Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De naboene som synes det er plagsomt kan flytte til skogen. Barn er barn

Anonymkode: 332a7...0ce

Det er vel de som bråker som burde flytte til skogs.Da kan de bråke alt de orker .

Anonymkode: ab277...220

• Liker 7
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Sol 75
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel de som bråker som burde flytte til skogs.Da kan de bråke alt de orker .

Anonymkode: ab277...220

Ok. Hvorfor i all verden skal en barnefamilien som alltid tar hensyn flytte til skogs? Er det ikke rom for å skjønne hverandre, snakke sammen? Om du flytter til en plass med barn, ungdommer, voksne som lever livet med hva det innebærer  og ikke tåler det så får man søren meg flytte til skogs eller kjøpe seg gode ørepropper. Fader altså, det må kunne gå ann å finne løsninger og leve sammen…oppgitt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Må det være enten eller, da? Må du ty til den rake motsetningen og sette det på spissen? Foreldre bør lære ungene sine å ta litt hensyn til mennesker rundt seg, bl.s som å være litt mer stille tidlig på morningen. Det har barna bare godt av. Jeg skjønner ikke at det skal være så veldig fri oppdragelse nå til dags, ingen barn har respekt for voksne lenger, ikke for foreldrene sine, og ikke for lærere. I min barndom hadde vi respekt for voksne, og når de sa vi skulle være stille, så var vi stille. Tror aldri jeg hylte i butikken eller når vi skulle ut av døra, noen gang. Vi hadde en leieboer under oss når vi var små, og da fikk vi beskjed om å gå forsiktig over gulvet og ikke kaste noe i gulvet, tidlig på morningen. Det hadde vi bare godt av å lære, lære å ta hensyn til andre. Hvorfor er det så mange unger som skriker og hyler nå til dags? Er det innestengte følelser som ikke blir sett, fordi foreldrene velger karriere og alt mulig annet, fremfor barna? Dette har jeg lurt oppriktig på.

Anonymkode: 88b93...7bd

Det du kaller respekt er frykt. Barn i din generasjon fryktet foreldrene sine. 

Godt ting utvikler seg vettu. 

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Sol 75 skrev (2 timer siden):

Ok. Hvorfor i all verden skal en barnefamilien som alltid tar hensyn flytte til skogs? Er det ikke rom for å skjønne hverandre, snakke sammen? Om du flytter til en plass med barn, ungdommer, voksne som lever livet med hva det innebærer  og ikke tåler det så får man søren meg flytte til skogs eller kjøpe seg gode ørepropper. Fader altså, det må kunne gå ann å finne løsninger og leve sammen…oppgitt!

Men TS her tar jo null hensyn. Litt barneoppdragelse og tilrettelegging, så funker livet i blokk for de med og uten barn. 
Her er det null lek på soverom før kl 10 i helgene, siden soverom er over soverom. 
Det løpes og ropes ikke inne uansett. Og helgemorgener tilbringes enten i dobbeltsenga med bok og kos, brettspill eller annen rolig aktivitet. 
Herje får de gjøre når vi går ut (selvsagt ikke i bakgården før 10 heller). 

Anonymkode: ca21d...7a2

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å legge barna seinere så sover de lenger = Problem løst.

Da får dere riktignok ikke alenetid på kvelden, men slipper å stå opp så tidlig.

Hilsen mamma til tenåring (som sovner seint, bare gled deg 🥴)

Anonymkode: 1bc4c...96e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (7 timer siden):

Hadde nok prøvd å holde ungene i ro med litt tv og småmat såpass tidlig på morgenen. 

Med kling til nons og, da?

Anonymkode: 36710...54a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
got2go skrev (7 timer siden):

Nei vet du mei hva. Nå må småbarnsforeldre begynne å våkn opp. Må da være faen hva vi andre må finne oss i bare fordi dere ikke klarer å oppdra ungene deres. Skjerp dere!

Og så så sint da. Som sagt, kunne virkelig ikke brydd meg mindre hva du og andre eventuelle naboer måtte mene om det som er helt naturlig lyd. 

Anonymkode: 8fa15...657

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er jo bare å legge barna seinere så sover de lenger = Problem løst.

Da får dere riktignok ikke alenetid på kvelden, men slipper å stå opp så tidlig.

Hilsen mamma til tenåring (som sovner seint, bare gled deg 🥴)

Anonymkode: 1bc4c...96e

Det fungerer ikke for alle nei! Vi har prøvd opptil flere ganger med vårt barn. Vårt barn våkner alltid mellom 0530 og 0600. 

Anonymkode: 0d79a...f69

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Altså, når man velger å bosette seg tett oppmot andre, kan man ikke forvente at det er stille hele tiden. Barn bråker, sånn er det. Liker man ikke bråk, må man flytte til enebolig. Liker de puslespill? Eller å tegne? Duplo? 

Anonymkode: 8e99f...a3a

Man kan jo også tenke motsatt. Velger man å bosette seg slik, så må man ta hensyn til naboene.  Da lar man ikke barnet hyle kl 5-6 på morgenen.  

Man må ta opp barnet og finne på noe rolig. 

Regner med at HI forventer at naboene ikke lager bråk sent på kvelden, og vekker barna. 

Anonymkode: 9c712...863

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan jo også tenke motsatt. Velger man å bosette seg slik, så må man ta hensyn til naboene.  Da lar man ikke barnet hyle kl 5-6 på morgenen.  

Man må ta opp barnet og finne på noe rolig. 

Regner med at HI forventer at naboene ikke lager bråk sent på kvelden, og vekker barna. 

Anonymkode: 9c712...863

Du mener nok TS.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor ungene må hyle og rope bare fordi de vil stå opp eller er glad? Her har dere som foreldre en jobb å gjøre. Oppdragelse og lær ungene hensyn. 

Dere må jo faktisk stå opp med ungen og ikke la den hyle. Finn på rolige aktiviteter. Ro rundt matbordet. Det er en uting at unger idag skal hyle, rope og skrålefor den minste ting

Utover det så er det sånn det er med naboer og det må gå begge veier. Dvs, når naboen har fest eller lager en eller annen form for lyd på ettermiddag/kveld så må de få gjøre det. Det er ditt problem hvis ungen din ikke sover. 

Dere må leve begge to. 

Anonymkode: 15870...19a

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker heller at man bør vurdere å bo litt mindre tett på andre når man har små barn. Det er fortvilende for naboer å leve oppi bråk hver eneste dag hele året, spesielt når man i tillegg blir vekket av det hver eeeneste dag. Utrolig utmattende. Jeg har selv en nabo med barn på 4 år som hyler høyt og lenge hver eneste dag hun  bo  opp og skal i barnehagen, det er helt forferdelig å våkne hver eneste dag til dette. Samtidig skjønner jeg jo at det ikke er så lett å stoppe denne skrikingen, så jeg har selvsagt ikke sagt noe til dem. Men jeg plages enormt av dette.

Anonymkode: 88b93...7bd

Eller du selv kan velge å bo mindre tett på andre siden du er sensitiv på lyd. 

Anonymkode: 99ab0...9ef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eller du selv kan velge å bo mindre tett på andre siden du er sensitiv på lyd. 

Anonymkode: 99ab0...9ef

Jeg valgte dette.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, det er supert at du er klar over dette. Nå har du mulighet til å ta tak i det.

1) Gulvtepper, myke lekematter osv. Noe som er enkelt å slenge i vask eller vaske av, som demper støy når ting mistes/kastes i gulvet. (Sorry, interiør og estetikk er ikke prioritert i denne fasen av livet.)

2) Stå opp med barnet. Istedenfor at det skriker lenge, gjør morgenstunden til en hyggelig kosestund for dere begge/alle. (Sorry, dere har småbarn. Dere får sove når de flytter ut.)

3) Vis hensyn ved å lukke dører, vinduer, og gå inn ved evt. gråt/hyling utenfor leiligheten. Dette signaliserer at dere gjør det dere kan.

Her er dere faktisk bare nødt til å prioritere barn og naboer foran deres egne ønsker i en periode.

Anonymkode: c9dc7...416

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med den over ! ^

En ettåring må du faktisk stå tidlig opp med i perioder, du kan ikke tillate den å vekke alle naboene med langvarig hyling! 

Og en treåring som synger - det går også an å jobbe med. 

Anonymkode: 2930e...38c

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (1 time siden):

Det du kaller respekt er frykt. Barn i din generasjon fryktet foreldrene sine. 

Godt ting utvikler seg vettu. 

Frykt for konsekvenser er vel (eller burde være) en veldig mye større del av oppdragelsen. Å lære seg fra tidlig alder at oppførsel gir reaksjoner og konsekvenser - både på godt og vondt - mener du det er feil?

Jeg mener ikke at man skal denge ungene, men frykt og respekt er faktisk en stor årsak til at menneskeheten har overlevd.

Anonymkode: 4843d...de1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Frykt for konsekvenser er vel (eller burde være) en veldig mye større del av oppdragelsen. Å lære seg fra tidlig alder at oppførsel gir reaksjoner og konsekvenser - både på godt og vondt - mener du det er feil?

Jeg mener ikke at man skal denge ungene, men frykt og respekt er faktisk en stor årsak til at menneskeheten har overlevd.

Hva tror du skjer med et barn som lærer at følelser får konsekvenser? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg vel sær som mener en fint kan stå opp når barnet våkner. Det gjorde jeg da hun var like liten.

Anonymkode: 6ec00...dda

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (2 minutter siden):

Hva tror du skjer med et barn som lærer at følelser får konsekvenser? 

Jeg snakker om handlinger, ikke følelser. 

Og hvis man hele tiden handler på grunn av følelser, bør man også lære at det også kan få konsekvenser.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper det blir flere boligblokker for eldre i fremtiden, slik at jeg kan få bo rolig og stille i en liten leilighet når jeg blir gammel.

Anonymkode: cc0e2...a07

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...