Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en mann (26) som har en dame kjæreste (32) - jeg vet, litt av en alderforskjell. Men vi elsker hverandre fordeom. 

Min kjæreste er fra Ukraina og jeg er fra Norge. Vi begge er storforelsket, og har opplevet mye sammen. Både godt og ondt.

Vi har snart vært sammen i snart 1 år.

På denne tiden har hun sagt til meg klart og tydelig, at hun ikke vil jeg skal ha damevenner og heller ikke skal klemme damevenner.

Jeg synes det er litt vanskelig, fordi, en jente har jeg kontakt med på snapchat. Vi er veldig, veldig gode venner, og bruker å klatre sammen. Denne venninnen har jeg alltid også gitt en klem når vi møttes. 

Jeg sluttet å gi henne en klem, også sluttet jeg også å komme på besøk. Fordi det var ikke min kjæreste konfertabel med. Min vennine ble litt skuffet over at jeg valgte kjærligheten ovenfor vennskapet dom var eldre.

Ofte prøver vi å få folk med på klatring, men det er ikke alltid alle kommer. Da blir det bare oss to.

Jeg har 2 slike venniner.

Det er ikke seksuelt i det hele tatt.

Jeg har venniner fra folkehøyskolen jeg gikk på. Som jeg også har lyst til å møte på cafe eller kanskje ta en ski tur sammen. Men det blir sansynligvis helt uaktuelt nå.

Også spør jeg da dere. Er dette for mye for et forhold, mellom en dame og en mann?

Jeg har hørt om forhold uten jente og guttevenner.

Helt personlig, virker det veldig kjedelig og restriktivt.

Å stole på hverandre er kanskje ikke det enkleste. Selvfølgelig ikke. Men, er det ikke litt vel langt å strekke seg?

Jeg elsker min kjæreste, utrolig høyt. Men jeg liker også mine gamle veninner, fra de gode gamle dager, utrolig godt også..

Det er tidenes største dilemma for meg, som nordmann.

Hva tenker dere om denne sitvasjonen? Hva ville du, gjort i mine sko?

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare ok, det er helt nødvendig å få velge sine egne venner. Hvis en mann ikke tålte at jeg hadde mannlige venner, hadde vel minst 80% forsvunnet. Så da vet jeg hvem jeg hadde vraket av den mannen og venner jeg har hatt i opp mot 40 år.

Anonymkode: 90d51...772

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke latt kjæresten min styre hvem jeg er venn med. Sjalusi er farlig og ekstremt destruktivt. Kom deg ut nå, så du slipper å kaste bort flere år. 

Anonymkode: 33734...37a

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Helt uakseptabelt at kjæreste skal bestemme noe slikt. Hadde jeg aldri vært sammen med. 

Anonymkode: 1f3bc...014

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt greit av henne å kreve at du ikke henger rundt med andre kvinner.

Anonymkode: 25941...5e5

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Tenker at man skal akseptere venner man allerede har. Hadde personlig syns det hadde vært vanskelig hvis samboer plutselig fikk seg en venninne nå som han begynte å finne på ting med. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt urimelig av dama di. Jeg tenker at dette ikke er særlig normalt, men at det heller ikke har så mye å si om det er normalt eller ei - for det er uansett ikke greit. 

Det er selvfølgelig mulig å se for seg at det finnes enkelte vennskapsrelasjoner en partner har problemer med, for eksempel om man er nær venn med en man har en romantisk/seksuell fortid med. Ikke gitt at det er ugreit da heller, det er situasjonsavhengig, men den typen relasjoner kan man jo skjønne at en kjæreste føler litt på. Da bør man i hvert fall møte ønsket med forståelse.

Det å bare blindt kutte ut gamle venner ut fra om de har innover- eller utovertiss, derimot, er selvfølgelig ikke noe rimelig krav. Og det er gjerne et symptom på et kontrollbehov som fort vil komme enda mer til syne i fremtiden. 

Anonymkode: c7e52...221

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dette ugreit for henne? 

Jeg var slik som ung, fordi jeg var sjalu og usikker på meg selv. Nå er jeg eldre, og har ingen problemer med det. Mannen min har heller ingen problemer med det. 

Har du forsøkt å inkludere henne av og til? Så hun kan bli kjent med venninna di, og kanskje føle det mindre truende? 
Tar du kjæresten med på klatretur, skitur eller kafe? Kan jo handle om å føle utenforskap, eller at du ikke finner på lignende aktiviteter med henne.

Jeg synes at når man velger partner, så blir det "alt eller ingenting". Man kan møtes på midten om ting (irrelevant i denne settinga), men å be noen endre seg eller kutte ut mennesker i livet sitt, er ikke greit. Med deg, følger det to venninner. Enten sier hun ja, eller så kan hun gå videre. Det er mi mening.

Anonymkode: 9f171...0c9

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Din kjæreste er fra Ukraina. Jeg kommer fra et naboland. Det er ikke akkurat akseptert at en mann skal ha venninner ved siden av forholdet. Det er fyfy. Du kan gjøre hva du vil, du kommer ALDRI til å overtale henne til noe sånt. 

Hvis du er glad i vennskap med begge kjønn anbefaler jeg deg å finne en annen kjæreste. Dessverre er dette noe kulturelt, det er en skam å ha en kjæresten som dyrker vennskap med motsatt kjønn.

Dette er bare starten😅.

Hvis du er så glad i henne at du klarer å ofre mye, må du ha masse lykke til!❤️

Anonymkode: ef918...5f4

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Nordgutten skrev (38 minutter siden):

Hei, jeg er en mann (26) som har en dame kjæreste (32) - jeg vet, litt av en alderforskjell. Men vi elsker hverandre fordeom. 

Min kjæreste er fra Ukraina og jeg er fra Norge. Vi begge er storforelsket, og har opplevet mye sammen. Både godt og ondt.

På denne tiden har hun sagt til meg klart og tydelig, at hun ikke vil jeg skal ha damevenner og heller ikke skal klemme damevenner.

Jeg synes det er litt vanskelig, fordi, en jente har jeg kontakt med på snapchat. Vi er veldig, veldig gode venner, og bruker å klatre sammen. Denne venninnen har jeg alltid også gitt en klem når vi møttes. 

Jeg sluttet å gi henne en klem, også sluttet jeg også å komme på besøk. Fordi det var ikke min kjæreste konfertabel med. Min vennine ble litt skuffet over at jeg valgte kjærligheten ovenfor vennskapet dom var eldre.

Ofte prøver vi å få folk med på klatring, men det er ikke alltid alle kommer. Da blir det bare oss to.

Jeg har venniner fra folkehøyskolen jeg gikk på. Som jeg også har lyst til å møte på cafe eller kanskje ta en ski tur sammen. Men det blir sansynligvis helt uaktuelt nå.

Også spør jeg da dere. Er dette for mye for et forhold, mellom en dame og en mann?

Å stole på hverandre er kanskje ikke det enkleste. Selvfølgelig ikke. Men, er det ikke litt vel langt å strekke seg?

Jeg elsker min kjæreste, utrolig høyt. Men jeg liker også mine gamle veninner, fra de gode gamle dager, utrolig godt også..

Det spiller ingen rolle hva vi mener. Du har en partner som mener noe konkret som har innvirkning på forholdet dere i mellom og det må du ta stilling til om det er greit for deg eller ikke. For meg hadde det ikke vært greit. Unngå klemming, joda, kanskje, litt avhengig av situasjonen. Unngå hjemmebesøk alene, okei. Ikke kunne dra å klatre sammen med venner man har hatt i mange år.. nei, det funker ikke for meg. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Nordgutten skrev (46 minutter siden):

Hun er i overkant sjalu, når hun ikke takler at du gir kvinnelige venner du hat hatt i mange år en klem 😳. En så kontrollerende og sjalu kjæreste hadde vært 🚩for min del.

Anonymkode: fb303...d2f

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg er en del eldre enn deg og jeg har dårlig erfaring med vennskap med motsatt kjønn. Det vil alltid ligge noe der, og dessverre så har jeg sett altfor mange ganger at det plutselig skjer et «uhell». Vennskapet kan funke fint i mange år, inntil det plutselig blir noe mer. 

Anonymkode: 0e4f9...31f

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja. Jeg er en del eldre enn deg og jeg har dårlig erfaring med vennskap med motsatt kjønn. Det vil alltid ligge noe der, og dessverre så har jeg sett altfor mange ganger at det plutselig skjer et «uhell». Vennskapet kan funke fint i mange år, inntil det plutselig blir noe mer. 

Anonymkode: 0e4f9...31f

Er det mer problematisk enn alle andre men møter av motsatt kjønn? Og er det vennskapet som er problemet eller er det personen som ikke greier å ha moral? Eller er det forholdet som skranter og de som vil hadde funnet seg alternativ uansett?.. hva med alle som ferskes tilfeldig det de glemte å logge ut av sin Tinder profil eller lignende? Folk er utro viss de vil..folk møter motsatt kjønn på jobb, på fest, hvor som helst. Jeg har vært på nok jobbreiser, kurs og div sånne ting til å vite hvor det ofte foregår. Det er ett helt annet nivå enn noe som helst vennskap jeg har hatt eller noen i min omgangskrets har for å si det sånn..

Endret av Crazydoglady
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår henne godt. Jeg ønsker heller ikke at min kjære skal ha for tette forhold til andre kvinner. Jeg har selv tatt litt mer avstand til menn av hensyn til han også. Det fungerer for oss.

Det er verken noe galt med at du ønsker å beholde venninner, og at hun ønsker at du tar avstand til andre kvinner. Begge deler er forståelig, og begge deler er greit i mine øyne.

Dette har ikke så mye med hvem som har rett og galt. Det har mer med verdenssyn, kultur og hvordan man vil leve.

Her må du velge. Velger du venninner, eller velger du henne som kjæreste? Ingen valg er feil, men du kan ikke få begge deler.

Anonymkode: 58825...ebd

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg har venner av begge kjønn og det er helt uproblematisk i mitt forhold med kjæresten. Han har også venner av motsatt kjønn og jeg finnes ikke sjalu p.g.a det. 

Faktisk er jeg veldig takknemlig for de vennene jeg har fått via kjæresten min og jeg ville ikke vært dem foruten. 

Jeg hadde blitt rimelig sur om han skulle lagt føringer på hvem jeg kan være venner med. Det finnes knapt nok sjalusi i vårt forhold og det er jeg veldig glad for. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har begge venner av alle kjønn og i alle mulige aldersgrupper. Ingen av oss er sjalu. Og å legge føringer for hvem den andre får være venn med er en fjern tanke for meg. Klarer man ikke å stole på partneren sin er det jo liten vits i å være sammen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nordgutten skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at den er helt absurd og barnslig.

Jeg ville ledd høyt og trodd hun tullet. Deretter ville jeg forklart at ingen dikterer hvem jeg er venner med og at hun står fritt til å avslutte forholdet om venner er for vanskelig for hun.

Anonymkode: 57a8b...f0e

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tommelfingerregelen er som oftest at det er helt i orden om en mann har venninner så lenge de venninnene er mindre attraktiv enn dama og det er venninner han ikke ville valgt til noe seksuelt eller annet. Da er det helt greit med vennskap. Er det kvinner som er seksuelt attraktive og gjerne bedre enn dama selv. Da er det ikke lov. 

Helt urasjonelt, men slik fungerer kvinnehjernen.

Anonymkode: 31094...e08

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når et menneske ønsker isolere deg fra andre du kjente FØR du ble kjent med dette mennesket er det ikke et bra tegn, kjærlighet eller ikke. Til slutt er din eneste omgangskrets denne damen, er det en fremtid du er komfortabel med? Er ett menneske alt du trenger? 

Anonymkode: a5db2...082

• Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...