Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Usikker på om Santelmann var helt Harry Hole for min del, men så er jeg veldig glad i Santelmann som skuepiller likevel. Bok og film blir aldri det samme uansett. Veldig fornøyd etter første episode!🎉

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med unntak av dialogen og intonasjon som jeg fikk fnatt av fra Santelmann (hvorfor må alle norske skuespillere snakke sånn lavmælt og monotont?) så var det klasse over dette. Skikkelig estetisk, fine farger, god klipping - så skikkelig pent ut. Kommer til å se videre! 

Anonymkode: be933...424

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker bøkene, og gru-gledet meg litt til å se. Etter 15 år med egne karakterer i hodet er det rart å se dem spilt ut (jeg hoppa over snømannen-filmen). Nå har jeg bare sett de to første episodene, men jeg liker det jeg ser hittil! Det tuller litt med hodet mitt da; Santelmann ligner ikke på Harry i hodet mitt, men syns han spiller han bra personlighetsmessig. Rakel og Waaler syns jeg passer bra i forhold til hva jeg har sett for meg - men dialekt og svensk ødelegger forestillingen jeg har hatt. Men Kinnaman spiller Waaler fantastisk. Gleder meg til resten!

Anonymkode: a9f33...62c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan du fortelle hvilken Agatha bok marekors tvisten er identisk til?

Anonymkode: 1ab54...e12

Ja, selvsagt. Men man får lese på eget ansvar, da det jo er en spoiler:

Spoiler

A.B.C. Murders / Mord etter alfabetet. I begge bøkene er det tilsynelatende en gal seriemorder som står bak, mens det i virkeligheten er en person som har et sterkt motiv i ett av drapene (ikke det første), og begår de andre for å forsøke å kamuflere dette. Nå husker jeg ikke detaljene i Marekors så godt, men i begge bøkene er det vel også slik at morderen gjør en god jobb i fremstille en uskyldig person som synderen. Helt likt. Enten bevisst rip-off at et meget kjent mesterverk, eller så har verken Nesbø eller noen på forlaget hans lest eller sett filmatiseringen av A.B.C. Murders, som fremstår litt vel usannsynlig.

Anonymkode: 56d73...f01

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har sett de tre første episodene nå, og som stor Nesbø-fan, gru-gledet jeg meg. Men dette var jo veldig bra! Vel er Santelman kanskje litt for smukk i forhold til "min" Harry, men gjør en strålende innsats. Kinnamann er en glitrende Waaler, og Tjelta er en nydelig Rakel. Masse andre fine folk er også med, så her er det bare å glede seg!

• Liker 2
Skrevet

Har lest bøkene et par ganger og hørt dem på lydbok minst 4 ganger. Ja, jeg er stor fan av Dennis Storhøis innlesning😅 og jeg elsker Harry Hole. 

Nei, serien er ikke helt tro mot bøkene, men det gjør egentlig ingenting. Det er som forventet.

Men det er skikkelig bra TV og synes Santelmann gjør en god jobb som Harry. Det som selvfølgelig forsvinner i oversettelsen fra bok til film er nok en del personlighet (mye intern dialog og tanker). Sånn sett glad jeg kjenner bøkene så godt, jeg vet hva Harry tenker - selv om det ikke kommer ut på skjermen. Hvis det gir mening. De må gjerne ta for seg resten av bøkene også:popcorn:

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har lest et par av bøkene til Nesbø, men for meg var voldsskildringene nå brutale at jeg sluttet å lese de bøkene. Det ble for vondt. Ser anmeldere har kommentert at det er noen veldig brutale voldsscener i serien også, så jeg jeg styrer unna serien for å skjerme meg selv.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mye bra i TV-serien, dog ikke helt «min Harry Hole». Hvis jeg ser bort i fra mine preferanser, virker det som en kjempe bra produksjon. 
Tom Waaler er like ufyselig som i bøkene. Stusser litt at både Tom Waaler og Beate Lønn er svenske.

Nb! I spoileren kommer mye info fra bøkene som kan røpe en del, så ikke les hvis du ikke har lest bøkene!

Spoiler

Jeg behøver hjelp til å huske hvordan ting skjedde i bøkene:

- Drapet på Ellen: Skjedde det i skogen? Var ikke det i/utenfor en leilighet i Oslo sentrum? 

- Ranet, bilulykken og Ellens drap: Er det fra en annen bok?

- Tom Wåler: Bodde ikke han på Høyenhall i et fancy hus med kone og barn? Også hadde han en stakkarslig venn. Det var noe med muren utenfor huset også, mener jeg å huske 🫣 Hva skjedde med Tom tilslutt? Ble han ikke drept etter 3 bøker (i Marekors?)?

Anonymkode: 2af81...069

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kun basert på første episode synes jeg følgende:

Positivt:
- "Proff" filming og kul bruk av Oslo-baserte locations
- Musikken
- Santelmann gjør en god Harry Hole (selv om han avviker noe fra bøkene etter min mening)

Negativt:
- Det eneste litt unike med Harry Hole-bøkene er Harry Hole. Dermed synes jeg også serien blir veldig lite spennende og åpenbart. Typisk krim hvor handlingen går på autopilot.
- Hele Norges A-lag skuespillere er med. Greit nok med Basmo, men må f.eks. Agnes Kittelsen være med i alt? Nå så jeg også i teaseren for de neste episodene at Frank Kjosås dukker opp, samt han "Norske Logan Paul" fra TikTok i en birolle. Alle disse er for all del flinke, men MÅ de være med på alt?
- Serien ser ut som Exit (fordi det er samme regissør)

Jeg skal gi den et forsøk, og vil kose meg med at Harry Hole endelig er filmatisert på ordentlig måte, men dette revolusjonerer ikke krim-sjangeren akkurat. 

Anonymkode: f0c8d...857

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Positivt:
- Musikken
- Santelmann gjør en god Harry Hole (selv om han avviker noe fra bøkene etter min mening)

Negativt:
- Det eneste litt unike med Harry Hole-bøkene er Harry Hole. Dermed synes jeg også serien blir veldig lite spennende og åpenbart. Typisk krim hvor handlingen går på autopilot.
- Hele Norges A-lag skuespillere er med. Greit nok med Basmo, men må f.eks. Agnes Kittelsen være med i alt? Nå så jeg også i teaseren for de neste episodene at Frank Kjosås dukker opp, samt han "Norske Logan Paul" fra TikTok i en birolle. Alle disse er for all del flinke, men MÅ de være med på alt?

Jeg skal gi den et forsøk, og vil kose meg med at Harry Hole endelig er filmatisert på ordentlig måte, men dette revolusjonerer ikke krim-sjangeren akkurat. 

Hvorfor er det greit med basmo men ikke med Agnes? Begge de to er jo med i minst like mye greier. 

Men jeg er enig i at det kunne vært litt gøy med flere mindre kjente skuespillere. 

Anonymkode: bcb24...d8a

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er det greit med basmo men ikke med Agnes? Begge de to er jo med i minst like mye greier. 

Men jeg er enig i at det kunne vært litt gøy med flere mindre kjente skuespillere. 

Ble kanskje feil formulert. Liker begge to som skuespillere, men skulle gjerne sett at en av de ikke var med for å dempe stjernegalleriet litt. Kunne like gjerne fjernet Bolsø Berdal, men hun likte jeg forsåvidt i rollen. De to andre spiller generiske karakterer som en ukjent, flink skuespiller kunne gjort. Endrer ordlyden min til at hverken Basmo eller Kittelsen burde vært med!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var veldig synd at Malene Wadel fikk den rollen  hun fikk i denne serien, hun syns jeg er super i Lykkeland og hun er ikke så oppbrukt som Pia Tjelta og hadde tålt en større rolle. 

Anonymkode: be933...424

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mye bra i TV-serien, dog ikke helt «min Harry Hole». Hvis jeg ser bort i fra mine preferanser, virker det som en kjempe bra produksjon. 
Tom Waaler er like ufyselig som i bøkene. Stusser litt at både Tom Waaler og Beate Lønn er svenske.

Nb! I spoileren kommer mye info fra bøkene som kan røpe en del, så ikke les hvis du ikke har lest bøkene!

Spoiler

SPORILER

Skjul innhold

Jeg behøver hjelp til å huske hvordan ting skjedde i bøkene:

- Drapet på Ellen: Skjedde det i skogen? Var ikke det i/utenfor en leilighet i Oslo sentrum? Hun var på veg opp til typen sin, skulle bare kjøpe røyk til ham, tror jeg. Hun gikk på en sti/gangveg lang Akerselva eller noe. Men hun hadde skjønt at Våler var Prinsen og forsøkte å få tak i Harry. Dette skjer i slutten av bok nr. 4. Og det var Olsen som slo henne ihjel med et balltre, mener jeg. 

- Ranet, bilulykken og Ellens drap: Er det fra en annen bok? Bilulykken er fra når Hole var helt fersk, TROR jeg. Bare flashbacks gjennom bøkene. Ranet er fra Sorgenfri (bok 3). 

- Tom Wåler: Bodde ikke han på Høyenhall i et fancy hus med kone og barn? Også hadde han en stakkarslig venn. Det var noe med muren utenfor huset også, mener jeg å huske 🫣 Hva skjedde med Tom tilslutt? Ble han ikke drept etter 3 bøker (i Marekors?)? Det er Bellmann som hadde kone, barn og en stakkarslig venn, Truls. Husker ikke når de dukker opp, men muligens i bok 6 eller 7. Tom Vaaler er en ensom ulv. Og ja, han dør på slutten i boka Marekors, får revet at arma i ei heis. 

Anonymkode: 2af81...069

Spoiler

Off, håper dette funker. 

Endret av blåbærpai
Feil bok
AnonymBruker
Skrevet

Positivt:
- Musikken

Negativt:

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bra innlegg, liker når andre skriver at de også er litt lei av å se de samme fjesene i alt. Jeg er spent på å se allikevel. Men vi har mange dyktige skuespillere i Norge, mange som aldri eller sjelden får prøvd seg, så kunne ønsket meg at de kjørte litt mindre «A-laget» (skjønner de må ha noen kjente navn, det handler jo tross alt om salgbarhet og penger dette her) og litt mer ukjente tryner i de mindre rollene.

Anonymkode: d1d66...013

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Positivt:
- Musikken

Negativt:

Jeg satt å tenkte på dette igår mens jeg så gjennom endel av episodene og jeg kom fram til at mye av det vi hører/ser/leser av Harry i bøkene er jo tankene hans og det er veldig vanskelig å filmatisere tanker skrevet i bøker, men jeg føler jo at de faktisk _prøver_ å få med noen av de mest vesentlige tankene til Harry som førte til at han fikk aha-opplevelsene i bøkene. 

Men ja, vi mister veldig mye av Harry fra bøka og til filmatisering, men når jeg tenker etter, så er det jo ikke så rart... 

• Nyttig 1
Skrevet

Og Tjelta er ikke helt Rakel for meg, spesielt pga dialekta, det kunne kanskje ha vært en idé å ha satt et litt uskrevet blad på Rakel, men samtidig ikke? De ville jo kanskje ha noen med erfaring for den rollen? 

Spoiler

At Beate Lønn kom inn her som svensk og på den måten hun gjorde når hun er med i tidligere bøker er også noe som får meg til å surre litt, men jeg håper jo at de klarer å løse det på en god måte om denne serien fenger så innmari mye at de vil spille inn flere av bøkene om Harry. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Og Waaler da. Like motbydelig på TVen som i bøkene, så der overser jeg at Joel er svensk for han spiller Waaler akkurat sånn jeg så for meg Waaler.

Spoiler

Men var det noen som fikk med seg hva Basmo gjorde i en scene når han tok en telefon på brygga? Han er jo stor Hamkam fan og har tydeligvis fått diskutert inn en kamma spillertrøye på karakteren sin. 😂 

• Nyttig 2
Skrevet

Nå ble det mange innlegg fra meg, men. 😂 😂 

Skrevet
Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Nå ble det mange innlegg fra meg, men. 😂 😂 

Lest alt og jeg er enig😅👌

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

sett episode to og der dukker jammen meg Ane Dahl Torp og Danielsen Lie opp også 😆 for et stjernelag, men ja… da mangler vi bare Aksel Hennie på bingokortet!

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...