AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Skrevet 20. mars Fikk forrige uke beskjed om at jeg er blant de overtallige der jeg jobber. Skal innkalles til en samtale om et par uker. Har jobbet på dette stedet i 13 år. Hva skjer nå, og hva bør jeg fokusere på? Og hvordan beholde en viss motivasjon frem til ferien? 😔 Anonymkode: a3a6b...49a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Skrevet 20. mars Får du hjelp fra fagforening? Anonymkode: 471e4...e34
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Skrevet 20. mars Hvilken sektor jobber du i? Anonymkode: 02457...8c7
AnonymBruker Skrevet 20. mars #4 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva skjer nå, og hva bør jeg fokusere på? Anonymkode: a3a6b...49a Hvis du uansett har noen planer for fremtiden hold kortene tett til brystet. Anonymkode: 72f27...ec9
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Skrevet 20. mars Når det kommer til motivasjon - om det ender med at du må ut å søke nye jobber vil referanser fra denne jobben være viktig - derfor gavner det fremtidige deg at du fortsetter å gjøre en god jobb. ❤️ Anonymkode: aa4d9...8ba
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Skrevet 20. mars Start med å søke nye jobber med en gang. Anonymkode: 1e569...2f0
Summeer Skrevet 20. mars #7 Skrevet 20. mars Håper du er organisert, hvis ikke anbefaler jeg å ta med en du kjenner som du stoler på til å delta i drøftelsesmøtet. Evt hyre en advokat for å hjelpe deg å forhandle. Og det er bare å starte jobbjakten, perioden rett etter påske pleier det å komme ut endel utlysninger.
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2026 den 7.53): Får du hjelp fra fagforening? Anonymkode: 471e4...e34 Ja Anonymkode: a3a6b...49a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2026 den 11.06): Hvilken sektor jobber du i? Anonymkode: 02457...8c7 Offentlig sektor Anonymkode: a3a6b...49a
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars Jeg kjenner til situasjonen da jeg har vært i samme båt. Det er et vanskelig arbeidsmarked nå, så anbefaler å starte på å søke på jobber selv. Får du fortrinn på jobber i samme sektor/kommune? Isåfall så kan det hjelpe deg over i noe annet, men husk å søke på jobber du virkelig ønsker for hvis du får fortrinn og tilbud, så kan du ikke takke nei. Anonymkode: 32ba0...dd9 1
petterm Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 20.3.2026 den 7.30): Fikk forrige uke beskjed om at jeg er blant de overtallige der jeg jobber. Skal innkalles til en samtale om et par uker. Har jobbet på dette stedet i 13 år. Hva skjer nå, og hva bør jeg fokusere på? Og hvordan beholde en viss motivasjon frem til ferien? 😔 Anonymkode: a3a6b...49a Arbeidsgiver starter i feil ende. Håper du fikk beskjeden skriftlig. Håper du har en dyktig fagforening som støtter deg. En kommune er vanligvis så stor at det bør være mulig å finne alternativer til oppsigelse. Av arbeidsmiljøloven § 15-1 framgår det at arbeidsgiver skal drøfte en mulig oppsigelse med den ansatte det gjelder før en endelig beslutning blir fattet. Etter et rask nettsøk fant jeg denne som er nyttig: https://www.nito.no/lonn-og-arbeidsforhold/oppsigelse-og-nedbemanning/droftelsesmote-for-oppsigelse/#:~:text=Lytt før du snakker. Lytt til arbeidsgivers,fram det som er relevant for arbeidsgiver. Endret 22. mars av petterm 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars petterm skrev (35 minutter siden): Arbeidsgiver starter i feil ende. Håper du fikk beskjeden skriftlig. Håper du har en dyktig fagforening som støtter deg. En kommune er vanligvis så stor at det bør være mulig å finne alternativer til oppsigelse. Av arbeidsmiljøloven § 15-1 framgår det at arbeidsgiver skal drøfte en mulig oppsigelse med den ansatte det gjelder før en endelig beslutning blir fattet. Etter et rask nettsøk fant jeg denne som er nyttig: https://www.nito.no/lonn-og-arbeidsforhold/oppsigelse-og-nedbemanning/droftelsesmote-for-oppsigelse/#:~:text=Lytt før du snakker. Lytt til arbeidsgivers,fram det som er relevant for arbeidsgiver. Her snakker du om ting du ikke vet noe om. Hvis du hadde giddet å faktisk lese AML hadde du sett at ved masseoppsigelser følges en annen mal enn oppsigelse av en enkelt arbeidstaker. Anonymkode: 1e569...2f0 1
petterm Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Her snakker du om ting du ikke vet noe om. Hvis du hadde giddet å faktisk lese AML hadde du sett at ved masseoppsigelser følges en annen mal enn oppsigelse av en enkelt arbeidstaker. Anonymkode: 1e569...2f0 Hvor står det at dette gjelder en masseoppsigelse?
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars petterm skrev (5 minutter siden): Hvor står det at dette gjelder en masseoppsigelse? Siden TS skriver dette så virker det som det er flere enn 1. Arbeidsgiver har gjort dette riktig, hun er kalt inn til drøftelsesmøte. Hun kan få tilbud om en annen stilling eller hun vil måtte slutte. "Fikk forrige uke beskjed om at jeg er blant de overtallige der jeg jobber" Anonymkode: 8e317...e98
kissmequick Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars (endret) Ved overtallighet i offentlig sektor får du som regel tilbud om en annen, tilsvarende stilling på en annen arbeidsplass. Når du får det bør du takke ja, eller ha saklige innsigelser på at stillingen ikke er tilsvarende, hvis ikke regner de det som oppsigelse. Endret 22. mars av kissmequick 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #16 Skrevet 22. mars petterm skrev (57 minutter siden): Hvor står det at dette gjelder en masseoppsigelse? Overtallighet gjelder alltid flere. Aldri bare én eller to. Det løses på andre måter. Anonymkode: dc411...9d4
Perine Skrevet 22. mars #17 Skrevet 22. mars Det er trist, men vi var også igjennom noen omorganiseringer i den etaten jeg jobbet i. Noen ble tilbudt overføringer som ga dem veldig lang arbeidsvei, og noen måtte flytte. Det var ikke like enkelt for alle, så flere valgte å slutte. Selv var jeg blant de heldige som fikk enda kortere reisevei og bedre stilling enn jeg hadde før. De som fikk mye lengre reisetider, fikk innvilget en slags kompensasjon for dette i en begrenset periode, og dette tror jeg at fagforeningene hadde kjempet igjennom for dem. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå