Gå til innhold

21 år, for ung til å bli mor?

Gjest Bøllefrøet

Anbefalte innlegg

Jeg synes at en 21-åring er for ung til å planlegge å få barn. Ikke fordi jeg ikke tror en 21-åring ikke kan ta seg av barnet, men hvorfor stresse med å stifte familie så tidlig? Noen av de jentene jeg gikk på videregående med fikk barn i den alderen. Disse jentene er nå i slutten av tjueåra, de har 2-3 barn og bor i bygda der de alltid har bodd.

Både de og barna har klart seg bra så vidt jeg vet, men hvorfor ikke vente noen år med å sette barn til verden? Hvorfor ikke væe litt egoistisk og bare nyte å tenke på seg selv? Sove så lenge man vil om morgenen, være impulsiv og reise til Paris neste helg, backbacke i Sør-Amerika i et halvt år, gå på kino uten å måtte planlegge i to uker i forkant fordi du må skaffe barnevakt, ta en pils sammen med venner etter jobb, ta en joggetur når du måtte ønske etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at en 21-åring er for ung til å planlegge å få barn. Ikke fordi jeg ikke tror en 21-åring ikke kan ta seg av barnet, men hvorfor stresse med å stifte familie så tidlig? Noen av de jentene jeg gikk på videregående med fikk barn i den alderen. Disse jentene er nå i slutten av tjueåra, de har 2-3 barn og bor i bygda der de alltid har bodd.

Både de og barna har klart seg bra så vidt jeg vet, men hvorfor ikke vente noen år med å sette barn til verden? Hvorfor ikke væe litt egoistisk og bare nyte å tenke på seg selv? Sove så lenge man vil om morgenen, være impulsiv og reise til Paris neste helg, backbacke i Sør-Amerika i et halvt år, gå på kino uten å måtte planlegge i to uker i forkant fordi du må skaffe barnevakt, ta en pils sammen med venner etter jobb, ta en joggetur når du måtte ønske etc.

Det er jo ikke alle som har interesse av å være så "fri", og heller vil egoistiske og stifte familie fordi det er det de ønsker seg mest i verden. Men har man lyst til å være fri og hoppe på en backpacker -tur spontant, så planlegger man heller ikke å få barn så tidlig.

Hvorfor vente hvis man er klar som 21åring? Det er jo i starten av 20årene det er lettest for kroppen å takle et svangerskap, og man er ikke nødt til å mure seg inne for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være med på den "for tidlig å planlegge" ;)

Har man bestemt seg for å få barn en gang, har man vel ingen hast.

Jeg synes heller ikke om ungjenter som mener barn er det dem skal bedrive resten av livet sitt, i stedet for å ta utdanning og skaffe seg en god jobb.

Blir hjemmeværende og får et lass med smått i ung alder. Det tror jeg ikke verken mor eller barn har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt skjønne at 21 åringer føler for å få barn. Ønske om å få barn kommer ofte når en føler seg moden, men denne modenhetsfølelsen har mer å gjøre med livssituasjon, enn evne til å agere som voksen slik foreldre bør kunne gjøre.

For enkelte jenter er livet over når de nærmer seg 20. De har liten utdanning, kanskje har de vgs, men er ikke bitt av utdanningsbasillen, og ser heller ikke poenget med å studere orkidefag på blinderen. De kommer kanskje fra lavstatusfamilier, eller fra bygda, og har festet ferdig. Det er ikke så mange fester for dem der, når fjortisfylla er over. I gatene er det ikke lenger folk på egen alder- de har flytta eller "moved on" og en er i hvert fall ikke drittunge lenger, men myndig, og i mange tilfeller voksen.

Så til spm "voksen nok" Dette er et galt spm. Jenter i den situasjonen jeg beskrev har ikke så mange utsikter. De må sprike med beina så fort som mulig, for å ferske en mann som kan forsørge dem før det blir for seint. Det høres kanskje nedsettende ut, men for meg er det forståelig. Jeg ville gjort det samme om jeg var en talentløs jente fra bygda uten ambisjoner i livet, annet en å bli gravid og husmor.

Så bottom line er at dere ikke bør være så fordømmende ovenfor jenter som vil bli mor med 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sforfatteren av siste innlegg: Ser faktisk poenget ditt selv om du har satt det veldig på spissen. Noen er klar for barn i ung alder. De planlegger ikke noen veldig karriere. Når en er veldig ung ser en for seg at tilværelsen som husmor vil vare evig. Tro meg, jeg har også vært ung mamma, hjemme med to små (Fikk 3. mann da jeg var 26) Men årene går fort og plutselig angrer man på at man ikke tok utdanning eller fikk en fot innenfor i yrkeslivet. Så det er nok lurt å komme i gang med yrkeslivet eller en utdanning før en får barn. Selv fullførte jeg utdannelsen paralelt med å ha to små, men det var ikke problem å være ung mamma og jeg ser i dag flere fordeler med å få barn tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest L@dy in red (ikke innlogget)
To jenter som er bekjente av meg er nå gravide, og de vil begge være 21 år når barnet kommer. Enkelte i min vennekrets syntes at dette var helt grusomt tidlig å bli mor (de synes de heller burde tatt abort enn å bære fram barnet fordi det var så tidlig). Vet at det selvfølgelig kommer veldig ann på modenhet osv. og ikke bare alder, men syns du en gjennomsnittlig 21-åring er ALTFOR ung til å bli mor?

Nei, jeg syntes ikke 21 år er for ungt. Men dette kan selvsagt være individuelt.

Enda værre syntes jeg det er om man skal drepe barnet sitt fordi man er "for ung."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 20 da jeg ble mor, og jeg synes absolutt jeg var voksen nok. Men det smarteste hadde nok vært å få barn litt senere. :) Jeg vil ikke anbefale å få barn så tidlig... Man trenger en del år på baken før man tar på seg det ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus

Å si til noen at de "bør ta abort" er helt uakseptabelt.. uansett alder.

Når det er sagt mener jeg fremdeles at å få barn i en alder av 21 år er vel tidlig.

Selv er jeg 26 og begynner å bli klar "i hodet", men magefølelsen vil nok fremdeles holde meg tilbake et par år til..

Selvfølgelig går det bra, selfølgelig er det andre ting som betyr vel så mye som alder osv osv

Men jeg vil virkelig anbefale 21 åringer å vente litt.. Etter min mening kan det bare komme godt ut av å vente f.eks 4 år til..

Jeg kan heller ikke skjønne at det var så vanlig å få barn tidlig før som mange her skal ha det til.. Samtlige av mine besteforeldre var over 27 da de fikk sine første barn (begge mine bestefedre var over 30). Blant mine venner hadde jeg også inntrykk av at det var vanlig at foreldrene hadde vært en god stubb opp i 20 årene da de ble født. Min mor (som var 21 da jeg ble født) var den yngste moren i min vennekrets i alle fall. Hun fikk forresten også "kjeft" av jordmoren da hun var på sin første kontroll (i 1979) fordi hun var for ung..

Så bildet er nok ganske sammensatt uansett om man går en generasjon eller to tilbake.. :) Akkurat som det er i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke at det er for tidlig.

Etter min mening er det ikke alderen som avgjør hvor god forelder man blir. Det som teller er jo hvorvidt de klarer å ta vare på et barn, med tanke på økonomisk stabilitet og modenhet. En graviditet gjør jo også som oftest noe med modenheten til de fleste...

For generasjonen før oss var det jo helt vanlig å få barn i ung alder, og verden har vel ikke forandret seg så mye på 20 år at det plutselig er uhørt nå? Min mor var 19 da hun fikk barn, og hun er verdens beste mamma! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det de ønsket seg mest av alt var 2-3 barn og å bo i bygda der de alltid har bodd? Jeg har en venninne som ønsket det, hun fikk barn tidlig og sier at hun er superlykkelig. Det var ikke riktig for meg, men det var det eneste rette for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To jenter som er bekjente av meg er nå gravide, og de vil begge være 21 år når barnet kommer. Enkelte i min vennekrets syntes at dette var helt grusomt tidlig å bli mor (de synes de heller burde tatt abort enn å bære fram barnet fordi det var så tidlig). Vet at det selvfølgelig kommer veldig ann på modenhet osv. og ikke bare alder, men syns du en gjennomsnittlig 21-åring er ALTFOR ung til å bli mor?

Nei, jeg var det da jeg fikk min sønn. Gikk veldig bra det. Jeg var moden nok til å ta meg av ett barn. Og barnefaren var med på det han også.

Tror i grunnen de fleste som får barn på den alderen blir voksen nok til å ta seg av et barn. Selv alene, bare en har sine foreldre i nærheten. Besteforeldre er kjekke å ha :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, det er ikke for ungt, kjør på med masse barn! Mormor og de åtte ungene begynner å bli in i gjen! :):klappe::hoppe: :enig_anim: :Nikke::Nikke::Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer veldig som mange sier her. 21-åringer kan være på helt forskjellige stadier i livet, men sånn helt generelt synes jeg det er for ungt. Mamma var 29 da hun fikk meg (jeg er eldst), og hun har alltid sagt til meg at det er viktig å nyte ungdomstiden fullt ut før man binder seg så mye som man gjør når man får barn.

