Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det tiden for dette igjen, og jeg har nettopp bestilt time til uka.  Ser at prisen har økt med en hundrelapp igjen, og det er sikkert ikke unormalt at det koster 1300 i år.  Jeg vet ikke hvordan prisen er fordelt på dekkskift og hotell, men det var opprinnelig halvparten på hver for noen år siden da jeg begynte med dette.   Nå håper jeg jo ikke at de anbefaler nye dekk også, men jeg vet at det nærmer seg.

Hva betaler andre som har valgt å sette bort denne jobben?  Jeg begynte med det da jeg synes det ble litt for tungt for meg å løfte på de tunge hjulene, og synes det absolutt er verd pengene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1300 for et helt år? Det er jo i så fall grisebillig. 

• Liker 4
Skrevet
Abra skrev (5 minutter siden):

1300 for et helt år? Det er jo i så fall grisebillig. 

Nei, det er for en sesong.  Betaler det samme når vinterhjulene skal på igjen i oktober.

AnonymBruker
Skrevet

Betyr det at jeg som bare skifter hjul selv og stabler de i garasjen sparer flere tusenlapper i året? 👀 TIL.

Anonymkode: 74e9f...125

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Betyr det at jeg som bare skifter hjul selv og stabler de i garasjen sparer flere tusenlapper i året? 👀 TIL.

Så lenge du ikke har gått til innkjøp av utstyr til å løfte bilen, ta av muttere og henge opp dekkene, så har du spart litt.

Kanskje du også bruker litt penger på vann og såpe også med samme dekkene er av. 

Anonymkode: dcf8c...d72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja en sparer fort mye penger på å gjøre det selv.

Utstyret vi har koster i h eetfal ikke 2600 kr i året. Bruker vel ikke så mye på såpe, vann og en kost for å vaske felgene en gang

Anonymkode: 9cde2...d3c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så lenge du ikke har gått til innkjøp av utstyr til å løfte bilen, ta av muttere og henge opp dekkene, så har du spart litt.

Kanskje du også bruker litt penger på vann og såpe også med samme dekkene er av. 

Anonymkode: dcf8c...d72

Du sparer fort inn på å kjøpe en  jekk for 1000kr, en hjulmutter opptaker/strammer. Ved å gjøre det selv så tjenner en fort inn ved å ha det selv

Vi har nå gjort alt selv ikke pakker om jeg betaler 2600kr i året på 4 biler. For at ska oppbevare hjulene og ta av og på når en klarer det selv, og har det en trenger av jekk, osv. Og såpe, vann og en skrubb koster ikke mye.

Anonymkode: 9cde2...d3c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ingen grunn til å skryte av at man sparer penger fordi man klarer seg selv, men all grunn til å si at det er dyrt når man ikke kan det lenger. Jeg skrev i HI at jeg ikke lenger klarer å løfte på de tunge hjulene selv. Jeg har fullt utstyr hjemme i garasjen til å gjøre det selv, så det står ikke på viljen eller viten.

Endret av Perine
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (2 timer siden):

Det er ingen grunn til å skryte av at man sparer penger fordi man klarer seg selv, men all grunn til å si at det er dyrt når man ikke kan det lenger. Jeg skrev i HI at jeg ikke lenger klarer å løfte på de tunge hjulene selv. Jeg har fullt utstyr hjemme i garasjen til å gjøre det selv, så det står ikke på viljen eller viten.

Oi, her var ingen intensjon om å såre følelser eller hovere. Har bare aldri tenkt på dette før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler 850 kr hvert halvår for dekkskift, vask og kontroll av dekk/felger og oppbevaring på dekkhotell.

Joda, jeg klarer helt fint å skifte selv, men har ikke oppbevaringsplass her jeg bor. Har bod på loftet, men orker ikke å bære dekk 4 etasjer opp. Der jeg bodde før hadde jeg bod i kjelleren, så da lagret jeg dekkene der.

Anonymkode: 64739...930

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal du regne med egen timepris og kostnad for plassen du bruker på å oppevare de blir det nok ikke veldig lønnsomt likevel. Men fordelen med å gjøre det selv er at man da får inspisert ting mens man har av hjulene, og at man er sikker på at det trekkes til med riktig moment (noe mange verksteder ikke gjør etter min erfaring).

Anonymkode: faf04...13a

AnonymBruker
Skrevet

Dyrt og sure penger.  Aldri benyttet meg av det. Syntes det var dyrt for 20 år siden da jeg så en plakat der det sto hjulskift 200 Kr.

Anonymkode: 06d11...78f

Skrevet

Jeg har sett noen ganger at bilfirma arrangerer gratis dekkskiftedager for sine kunder noen lørdager og av og til blir det tilbudt slik hjelp andre steder.  Det er faktisk ganske fint tilbud for noen det passer for.  Ellers ser jeg at det er ganske store prisforskjeller hos firma som driver med dekk.  Det koster jo litt å ha bil.  Nå venter det EU-kontroll også.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å spore av, men har lyst til å minne om forskjellen på dekk og hjul.

Dekket det er bare gummien.

Dekket er montert på en felg av metall. Man har da to hoveddeler, dekk og felg. Til sammen danner disse delene et hjul. 🙂

Det vil si at de som bare skifter dekk, de demonterer dekket fra felgen og setter nytt dekk på felgen. De som skifter hjul, de skifter både dekk og felg.

Så vet jeg det kalles dekkhotell, men de fleste oppbevarer vel hele hjulet der, så det burde kanskje hete hjulhotell?

Det hender det skjer ting med biler etter veien, og da står det noen ganger at bilen "mistet et dekk". Da ser jeg for meg hvordan gummien har falt av felgen og bilen kjører videre bare på metallringen. Men det er nok ikke det som har skjedd, for det er uhyre sjelden det skjer. Bilen har nok mistet hjulet fordi hjulboltene har løsnet eller røket.

Ellers vet jeg ikke hva "hjulhotell" koster, for jeg har aldri benyttet det. Jeg er så heldig å ha både plass, verktøy og helse til å ordne dette selv. Det tar som regel bare 15-20 minutter å skifte på hver bil, og det er godt timebetalt å gjøre det selv når jeg har mulighet til det.

Anonymkode: d8b1f...71b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke for å spore av, men har lyst til å minne om forskjellen på dekk og hjul.

Dekket det er bare gummien.

Dekket er montert på en felg av metall. Man har da to hoveddeler, dekk og felg. Til sammen danner disse delene et hjul. 🙂

Det vil si at de som bare skifter dekk, de demonterer dekket fra felgen og setter nytt dekk på felgen. De som skifter hjul, de skifter både dekk og felg.

Så vet jeg det kalles dekkhotell, men de fleste oppbevarer vel hele hjulet der, så det burde kanskje hete hjulhotell?

Det hender det skjer ting med biler etter veien, og da står det noen ganger at bilen "mistet et dekk". Da ser jeg for meg hvordan gummien har falt av felgen og bilen kjører videre bare på metallringen. Men det er nok ikke det som har skjedd, for det er uhyre sjelden det skjer. Bilen har nok mistet hjulet fordi hjulboltene har løsnet eller røket.

Ellers vet jeg ikke hva "hjulhotell" koster, for jeg har aldri benyttet det. Jeg er så heldig å ha både plass, verktøy og helse til å ordne dette selv. Det tar som regel bare 15-20 minutter å skifte på hver bil, og det er godt timebetalt å gjøre det selv når jeg har mulighet til det.

Anonymkode: d8b1f...71b

Det er jo almenkunnskap, men i dagligtale er dekkskifte det vanlige begrepet for å skifte hjul før sesong.  Det er såpass vanlig at dekkfirmaene setter opp store skilt på veggen, hvor de tilbyr dekkhotell. (selv om det betyr dekk+felg=hjul)

Begrepet kan sikkert også forklares med hensikten bak dette med å bytte hjul.  Hensikten er nemlig at bilen skal utstyres med dekk som passer til sesongen.

Endret av Perine
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har dekkene på en av Vianors hoteller i Oslo. Nå husker jeg ikke hva vi betalte sist men ifølge nettsiden er det 2500kr i sesongen for oppbevaring + skifting. Får OBOS-rabatt så betaler litt mindre enn det. Husker det kostet rundt 1300 med rabatt rundt 2020-2021 så prisen har økt ganske mye. 

Synes det høres billig ut der du er :) 

Vi har ikke mulighet til å oppbevare selv og vi gidder ikke bytte selv. 

Anonymkode: 70b5a...647

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har dekkene på en av Vianors hoteller i Oslo. Nå husker jeg ikke hva vi betalte sist men ifølge nettsiden er det 2500kr i sesongen for oppbevaring + skifting. Får OBOS-rabatt så betaler litt mindre enn det. Husker det kostet rundt 1300 med rabatt rundt 2020-2021 så prisen har økt ganske mye. 

Synes det høres billig ut der du er :) 

Vi har ikke mulighet til å oppbevare selv og vi gidder ikke bytte selv. 

Tidligere greidde folk flest å bytte dekk på bilen sine selve, og dekkhotell er blitt eit  byfenomen  Folk i distrikten har ikkje dekkhoteller i i milsomkrets og de "gidder"bytte dekk på kjøretøyene sine selve. De fleste husstander har forøvri ikkje bare eit kjøretøy men flere og da blir det fort kostnader. 

Dekkhotell  vitner om at velstandsøkningen i befolkningen , og folk velger heller å betale fremfor å skitne seg litt ut på fingrene, og  det handler om  "giddaløyse" 

Anonymkode: 7e7c0...c34

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tidligere greidde folk flest å bytte dekk på bilen sine selve, og dekkhotell er blitt eit  byfenomen  Folk i distrikten har ikkje dekkhoteller i i milsomkrets og de "gidder"bytte dekk på kjøretøyene sine selve. De fleste husstander har forøvri ikkje bare eit kjøretøy men flere og da blir det fort kostnader. 

Dekkhotell  vitner om at velstandsøkningen i befolkningen , og folk velger heller å betale fremfor å skitne seg litt ut på fingrene, og  det handler om  "giddaløyse" 

Jeg er iallfall ærlig på det, og hvorfor plager det deg om jeg betaler noen for en tjeneste? Kanskje betaler du noen for tjenester som jeg gjør selv, det vet vi ikke. Jeg sparer heller inn penger på noe annet feks vasker jeg gjerne bilen selv :) Hadde vi fått dårligere råd så måtte man sikkert kutte ut på sånne tjenester da men nå har vi ok råd. 

Og ja det er jo et byfenomen fordi mange ikke har noe sted å ha dekkene. Skal jeg stable dem i stua tenker du? 😄 Mange i byen har ikke en gang garasjeplass. Det har vi, men det er ikke lov å oppbevare dekk der. 

Uansett poenget mitt var bare hva prisen var på Vianor Oslo som svar på det TS spurte om :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2026 den 12.06):

Dyrt og sure penger.  Aldri benyttet meg av det. Syntes det var dyrt for 20 år siden da jeg så en plakat der det sto hjulskift 200 Kr.

Anonymkode: 06d11...78f

Har alltid byttet dekk selv på mine biler, og får da samtidig foreta eg grundig rengjøring med høytrykksvasker , og få bort all  ansmaling med  grus m / salt som har lagd eter vinteren. Det handler om forbyggende vedlikehold til fordel for å betale høye verkstedregninger på gr. av rust. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøpte meg nyere bil for ikke lenge siden, bor i en glissen kommune i distriksnorge, har et dekkhotell kun 3km unna og mine hos forhandler jeg kjøpte bilen hos en halvtime unna😂😂

Anonymkode: 25061...1c3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...