AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Skrevet 25. mars Jeg har hatt bittskinne en stund grunnet gnissing om natten. Jeg pusser, bruker tanntråd og munnskyllevann uten alkohol, og rengjør så godt jeg kan. Jeg renser bittskinnen hver kveld med Corega som anbefalt, men opplever likevel at binnskinnen er gulaktig. Tannlegen mente da jeg kunne prøve med vanlig såpe og vann, men den er likedan. Det gjør meg nervøs for å bruke den, fordi det er viktig at den er helt ren når jeg bruker den. Hvis jeg bruker den når den ikke er ren vil jo det være et område for bakterier å kose seg uten at spytt kommer til og rengjør. Fordi jeg sliter med å rengjøre skinnen bruker jeg den ikke så ofte som jeg burde, noe som bidrar til tannproblemer. Dere som bruker bittskinne; hva gjør dere for å holde den ren? Anonymkode: 9d0d1...93e
AnonymBruker Skrevet 25. mars #3 Skrevet 25. mars Spør om du kan bruke hydrogen peroxid. Det brukes på gebiss i hvertfall Selv bruker jeg det for å fjerne misfarging på menskopp. Godt utblandet med vann Anonymkode: 3a68b...957
AnonymBruker Skrevet 25. mars #5 Skrevet 25. mars Det er det samme "problemet" med menskopp. Denne kokes jo, så den er helt ren for bakterier, men den blir likevel misfarget over lengre tid. Det er bare kosmetisk. Leser at man ikke kan koke bittskinne, men Corega skal drepe "alt som er" av bakterier på den, så jeg tror ikke du har noen grunn til å være nervøs. Anonymkode: c12c5...881 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #6 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Spør om du kan bruke hydrogen peroxid. Det brukes på gebiss i hvertfall Selv bruker jeg det for å fjerne misfarging på menskopp. Godt utblandet med vann Anonymkode: 3a68b...957 Corega kan også brukes på gebiss. Jeg tør ikke å bruke noe som i utgangspunktet er veldig etsende og skadelig hvis ikke det fortynnes nok. Jeg kan spørre neste gang jeg skal dit. Hvilket forhold hydrogen peroksid og vann bruker du? monican94 skrev (38 minutter siden): Pusse den med tannbørste og tannkrem ? Det gjør jeg også, men jeg kan ikke pusse for hardt, da bittskinnen er myk og mer formelig enn de fastere. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er det samme "problemet" med menskopp. Denne kokes jo, så den er helt ren for bakterier, men den blir likevel misfarget over lengre tid. Det er bare kosmetisk. Leser at man ikke kan koke bittskinne, men Corega skal drepe "alt som er" av bakterier på den, så jeg tror ikke du har noen grunn til å være nervøs. Anonymkode: c12c5...881 Ok, takk jeg håper du har rett Anonymkode: 9d0d1...93e
AnonymBruker Skrevet 25. mars #7 Skrevet 25. mars Jeg har selv helprotese i overkjeven og delprotese i underkjeven og jeg renser de en gang i uka med eddik, men man kan også bruke klorin og man har problemer med misfarging. Og dette er selvsagt metoder som er anbefalt av tannlege. Edikkmetode en til to spiseskjeer husholdningseddik blandes i et glass med vann og bite skinnet kan ligge i denne blandingen frem til den skal tas i bruk om natten. Men før man putter den i munnen må man skylle godt og pusse den for å få bort eventuelle rester. Jeg bruker oppvaskmiddel da dette er mye rimeligere enn de produktene man kjøper på apoteket Klorin En spiseskje klorin i et glass med vann. Ta ut biteskinnen etter 15 min og følg samme prosedyre som ved eddikmetoden Anonymkode: 67a49...b07
AnonymBruker Skrevet 25. mars #8 Skrevet 25. mars Neste gang du skal til tannlegen spør du om de kan legge den til rens i ultralydbad. Ellers pleier vi å anbefale daglig rengjøring med oppvaskmiddel som f.eks Zalo. Den behøver ikke å være noe «renere» enn det du spiser og drikker med/av hjemme. Corega er ikke ment til daglig rens, det blir dyrt i lengden. Anonymkode: 55227...a43
AnonymBruker Skrevet 25. mars #9 Skrevet 25. mars Glemte å legge til at akrylen bittskinnen er laget av kan gulne over tid uten at det betyr at den er ikke er ren eller skikkelig rengjort. Det skyldes at materialet eldes og brytes ned. Anonymkode: 55227...a43
AnonymBruker Skrevet 26. mars #10 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ok, takk jeg håper du har rett Anonymkode: 9d0d1...93e Hvis du tenker på hvordan håndvask skal utføres riktig for å få rene hender, så er jo det å gni i 30 sekunder med såpe. Slik gjør man det på jobb i helsevesenet. Det er så lang tid det tar å ødelegge overflaten på bakterien. Enig med det tannlegen sier om såpe og vann. Det blir rent for bakterier selv om det sitter igjen farge. Anonymkode: c12c5...881
Fjollefyr Skrevet 26. mars #11 Skrevet 26. mars Jeg skyller min hver morgen. Pluss at jeg et par ganger i uka bruker corega. Men lar den ligge åpent uten lokket på beholderen. Fikk beskjed om å ikke pusse den med tannkrem og tannkost. Da blir den misfarget. Det hender at jeg ligger den i zalovann men ellers ser min apetittelig ut hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 26. mars #12 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2026 den 17.57): Jeg har selv helprotese i overkjeven og delprotese i underkjeven og jeg renser de en gang i uka med eddik, men man kan også bruke klorin og man har problemer med misfarging. Og dette er selvsagt metoder som er anbefalt av tannlege. Edikkmetode en til to spiseskjeer husholdningseddik blandes i et glass med vann og bite skinnet kan ligge i denne blandingen frem til den skal tas i bruk om natten. Men før man putter den i munnen må man skylle godt og pusse den for å få bort eventuelle rester. Jeg bruker oppvaskmiddel da dette er mye rimeligere enn de produktene man kjøper på apoteket Klorin En spiseskje klorin i et glass med vann. Ta ut biteskinnen etter 15 min og følg samme prosedyre som ved eddikmetoden Anonymkode: 67a49...b07 Så det er trygt å bruke klorin? 1 ss hørtes mye ut. Klorgassen som dannes er vel ikke helt ufarlig heller. Eddik er også etsende. Jeg orker ikke lukten av eddik, og har det ikke i hus. Anonymkode: 9d0d1...93e 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #13 Skrevet 26. mars Fjollefyr skrev (7 timer siden): Jeg skyller min hver morgen. Pluss at jeg et par ganger i uka bruker corega. Men lar den ligge åpent uten lokket på beholderen. Fikk beskjed om å ikke pusse den med tannkrem og tannkost. Da blir den misfarget. Det hender at jeg ligger den i zalovann men ellers ser min apetittelig ut hele tiden. Jeg har heller ikke lokket på beholderen. Tenkte den ikke burde ligge tett. Har bare prøvd med vanlig håndsåpe så langt, men kan forsøke med zalo (skjønneer ikke hvorfor jeg ikke prøvde det før). Takk Anonymkode: 9d0d1...93e
AnonymBruker Skrevet 26. mars #14 Skrevet 26. mars Fjollefyr skrev (7 timer siden): Jeg skyller min hver morgen. Pluss at jeg et par ganger i uka bruker corega. Men lar den ligge åpent uten lokket på beholderen. Fikk beskjed om å ikke pusse den med tannkrem og tannkost. Da blir den misfarget. Det hender at jeg ligger den i zalovann men ellers ser min apetittelig ut hele tiden. Og en ting til: jeg skylder den hver morgen, og bruker corega om kvelden. Blir den misfarget av tannkrem? Jeg fikk bare vite at det da var mulig å pusse den ned slik at den mistet fasongen til tennene mine. Anonymkode: 9d0d1...93e
AnonymBruker Skrevet 26. mars #15 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2026 den 18.17): Glemte å legge til at akrylen bittskinnen er laget av kan gulne over tid uten at det betyr at den er ikke er ren eller skikkelig rengjort. Det skyldes at materialet eldes og brytes ned. Anonymkode: 55227...a43 Bittskinnen min er bare et halvt år gammel. Synes de bør holde lengre når de er så dyre. Anonymkode: 9d0d1...93e
AnonymBruker Skrevet 26. mars #16 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2026 den 18.06): Neste gang du skal til tannlegen spør du om de kan legge den til rens i ultralydbad. Ellers pleier vi å anbefale daglig rengjøring med oppvaskmiddel som f.eks Zalo. Den behøver ikke å være noe «renere» enn det du spiser og drikker med/av hjemme. Corega er ikke ment til daglig rens, det blir dyrt i lengden. Anonymkode: 55227...a43 Ultralydbad? Anonymkode: 9d0d1...93e
AnonymBruker Skrevet 26. mars #17 Skrevet 26. mars Mine blir også sånn, har brukt det i mange år. Det må være materiale det er laget av som gjør det sånn? Jeg vasker min med såpe og vann når jeg står opp, bruker Corega og pusser den med tannkrem etterpå. Mener å huske at jeg bare betalte noen få hundre kroner for mine, så antar at det ikke er laget med den beste kvaliteten og at det er derfor de blir gule. Anonymkode: 6e7e3...e98
AnonymBruker Skrevet 26. mars #18 Skrevet 26. mars Det må byttes ut regelmessig, anbefaler å kjøpe på apotek 3 ganger årlig, funker like bra. Anonymkode: 10d8a...edb
Fjollefyr Skrevet 26. mars #19 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Og en ting til: jeg skylder den hver morgen, og bruker corega om kvelden. Blir den misfarget av tannkrem? Jeg fikk bare vite at det da var mulig å pusse den ned slik at den mistet fasongen til tennene mine. Anonymkode: 9d0d1...93e Min tannlege sa at det kan bli misfarget av tannkrem, og corega. Så lenge den ikke lukter vondt holder det i massevis å skulle den. Pluss litt zalo innimellom. Min er 2 år, og ser ganske blank ut enda.
AnonymBruker Skrevet 26. mars #20 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det må byttes ut regelmessig, anbefaler å kjøpe på apotek 3 ganger årlig, funker like bra. Anonymkode: 10d8a...edb Hva da? Bittskinne? Den fås ikke kjøpt på apoteket. Du skal heller ikke måtte bytte så ofte. Mange har de i flere år. Anonymkode: 9d0d1...93e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå