Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
tuva6712 skrev (9 minutter siden):

Det tenker jeg også! Setesdal er vel isåfall like vanskelig å forstå 

Jeg sliter mest med de dialektene som rett og slett bytter ut ord. For eksempel kaller bergensere søppel for «boss» og tror  som de kaller en huske for en «disse»?! Og de fra oppi nord har også mye rare ord for ting. «Tykje, peis» osv. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (2 minutter siden):

Jeg sliter mest med de dialektene som rett og slett bytter ut ord. For eksempel kaller bergensere søppel for «boss» og tror  som de kaller en huske for en «disse»?! Og de fra oppi nord har også mye rare ord for ting. «Tykje, peis» osv. 

Mjølk (Melk) Hjemme (Heime) Spise (Ete)

Anonymkode: 9f18d...8e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mjølk (Melk) Hjemme (Heime) Spise (Ete)

Men det er da helt vanlige ord! Eller i hvert fall for de som hadde nynorsk på skolen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (6 minutter siden):

Disse er vanlig i store deler av landet. 

Anonymkode: 5bd3a...f6a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hirondelle skrev (18 timer siden):

Når jeg leser kommentarene her skjønner jeg hvorfor det er så ekstremt viktig at folk holder på dialektene sine, og at de representeres av kjendiser, kunstnere, artister, politikere, tv-profiler etc. 

Grunnen til at nordmenn er gode i språk, er fordi vi har store forskjeller i dialekter i vårt langstrakte land. 

Det er bredden som gjør oss språkdyktige. Forventer du at andre skal legge fra seg dialekten sin, så bidrar du til at vi taper det språklige mangfoldet og styrken vår! 

Helt enig. Blir sjokkert over meningene at spesielt folk fra Oslo mener at folk ska kutte ut dialekt en har. Rett og slett en uting.

Folk bør være stolt over dialekt de har.  Så for andre som kun vil prate bokmål eller Oslo gjøre det.  

Er dialekt sim gir mangfold

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (27 minutter siden):

Men det er da helt vanlige ord! Eller i hvert fall for de som hadde nynorsk på skolen. 

Jeg vet at det er vanlig ord 

Skrevet
moomino skrev (23 minutter siden):

Helt enig. Blir sjokkert over meningene at spesielt folk fra Oslo mener at folk ska kutte ut dialekt en har. Rett og slett en uting.

Folk bør være stolt over dialekt de har.  Så for andre som kun vil prate bokmål eller Oslo gjøre det.  

Er dialekt sim gir mangfold

Ja, alle har ulike dialekter og det er en av de tingene som gjør oss til oss og gjør oss ulike fra hverandre. (Bokmål er skriftspråk ikke en dialekt å snakke men skjønner) Hva annet skal man kalle det? Oslosk?😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Disse er vanlig i store deler av landet. 

Anonymkode: 5bd3a...f6a

Enig. Er så lei av østlendinger som ikke klarer å forstå dialekt, om ikke annet så kan man forså ordene ut ifra kontekst. Det er kjempefint at dialekt har blitt mer vanlig både på tv og i musikk. 

Anonymkode: 9a246...572

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
tuva6712 skrev (9 minutter siden):

Ja, alle har ulike dialekter og det er en av de tingene som gjør oss til oss og gjør oss ulike fra hverandre. (Bokmål er skriftspråk ikke en dialekt å snakke men skjønner) Hva annet skal man kalle det? Oslosk?😅

De snakker Oslomål, og det er ikke bokmål, selv om mange fra Oslo liker å tro det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Er så lei av østlendinger som ikke klarer å forstå dialekt, om ikke annet så kan man forså ordene ut ifra kontekst. Det er kjempefint at dialekt har blitt mer vanlig både på tv og i musikk. 

Ja, enig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Musikken hennes er helt grei, og skiller seg ikke ut når man sammenligner syngedamer her i landet.

Hun har en flott dialekt og overhodet ikke vanskelig å forstå.

Kanskje det er noen ord her og der man ikke skjønner med en gang, men hvis man bruker hodet skjønner man sammenhengen.

Det er mange andre dialekter som er mye vanskeligere.

Hurra for bygda og dialekter 🤩

Anonymkode: 6783a...66c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 12.15):

Nope. Forferdelig kjedelig og intetsigende. Som alle disse.

Anonymkode: 38ee4...ac3

Tja, hun er vel ikke så dårlig. Vet at det er din mening. 

Spellemannprisen i kveld!😍 Synne Vo har 4 nominasjoner sååå jaa!😍🥹

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 12.15):

Nope. Forferdelig kjedelig og intetsigende. Som alle disse.

AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo bare helt fantastisk!😍🥹 Jeg blir skuffa over disse kommentarene😞 Hun er så dyktig å har beholdt dialekten sin å folk setter ikke pris på det her. Tenk om alle skulle snakka likt da. Da hadde det jo ikke vært noe poeng at det finnes så mange ulike steder i Norge der man snakker dialekt. 

Hurra for dialekter!!!!! Fortsett å snakk dialekt alle sammen!!!!

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
MarianneE skrev (11 timer siden):

Nei, men det er fordi det ikke er min type musikk.

Skjønner den

AnonymBruker
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (På 22.3.2026 den 8.30):

Vet ikke om det er ord som er typisk nynorsk da!

AnonymBruker
Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (På 22.3.2026 den 8.24):

det… det er liksom det som er dialekter. Lokale ord. Skillingsbokji feks, er gudbrandsøl for lommebok. 

Der min samboer kommer fra er "snål" det samme som søt, trivelig, jovial. 

Der jeg kommer fra er ikke snål et kompliment, for å si det sånn 🤣 Litt mer forvirrende når samme ord kan bytte betydning, men man lærer seg det fort! Hvis man bare gidder da………

Anonymkode: e7b4b...6c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har stor sans for Synne Vo og synes hun har en herlig dialekt. Og jeg er fra en helt annen kant av landet, men forstår godt hva hun synger likevel.

Og så er det så søtt med folk fra Oslo som tror de snakker «bokmål» eller har enerett på «riktig» uttale! «Mandan spisste vi årntli hæli Jalsberr med pepperånni å blåbbær i barnagen, før fattern rulla sykkærn over teshkærn å skada non mævver som måtte på shukhuse. Ettepå tokk vi Teschlan til Shashbårr.»

Anonymkode: 677bc...4bc

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke så mye om musikken hennes, men hun er veldig søt og dialekta er sjarmerende!

Vi trenger unge mennesker som snakker dialekt. Alle snakker jo snart bokmål hele gjengen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2026 den 19.26):

Er det samme som med all masseprodusert pop. Hørt det en milliard ganger før. Intet nytt, intet interessant, I'll easily pass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...