Jeg har mange venninner som har fått barn tidlig (fra 16 år og oppover), og det som har skjedd med mange av dem er at de har tatt igjen "det forsømte" i ettertid. Da snakker jeg om party hver helg og skikkelig grøftefyll (det er jo selvfølgelig ikke alle som gjør det da!!).

Da jeg var yngre pleide jeg å tenke at da jeg ble sånn 22-23, så måtte jeg iallefall få barn. Jeg ville ikke være så gammel som Mamma. Men jo eldre jeg har blitt (er 23 nå), jo lenger har den grensen forskjøvet seg. Jeg føler meg allikevel klar og moden for barn nå (gifter meg til sommeren og eier egen leilighet), men vil vente til jeg har fått meg fast jobb, så får vi se da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste kvinner er modne nok til

å kunne få barn når de er 21år. Men om de bør

få det av hensyn til karriere, arbeid og økonomi er

en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokka
Så til spm "voksen nok" Dette er et galt spm. Jenter i den situasjonen jeg beskrev har ikke så mange utsikter. De må sprike med beina så fort som mulig, for å ferske en mann som kan forsørge dem før det blir for seint. Det høres kanskje nedsettende ut, men for meg er det forståelig. Jeg ville gjort det samme om jeg var en talentløs jente fra bygda uten ambisjoner i livet, annet en å bli gravid og husmor.

Så bottom line er at dere ikke bør være så fordømmende ovenfor jenter som vil bli mor med 21 år.

Er det ikke litt søkt å kalle 21 åringer med barn for talentløse bygdefolk som bare må sprike med beina? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier som jeg sa tidligere;

hvorfor må man anta at alle jenter i begynnelsen av 20-årene har de samme drømmene, målene og interessene?

Det er vel ikke sikkert alle vil ha en flott karriere? Enkelte drømmer om å stifte familie og jobbe deltid og heller ha litt dårlig råd. Og hvorfor skal ikke det være greit? Hvorfor skal det være sånn at alle MÅ "realisere" seg selv gjennom reiser og utdanning etc? Det er vel ikke riktig for alle, er det vel?

Min mor fikk brødrene mine da hun var 16 og 17. DET er ungt. Men det gikk veldig bra, de har hatt det kjempegreit, og mamma angrer ikke på at hun valgte å bære de fram (hun var gift med barnefaren). MEN; hun kunne ønske hun hadde fullført gymnaset først, altså hatt et eller annet å falle tilbake på.

Og den forstår jeg. Men ei i begynnelsen av 20-årene kan faktisk være ferdig med fagbrev og greier. Og det er ikke noe problem å bygge på en utdannelse etterhvert som barna vokser til.

Bør man ikke heller se på hver enkelt jente? Modenhetsnivået er veldig varierende. Jeg vet om ei som fikk barn som 19-åring, og da han fikk kolikk ble hun så drittlei at hun ba ei venninne om å overta ham. Hun skulle kanskje ventet noen år med å bli mor. Men så har du ei god venninne av meg som ble mor rett etter at hun fyllte 21, og hun og sønnen har det helt topp! Det barnet var planlagt og er både ønsket og elsket.

Det kommer jo helt an på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg var 23 da jeg fikk min første, og i dag synes jeg nok at det er temmelig ungt, og ikke var jeg spesielt moden den gangen heller, men man vokser med oppgaven, det pleier ikke å være noe problem.

Det som er viktig er kanskje at barnets far også er tilstede og tar sin del, det er ikke bare-bare å være alene om alt ansvaret og jobben med et lite nurk, og der ble jeg litt snytt, for mine barns far var langt fra moden, og ble det aldri heller. DET var den største ulempen ved at JEG var så ung og umoden, jeg "valgte" ikke barnefar med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei synes ikke det er for ungt. Bortsett fra rent fysisk finnes det ingen ideell alder å få barn.

Hva er moden? Jeg er helt overbevist om at en kvinne på 21 kan være like moden som en på 35.

Økonomi: Hvorfor i alle dager må man være avhengig av staten eller andre økonomisk om man får barn når man er 21. Skal man ha barn klarer man å forsørge dem også.

Men kanskje man senere skulle ønske å få litt fri, hvem gjør ikke det? Også en 35 år gammel mor. Er det et problem?

Jeg kan ikke se noe galt i å få barn som 21 åring så lenge man har et bevisst og gjennomtenkt forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bite me

alt for tidlig ja!!!!! det er som regel dem som ikke bor i storbyer som mener at 21 år er passe alder. :roll::ler:

Endret av Bite me
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...