Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med en lærerkollega, som sa hun vil få nesten 1 mill. i året i pensjonsutbetalinger. Siden hun fremdeles er i jobb etter 67. 

Jeg har dessverre ikke engasjert meg så veldig i pensjon, men vet at det var snakk om at de som var født før 1960, hadde mer gullkantete avtaler. Og at tillitsvalgt advarte om at vi som er under 50 vil måtte stå i jobb til vi er  70 år.

Jeg ligger an til å få en pensjon langt under 500 000 i året, ser det ut til. (Har vært inne på spk og sjekket). Og vet at besteforeldrene mine har vel ligget på under 300 000 i året. Er det virkelig sånn at de lærerne som har blitt pensjonister frem til nå har "dobbelt så gode avtaler" som oss yngre?

Anonymkode: f4919...979

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fort det dessverre. En må spare selv, og det er det jo ikke alltid rom for i økonomien. SPK har en pensjonskalkulator du kan prøve, men det er jo sannsynlig at ordningene endres flere ganger før du rekker å bli pensjonist. Jeg har tenkt å flytte meg til et rimeligere strøk hvis jeg blir såpass voksen. Bor i storby grunnet jobb

Anonymkode: a08ef...a77

AnonymBruker
Skrevet

Hun får nok ikke 1 mill i pensjonsutbetalinger, men kanskje 1 mill totalt med lønn + full NAV-pensjon, siden hun fremdeles jobber etter 67.  

Den årlige NAV-pensjonen blir jo lavere livsvarig jo tidligere du begynner å ta den ut.

Standard pensjonen (NAV + SPK) med full opptjening er 2/3 av lønn før pensjonering,

Og jobb etter 67 vil føre til en reduksjon i SPK-tillegget. ("Samordningsfella") Men årene med lønn + pensjon er fete....

Anonymkode: 8bdd4...386

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri jobb mer enn til 67år.

Selv vil jeg stoppe på 62 med afp, men blir deltid før den tid.

Anonymkode: f386c...f6d

AnonymBruker
Skrevet

Mulig hun har spart privat i tillegg?

Er 37 år og arbeidsgiver har en god sparing, har valgt å ha alt i fond med lav risiko. Akkurat nå ligger det an til at jeg de 10 første årene vil få rett i overkant av 1 million hvis jeg går av ved 67 år.

Anonymkode: 305db...4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...