Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange eldre (også yngre) har utfordringer med å holde seg oppdetert på all   digitaliserte nyvinning, og mange har ikkje ein jobb de kan sitte foran en datamaskin eller en smarttelefon og holde seg oppdatert
Mange av de yrkesfaglig  jobb sitter ikkje foran en dataamaskin, og en bygger ikkje landet foran en dataskjerm, og det må handlinger til for at noen snart skal skjønne. 

Først nå er det mange kommuner som har satt igang dataopplering va de eldre, og behovet har synt seg å vera stort, og økende. 

Banker legg opptil økt selvbetjening, og de endrer på sin hjemmeside regelmessig, og det skaper igjenn utfordringer for mange.  Mange av de yngre som bruker mye tid foran smarttelefon, data mangler åpenbart en rekke  praktiske kunnskaper som de eldre har, og som er eit vilkår for å  få samfunnet til å gå rundt. 

https://www.nrk.no/nordland/xl/pensjonist-tone-plages-med-bankid---far-hjelp-av-studenter-1.17792819

Anonymkode: ba7f5...bad

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har man opprettholdt analoge løsninger i lang, lang tid nettopp av hensyn til eldre som ikke helt makter og/eller vil ta nye digitale løsninger i bruk. Fortsatt slipper honnører gjerne unna ekstra gebyrer for å kjøpe billetter ombord på div. kollektivtrafikk, blant annet. Jeg kjøper heller ikke at det er først nå at kommunene har satt igang dataopplæring for eldre, det har i hvert fall eksistert en rekke slike tilbud i min kommune i lang tid. Både i kommunal regi og gjennom div. frivillighet.

Jeg har stor forståelse for behovet for å hensynta de som ikke er komfortable med digitale verktøy, for all del, men det er klart man gradvis faser ut disse alternativene. Det er færre og færre i samfunnet som har hatt svært begrenset eksponering for digitale løsninger. De som stort sett sliter med det digitale pga. manglende vilje, ikke manglende evne, anstrenger man seg jevnt ofte mindre for å ivareta. 

Anonymkode: 307ad...5a7

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå har man opprettholdt analoge løsninger i lang, lang tid nettopp av hensyn til eldre som ikke helt makter og/eller vil ta nye digitale løsninger i bruk. Fortsatt slipper honnører gjerne unna ekstra gebyrer for å kjøpe billetter ombord på div. kollektivtrafikk, blant annet. Jeg kjøper heller ikke at det er først nå at kommunene har satt igang dataopplæring for eldre, det har i hvert fall eksistert en rekke slike tilbud i min kommune i lang tid. Både i kommunal regi og gjennom div. frivillighet.

Jeg har stor forståelse for behovet for å hensynta de som ikke er komfortable med digitale verktøy, for all del, men det er klart man gradvis faser ut disse alternativene. Det er færre og færre i samfunnet som har hatt svært begrenset eksponering for digitale løsninger. De som stort sett sliter med det digitale pga. manglende vilje, ikke manglende evne, anstrenger man seg jevnt ofte mindre for å ivareta. 

Si dette til Gerd på over 90 at det er bare manglende vilje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (4 minutter siden):

Joda, for all del lett å bli sinna når man leser de ordene man vil og hopper over resten.

Jeg skrev nå stort sett. De fleste av dagens eldre har vært eksponert for digitale løsninger i godt over 20 år nå og er langt mer datakyndige enn folk på samme alder var i 2006. 70-åringer som mestrer data like dårlig som 70-åringer i 2006 er i stor grad de som ikke har villet lære heller. Ikke alle, men de fleste. 

På et eller annet tidspunkt forsvinner de fordyrende, analoge alternativene. Det vil dessverre alltid være noen som ikke klarer å henge med.

Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke skal få hjelp. Men nå som de aller fleste klarer selv, da er det gjerne mest effektivt at de som trenger hjelp blir holder i hånden gjennom det digitale når det trengs. Fremfor at man beholder analoge varianter som uhyre få bruker.

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, for all del lett å bli sinna når man leser de ordene man vil og hopper over resten.

Jeg skrev nå stort sett. De fleste av dagens eldre har vært eksponert for digitale løsninger i godt over 20 år nå og er langt mer datakyndige enn folk på samme alder var i 2006. 70-åringer som mestrer data like dårlig som 70-åringer i 2006 er i stor grad de som ikke har villet lære heller. Ikke alle, men de fleste. 

På et eller annet tidspunkt forsvinner de fordyrende, analoge alternativene. Det vil dessverre alltid være noen som ikke klarer å henge med.

Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke skal få hjelp. Men nå som de aller fleste klarer selv, da er det gjerne mest effektivt at de som trenger hjelp blir holder i hånden gjennom det digitale når det trengs. Fremfor at man beholder analoge varianter som uhyre få bruker.

Bare vent, nå bygges det datalagring for google og det blir ikke gratis. Den vanlige forbruker må betale via høyere strømutgifter. 

Anonymkode: 5d07a...495

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (1 time siden):

90 er kanskje i grenseland, men det er frustrerende å lese om folk kanskje bare var i 40-årene når det ble åpenbart hvilken vei utviklingen gikk, men fortsatt nektet å lære noe. Mamma er en av dem. Vi hadde jo en PC i hus, men hun rørte den knapt. Da de begynte med digital journalføring på jobb var det årevis med klaging og sutring, og det var jo krise å bli tvunget til å begynne med nettbank. 

Anonymkode: 51a75...2bb

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå måtte jeg jo ha en app for å møte til time på sykehuset, få tatt blodprøver etc. Må "sjekke inn". 

Tenker mange av de eldre og syke ikke hsr en app for det

Anonymkode: 42d7c...112

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

90 er kanskje i grenseland, men det er frustrerende å lese om folk kanskje bare var i 40-årene når det ble åpenbart hvilken vei utviklingen gikk, men fortsatt nektet å lære noe. Mamma er en av dem. Vi hadde jo en PC i hus, men hun rørte den knapt. Da de begynte med digital journalføring på jobb var det årevis med klaging og sutring, og det var jo krise å bli tvunget til å begynne med nettbank. 

Tror det har noe med alderen de var i, allerede godt voksne å utviklingen har jo gått i en rasende fart, så vi som er litt yngre har klart å henge med på en annen måte. Men merker jo selv også i en alder av 37 at av og til så blir noen ting litt vel komplisert, spess når nettsider man har brukt mye plutselig ser helt anderledes ut 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå måtte jeg jo ha en app for å møte til time på sykehuset, få tatt blodprøver etc. Må "sjekke inn". 

Tenker mange av de eldre og syke ikke hsr en app for det

Anonymkode: 42d7c...112

Mange eldre har ikke telefon man kan ha apper på en gang 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (4 minutter siden):

Min far på 89 var den som innførte edb ( data) på sin jobb - utfordringen er tempo på oppdateringer.. 

Anonymkode: e6c6b...b20

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange gamle mennesker har hatt en innstilling til digitaliseringen som gjør at de dessverre sliter i dag også. De har selv satt seg på bakbeina og protestert og sagt "vil ikke-vil ikke-vil ikke". Vel, om en ikke vil være med på samfunnsutvikling så et det fremdeles ikke en grunn til at resten av samfunnet ikke skal ha utbytte av digitalisering.

Bank ID kom f.eks for over 20 år siden. Det er 20 år å lære seg hvordan Bank id fungerer, så vanskelig er ikke den lille dingsen at det tar 20 år å lære seg å bruke den, men fremdeles er det da altså 80 åringer som nekter å bruke Bank Id. De var under 60 år når den kom, de aller fleste 60 åringer har de kognitive evnene til å lære seg nye ting som f.eks Bank id.

Mange av de som er eldre og ikke skjønner eller ønsker digitale hjelpemidler har for det meste bare vondt i viljen og jeg mener at samfunnet ikke kan henge fast i en anologisk hengemyr bare fordi noen har hatt vondt i viljen i langt over 20 år. 

Internett ble allemannseie på 90 tallet. Det er 30 år siden. 

Smart telefonen kom i 2008, app store kom i 2008. Det er 20 år siden. Før eller seinere må en faktisk leve i den verden vi har nå og ikke i 1971. 

Det kan ikke være slik at selv om et menneske ønsker helst å forholde seg kun til fax maskinen, VHS og telefonkatalogen så skal hele samfunnet måtte forholde seg til dette. 

Og uavhengig av om en jobber som rørlegger, tømrer, prest, helsefagarbeider eller psykolog så har de fleste nok digitale kunnskaper til å klare seg i hverdagen. En er også ansvarlig uavhengig av hva en jobber som å følge litt med på samfunnsutvikling, oppdatere seg om nye kunnskaper som en trenger for å leve. Ikle alle trenger å være mester kokker men det blir for gale om en skal sulte foran et fullstappet kjøleskap og så klage på at samfunnet ikke har lært deg hvordan en stekepanne fungerer. De eldre er ikke i en særstilling her, alle har vi et visst ansvar for å orjentere seg, og teknologien hsr ikle gått så fort at de eldste ikke har kunnet lære seg litt (igjen ingen trenger kunnskaper om programmering og være IT eksperter for å leve i dag, men en kan ikke si "vil ikke, vil ikke, vil ikke heller). 

Anonymkode: c9548...b48

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (1 time siden):

Og årsaken  til det er at mange eldre både ser og hører dårleg, og er avhengi av tastetelefon med store tall. 

Dessuten har de   fleste smarttelefoner  en elendig høytaler / lydigjenngivelse, og dessuten er mange av de eldre en uitsatt gruppe  for svindel. 

De fleste eldre har ikkje vokst opp med en smarttelefon, og slike de fleste på  20 + gjør, og  til eldre jhar selvsagt større utfordringer med å lære noe nytt en yngre 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mange eldre (også yngre) har utfordringer med å holde seg oppdetert på all   digitaliserte nyvinning, og mange har ikkje ein jobb de kan sitte foran en datamaskin eller en smarttelefon og holde seg oppdatert
Mange av de yrkesfaglig  jobb sitter ikkje foran en dataamaskin, og en bygger ikkje landet foran en dataskjerm, og det må handlinger til for at noen snart skal skjønne. 

Først nå er det mange kommuner som har satt igang dataopplering va de eldre, og behovet har synt seg å vera stort, og økende. 

Banker legg opptil økt selvbetjening, og de endrer på sin hjemmeside regelmessig, og det skaper igjenn utfordringer for mange.  Mange av de yngre som bruker mye tid foran smarttelefon, data mangler åpenbart en rekke  praktiske kunnskaper som de eldre har, og som er eit vilkår for å  få samfunnet til å gå rundt. 

https://www.nrk.no/nordland/xl/pensjonist-tone-plages-med-bankid---far-hjelp-av-studenter-1.17792819

Synes den har gått for treg. Heldigvis får vi noe bedre enn WCAG 2.1, som setter veldig små minste krav til hva folk med nedsatt funksjonsevne skal få av tilpasning; de som kan design bryr seg ikke om WCAG 2.1 en gang, ettersom en kun trenger å følge mer overordnet heuristikk som er mer bærekraftig opp mot fremtidig WCAG versjoner. Seriøse folk på frontend tenker at WCAG vil endre seg veldig mye fremover, og noe aggressivt, slik at det å ha en robusthet og opp mot endringene (slik at en klarer seg økonomisk), er veldig viktig. De veldig veldig useriøse på frontend ser bare om designet gir accept på noen automtiserte WCAG 2.1 tester ☺️

Anonymkode: e5935...d93

AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (17 timer siden):

Mine foreldre på noen og åtti år har hatt smarttelefoner like lenge som barna deres.

Det er viljen det står på.

Anonymkode: d68fe...0c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Mei88 skrev (19 timer siden):

Det er ikke sikkert Gerd på 90 hadde fått til det analoge alternativet uansett. 

Foreldrene mine er 80 og har alltid fulgt godt med på den digitale utviklingen. Mamma var tidlig ute med å skaffe seg pc, og det er bare noen få år siden hun sluttet med aktiv photoshopping som hobby. 

Men nå har hun kognitiv svikt og sliter med de mest grunnleggende ting digitalt. Det har gått skremmende fort bakover. Hun mestrer alt annet i hverdagen godt, så det virker som det digitale rett og slett er fortere å glemme/miste forståelsen av. 

Likevel - alternativet er ikke noe bedre. Hvordan skulle hun egentlig betalt regninger? Gått i banken? Det hadde vært et stress og styr og mas. Nå kan hvertfall vi hjelpe henne. Digitale løsninger gjør det mye enklere for oss pårørende å hjelpe når VI har tid. Det er helt fantastisk hvor mye hjelp vi har greid å få fra kommunen bare med noen besøk på nettsider. Rullestol, rullator, hjemmesykepleie, trygghetsalarm - masse vi får hjulpet med å bestille etter arbeidstid. 

Jeg ser at foreldrene mine fort blir stressa og forvirra når de må ringe noen (pga hørsel blant annet), så digitale løsninger er svært tilgjengelige for de med hjelp av pårørende. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (19 timer siden):

Gerd 90 har nå hatt 30 år på seg til å lære.

Anonymkode: dcaac...494

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 23.09):

Og årsaken  til det er at mange eldre både ser og hører dårleg, og er avhengi av tastetelefon med store tall. 

Dessuten har de   fleste smarttelefoner  en elendig høytaler / lydigjenngivelse, og dessuten er mange av de eldre en uitsatt gruppe  for svindel. 

De fleste eldre har ikkje vokst opp med en smarttelefon, og slike de fleste på  20 + gjør, og  til eldre jhar selvsagt større utfordringer med å lære noe nytt en yngre 

Men er det virkelig her vi legger lista? Hvis man ikke har vokst opp med det, så er det håpløst vrient å lære seg? Med den holdningen der stagnerer man legge før de kognitive evnene begynner å svekkes.

Kanskje det er her det ligger, at folk rett og slett ikke vil lære noe mer så snart de har blitt voksne, men da er det isåfall mer en kulturell utfordring, enn en teknologisk en. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men er det virkelig her vi legger lista? Hvis man ikke har vokst opp med det, så er det håpløst vrient å lære seg? Med den holdningen der stagnerer man legge før de kognitive evnene begynner å svekkes.

Kanskje det er her det ligger, at folk rett og slett ikke vil lære noe mer så snart de har blitt voksne, men da er det isåfall mer en kulturell utfordring, enn en teknologisk en. 

Tror smart telefon gå greit; har møtt folk som klarer smart telefon, men ikke PC - er PC, og opplevelsen av desorganisering og relatert stress som egentlig er problemet (slags anti Ux design opplevelse enkelte ikke klarer).

Når det gjelder digitalisering, så vil jeg si at jeg egentlig ikke skjønner at en fortsatt ansetter .NET utviklere i web backend - AI under lupen bruker jo scaffold og autogenerings verktøy (som ikke er AI), enhanced med "AI intelligens". Alt en trenger er noen få AI operatorer egentlig; da handler ikke om AI, men at AI vet hvordan en luker ut feilene fra det Microsoft har laget av scaffold greier 

Anonymkode: e5935...d93

Skrevet
Mei88 skrev (På 21.3.2026 den 19.51):

I stor grad ja.

Noen er selvsagt på spekteret av dement, men det er ingen på 90 som ikke har levdt i yrkesaktiv alder med teknologi. Så det er ingen unnskyldning. Og de har hatt 23 år med ikke stort annet å gjøre.

Mitt problem er at foreldrene våre er sterkere på teknologi enn barna våre. Det at digital kompetanse forvitrer hos ungdommen er et mye, mye større problem.

Om man er luddit som 90 åring, kan jeg leve med det, men når en elektronisk kalender og handleliste blir rakettforskning, og man sliter med å orientere seg i et brukergrensesnitt på begynnelsen av sin reise som voksen, så er det der ting må fokuseres. 

• Liker 2
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

I stor grad ja.

Noen er selvsagt på spekteret av dement, men det er ingen på 90 som ikke har levdt i yrkesaktiv alder med teknologi. Så det er ingen unnskyldning. Og de har hatt 23 år med ikke stort annet å gjøre.

Mitt problem er at foreldrene våre er sterkere på teknologi enn barna våre. Det at digital kompetanse forvitrer hos ungdommen er et mye, mye større problem.

Om man er luddit som 90 åring, kan jeg leve med det, men når en elektronisk kalender og handleliste blir rakettforskning, og man sliter med å orientere seg i et brukergrensesnitt på begynnelsen av sin reise som voksen, så er det der ting må fokuseres. 

Det er ikke bare noen, halvparten av 90+ har demens, og blant mange av de som ikke har demens, er mange på spekteret og vil slite kognitivt i noen grad.

Men som jeg sier i mitt forrige innlegg - de vil ikke nødvendigvis mestre det analoge alternativet bedre. Men det er vanskelig å anklage noen på 90 år for å ikke mestre noe de kunne øvd på de siste 23 årene. For det første hjelper det ikke å øve, for løsningen vil endre seg ofte. Bare det å huske passord er jo et forbanna mareritt. Kan du en app eller telefon så er den plutselig utdatert og du må lære en ny telefon og appen er erstattet med en ny app, og plutselig er banken kjøpt opp og overtatt av Nordea og du må lære en ny nettbank, men der må du ha ny bank ID og hvor ble det egentlig av den der bankbrikka du hadde her på bordet i forrige uke??? 

Og hvor er egentlig passordet til wifien, nå som vi har ny mobil eller PCen tok kvelden? 

Om jeg abonnerer på Netflix spør du? Nei det husker jeg ikke. Kanskje det var HBO? Eller var det viaplay? Og forresten, har du passordet mitt til YouTube? 

Sånn går nu dagan. Det blir ikke enkelt for veldig mange av oss, selv om vi øver. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...