AnonymBruker Skrevet 22. mars #1 Skrevet 22. mars Er gravid etter å ha prøvd i over seks måneder. Så det er planlagt, men likevel litt skummelt. Alt er jo helt nytt. Jeg oppdaga bokstavelig talt graviditeten i går, så jeg er bare 4+1 uke på vei. Det er mao veldig tidlig - likevel vanskelig å holde ting tilbake og ikke gå helt inn i gravid-bobla. Har heldigvis en god venninne som nylig har født, hun er den eneste jeg har fortalt det til utover partner og dermed har jeg en å snakke med! Er det noen som har noen råd for disse første ukene? Jeg har foreløpig ingen symptomer, testa nesten rutinemessig dagen mensen skulle ha kommet - og testa da positivt (tok flere kontrolltester). Jeg har alt bestilt legetime i ca uke åtte fordi det er noe medisiner jeg går på som jeg må avklare. Er der noe annet jeg burde gjøre så tidlig? Bør jeg tenke «minst mulig» på graviditeten, eller hva? Jeg og kjæresten tenkte forresten å dra på spa i påsken - det går bra med boblebad og sånt, eller? Anonymkode: 0b6e2...f4d 1
Macro Skrevet 22. mars #2 Skrevet 22. mars Tenk så mye du vil på graviditeten men du trenger ikke gjøre noe. Når du er usikker på om du kan/bør gjøre elle rspise/drikke noe forhold deg til NHI e.l. sin informasjon☺️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #3 Skrevet 22. mars Hvis du går på medisiner som ikke er forenlig med graviditet, skulle dette vært avklart før du begynte å prøve, men isåfall må du bestille deg hastetime i morgen. Du kan ikke vente til uke 8 med det. På tryggmammamedisin kan du finne de fleste medisiner og om hva som er trygt og ikke å ta i svangerskapet. Du bør ta folat og jod hvis du ikke allerede gjør det. Jeg synes det var enklest med multivitamin som hadde begge deler. Det er ingen grunn til at du bør tenke minst mulig på graviditeten. Det er helt normalt at det er altoppslukende Anonymkode: f15eb...e89 12 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #4 Skrevet 22. mars Følg rådene på helsenorge for hva gravide ikke bør spise. Ikke driv å google alt mulig. For man klarer å finne idiotartikler eller influenser sider som får deg til å tro at en liten slurk cola dreper ungen eller at gulrøtter sørger for noe merkelig. Det er veldig rart og skummelt på samme tid når man er gravid for første gang, men mitt råd er å bare la det komme Anonymkode: c929a...42c 2
bruker_K Skrevet 22. mars #5 Skrevet 22. mars har ingen tips, men er i ca samme situasjon som deg, gjerne en uke lenger på vei. ønsker deg lykke til!😍
AnonymBruker Skrevet 22. mars #6 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvis du går på medisiner som ikke er forenlig med graviditet, skulle dette vært avklart før du begynte å prøve, men isåfall må du bestille deg hastetime i morgen. Du kan ikke vente til uke 8 med det. På tryggmammamedisin kan du finne de fleste medisiner og om hva som er trygt og ikke å ta i svangerskapet. Du bør ta folat og jod hvis du ikke allerede gjør det. Jeg synes det var enklest med multivitamin som hadde begge deler. Det er ingen grunn til at du bør tenke minst mulig på graviditeten. Det er helt normalt at det er altoppslukende Anonymkode: f15eb...e89 Jeg slutta på medisiner jeg VET er uforenlig med graviditet samtidig som jeg slutta på prevensjon. Nå tar jeg allergimedisiner som jeg alt har undersøkt at er trygge. Men jeg har også noen hudproblemer som gjør at jeg innimellom bruker f eks div kortisonkremer - er disse jeg tenkte å sjekke. Da bruker jeg jo så klart ikke dem før jeg har sjekka med legen. Det er altså ikke daglige medisiner det er snakk om 😊😊 takk for tipset om tryggmammamedisin. Anonymkode: 0b6e2...f4d
