Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ville vært katastrofalt vist Nato valgte å involvere seg i denne krigen. Vi kunne aldri igjen hevdet å være en forsvarsallianse. Putins  villeste propaganda og konspirasjonsteorier ville dermed vist seg å være sann, og verden ville tatt et enormt steg inn i kaos, og mot en potensiell 3dje verdenskrig. 

La heller verdens økonomien ta seg et smell til. 

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Perine skrev (På 16.3.2026 den 9.14):

-kom og hjelp oss og Israel å ødelegge Midtøsten, ellers!  Truslene sitter løst.  Oppførselen til den amerikanske presidenten har vært truende siden han inntok "tronen".  Nå er det Midtøsten, det neste blir kanskje Cuba.

Trump truer NATO-land: – Svært dårlig fremtid

Nå er han rasende for at ikke landene hopper slik han har bedt om, og kommer med trusler for å få viljen sin.

Han sier bare sannheten. Hjelper de ikke, så kan de ikke forvente hjelp heller. Her sitter alle på hendene sine og sier "uff nei stakkars Iran" (altså, regimet). Passivitet kan ikke forvente hjelp. Jeg er enig i det. 

Vi kan ikke forvente at USA gjør noe for oss dersom vi aldri bistår. Hvorfor skal de bruke alle pengene sine på å forsvare oss, dersom vi aldri gjør noe for de? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Theofrastus skrev (3 timer siden):

Ville vært katastrofalt vist Nato valgte å involvere seg i denne krigen. Vi kunne aldri igjen hevdet å være en forsvarsallianse.

Nato har allerede skutt ned tre missiler på vei mot Natolandet Tyrkia fra Iran, så teknisk sett er Nato involvert.

Jeg tror at Nato alliansen henger i en tynn tråd dessverre. I går avviste EU Trumps krav, og sa at dette ikke var VÅR krig. Ukraina er visst det. Da skulle det ikke forundre meg etterhvert om kanskje ikke USA føler at Ukraina er deres krig heller.

Gulf statene trygler i hvert fall Trump om å fullføre krigen mot Iran. De er livredde for at presteregimet får bygget seg opp igjen.

Jeg tror personlig EU sier nei fordi det er Trump som er president. Hadde det vært Biden eller Obama så hadde tonen vært en helt annen.

• Liker 3
Skrevet
Callisto83 skrev (2 timer siden):

Nato har allerede skutt ned tre missiler på vei mot Natolandet Tyrkia fra Iran, så teknisk sett er Nato involvert.

Nei, at NATO-land forsvarer seg mot missiler på avveie, betyr ikke at de er involvert i krigen. Det hadde de vært om de hadde svart med motangrep.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Callisto83 skrev (2 timer siden):

Jeg tror at Nato alliansen henger i en tynn tråd dessverre. I går avviste EU Trumps krav, og sa at dette ikke var VÅR krig. Ukraina er visst det. Da skulle det ikke forundre meg etterhvert om kanskje ikke USA føler at Ukraina er deres krig heller.

Gulf statene trygler i hvert fall Trump om å fullføre krigen mot Iran. De er livredde for at presteregimet får bygget seg opp igjen.

Jeg tror personlig EU sier nei fordi det er Trump som er president. Hadde det vært Biden eller Obama så hadde tonen vært en helt annen.

Selvfølgelig ville tonen vært annerledes. Biden og Obama ville jo aldri ha startet krigen på denne måten. De ville også hatt folk rundt seg som kunne bidra med faktisk ekspertise, istede for å være omringet av sykofanter. Og de ville absolutt ikke brukt halvåret som førte opp til denne krigen til å true sine nærmeste allierte med potensiell krig, for så å være skikkelig sjokkert når det hadde faktiske konsekvenser.

Vill også håpe at Obama og Biden hadde prøvd å ta lærdom fra Irak krigen å stilt mye høyere krav til seg selv med tanke på hva som er akseptabel krigføring i sivile områder, spesielt når vi hevder at vi er der for å hjelpe.

Det vi kan være helt sikker på er at Trump å hans rævsleikere ikke bryr seg om slikt i det hele tatt. Krigen har såvidt begynt og de har allerede greid å bombe en barneskole. Fordi at derfor!

Jeg har ikke sett et eneste menneske som er kritisk til denne situasjonen, som mener Iran er et super trivelig land som vi ikke trenger å gjøre noe med. Men hadde dette vært et lett og enkelt prosjekt så hadde vi gjort det for lenge siden. Så ja, vi er mer skeptisk å kritisk når det er Trump som starter dette. Fordi USA slik som det er nå, får Bush administrasjoner til å se ut som genier i sammenligning.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Pawn Hearts skrev (13 minutter siden):

Nei, at NATO-land forsvarer seg mot missiler på avveie, betyr ikke at de er involvert i krigen. Det hadde de vært om de hadde svart med motangrep.

Rart. Artikkel 5 i Nato traktaten sier klart og tydelig at et væpnet angrep mot èn medlemsstat regnes som et angrep mot de alle.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Rart. Artikkel 5 i Nato traktaten sier klart og tydelig at et væpnet angrep mot èn medlemsstat regnes som et angrep mot de alle.

