Gå til innhold

21 år, for ung til å bli mor?

Gjest Bøllefrøet

Anbefalte innlegg

Ja vi får nok bare begynne å skrive brev til myndighetene, om at de må vennligst lage en lov som sier at ingen under 25 får få barn, og ingen over 35. :ironi::ler::ler:

Det er vel ikke noe som heter for ung eller for gammel, så lenge man KAN få barn... hovedsaken er jo at man kan TA SEG AV barna. Og så får man vel hjelpe de yngste litt og støtte de eldre i sitt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynner selv å nærme meg 20, og jeg synes det er ALT for ungt å bli mamma nå. Jeg har et trygt og godt forhold til kjæresten min gjennom to år og til høsten flytter vi sammen. Jeg ser absolutt for meg en framtid sammen med han, men jeg mener vi er for unge og umodne til å ta på oss det ansvaret det å få barn medfører.

Og... jeg tror egentlig dette gjelder for de fleste på min alder.

Samfunnet vi lever i idag er så anderledes i forhold til hva det var for bare 15-20 år siden. De fleste (i hvert fall i bystrøkene) flytter først hjemmefra når de er ferdig med videregående skole og noen bor faktisk hjemme helt til de er ferdig med videre studier. I tilegg lever vi et velferdssamfunn hvor fler og fler får mer penger å rutte med. Dermed har min generasjon blitt veldig bortskjemt i forhold til tidligere generasjoner. Vi er vant til at foreldrene våre alltid ordner opp for oss og i steden står vi på sidelinjen og ser hvor lett livet er. Hvordan skal vi greie å ta vare på et barn når vi ikke engang greier å ta ordentlig vare på oss selv?

Hadde jeg blitt gravid (ved et uhell) nå, så tror jeg at jeg hadde beholdt barnet, men hva jeg til syvende og sist hadde gjort er veldig vanskelig å vite uten å være/ha vært i den situasjonen. Det er veldig enkelt å si at det blir for dumt å ta abort når man er 21 år. Selv har jeg planer å vente til jeg nærmer meg 30 med å få barn. Hvis jeg ikke kan få barn selv da, så går det alltids ann å adoptere. Jeg ser heller ikke det som en god nok grunn til å få barn tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 21 år og kunne godt tenkt meg å få baby nå. Har et stabilt forhold (har vært sammen 4år), og begge er ferdig utdannet. Men han vil ikke ha baby før vi begge har fått fast jobb og et hus. Så da er det vel bare å vente.

Men som noen andre her sa, det er forskjell på ei jente på 21 og ei jente på 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forskjell på en jente på 21 og en jente på 21. Jeg har barnløs tante på 40 som IKKE er moden nok til å få barn, og en lillesøster på 21 som har vært moden nok siste året (og i "rett" situvasjon da...)

Endret av Binna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de har en trygg jobb, eget sted å bo, har "flydd" fra seg og vet at barnefaren stiller opp(helst bo med barnefaren) mener jeg at 21 år ikke er for tidlig.

Jeg var 21 da jeg ble gravid, bodde hjemme,"fløy" hver helg og hadde akkurat møtt barnefaren. Men ting ordnet seg da alikevel. (Klart det hadde vært enklere hvis vi allerede hadde vært sammen en stund og ferdig med utannelser og hadde vårt eget sted å bo).

Tror nok det at man modnes mye i gjennom et svangerskap, og at de fleste er klar for det når man først står i stuasjonen. På den andre siden så er det personer som aldri blir modne får å få barn..og som ikke skulle hatt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det selvfølgelig kommer veldig ann på modenhet osv. og ikke bare alder, men syns du en gjennomsnittlig 21-åring er ALTFOR ung til å bli mor?

De fleste 21-åringer jeg kjenner er nok for unge til å bli mødre.

Når det er sagt finnes det noen UNNTAK! Jeg ser på meg selv som en av disse untakene.

Jeg fikk min første jobb da jeg var 15

Flyttet ut da jeg var 18 (flyttet sammen med han som er mannen min nå)

Har siden da levd uten økonomisk støtte fra foreldre

Hadde opparbeidet nok penger til å kunne ta svangerskapspermisjon

Forholdet er stabilit

Fikk barn da jeg var 19, mannen 25

Nå er jeg 21 har 1 datter på snart 1,5 år. Har snart vært gift i 1 år og planlegger barn nr. 2 (skal begynne med prøvingen i mai :) )

Det viktigste er vel å ha økonomi til å få et barn og kunne sørge for det, og ikke minst være klar for å få et barn og være innstillt på det. dette gjelder både mor og far.

Man kan bare håpe at forholdet mellom mor og far skal holde, det vet man aldri om man har vært sammen i to uker eller 10 år så kan man gå ifra hverandre. Da er det viktig at man kan sette barnets behov foran sine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest cecilia

Jeg synes det er rart at enkelte synes du er for ung til å bli mor i en alder av 21. Når du er 21 år er du godt voksen. Man må huske på at alle er ikke som deg. Alle er ikke studenter frem til 30-årsalderen, og alle 21-åringer har ikke festing som sin store hobby. I en alder av 18 år kan du i prinsippet være med å bestemme hvem som skal styre landet, være med i krig. Ja, du kan faktisk også sitte på stortinget. Hvorfor kan du ikke da bli foreldre når du er 21 år?

Synes også det blir for dumt å si at det er ungt å planlegge en graviditet når du er 21. Hvorfor er det for tidlig? Hva er egentlig mest gunstig for et barn;

1)To 21-åringer som har et stabilt forhold, eier bil, hus, har jobb og tjener godt.

2)To 28-åringer som ikke har et stabilt forhold, eier verken bil og hus, ingen fast jobb.

Det sier jo seg selv. Det er ikke alderen det kommer an på. Jeg vil ikke ha det på meg i en alder av 21 år at jeg IKKE er voksen, for det er jeg!

Men det er jo min mening... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at veldig mange som får barn er for unge. Det ser man jo mange eksemler på. Og noen av disse innrømmer jo etterhver at de var for unge, og hadde langt fra "rast fra seg"

Men når det er sagt, er det ikke slik at alle 21-åringer ikke klarer å ta seg av barnet sitt. Det finnes selvsagt unge, gode foreldre også. Det som spiller den største rollen er vel hvordan man er som person. Og da kan man jo finne folk på langt over 30 som ikke egner seg til å bli foreldre i det hele tatt...noen sinne!!

Så lenge barnet er ønsket og foreldrene har mulighet for å gi barnet det den trenger av kjærlighet, omsorg og materielle ting, skal man bare blåse i alderen og hva andre måtte mene om det.

(Klart det er nok lettere å være litt eldre med hensyn til økonomi, og i mange tilfeller også stabilitet i forholdet mellom foreldrene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du huske på at det som er utmerket for deg, ikke nødvendigvis er utmerket for andre.

Jeg hadde tre barn da jeg var 23. Jeg har da overlevd, men kunne jeg ha valgt om igjen, så hadde jeg absolutt ventet.

Herregud, er det rart norske kvinnfolk blir sett på som horer. :overrasket:

Du får ikke folk til å like deg ved å spre bena vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cecilia
Herregud, er det rart norske kvinnfolk blir sett på som horer.  :overrasket:

:overrasket::overrasket:

Håper for din egen del at du sier dette bare for å provosere! Hva har egentlig dette med saken å gjøre!? Selv om man føder tre barn, er man vel ikke prosituert!!!?????

Makan :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke er for tidlig å få barn når man er 21, og alder er aldri en god grunn for abort.

Generellt synes jeg at det stilles altfor få krav til dagens unge, og det er utolig hvor mye puter det skal syes under armene på ungdom (nei, jeg er ikke sur gammel tante, jeg er ung jente på 25...). Hvis det ikke stilles karv til unge, kan vi heller ikke forvente at de tar ansvar for livet sitt -enten det gjelder barn og graviditet, rus, bilkjøring, utdanning osv.

Så gi heller en oppbackende kommentar og et smil enn å se kritisk på de som ikke følger strømmen til punkt og prikke!

m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv snart 22 år og meg og min kjære har prøvd å bli gravide i godt over året nå. For oss er dette et perfekt tidspunkt. Vi er snart gift, har hus, jobb og bil. Og ikke minst føler vi oss klare mentalt, og er trygge på forholdet. Om 21 år er tidlig å bli foreldre varierer veldig. Noen er klare, andre ikke. Vi skulle gjerne vært gravide for et år siden vi, men det er ikke noe selvfølge å kunne få barn, Kjedelig for de i slutten av 30 årene som finner ut de har ventet for lenge, og at en ikke kan få barn lenger. Og den sorgen vi ufrivillig barnløse bærer på er helt enorm og umulig for andre å forstå, og tro meg det er ikke lett og tenke, ja ja en kan jo alltids adoptere når en sitter midt oppi det selv. Heldigvis er det gode odds for vår del, og når jeg blir gravid kommer jeg iallefall ikke til å bekymre meg om noen mener jeg er for ung=)

Ha ei god påske alle sammen.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke vil ha ungen når dere har fått den, så leste jeg i en annen tråd om en japansk kvinne med katt som sikkert ville satt pris på en liten unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får noia når jeg leser sånne tråder. 18 åringer er for meg småunger. Jeg vet ikke om jeg kommer til å være klar til å få unge når jeg blir 30 engang, og så er det 21 åringer med barn.. 21år da er du jævlig ung asså. Såvidt du slipper inn på visse utesteder. Hva er det med norske damer, hvorfor er dere så jævlig desperate etter å havne på tjukken? Er det kult å være 26, unge på 5, skilt, og med liten utdannelse + dårlige jobbmuligheter? Dumme, dumme, dumme jenter... *sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cecilia
Jeg får noia når jeg leser sånne tråder. 18 åringer er for meg småunger. Jeg vet ikke om jeg kommer til å være klar til å få unge når jeg blir 30 engang, og så er det 21 åringer med barn.. 21år da er du jævlig ung asså. Såvidt du slipper inn på visse utesteder. Hva er det med norske damer, hvorfor er dere så jævlig desperate etter å havne på tjukken? Er det kult å være 26, unge på 5, skilt, og med liten utdannelse + dårlige jobbmuligheter? Dumme, dumme, dumme jenter... *sukk

Selv om du får barn første gang som 21-åring, trenger du ikke ende opp slik du beskriver det :roll: Er vi altså dumme vi da? Hvorfor det? Fordi vi velger noe annet enn deg? Makan til trangsynt og snever. Er vi som får barn tidlig dømt til å få en dårlig utdannelse, bli skilt, osv? Har MANGE eksempler på jenter som har klart seg supert, selv om de ble mor tidlig..

Dumme meg som lar meg provosere av slike innlegg, men blir så sint så sint :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får noia av slike trangsynte som deg. :sur:

Endret av Hege_84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er det rart norske kvinnfolk blir sett på som horer.  :overrasket:

Jeg håper for din skyld at dette er et tulleinnlegg :overrasket:

Hvis ikke kan du jo bare tenke deg hvor horete oldemora di var, før i tiden yglet de jo unger som bare det :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du huske på at det som er utmerket for deg, ikke nødvendigvis er utmerket for andre.

Jeg hadde tre barn da jeg var 23. Jeg har da overlevd, men kunne jeg ha valgt om igjen, så hadde jeg absolutt ventet.

Tsk,tsk, noe så slutty. Vokste du opp på 20-30 tallet kanskje? Da satte du vel gjerne et par av dem ut i skauen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg gidder ikke å lese alle innleggene her, men sier det jeg mener.'Etter mange år i England ser jeg faktisk på det som innenfor normalen å få barn i den alderen. Det er bare her hjemme vi absolutt skal ha utannelse, karriere og fast bolig først.

Det er lettere å være mor i ung alder også (iht. helse), og en evt. karriere kan man få senere når barnet/barna er større.

Er du 21 er du regnet som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...