AnonymBruker Skrevet 22. mars #7 Skrevet 22. mars Gratulerer ❤️ Ta det lugnt - men jeg vet jo at de første månedene kjennes fort litt altoppslukende 😅 Spa: Ang. Boblebad så er det litt ulike anbefalinger - jeg valgte å være føre var og unngikk varme bad. Du kan lese mer her: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/var-forsiktig-med-varme-bad-og-badstu-i-svangerskapet Book gravidmassasje om du skal masseres, men såpass tidlig tipper jeg det har lite å si egentlig. Anonymkode: 8b337...59a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars Hvor stor er sjansen for å miste barnet?!? Har liksom ikke tenkt på det, også fordi jeg tror stress øker sjansen, men kan jo ikke hindre at tanken innimellom kommer snikende likevel..: Anonymkode: 0b6e2...f4d
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars Dette kan du google så kommer det opp en kalkulator som trenger ut risiko. Alder, vekt og annet påvirker risiko. Husk at det stort sett går bra ☺️ Anonymkode: 96533...092
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er gravid etter å ha prøvd i over seks måneder. Så det er planlagt, men likevel litt skummelt. Alt er jo helt nytt. Jeg oppdaga bokstavelig talt graviditeten i går, så jeg er bare 4+1 uke på vei. Det er mao veldig tidlig - likevel vanskelig å holde ting tilbake og ikke gå helt inn i gravid-bobla. Har heldigvis en god venninne som nylig har født, hun er den eneste jeg har fortalt det til utover partner og dermed har jeg en å snakke med! Er det noen som har noen råd for disse første ukene? Jeg har foreløpig ingen symptomer, testa nesten rutinemessig dagen mensen skulle ha kommet - og testa da positivt (tok flere kontrolltester). Jeg har alt bestilt legetime i ca uke åtte fordi det er noe medisiner jeg går på som jeg må avklare. Er der noe annet jeg burde gjøre så tidlig? Bør jeg tenke «minst mulig» på graviditeten, eller hva? Jeg og kjæresten tenkte forresten å dra på spa i påsken - det går bra med boblebad og sånt, eller? Anonymkode: 0b6e2...f4d når det kommer til symtomer er det ikke alle som får. jeg har ikke hatt noen symptomer i det hele tatt å 22 uker på vei når du sier det er planlagt så regner jeg med at du tar folsyre Anonymkode: 49cd1...982
Mymlen Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars Anbefaler å melde deg inn i termingruppa di på babyverden. Da kan du snakke med mange andre i akkurat samme situasjon, og det er faktisk ganske godt. Dessuten er de superhyggelige på babyverden
Mei88 Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Følg rådene på helsenorge for hva gravide ikke bør spise. Ikke driv å google alt mulig. For man klarer å finne idiotartikler eller influenser sider som får deg til å tro at en liten slurk cola dreper ungen eller at gulrøtter sørger for noe merkelig. Det er veldig rart og skummelt på samme tid når man er gravid for første gang, men mitt råd er å bare la det komme Anonymkode: c929a...42c Eller at det er bare råd, man må ikke følge disse rådene. Det er det også folk i sosiale medier som sprer rundt
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor stor er sjansen for å miste barnet?!? Har liksom ikke tenkt på det, også fordi jeg tror stress øker sjansen, men kan jo ikke hindre at tanken innimellom kommer snikende likevel..: Anonymkode: 0b6e2...f4d Du mister ikke barnet av å tenke på abort, pust med magen Anonymkode: 6ccf0...797
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars Fortsett å leve som om du prøver (dvs ta vitaminene dine, ikke drikk, røyk osv osv) og ikke tenk på det. Boblebad osv har egne anbefalinger. Varmt vann kan være skadelig; https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/var-forsiktig-med-varme-bad-og-badstu-i-svangerskapet Anonymkode: 44b4e...035
AnonymBruker Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor stor er sjansen for å miste barnet?!? Har liksom ikke tenkt på det, også fordi jeg tror stress øker sjansen, men kan jo ikke hindre at tanken innimellom kommer snikende likevel..: Anonymkode: 0b6e2...f4d Det er ikke den type stress som skader noe. Å hvis det skjer en abort nå så er det fordi det ikke er forenelig med liv, ikke fordi du er bekymret. Anonymkode: c929a...42c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #16 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er gravid etter å ha prøvd i over seks måneder. Så det er planlagt, men likevel litt skummelt. Alt er jo helt nytt. Jeg oppdaga bokstavelig talt graviditeten i går, så jeg er bare 4+1 uke på vei. Det er mao veldig tidlig - likevel vanskelig å holde ting tilbake og ikke gå helt inn i gravid-bobla. Har heldigvis en god venninne som nylig har født, hun er den eneste jeg har fortalt det til utover partner og dermed har jeg en å snakke med! Er det noen som har noen råd for disse første ukene? Jeg har foreløpig ingen symptomer, testa nesten rutinemessig dagen mensen skulle ha kommet - og testa da positivt (tok flere kontrolltester). Jeg har alt bestilt legetime i ca uke åtte fordi det er noe medisiner jeg går på som jeg må avklare. Er der noe annet jeg burde gjøre så tidlig? Bør jeg tenke «minst mulig» på graviditeten, eller hva? Jeg og kjæresten tenkte forresten å dra på spa i påsken - det går bra med boblebad og sånt, eller? Anonymkode: 0b6e2...f4d Boblebad er ikke farlig nå. Ellers er det bare tull at du skal tenke slik eller sånn. Det er høyere sannsynlighet for at det går bra enn ikke med graviditeten. Du blir ikke mindre lei deg om du spontanaborterer fordi du prøvde å ikke tenke så mye på graviditeten. Tillat deg å glede deg over graviditeten, så tsr du heller sorgene om og når de kommer. Du har omtrent ingen mulighet for å påvirke det selv, med mindre du misbruker rusmidler, alkohol eller tar medisiner som er farlig for fosteret. Anonymkode: c1798...e9f
AnonymBruker Skrevet 22. mars #17 Skrevet 22. mars https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/var-forsiktig-med-varme-bad-og-badstu-i-svangerskapet Jeg synes heller du bør høre på lege og Helsenorge, enn på KG-folk som enten ikke har vært gravide på mange år eller aldri har vært gravide. Det er mye mer man vet om graviditet nå enn det man visste for for eksempel 20 år siden. For eksempel er det ikke så lenge siden man fant ut at ingefær ikke er bra. Anonymkode: 49cd1...982 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #18 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor stor er sjansen for å miste barnet?!? Har liksom ikke tenkt på det, også fordi jeg tror stress øker sjansen, men kan jo ikke hindre at tanken innimellom kommer snikende likevel..: Anonymkode: 0b6e2...f4d Tja, alt er relativt. Jeg hadde 1 MA i uke 6, deretter 1 SA i uke 6, og deretter 1 MA i uke 12 før jeg ble gravid med min førstefødte. Er nå gravid igjen, i uke 13. Ingen aborter mellom de. Det er veldig vanlig å miste, antagelig mye mer vanlig enn man tror, for de fleste snakker jo ikke noe om det. Anonymkode: 22118...614 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #19 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor stor er sjansen for å miste barnet?!? Har liksom ikke tenkt på det, også fordi jeg tror stress øker sjansen, men kan jo ikke hindre at tanken innimellom kommer snikende likevel..: Anonymkode: 0b6e2...f4d Jeg var også stresset for dette og gjorde det mye værre av å henge på gravidforum egentlig. Der er det mye snakk om slike ting, som er bra for de som trenger å prate om det men det er også lite hjelpsomt for deg å lese om det. Vil nærmest anbefale å unngå å oppsøke gravidforum de neste månedene hehe. De aller aller fleste spontanaborter i den første tiden skjer fordi det er noe galt med fosteret fra start og det kan sjeldent gjøres noe med. Jeg synes det var litt betryggende om jeg ble redd jeg hadde gjort noe feil. Anonymkode: 8b337...59a
AnonymBruker Skrevet 23. mars #20 Skrevet 23. mars Kjenner for første gang på litt kvalme i dag. Men jeg er usikker på om det er reelt eller «placebo-kvalme», som jeg har forstått også kan skje - fordi det forventes å bli kvalm, liksom. Det er ikke en kraftig kvalme, er ikke redd for å kaste opp. Mer enn lavterskel-kvalme på en måte, litt underliggende alt annet. Litt den følelsen jeg kan få hvis jeg leser bok i bil eller lukter på noe matvarer som er litt dårlig. Anonymkode: 0b6e2...f4d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå