Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 44 år. Har lite rynker, men noen fine linjer her og der. 
jeg har nok en litt dehydrert, kombinasjonshud, som er litt reaktiv og sensitiv. 
jeg kan si litt om hva jeg har prøvd: 

la roche posey B5 - ok krem, men føler den gjør lite for meg. 

diverse Cosrx kremer, samme som over. 

diverse avene, cerave, samme som over. 

Cosmica, svir og jeg reagerer litt.

beauty og joseon, dynasty - utrolig klissete. Har prøvd den fem-seks dager, og den trekker aldri inn i huden min, selv om jeg tar på veldig lite. 

DermGo - fungerte veldig bra for meg, men vanskelig å få tak i. 

biotherm, lancome og de der har jeg dårlig erfaring med, da jeg reagerer på dem.

ønsker noe uten parfyme, som jevner ut huden litt. Gir godt med fukt uten å være klissete. Jevne ut fine linjer. 

jeg bruker retinol, niacinamide, vitamin C serum og hyaluronsyre. Disse produktene tåler jeg godt. 

Anonymkode: 8901e...19d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle ansiktskremer vil være litt klissete til en viss grad, så vanskelig å vite hva du mener her. Og en ansiktskrem skal heller ikke primært jevne ut fine linjer - det er det ingredienser som retinol, vitamin C serum og hyaluronsyre som er bedre egnet til.

Kan anbefale L'Occitane Shea Light Comforting Face cream, eventuelt Shea Ultra Rich Face cream hvis du har ekstra sensitiv hud.

Anonymkode: 1a6f3...130

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 23.32):

Jeg er 44 år. Har lite rynker, men noen fine linjer her og der. 
jeg har nok en litt dehydrert, kombinasjonshud, som er litt reaktiv og sensitiv. 
jeg kan si litt om hva jeg har prøvd: 

la roche posey B5 - ok krem, men føler den gjør lite for meg. 

diverse Cosrx kremer, samme som over. 

diverse avene, cerave, samme som over. 

Cosmica, svir og jeg reagerer litt.

beauty og joseon, dynasty - utrolig klissete. Har prøvd den fem-seks dager, og den trekker aldri inn i huden min, selv om jeg tar på veldig lite. 

DermGo - fungerte veldig bra for meg, men vanskelig å få tak i. 

biotherm, lancome og de der har jeg dårlig erfaring med, da jeg reagerer på dem.

ønsker noe uten parfyme, som jevner ut huden litt. Gir godt med fukt uten å være klissete. Jevne ut fine linjer. 

jeg bruker retinol, niacinamide, vitamin C serum og hyaluronsyre. Disse produktene tåler jeg godt. 

Du bruker jo ganske mange aktive ingredienser, noe som gjør at huden din kan få et økt behov for fuktighet, og kombinert hud som er dehydrert, kan være litt ekstra vanskelig. Jeg tror at enkelte av kremene du har forsøkt, rett og slett har blitt for fete for huden din, og at det er derfor du oppleve dem som klissete og at de ikke trekker inn. Beauty of Joseon inneholder f.eks. ganske mye squalane, som er en olje. 

Ettersom du allerede buker niacinamide - jeg går ut fra at du bruker et niacinamideserum - er det best å bruke en krem som ikke inneholder niacinamid, for det kan faktisk bli for mye. 

Jeg har selv kombinert hud som har lett for å bli dehydrert, og som var sensitiv en periode grunnet overbehandling. En krem jeg brukte en god stund som jeg syntes fungerte veldig bra og ga godt med fukt uten å være for fet, er Bioderma Sensibio Defensive ansiktskrem. Den inneholder også litt squalane, men mindre enn Beauty of Joseon, og er parfymefri. Jeg opplevde at den trakk godt inn i huden. Jeg vil forøvrig også foreslå at du prøver et annet fuktserum enn hyaluronsyre, ettersom jeg oppfatter at du fortsatt opplever at huden din er dehydrert. Hyaluronsyre er egentlig ikke spsielg godt egnet i norsk, tørt og kaldt vinterklima. Årsaken til det er at HA ikke gir fukt i seg selv, men ved at HA-molekylene trekker til seg fukt fra omgivelsene. Det er derfor man alltid skal påføre HA på fuktig hud og deretter "forsegle" med en fuktighetskrem etterpå. Hvis man ikke er påpasselig med dette, vil HA i stedet trekke fukt fra de dypere hudlagene og føre til ytterligere dehydrering. Jeg vil forøvrig også tipse om å spraye lett med en fuktspray (eller bare vann) før du påfører fuktighetskrem også, det øker absorpsjonen og hjelper kremen å trekke inn i huden.

Et par gode og rimelige fuktserum er bl.a. The Ordinary Amino Acids + B5 (aminosyrer er byggesteiner til proteiner, ikke eksfolierende syrer). Men ta gjerne en patch test først ettersom det inneholder panthenol (B5) som noen kan reagere på. Eller du kan forsøke Niche Beauty Transparent Lab Pure Glycerin Face Serum, som inneholder 15% glycerin i tillegg til ingredienser som beroliger sensitiv hud. Ingen parfyme eller andre kjente irritanter. Når huden din får tilstrekkelig fukt, vil dette føre til at fine linjer blir mindre synlig.

Minner om at det er viktig å være nøye med solkrem, spesielt ettersom du bruker aktive ingredienser som kan gjøre huden solsensitiv.

Håper dette kan være til hjelp :) 

Edit: Jeg har funnet noen flere kremer som kanskje kan fungere for deg:

Geek & Gorgeous Hydration Station 

Iunik Beta Glucan Daily Moisture Cream (får veldig gode omtaler for kombinert dehydrert hud)

Clinique Moisture Surge 100-Hour Auto-Replenishing Moisturizing Face Cream (denne hadde jeg helt glemt, den er veldig god men ga ikke nok fukt for min kombinerte dehydrerte hud vinterstid).

Jeg vet ikke om du har prøvd Kiehl's Ultra Facial Cream? Mange med kombinasjonshud liker den, og du kan få kjøpt reise/prøvestørrelse slik at du kan teste før du kjøper full størrelse.

Endret av Roci
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk. Ja, jeg bruker solkrem :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye vann drikker du til dagen?

Anonymkode: a2416...995

AnonymBruker
Skrevet

Elemis pro collagen marine cream. Den trekker godt inn, etterlater min kombinasjonshud mettet og god. Dufter litt, men jeg elsker duften. Noe dyr, men jeg synes den er verdt hver krone. 

Anonymkode: 6c093...08c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye vann drikker du til dagen?

Anonymkode: a2416...995

Halvannen-to liter 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...