AnonymBruker Skrevet 31. mars #2 Skrevet 31. mars Det er flere bransjer hvor det er så og si umulig å få jobb uten gode kontakter eller mange års arbeidserfaring. Hvordan det står til innenfor data ingeniør bransjen har jeg ingen kunnskap om. Det har blitt veldig populært å studere cyber security men hvordan jobbmarkedet er der vet jeg ikke. Anonymkode: 29cb2...e8d
Flintis Skrevet 31. mars #3 Skrevet 31. mars G_24 skrev (36 minutter siden): Hei! Jeg håper noen her kan dele ærlige erfaringer eller råd. Jeg fullførte bachelor i arkitektur for et par år siden, men har slitt med å få jobb siden. Jeg har søkt mange steder og også sendt åpne søknader, men har ikke fått noe napp. Det begynner å bli ganske frustrerende, og jeg føler at jeg må tenke nytt rundt veien videre. I løpet av studiet likte jeg spesielt godt å jobbe med 3D-modellering og digitale verktøy. Etter hvert som jeg jobbet mer med det, følte jeg at jeg begynte å forstå det ganske godt, og jeg likte den mer tekniske/logiske siden av det. Derfor har jeg begynt å vurdere dataingeniør (eller software engineering). Problemet er at jeg ikke har realfaglig bakgrunn. På videregående hadde jeg bare P1/P2 matte, og jeg var ikke spesielt flink og har aldri vært flink i matte eller realfag generelt. Kanskje fordi jeg aldri prøvde sikkelig eller hadde ikke bra grunnlag men ja... I tillegg har jeg ikke brukt matte siden den gang, så jeg føler at jeg starter helt på nytt. Planen min er eventuelt å ta forkurs (matte og fysikk) og deretter søke på dataingeniør. Men jeg har en del bekymringer: - Er jeg for langt bak i matte til å klare dette? - Hvor vanskelig er egentlig matten i dataingeniør? - Er det noen her som har gått fra en ikke-teknisk bakgrunn til ingeniør? - Er det dumt å starte på nytt som 25-åring og være ferdig rundt 29? En del av meg føler at dette kunne vært en veldig bra retning for meg, men jeg er også redd for å ikke klare det. Jeg setter stor pris på alle ærlige svar og erfaringer 🙏 Liker du arkitektur da? Har du vurdert å starte firma og levere inn utkast på diverse konkurranser. Kanskje du kan få penger fra NAV i oppstartfasen også. Om du ikke får et bygg kan du få en portefølje og et navn. 1
Gregarious Skrevet 31. mars #4 Skrevet 31. mars Det å utdanne seg som "software engineer" i dag kan en kalle høyrisikosport. Med mindre en er ekstremt talentfull eller søker seg mot en spesifikk nisje, tror jeg arbeidsmarkedet kommer til å bli ekstremt utfordrende. 3
AnonymBruker Skrevet 1. april #5 Skrevet 1. april Gregarious skrev (6 timer siden): Det å utdanne seg som "software engineer" i dag kan en kalle høyrisikosport. Med mindre en er ekstremt talentfull eller søker seg mot en spesifikk nisje, tror jeg arbeidsmarkedet kommer til å bli ekstremt utfordrende. Dette! Kom til tråden for å skrive det samme. I tillegg er det nå engang slik at du bør ha en master i arkitektur – og veldig gjerne fra AHO –for å konkurrere om jobber. Anonymkode: b9af7...64a 3
AnonymBruker Skrevet 1. april #6 Skrevet 1. april Det er vanskeligere å få jobb innen IT og data enn arkitektur. Gå for den masteren i arkitektur, så skal du se det løsner. Anonymkode: 59ca4...65b
AnonymBruker Skrevet 1. april #7 Skrevet 1. april Arkitektbransjen er veldig hard, vanskelig for selv dem med mange års erfaring å få jobb. Mange gode søkere fra utlandet også de siste 6-8 årene. Det er veldig lurt å vri kompetansen over til det som gir jobbmuligheter. Har du tenkt på arkitekturpsykologi? Det handler om hvordan arkitektur og da gjerne arbeidsmiljø påvirker oss. Gode prinsipper, og dårlige prinsipper. Du kan vri kompetansen dit ved å ta enkeltemner eller eventuelt miljøpsykologi. Ganske ettertraktet som rådgivere i både offentlig og privat sektor. IT-kunnskap trengs selvsagt der også, det vil jeg si aldri skader å ta mer av så det er dokumenterbar kompetanse. Men man får ikke brukt IT-studiet på samme måte som før, pga KI og at «alle» er høykompetente. Anonymkode: 59a9d...003 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #8 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vanskeligere å få jobb innen IT og data enn arkitektur. Gå for den masteren i arkitektur, så skal du se det løsner. Anonymkode: 59ca4...65b Det er ekstremt vanskelig å få jobb som arkitekt.. Anonymkode: 59a9d...003 1
stian42 Skrevet 1. april #9 Skrevet 1. april Gregarious skrev (6 timer siden): Det å utdanne seg som "software engineer" i dag kan en kalle høyrisikosport. Med mindre en er ekstremt talentfull eller søker seg mot en spesifikk nisje, tror jeg arbeidsmarkedet kommer til å bli ekstremt utfordrende. Helt enig med dette nå, det kommer til å bli veldig vanskelig å komme inn i jobb som nyutdannet i tiden fremmover.
AnonymBruker Skrevet 1. april #10 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er ekstremt vanskelig å få jobb som arkitekt.. Anonymkode: 59a9d...003 Ja, og særlig om man ikke har master, supre karakterer og helst litt erfaring eller noe ekstra med utdanningen. Anonymkode: f4805...ecb 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #11 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er flere bransjer hvor det er så og si umulig å få jobb uten gode kontakter eller mange års arbeidserfaring. Hvordan det står til innenfor data ingeniør bransjen har jeg ingen kunnskap om. Det har blitt veldig populært å studere cyber security men hvordan jobbmarkedet er der vet jeg ikke. Anonymkode: 29cb2...e8d Etter hva jeg har forstått, er cyber security nokså enkelt for å få seg jobb, men det er vel ikke alle som har mage for den slags. Anonymkode: c6530...3d9
AnonymBruker Skrevet 1. april #12 Skrevet 1. april Jeg ville mye heller begynt på en bachelor innen automasjon (robotikk, SAS, kybernetikk, cybersikkerhet etc). Vi sliter med å få tak i nok ingeniører innen de fagene, det er mye jobb i overskuelig fremtid. Anonymkode: e1c72...f37 1
Summeer Skrevet 1. april #13 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Etter hva jeg har forstått, er cyber security nokså enkelt for å få seg jobb, men det er vel ikke alle som har mage for den slags. Anonymkode: c6530...3d9 Nei. Det er ikke "nokså enkelt" for nyutdannede her heller Data ingeniør er noe annet enn software utvikler. Enklere jobbmarked her, det er færre folk og det å bygge datamodeller og å ha kontroll på dataen sin ligger til grunn for all avansert bruk av ai og automatisering, og dermed også her jobbene kommer. Men om du er litt seint ute om 3-5 år er vanskeligere å spå. 1
bare innom en tur Skrevet 1. april #14 Skrevet 1. april (endret) Gå for data. Mye bedre enn arkitekt. Arkitekt er bare konflikter med byggherrer og entreprenører. I tillegg er dagens arkitektur jææææævlig stygg. Skjønner ikke at folk orker å tegne slikt. Data er framtida, det er der utviklingen skjer. Eller aller helst elektro/elkraftingeniør. Verden skal elektrifiseres, og markedet for elektroingeniører er støvsugd. Endret 1. april av bare innom en tur
AnonymBruker Skrevet 1. april #15 Skrevet 1. april bare innom en tur skrev (31 minutter siden): Eller aller helst elektro/elkraftingeniør. Nei, ikke studer elkraft. Bransjen er ikke akkurat stor, og det er få stillinger som lyses ut. Anonymkode: 36457...c39
AnonymBruker Skrevet 1. april #16 Skrevet 1. april G_24 skrev (16 timer siden): I løpet av studiet likte jeg spesielt godt å jobbe med 3D-modellering og digitale verktøy. Hva med å satse på BIM? Bli en bimmer/teknisk tegner? Bakgrunnen din vil komme godt med. Anonymkode: 318cf...c63
AnonymBruker Skrevet 1. april #17 Skrevet 1. april Ville gått for elektro/automasjonsingeniør. Anonymkode: 64505...818
G_24 Skrevet 1. april Forfatter #18 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ville gått for elektro/automasjonsingeniør. Anonymkode: 64505...818 Det er mye som mest sannsynlig gir jobb men jeg tror virkelig ikke at elektro og automasjonsingeniør er noe jeg ville selv likt dessverre..
G_24 Skrevet 1. april Forfatter #19 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva med å satse på BIM? Bli en bimmer/teknisk tegner? Bakgrunnen din vil komme godt med. Anonymkode: 318cf...c63 Interessant, jeg kommer til å se mer på dette faktisk. Men kommer ann på om det i det hele tatt er etterspurt og hva lønnen er i guess haha
G_24 Skrevet 1. april Forfatter #20 Skrevet 1. april Flintis skrev (16 timer siden): Liker du arkitektur da? Har du vurdert å starte firma og levere inn utkast på diverse konkurranser. Kanskje du kan få penger fra NAV i oppstartfasen også. Om du ikke får et bygg kan du få en portefølje og et navn. Jeg har en bachelor i arkitektur fra utlandet, men for å faktisk kunne jobbe som arkitekt i Norge (og egentlig de fleste steder) kreves det master + erfaring. Greia er: jeg likte studiet, men jeg kjente aldri på den “passionen” som mange rundt meg hadde. Du vet den der følelsen av at dette er det eneste de vil gjøre. Jeg prøvde å få praktikantjobb for å teste om det kanskje kom når jeg faktisk jobbet med det i praksis, men den muligheten har dessverre ikke dukket opp enda. Nå står jeg litt fast. Jeg vil utforske andre retninger, men får så mange forskjellige råd fra folk rundt meg at det bare gjør det mer forvirrende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå