Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (På 17.3.2026 den 22.54):

Gulvtepper kan være en enkel hjelp mot ting som faller i gulvet.

Som en som hadde en småbarnsfamile som nærmeste nabo i nesten fem år (de flyttet inn med en på halvannet, da de flyttet ut nærmet yngste seg tre), tenker jeg at det viktigste du gjør er å dempe og ta hensyn der du kan. Holder innestemme på de voksne, ikke bidrar til å gire opp ungene med vilter lek, respekterer at fellesarealer hverken er lekeplass eller lagringsplass - jeg skjønner at en ettåring hyler, men han trenger ikke gjøre det ute i oppgangen i ti minutter mens foreldrene kler på seg selv og storebror. Det er så mye lettere å ha forståelse for andre når man føler at det også går motsatt vei.

Dette.

Det er for lettvint å bare si at "sånn er det å bo i blokk" og "barn må få være barn". Uansett hva slags støykilde det er snakk om, må man jo prøve å ta hensyn til andre. Gulvtepper, minimere støy, rolige aktiviteter på morgenen, bøker, tegning, pusling osv.

Anonymkode: c3885...db0

• Liker 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2026 den 0.31):

Å ta hensyn går begge veier. Blir så tåpelig å si at unger kan bare holde på. Bodde tett på folk når ungene var små. Men tok hensyn. De gjorde stille ting før klokka var 8.00 å skulle de løpe og hoppe måtte de gå ut. Naboene tok hensyn til oss å ikke hadde de mest støyende festene.  Nå mange år etterpå kjøpte jeg leilighet. Det var voksne folk rundt meg. Så etter 4 måneder flytter det inn familie med tre barn over meg. Trodde jeg skulle få take i hode av hopp springing . Orket dette kun et år. Så nå bor jeg på et sted der folk tar hensyn.

Anonymkode: 0ef71...f06

Ja jeg skjønner heller ikke dette.

Vi hadde noen som bodde over oss i vertikalt delt rekkehus da jeg var barn. Det var helt utenkelig at jeg eller mine søsken skulle hoie og rope klokka 05 om morgenen. Stod vi opp for tidlig så slo vi på TVen på lavt volum. Den gang var det ikke tegnefilm døgnet rundt eller youtube heller. Jeg måtte nøye med med noe ala tv shop tror jeg eller svart-hvitt film fra TCM. Noen ganger bladde jeg i noen Tassen bøker jeg hadde, eller tegnet. Det var da virkelig ikke vanskelig å lære at "andre sover, da er man stille". Barn må lære at det er mennesker rundt de.

Vi fikk heller ikke lov å skrike og rope til alle døgnets tider i hagen heller. Skulle vi leke med roping og hoing måtte vi finne et avsideliggende sted. Jeg skjønner at en 4åring ikke kan stikke til skogs alene, men det er denne mentaliteten med at barn ikke skal lære sosiale koder og få oppdragelse. De må lære seg å ta hensyn fra de er små.

I et par år hadde jeg en nabo med barn. Jeg jobbet skift om nettene, og hele sommeren var det skriking og roping for full hals i flere timer i hagen rett ved soveromsvinduet mitt. Jeg var fullstendig ødelagt av å forsøke sove gjennom intens hyling i 2-3 timer HVER eneste dag hele sommeren. 

Anonymkode: a7711...f3a

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i gammel blokk og har hatt flere familier som har bodd over meg. Den ene ungen startet dagen kl. 0530 med og dunke lekene i gulvet etterfulgt av far som absolutt skulle  støvsuge kl. 0600. Er greit at unger er unger men jeg fikk nok tilslutt, da jeg ga beskjed at dette ikke var ok så fikk ungene plutselig lov og gjøre alt mulig som og hoppe og skrike til alle døgnets tider, ja de holdt på til 11-12 på natta. Hobbien til ungene var og trampe på nødluka vi har på verandaen tidlig på morgenen, mor i huset mente jeg måtte tåle det.  Når naboen flere etasjer under meg tok kontakt og sa hun syntes synd på meg så hadde det sånn, hørtes 3 etasjer ned. 

En annen familie med 1 barn hørte jeg knapt var der selv om barnet sprang rundt. Det går an og lære barn inne eller ute lek, ja noen ganger må en tåle litt men når det er fritt fram så er det ikke greit. Flere familier som har flyttet inn har fått beskjed av naboer at husk at det er mer lytt her enn i nyere blokker. Som regel bor ikke barne familier her så lenge. 

Anonymkode: 7dcbd...0ca

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Naboene over i ene leiligheten vi bodde i når sønnen var nyfødt til litt over 1 år hadde sånne marerittbarn som ts barn virker å være. Startet kl 5 hver morgen med å slå med noe på radiatorene i soverommet over der sønnen sov. Dette var nytt betongbygg så lyden ljomet gjennom etasjene. De hadde også null tepper inne og ungene løp konstant rundt med sko inne og brukte andre bankeleker.   Ungene elsket også å slå i metallrekkverket på balkongen. 

Likevel så var naboen i rekkehuset verre, spilte ofte høy bass som dunket i bygget..,

Anonymkode: 54291...069

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sånn er det å bo i blokk. Kunne like gjerne vært naboer som er pensjonister med teven høyt, noen som går med klakker, folk som spiller høyt musikk på morran, gamere som roper . Så ikke ha dårlig samvittighet. Det man kan gjøre er å ofte minne på ungene så de lærer seg å ikke være høylydte. Hvis naboene har soverom under deres soverom så opphold dere bare i stuen. Hvis dine naboer fortsatt våkner av lyd fra stua er de veldig følsomme for lyd. 

Endret av Amy71
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2026 den 22.39):

Altså, når man velger å bosette seg tett oppmot andre, kan man ikke forvente at det er stille hele tiden. Barn bråker, sånn er det. Liker man ikke bråk, må man flytte til enebolig. Liker de puslespill? Eller å tegne? Duplo? 

Anonymkode: 8e99f...a3a

Hvorfor kan ikke de som skal bråke flytte i enebolig?

Anonymkode: 02b59...cb9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2026 den 23.27):

De naboene som synes det er plagsomt kan flytte til skogen. Barn er barn

Anonymkode: 332a7...0ce

helt seriøst tror jeg ungene har det bedre av å bo i skogen enn i en liten blokkleilighet. Roper man i skogen får mann munnen full av kongler

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

åsså lurte vi på hvorfor det er så mange drittunger i dag

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 barn og bor i hus nå, men bodde i blokk til eldste var 5 og lillebror 1. Aldri i verden om de hadde fått starte dagen med hyl, skrik, dunking, løping eller noe som helst annet bråk kl 5 hver dag hele uka! Dere må jo være naboene fra helvete? Flytt - enten til stueplan med hageflekk (og slipp ungene ut siden dere  tydeligvis ikke gidder bli med selv), eller enda bedre: Finn dere et hus en plass. Det siste anbefales for deres egen skyld.

Eller skaff en iPad som ungen får bruke til normal bråketid, dvs 630-7 på hverdager og 9 i helgen. 5-530 er ikke morgen, det er natt!

Anonymkode: 6e4f8...467

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hører naboungen spurte rundt og smelle nå. Sukk. Hver dag. 

Anonymkode: 4aadb...d86

AnonymBruker
Skrevet

Mange foreldre er dårligere oppdragere. 

Anonymkode: 1d94c...374

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

åsså lurte vi på hvorfor det er så mange drittunger i dag

Det er ikke vanskelig å forstå...

Anonymkode: 4e640...b01

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Enig, er barna så tidlig oppe er foreldrene det. Dette skal ikke gå utover naboer.

Anonymkode: 1d94c...374

Ja, vi står jo opp! Men jeg tror jo det også er problemet! Jeg sliter med å holde minstemann helt stille uansett om vi står opp eller ikke. 

Også hva er poenget med at mange her er så frekke?? Jeg holder jo på å oppdra barna! Men det er da ikke gjort på et kvarter? Tror dere misforstår meg med hyling. Det er ikke høye brøl, men hans måte å kommunisere på. Hva eller skal han gjøre stakkars? 

Jeg ønsker å være en god nabo.. og skjønne at de klager! Hadde jeg bare vist hvilke naboer det var, eller hvilke lyder som plager dem mest hadde det kanskje vært lettere å tilpasse 😊

- TS

Anonymkode: b80d6...46c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, vi står jo opp! Men jeg tror jo det også er problemet! Jeg sliter med å holde minstemann helt stille uansett om vi står opp eller ikke. 

Også hva er poenget med at mange her er så frekke?? Jeg holder jo på å oppdra barna! Men det er da ikke gjort på et kvarter? Tror dere misforstår meg med hyling. Det er ikke høye brøl, men hans måte å kommunisere på. Hva eller skal han gjøre stakkars? 

Jeg ønsker å være en god nabo.. og skjønne at de klager! Hadde jeg bare vist hvilke naboer det var, eller hvilke lyder som plager dem mest hadde det kanskje vært lettere å tilpasse 😊

- TS

Anonymkode: b80d6...46c

Det går fint an å begynne å lære så små barn at hyling gjør man ikke inne.

Anonymkode: 4e640...b01

AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (På 17.3.2026 den 22.42):

Det er jo tough shit for naboene. De bor i blokk og da er det en god mulighet for at man har barnefamilier som naboer. Så er det et problem at en del blokker er bygget elendig mtp lydisolasjon mellom etasjer, men det er ikke deres problem. En ettåring og treåring lager lyd og ting faller i gulvet. 

Naboen kan jo begynne å høre høylytt på musikk frem til kl 23 hver kveld da. Slik at ungene ikke får sove. Siden det er sånn det er å bo i blokk. Ingen kan jo nekte naboene å gjøre hva de vil så lenge de er stille kl 23.

Anonymkode: d2aca...630

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...