Meg bekjent er det ingenting som tyder på at Iran bevisst har sendt missiler mot noe NATO-land. At de kommer ut av kurs, betyr ikke at det er et angrep, og husk at Kypros ikke er medlem av NATO.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (2 timer siden):

Meg bekjent er det ingenting som tyder på at Iran bevisst har sendt missiler mot noe NATO-land. At de kommer ut av kurs, betyr ikke at det er et angrep, og husk at Kypros ikke er medlem av NATO.

For alt vi vet er det Iran som tester Nato. For noen dager siden sa også Iran at de ikke skulle sende flere droner og missiler mot Gulf landene, så smeller det i Dubai bare en time etterpå.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ett EU som ønsker høye bensin og dieselpriser vil jo ikke hjelpe til så prisene går ned alt henger sammen med alt og fra 2027 kommer nye EU regler som gjør at drivstoff koster 30-35,- kroner literen vi ser konturene nå 27,- for å venne oss til prisen neste år smeller det 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Gliffy
Skrevet

Jeg tror han har en slags rasjonell tanke bak dette. Det vil si rasjonell i Trump-logikk da. 

Han angrep Iran i den tro at han bare skulle dundre inn og styrte regimet på en helg. Så viser det seg at det tar lengre tid og at det får ut over en ting som amerikanere flest merker og bryr seg mye om: bensinprisene! Er det en ting den jevne amerikaner, og spesielt demografien som stemmer Trump er engasjert i så er det bensinpriser. Å ha gjort noe som forårsaker dyr bensin er faktisk helt krise for Trump. 

Å da be Nato-land komme til unnsetning (les: true), blir da en nyttig spin. Han kan skylde på Nato-landene som ikke hjelper til for at bensinen er dyr, og han får enda en grunn til å behandle Nato dårlig i neste om gang. Trump er sikkert kjempefornøyd. 

Skrevet

Trump sier nå at han ikke trenger noe hjelp fra NATO-landene likevel. Han sender også flere krigsskip, med flere tusen soldater, men dette er ikke nok til å gå inn med bakkestyrker.  Jeg leste at de i så tilfelle kunne trenge en million soldater, og det kan bli verre for ham å få til.Trapper opp: – Det får man virkelig ikke tro at de har tenkt

• Liker 5
Skrevet
Callisto83 skrev (9 timer siden):

For alt vi vet er det Iran som tester Nato. For noen dager siden sa også Iran at de ikke skulle sende flere droner og missiler mot Gulf landene, så smeller det i Dubai bare en time etterpå.

Hva nasjoner i krig sier viser historien at er en ting, hva de gjør er noe annet. Klart at i konflikt og krig kan det være taktisk å si en ting, men gjøre noe helt annet. Da Russland bygde opp styrker ved grensen til Ukraina påstod dem at det var en øvelse, sa de ikke skulle angripe Ukraina, hva endte det med?
Å villede er altså en del av en krig, så også å pynte på statistikk og å skylde på hverandre samt lyge, toppen av naivitet ville være å ta alt nasjonene sier for å være sannheter.

• Liker 4
Skrevet
Buffelo skrev (4 timer siden):

Hva skjer om Trump vil ha USA utav NATO  ?

Er i såfall heilt utroleg at "EIN PERSON " kan ha så mye maklt  han kan  ta en slik avgjørelse på egenhånd

https://sol.no/nyheter/trump-med-ny-nato-beskjed/84381858

Europa har lite å frykte. 

Før i tiden trodde man USA var en overlegen militærmakt. Men historien viser at de ikke er speiselt sterke. Bare ekstremt dyre. 

Iran er i ferd med å knekke en samlet israelsk og amerikansk millitærmakt. 

Taliban sendte verdens sterkeste militærmakt ut med halen mellom beina. 

Vietnam sendte verdens sterkeste militærmakt ut med halen mellom beina. 

USA blir som regel mørbanket uansett hvor de drar. De har ikke vunnet en krig siden 2.verdenskrig. 

Europa er heller ikke sterke militært. Men vi vet at vi ikke er det og oppfører oss deretter. 

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner, persondebatt, avsporinger, brudd på underforumets retningslinjer og tilhørende svar.

Rhodiola, admin.

Skrevet
Pawn Hearts skrev (På 17.3.2026 den 14.49):

Meg bekjent er det ingenting som tyder på at Iran bevisst har sendt missiler mot noe NATO-land.

Kanskje de var utilregnelige i gjerningsøyeblikket?

• Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (På 16.3.2026 den 9.14):

-kom og hjelp oss og Israel å ødelegge Midtøsten, ellers!  Truslene sitter løst.  Oppførselen til den amerikanske presidenten har vært truende siden han inntok "tronen".  Nå er det Midtøsten, det neste blir kanskje Cuba.

Trump truer NATO-land: – Svært dårlig fremtid

Nå er han rasende for at ikke landene hopper slik han har bedt om, og kommer med trusler for å få viljen sin.

Lukter fredspris av sånt!

• Liker 1
Skrevet
Ronaldo85 skrev (Akkurat nå):

Lukter fredspris av sånt!

Ja, ikke sant 🤡Det kan man jo lett true seg til når man er verdens mektigste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...