbarn å drasse på lenger?

Jeg leste et annet spørsmål: Er det mulig å isbade uten å legge det ut på some?»

Det virker på meg som svaret på spørsmålet er nei…

Anonymkode: 021ae...3af

• Liker 13
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner mange som gjør dette ja. Fatter det ikke. For kaldt i vannet for meg i Norge selv på sommeren ( og ja jeg bor på Østlandet 🤣)  men de virker glade og fornøyde da, og sikkert mange helsegevinster.

Anonymkode: 0337a...99e

• Liker 5
Skrevet

De liker vel å torturere seg selv.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Beneath the Moon skrev (Akkurat nå):

De liker vel å torturere seg selv.

Er middelaldrende damer mer tøffe enn menn? Siden mange av de har gjennomgått noen fødsler. 

Anonymkode: 3fc2b...d53

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/vrr79B/en-graa-paaskehelg-i-vente

Har inntrykk av at det er mest damer i alderen 40+ som liker å bade i kaldt vann. Hvorfor?

Du stiller foskjellige spørsmål i overskriften og i HI. Hvilket er det du lurer på?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er middelaldrende damer mer tøffe enn menn? Siden mange av de har gjennomgått noen fødsler. 

Poenget mitt var at for meg hadde isbading vært tortur. 

Anonymkode: 1a86b...726

AnonymBruker
Skrevet

Gammel overtro på at det er sunt eller oppmerksomhe.

Har mest respekt for dem som gjør det og ikke må fortelle. Det er bauta kvinner.

Anonymkode: 478ec...c79

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt var at for meg hadde isbading vært tortur. 

Anonymkode: 1a86b...726

Kom borti anonym knappen

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (4 minutter siden):

Du stiller foskjellige spørsmål i overskriften og i HI. Hvilket er det du lurer på?

Isbading er ikke kaldt vann?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna er store, så nå kan de finne på ting og utfordre seg selv som voksen og gjerne med venninner. 

Anonymkode: ac5a4...5c6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 39 og begynte med å ta meg en kjapp dukkert hele året, for et par år siden. Jeg jobber mye og har en håndfull ungdommer. Min måte å restarte på. Jeg får energi av det og holder dermed ut dagen med et sinn på topp. Et varmt bad, se TV, spa, shopping osv gir meg ingen ting. Jeg blir bare rastløs. 

Ingen som vet at jeg driver med det. Jeg har ikke SoMe lenger. 

Anonymkode: 30af2...744

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det heller ikke. Forskning viser  forøvrig at isbading IKKE er gunstig for kvinner. Det medfører en økning i kortisol og adrenalin og er spesielt negativt i lutealfasen når det kan påvirke hormonene negativt så for kvinner i perimenopause for eksempel som jo de fleste middelaldrende kvinner er i så er det ekstra negativt. 

Anonymkode: 4a282...5e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Isbading er ikke kaldt vann?

Spørsmål 1: Hvorfor liker alle kvinner å isbade?

Spørsmål 2: Hvorfor liker flere kvinner enn menn å isbade?

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange grunner til at det er flere kvinner enn menn som isbader.

For det første ja overgangsalderen. Mange kvinner rapporterer at isbading lindrer symptomer knyttet til overgangsalderen. Det kalde vannet kan gi en følelse av mestring, energi og bedre blodsirkulasjon. Vi kvinner tar oftere grep om vår egen helse, menn går knapt nok til legen selv om de har kuttet av seg armen med motorsag. Der menn oftere neglisjerer sin egen helse tar kvinner grep for å gå en bedre helse 

Isbading har blitt en sosial aktivitet, og mange steder er det organisert i faste grupper eller i forbindelse med badstuer, noe som appellerer til mange kvinner. 

Færre driver med skigåing som en sosial aktivitet og har byttet den vinteraktiviteter ut med isbading.

Isbading gir et raskt "kick" av adrenalin og endorfiner, noe mange opplever som positivt for humøret og mental helse, i tillegg til at det er en økende trend blant unge kvinner.

Kvinner kan oppleve effekten av kuldesjokk annerledes enn menn, og studier antyder at kuldeeksponering kan oppleves som en god mestringsarena. 

Selv om det er flest kvinner som er aktive isbadere, er dette en voksende trend for begge kjønn. Noen studier viser at det sosiale aspektet ofte er en sterkere drivkraft for kvinner. 

Og so what om en deler i some, det er da virkelig ikke noe annerledes enn de som deler bilder av skitur, topptur eller annet. Hva pleier dere som kritiserer de som legger dette ut på some å selv poste på some? Støvdottene deres? 

Anonymkode: d3d59...ab4

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Plager det deg? 

Anonymkode: 661b1...59d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil påstå damer generelt er tøffere enn menn.

Anonymkode: 261d1...a42

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...