Gjest Donna ii Skrevet 10. april 2006 #21 Del Skrevet 10. april 2006 Det er helt sant, men det er ikke nødvendigvis noe likhetstegnmellom dem som er en moden 21-åring og 21-åringer som får barn... Det tror at det å få barn forandrer folk, at man modnes underveis og at det er mange 21-åringer som hadde fungert kjempefint som foreldre. Jeg mener de som planlegger barn må være i stand til å forsørge seg selv. Modenhet handler mye om å innse begrensninger og forstå konsekvensene av valg man tar. Statistikken sier at unge foreldre har dårligere råd og at det er mer samlivsbrudd i denne gruppen så betyr ikke det at dette gjelder for alle, men dersom man er en moden 21-åring tenker man gjennom disse tingene før man planlegger (alle bør i grunnen tenke gjennom disse tingene før de planlegger barn). Selv er jeg skikkelig gammel når jeg får førstemann, det handler ikke bare om å vente til man blir moden... Fordelen med å være eldre er at jeg har observert mange barn vokse opp og at jeg vet at jeg ikke må gjøre alt etter boka og at det går som regel bra. Jeg har ikke noe å bevise i samme grad som hvis jeg hadde vært 21! ← Akkurat det er jeg ikke helt enig med deg i. Ingen barn har vondt av å vokse opp med litt dårlig råd - tvert imot så lærer de seg å sette pris på at økonomien forhåpentligvis blir bedre. Dessuten er unge foreldre ikke så forsiktige som eldre foreldre er - de er mer uredde og ikke så opptatt av å gjøre ting etter boka .. Noe som jeg kun har gode erfaringer med fra mitt eget liv. Jeg har unge foreldre og jeg ble selv mor i ung alder ... har overhodet ikke noen negative erfaringer med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vinga Skrevet 10. april 2006 #22 Del Skrevet 10. april 2006 Det er forskjell på ei jente på 21 og ei jente på 21. Jeg synes ikke en 21-åring er for ung til å bli mor på generelt grunnlag, hvis man tar utgangspunkt i et normalt fungerende og ansvarsfullt menneske. Ble selv mor første gang da jeg var 19. Nå er jeg 22 og venter nr. 2. Føler meg som en ung mor, ja, men ikke for ung. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #23 Del Skrevet 10. april 2006 Akkurat det er jeg ikke helt enig med deg i. Ingen barn har vondt av å vokse opp med litt dårlig råd - tvert imot så lærer de seg å sette pris på at økonomien forhåpentligvis blir bedre. ← Det er ikke litt dårlig råd det er snakk om. Et av problemene viser seg å være at mange har så dårlig råd at det kan bli en belastning, og mange av dem vil alltid ha dårlig råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #24 Del Skrevet 10. april 2006 Ja, her kan man "synse" til man blir blå.. Har selv flere venninner rundt 35 år som nå har funnet ut at "nå passer det å få barn", etter at utdanning er på plass, jobbet noen år, hus, bil etc. Men hva skjer så: Ingen av de blir gravide...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vinga Skrevet 10. april 2006 #25 Del Skrevet 10. april 2006 Ja, her kan man "synse" til man blir blå.. Har selv flere venninner rundt 35 år som nå har funnet ut at "nå passer det å få barn", etter at utdanning er på plass, jobbet noen år, hus, bil etc. Men hva skjer så: Ingen av de blir gravide...... ← Da må de ha vært uheldige... vet om flere over 35 som har blitt gravide og født friske barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 10. april 2006 #26 Del Skrevet 10. april 2006 Som mange andre har skrevet: Dette er helt individuelt. Jeg synes 21 år høres ungt ut, men jeg var to år yngre da jeg ble mamma. Angrer ikke en dag på det, og tok det kanskje enda mer seriøst da enn jeg gjør med yngstemann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #27 Del Skrevet 10. april 2006 Ja, jeg tviler ikke på det Poenget mitt er bare at man ikke nødvendigvis MÅ planlegge alt så veldig nøye, så lenge man er istand til å ta vare på seg selv og den lille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vinga Skrevet 10. april 2006 #28 Del Skrevet 10. april 2006 Poenget mitt er bare at man ikke nødvendigvis MÅ planlegge alt så veldig nøye, så lenge man er istand til å ta vare på seg selv og den lille. ← Det er jeg helt enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #29 Del Skrevet 10. april 2006 Jeg fikk mitt første barn som 18 åring. Og jente nr. 2 som 20 åring. Barnas far er 7 år eldre en meg. Ung mor som ble fort voksen. Det som var det vanskeligste var vel de kropslige forandringene synes jeg. Og takle smertene under den første fødselen. Fødsel nr. 2 var over på 2 timer . Men når man er så ung kommer man seg fort. Masse energi og overskudd. Det har jeg ikke så mye av nå. I dag har jeg 2 unge jenter på 16 og 18 år, som har greid seg veldig bra her i livet. Og jeg føler meg fremdeles ung med mine 37 år. Angrer ikke på mine valg. Men som mor håper jeg at mine jenter venter med å gi meg barnebarn til dem minst har fylt 22-25 år. Men jeg kommer til å stille opp for dem uanset vilke valg dem kommer til å ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #30 Del Skrevet 10. april 2006 Mange blir vel modne av å få barn? Tror de fleste vokser på oppgaven. Kan ikke skjønne hvorfor en på 21 år i utgangspunktet ikke skulle klare oppgaven like godt som en på 28. At man ikke er ferdig med utdannelse eller eier sin egen villa er underordnet. Det er ikke de tingene som betyr noe for hvor bra barnet vil få det. Er nesten mer skeptisk til de som venter veldig lenge før de får barn fordi alt skal passe 100%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tyr Skrevet 10. april 2006 #31 Del Skrevet 10. april 2006 Er det ikke noe poeng å ha levd litt før man blir mor ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 10. april 2006 #32 Del Skrevet 10. april 2006 (endret) Mange blir vel modne av å få barn? Tror de fleste vokser på oppgaven. Kan ikke skjønne hvorfor en på 21 år i utgangspunktet ikke skulle klare oppgaven like godt som en på 28. At man ikke er ferdig med utdannelse eller eier sin egen villa er underordnet. Det er ikke de tingene som betyr noe for hvor bra barnet vil få det. Er nesten mer skeptisk til de som venter veldig lenge før de får barn fordi alt skal passe 100%. ← Må bare kommentere det der, for det er så mange som tror de som får barn sent kun venter av egoistiske årsaker. Poenget er vel ikke at det skal passe 100% rent økonomisk sett. Man venter ofte på en motivert mann man kan få barn sammen med.. Ikke lett å sette igang produksjonen på egenhånd Han jeg var sammen med for noen år siden, da JEG var veldig klar for å få barn, var IKKE klar. Derfor ble det også slutt... Endret 10. april 2006 av Caramba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 10. april 2006 #33 Del Skrevet 10. april 2006 Er det ikke noe poeng å ha levd litt før man blir mor ? ← Jeg synes det er viktigere å leve sammen med barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 10. april 2006 #34 Del Skrevet 10. april 2006 Mange blir vel modne av å få barn? Tror de fleste vokser på oppgaven. Kan ikke skjønne hvorfor en på 21 år i utgangspunktet ikke skulle klare oppgaven like godt som en på 28. At man ikke er ferdig med utdannelse eller eier sin egen villa er underordnet. Det er ikke de tingene som betyr noe for hvor bra barnet vil få det. Er nesten mer skeptisk til de som venter veldig lenge før de får barn fordi alt skal passe 100%. ← Er vel forskjell på at alt skal passe 1000% og å eie sin egen villa, og det å ha flyttet hjemmefra og ha en stabil økonomi? Det er jo en fordel med en barnefar som stiller opp også, og det er ikke alle som har møtt "den rette" når de er 21. Men når det er sagt, 21 er ikke veldig tidlig, og det er flere i min vennekrets som gjerne kunne ha fått barn når de var 21, uten at noen hadde tenkt noe på det. Jeg bodde derimot hjemme, og hadde en inntekt på 2000,- pr.mnd. Er ikke akkurat det man får barn på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vinga Skrevet 10. april 2006 #35 Del Skrevet 10. april 2006 Jeg synes det er viktigere å leve sammen med barna. ← Jeg også. Må le litt- Tyr, det er veldig lett å tolke sånne kommentarer som at man slutter å leve når man får barn. Det kan kanskje virke sånn på noen, men veldig mange forteller om et bedre liv på mange måter etter at de ble foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 10. april 2006 #36 Del Skrevet 10. april 2006 Må bare kommentere det der for det er så mange som tror de som får barn sent kun venter av egoistiske årsaker. Poenget er vel ikke at det skal passe 100% rent økonomisk sett. Man venter ofte på en motivert mann man kan få barn sammen med.. Ikke lett å sette igang produksjonen på egenhånd Han jeg var sammen med for noen år siden, da JEG var veldig klar for å få barn, var IKKE klar. Derfor ble det også slutt... ← Kjenner meg igjen der! Tror det gikk fortere å få barn ved å bryte med ex, og finne han jeg er sammen med nå, enn å vente på at ex skulle bli klar. (Han klarte ikke å snakke om temaet etter 5 års samboerskap... Bortsett fra at han ville ha barn "en dag".) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #37 Del Skrevet 10. april 2006 Det er jo et tankekors at de "aller fleste" fikk sitt første barn som 21-åring for en generasjon siden (fordi det var myndighetsalderen da man kunne gifte seg og flytte hjemmefra kanskje?). Nå er det plutselig blitt alt for tidlig... Da min mor fikk meg var man "eldre førstegangsfødende" hvis man var over 25. ← Det er jo flere grunner til at det var vanlig å få barn tidlig for en eller flere generasjoner siden: For det første tradisjon; når kvinnene før deg har fått barn i 16-20-årsalderen forventes det gjerne at du også får barn tidlig, og det virker naturlig. For det andre var det ikke så mange kvinner som tok høyere utdanning for f eks 30 år siden, og det var vanligere å være hjemmeværende husmor (ser bort fra akademiker- og hippiesegmentet her, som tross alt ikke er "alle" mødrene våre). Mange av de kvinnene som fikk barn tidlig for 20-20 år siden som JEG kjenner, jobber fortsatt i kassa eller som ufaglærte - eller de har tatt utdanning i voksen alder. Nok om det. Jeg er selv fra en familie hvor det lenge har vært vanlig å få barn seint (farmor fikksine fire barn etter at hun fylte tredve). Det å ikke ha barn har gitt meg en lang ungdoms- og studietid, og mulighet for å klare meg på lite lønn og surre rundt. For meg har dette vært veldig bra - men jeg vet faktisk ikke om jeg noensinne VIL ha barn, derfor er jeg vel ikke spesielt representativ.. Jeg ser også at i min samboers familie er det mange som får barn relativt tidlig, og familieliv settes høyt. Det er da også fint! Et par av de som har fått barn tidlig i hans familie har nok på noen måter fått snudd livet litt opp ned, men det har IKKE vært noe negativt. jeg kjenner også folk som har fått barn i 17-årsalderen; det har også gått bra. Og jeg vet at mange som får barn tidlig i forholdet eller tidlig i livet i ettertid kunne ønsket seg mer tid til seg selv selv om ingen ville byttet bort ungen sin... Til saken: jeg synes 21 år er "tidlig" i våre dager, men det er ikke noe jeg reagerer på. Jeg ville aldri antydet ovenfor ei jente på 21 at hun heller burde ta abort bare pga alder. Dersom hun selv ønsker seg barnet, er realistisk og faren ikke er en regelrett dritt, ser jeg ikke hvorfor det skal være så umulig å få barn i den alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 10. april 2006 #38 Del Skrevet 10. april 2006 Er det ikke noe poeng å ha levd litt før man blir mor ? ← Så lenge ikke behovet for å "leve livet" melder seg etter at man har fått barn, så trenger man ikke denne perioden før heller. Det er forskjell på folk. Noen trenger å få "rast fra seg" i en periode. Og da er det best å gjøre dette FØR man får barn. Andre har ikke dette behovet, og stortrives som unge mødre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maddy Skrevet 10. april 2006 #39 Del Skrevet 10. april 2006 Synes ikke 21 er så ungt akkurat, men det som er viktig her er at man har en stabilitet i livet sitt. Trenger ikke nødvendigvis en fin og flott utdannelse, men det er tross alt viktig å ha økonomien og et nettverk rundt seg. Man skal kunne ta seg av barnet og gi det mat og klær og masse av kjærlighet. Når det gjelder dette å leve livet så er det plenty av de som har venta til etter 30 som bestemmer seg for å dra ut på byen og feste hver helg.Er ikke akkurat alltid aldersbestemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tyr Skrevet 10. april 2006 #40 Del Skrevet 10. april 2006 Jeg også. Må le litt- Tyr, det er veldig lett å tolke sånne kommentarer som at man slutter å leve når man får barn. Det kan kanskje virke sånn på noen, men veldig mange forteller om et bedre liv på mange måter etter at de ble foreldre. ← Livet med og uten barn er meget forskjellig merket jeg. Det er en del ego saker som må legges vekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå