Abra Skrevet 18. mars #61 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg snakker om handlinger, ikke følelser. Og hvis man hele tiden handler på grunn av følelser, bør man også lære at det også kan få konsekvenser. Anonymkode: 4843d...de1 Hvilke konsekvenser mener du en 1åring som hyler når hen står opp bør få? 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #62 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tenker heller at man bør vurdere å bo litt mindre tett på andre når man har små barn. Det er fortvilende for naboer å leve oppi bråk hver eneste dag hele året, spesielt når man i tillegg blir vekket av det hver eeeneste dag. Utrolig utmattende. Jeg har selv en nabo med barn på 4 år som hyler høyt og lenge hver eneste dag hun står opp og skal i barnehagen, det er helt forferdelig å våkne hver eneste dag til dette. Samtidig skjønner jeg jo at det ikke er så lett å stoppe denne skrikingen, så jeg har selvsagt ikke sagt noe til dem. Men jeg plages enormt av dette. Anonymkode: 88b93...7bd Er ikke uenig, men det er samtidig veldig mye lettere for dem uten små barn å flytte rundt på seg enn en familie med små barn. Anonymkode: e9eec...65b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #63 Skrevet 18. mars Har ikke lest alt, så mulig dette er skrevet før. Men det er noen få ting dere kan gjøre for å bedre litt. - Ta barna bort fra rom som er nære naboens soverom. F.eks er lek på soverommet noe som bør utsettes til iallfall 9 hvis det er rett over naboens soverom osv. - Bruk lekematter. Det demper både hopp og leker. Du kan ikke ha det over alt, men et større område en vanlig og der dere leker mest. - De tyngste og met bråkete leken kan fint holdes borte til litt ut på morgenen. - Barne-tv.... Er det det som skal til for at naboen skal få sove litt lenger får dere svelge den kamelen kanskje litt mer enn dere ønsker. - Snakk med naboen. Det er lettere å akseptere bråk når en vet at dere faktisk jobber aktivt med å dempe det framfor å ha noen som gir f¤%& over seg. Da er det lys i tunellen. Anonymkode: 0d16b...7b3 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars #64 Skrevet 18. mars Det var grunnen for at vi kjøpte enebolig på landet. Vi fikk så mye kjeft av naboene når vi fikk barn. Vårt barn hadde kolikk, noe som gir barnegråt til alle døgnets tider. Barnet ble utredet, vi forsøkte alle triks i boka. Samsoving, byssing, hengevugge ala moonboon. Ingenting virket. Så vi sto på skift hver bidige natt og bysset. Da roet barnet seg litt, men ikke helt. Jeg har full forståelse for at dette var plagsomt for naboene. Og vi flyttet så raskt vi kunne. Var rift om eneboligene her på den tiden. Så jeg vil si man må ha forskjellig toleranse utifra barnets alder. Når vårt barn ble større og mer aktiv, gikk vi på lekeplassen om morgenen. Der forstyrret vi ikke noen. Me en nyfødt er veldig vanskelig å gjøre noe med når de har kolikk. Løping, hopping og roping har ingen av mine fått lov til etter de var ett år innendørs. Skal de herje går vi ut. Anonymkode: 5aa30...6a4 1
Summeer Skrevet 18. mars #65 Skrevet 18. mars Gulvtepper og mye tekstiler i rommet virker lyddempende. I helgene kan dere bytte på å gå ut på tur tidlig. Oppsøk lekeplass litt lenger unna vinduene til folk og ha med litt frokost på farta. Vi gjorde det mye i perioden barna sto opp før fuglene feis. Også for å la den andre få sove litt ut. 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #66 Skrevet 18. mars Abra skrev (1 time siden): Hva tror du skjer med et barn som lærer at følelser får konsekvenser? Barn skal lære seg regulering av følelser, og i det ligger det at det ikke kommer masse utbrudd. At du kaller det konsekvenser får så være. Anonymkode: 54291...069 1 2
AprilLudgate Skrevet 18. mars #67 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tenker heller at man bør vurdere å bo litt mindre tett på andre når man har små barn. Det er fortvilende for naboer å leve oppi bråk hver eneste dag hele året, spesielt når man i tillegg blir vekket av det hver eeeneste dag. Utrolig utmattende. Jeg har selv en nabo med barn på 4 år som hyler høyt og lenge hver eneste dag hun står opp og skal i barnehagen, det er helt forferdelig å våkne hver eneste dag til dette. Samtidig skjønner jeg jo at det ikke er så lett å stoppe denne skrikingen, så jeg har selvsagt ikke sagt noe til dem. Men jeg plages enormt av dette. Anonymkode: 88b93...7bd Jeg hadde satt pris på at en nabo sa pent ifra til ungen 🫢 Men ang lyd/miste ting i gulv så finnes det tiltak. Stort leketeppe feks. Duplo og andre harde ting kan bli forvist dit. 1
Abra Skrevet 18. mars #68 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Barn skal lære seg regulering av følelser, og i det ligger det at det ikke kommer masse utbrudd. At du kaller det konsekvenser får så være. Anonymkode: 54291...069 Poenget mitt var jo at følelser ikke skal få konsekvenser. Følelsesregulering hos barn må du som forelder hjelpe dem igjennom. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #69 Skrevet 18. mars Dette er en periode. Og akkurat nå er det slik hos dere, men to små barn. Både dere og naboene vet dette. Om et par år, er den eldste klar til å begynne på skolen, og den yngste er der den eldste er nå. Anonymkode: ba033...f6b
AnonymBruker Skrevet 18. mars #70 Skrevet 18. mars Abra skrev (2 timer siden): Hvilke konsekvenser mener du en 1åring som hyler når hen står opp bør få? Alle forstår nok at det ikke er den aldersgruppen det er snakk om når man diskuterer fri oppdragelse og mangel på respekt og konsekvenstenking. Så når det gjelder TS, så har hun fått mange gode tips, om å stå opp med ettåringen, være rolig selv, legge matter/tepper på gulvet, og generelt vise naboene at foreldrene prøver å ta hensyn, og å lære ungene det samme. Anonymkode: 4843d...de1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #71 Skrevet 18. mars Barn skal lære seg å regulere stemme og følelser, og det er deres oppgave å ikke være til for mye støy for naboene. Lær ungene dette. Anonymkode: 1d94c...374 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #72 Skrevet 18. mars Forsett å lære barna at man tar hensyn om morgenen. Finn frem lydbok og fargelegging. Lær de at det skal være stilletid og innestemme frem til 0900 i helger (f.eks.) Nå sitter det hos barna mine, men har vært noen år jeg ikke ville vært naboen min, forråsirresånn. Heldigvis har jeg forståelsesfulle naboer. Ene naboen har en hund som bjeffer i timesvis i perioder, og den andre naboen har et sovehjerte av en annen verden og bryr seg ikke. Anonymkode: df1ba...b34 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #73 Skrevet 18. mars Herregud folk i alle livsfaser lager lyd. Min nabo er over 60 og smeller med ytterdøren sin hver gang han går inn eller ut av huset (bor i tomannsbolig). En annen nabo i gaten spiller musikken så høyt i sin bil når hun kjører forbi at det rister i vinduene mine når hun passerer, og hun har "lært opp" datter og datters kjæreste til det samme. Herlig når man hører at de kommer 3-4 min før du ser bilen, bassen dunker så bilen rister, helt idiotisk plagsomt. Annen nabo her har fest og spiller da for halve byggefeltet. Eller innvanderfamilien som lar ungene skrike <hele dagen> ofte til 23-tiden på natta på sommerstid. Det var kjempegøy når mine barn på samme alder la seg 18-19 tiden og jeg måtte stadig forklare hvorfor "de måtte, mens naboene kunne værr oppe". Men det verste er fotballstadion som spiller musikk og brøler inn i mikrofonen på stadion, høytalerne vender mot oss så vi får med oss alt som skjer. Men so what? Sånn er det å ha Naboer. Det går over. Barnesikring blir erstattet med lyden av hekkeklippere og høytrykkspylere. Det beste du kan gjøre er å tilrettelegge for lyd: legg ned tepper. Ikke springe inne. Ikke hoppe og trampe inne, da går dere ut. Ikke la barna skrike, men jobb med følelsesregulering. At dere prøver å ta hensyn er nok til å være gode naboer tenker jeg. Anonymkode: 84422...57e 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #74 Skrevet 18. mars Jeg skjønner ikke dette jeg.. før var det ingen problem å oppdra barn i blokk, jeg vokste selv opp i blokk og bodde i blokk når barna var små. Innestemme er jo cluet her. det var ikke noe problem med innestemme inne , heller ikke å være stille inne. Nå hyler barn, løper inne og hiver ting i gulvet. Hvorfor? Jeg har en yngre søster som har små barn nå og de skriker , løper rundt inne og hiver ting i gulvet. Helt kaos. Mor sier at barn er barn ( nytt de siste 20 årene) og ser ned i tlf eller fortsetter med sitt. ts, så fint du prøver. Bare fortsett og terp på innestemme, jeg vil tro barn er barn slik at de lærer og til etter hvert bruker innestemme inne fordi det blir naturlig for dem. Anonymkode: c3b68...cb0 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #75 Skrevet 18. mars Vi har bodd i hus hele barnets liv. Men barnet har ikke fått lov til å støye rundt allikevel. Må lære barn å ta hensyn, tidligere man begynner lettere blir det. Anonymkode: 4e640...b01 3 1
Kratos Skrevet 18. mars #76 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Stakkars naboene våre.. Vi bor i leilighet, har to små barn, og vi har fått høre at de vekkes av vårt bråk tiiiiidlig på morgenen (5-6-tiden). Dette gjelder både ukedag og helg. Jeg skulle gjerne vært en bedre nabo, men hvordan kan jeg stoppe en 1 åring i å hyle fordi han vil stå opp (vi prøver å lære han å sove lengre), eller miste ting i gulvet. Og en 3 åring med høy, glad stemme som synger mye. Vi prøver virkelig å jobbe med innestemme, men hun husker det i et halvt sekund. Noen tips til stille leker? 😮💨 Anonymkode: b80d6...46c Lære en 1-åring å sove lenger? Dere kan ikke la ham stå og hyle kl 05 om morgenen når dere bor så tett. En av dere må bare stå opp med barnet. Det vekker jo 3-åringen når det får stå og skrike også. 3 2
nordlending Skrevet 18. mars #77 Skrevet 18. mars TS - mange poengterer at dere ikke skal la den minste stå og hyle på morgenen, men jeg regner med problemet er at barnet hyler når det våkner, og at naboene våkner av det før dere rekker å roe barnet? Hvis dere lar barnet hyle i en halvtime skjønner jeg det, men hvis barnet gråter når det våkner er det jo ikke akkurat noe dere kan gjøre så mye med. Dere kan jo ikke sitte vakt ved senga heller. 1
Kassiopeia8 Skrevet 18. mars #78 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dere MÅ flytte. Å bo slik med -barn- er helt ubegripelig hensynsløst. Vær så snill, flytt ut av byen. Hilsen ei som bor under noen som dere og bokstavelig talt får livet mitt delvis ødelagt av det. Anonymkode: 22c52...341 Men hvorfor flytter du ikke selv? Til bedre isolert bygg eller til rekkehus/enebolig? Hvorfor skal de måtte rippe opp vennskap, finne ny barnehage eller ny skole? 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #79 Skrevet 18. mars Slik bråk kunne gå meg på nervene før. Vet jeg har brukt mye tid og energi på å irritere meg over naboer, og det var virkelig bortkastet. Jeg fikk det bedre med meg selv, og sluttet da å bry meg. Her vi bor nå har vi en barnefamilie over oss. De løper inne, har leker med hjul inne (typ sparkesykkel), mister ting i gulvet, hopper ned fra møbler. Vi ble kjent med dem, har lekt med barna, vært på besøk til hverandre. Jeg blir glad når jeg hører lyder fra dem fordi det betyr at barna leker, utfolder seg og har det gøy. Finnes ikke noe finere enn et barn som er glad ❤️ Blir jeg vekket av det putter jeg i ørepropper. Hadde jeg fortsatt vært misfornøyd med meg selv og livet ville jeg nok fortsatt å irritere meg daglig. Men det er det ikke verdt. Jeg lærte meg å akseptere det jeg ikke kan gjøre noe med, og at man selv velger hvilke følelser og tanker man skal dyrke. Jeg har inntrykk av at vanlige folk er mer som meg ts, ikke som de som ønsker at barnefamilier skal holde seg langt unna dem. Anonymkode: 0f7cc...ca1 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #80 Skrevet 18. mars Mye meninger her, men det skal jo være en mellomting her. Jeg bodde også under en familie med barn en stund. Lek og vanlig hverdagslig støy på dagtig og kveldstid innenfor rimelige tidspunkter er helt og forvente og helt ok. Men hylende lyder og annet støy så tidlig som 5/6, er ikke ok når man bor slik. Ja alle skal ta hensyn til alle, men da MÅ det tas tak i på en annen måte, slik som flere skriver er det ødeleggende for livskvaliteten og hverdagen å bli vekket på den måten hver eneste dag. Her skrives det mange gode tips for å gjøre dette bedre. Prøv litt forskjellig å se hva som kan funke i lengden, forstår at dette er vanskelig og kjipt, men det er (fra mitt perspektiv) enda mer kjipt å bli vekt av noen andre sine kids hver bidige dag før hanen står opp. Anonymkode: 41d3d...32b 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå