Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!😊
Kan man jobbe så mange røde dager man vil, om man som tilkallingsvikar ber om det selv?Eller er det kun annenhver eller gjennomsnittsberegning som er lov da og? 

ChatGPT mener det er lov, men jeg stoler ikke på den lenger. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommet an på om arbeidsplassen din har valgt gjennomsnittsberegning eller ikke

Anonymkode: bbd37...d43

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan jobbe så mange røde dager du vil. Det er derfor påsken er så populær blant studenter og ringevikarer.

Anonymkode: 83ac2...d82

• Nyttig 1
Skrevet
Lnh9 skrev (6 timer siden):

ChatGPT mener det er lov, men jeg stoler ikke på den lenger. 

Morsomt utgangspunkt! 

Jeg er for så vidt enig med deg i at man ikke nødvendigvis skal stole på ChatGTP, men den viser jo hvilke kilder den bruker og da kan du bare faktasjekke den der. 

Du kan si det slik at jeg stoler like lite på Kvinneguiden som på ChatGPT 😂

• Liker 2
Skrevet
Mezzosoprena skrev (37 minutter siden):

Morsomt utgangspunkt! 

Jeg er for så vidt enig med deg i at man ikke nødvendigvis skal stole på ChatGTP, men den viser jo hvilke kilder den bruker og da kan du bare faktasjekke den der. 

Du kan si det slik at jeg stoler like lite på Kvinneguiden som på ChatGPT 😂

Sant nok, men føler ofte den overtolker det som står nevnt i kildene. For når jeg går inn og sjekker står det egentlig ikke det den hevder. 

Her om dagen fikk den meg til å bruke masse(!) tid på å finne dokumentasjon på noe den mente jeg kunne føre inn i skattemeldingen for å øke fradrag, men når jeg da lastet det inn fikk jeg beskjed om at det ikke gav fradrag☠️ Direkte feilinfo der altså😝 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jobbe så mange røde dager du ønsker så lenge du ikke bryter loven i forhold til hvileperioder og totalt antall arbeidstimer pr uke/md

Anonymkode: 0284f...98e

• Liker 2
Skrevet
Lnh9 skrev (46 minutter siden):

Sant nok, men føler ofte den overtolker det som står nevnt i kildene. For når jeg går inn og sjekker står det egentlig ikke det den hevder. 

Her om dagen fikk den meg til å bruke masse(!) tid på å finne dokumentasjon på noe den mente jeg kunne føre inn i skattemeldingen for å øke fradrag, men når jeg da lastet det inn fikk jeg beskjed om at det ikke gav fradrag☠️ Direkte feilinfo der altså😝 

Det er jo nettopp det som er poenget mitt - du kan ikke stole på ChatGPT, du sjekke kildene, og den linker jo ChatGPT til selv! Stoler du ikke på ChatGPT går du direkte til kildene, og lar være å bruke tid på å stille det samme spørsmålet på KG, for her kan du altså stole like lite på svarene som fra ChatGPT!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du har ikke lov til å jobbe hver søndag/helligdag. 

Arbeidstilsynets sider

Sitat

Arbeidstaker skal ha fri annenhver søndag. Det kan gjøres en skriftlig avtale om å arbeide inntil tre søndager på rad, men arbeidstaker skal i gjennomsnitt i løpet av 26 uker ha fri annenhver søndag.

Jeg jobber i en bedrift som har drift søndager, og tidligere fikk deltidsansatte og ekstravakter lov til å jobbe så mange søndager og helligdager de ønsket, men vi har måtte endre hele turnusen og ansatt flere på deltid nå for å klare dekke opp søndager. 

Anonymkode: bdd1e...217

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, du har ikke lov til å jobbe hver søndag/helligdag. 

Arbeidstilsynets sider

Jeg jobber i en bedrift som har drift søndager, og tidligere fikk deltidsansatte og ekstravakter lov til å jobbe så mange søndager og helligdager de ønsket, men vi har måtte endre hele turnusen og ansatt flere på deltid nå for å klare dekke opp søndager. 

Dette må da gjelde kun for heltidsansatte? Jeg har aldri jobbet noe sted hvor jeg ikke kunne jobbe hver søndag som ringevikar eller deltidsansatt.

Jobber forsåvidt mange søndager på rad selv (heltid), men vi er ikke omfattet av arbeidsmiljøloven.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette må da gjelde kun for heltidsansatte? Jeg har aldri jobbet noe sted hvor jeg ikke kunne jobbe hver søndag som ringevikar eller deltidsansatt.

Jobber forsåvidt mange søndager på rad selv (heltid), men vi er ikke omfattet av arbeidsmiljøloven.

Hvor er det du jobber som ikke er omfattet av AML? I Sverige?

Loven er tydelig på at du skal ha fri annenhver søndag. Hovedregelen er dersom du har jobbet en søndag, skal du ha fri den neste.

Men du og arbeidsgiver kan inngå en skriftlig avtale om å jobbe flere søndager på rad, men du må uansett ha i snitt 3 av 26 søndager fri. Du kan uansett aldri jobbe mer enn tre søndager på rad.

Selv om du er tilkallingsvikar, gjelder de samme reglene for hviletid som for fast ansatte. Du skal ha minst 11 timer sammenhengende hvile i løpet av 24 timer. Du skal ha en sammenhengende hvileperiode på 35 timer i løpet av 7 dager.

Anonymkode: e60f4...a24

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvsagt er både heltidsansatte og deltidsansatte omfattet av arbeidsmiljøloven! Men Arbeidstilsynet kan gi dispensasjon for noen punkter, i samarbeid med fagforening. 

Selv vi som jobber i bransjer hvor det er helt avgjørende for driften med søndagsjobb, og er samfunnskritisk bransje, så er det ikke rom for å avtale mer søndagsjobb enn hva loven tilsier. Vi kan heller ikke ansette noen til å jobbe kun søndager, og la de jobbe hver søndag. 

Skrevet

Arbeidsmiljøloven gjelder for alle. Ved enkelte arbeidsplasser er kanskje ikke leder så god til å passe på.

Utgangspunktet er annenhver søndag (søndagsdøgnet gjelder fra lørdag klikken 18). En kan inngå avtale om å kunne arbeide tre søndager på rad, men en skal likevel i snitt ikke arbeide mer enn halvparten i en periode på 26 uker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Selvsagt er både heltidsansatte og deltidsansatte omfattet av arbeidsmiljøloven! Men Arbeidstilsynet kan gi dispensasjon for noen punkter, i samarbeid med fagforening. 

Selv vi som jobber i bransjer hvor det er helt avgjørende for driften med søndagsjobb, og er samfunnskritisk bransje, så er det ikke rom for å avtale mer søndagsjobb enn hva loven tilsier. Vi kan heller ikke ansette noen til å jobbe kun søndager, og la de jobbe hver søndag. 

Semi skrev (19 minutter siden):

Arbeidsmiljøloven gjelder for alle. Ved enkelte arbeidsplasser er kanskje ikke leder så god til å passe på.

Utgangspunktet er annenhver søndag (søndagsdøgnet gjelder fra lørdag klikken 18). En kan inngå avtale om å kunne arbeide tre søndager på rad, men en skal likevel i snitt ikke arbeide mer enn halvparten i en periode på 26 uker.

Min arbeidsplass er ikke omfattet av arbeidsmiljøloven, nei. Det er uansett ikke relevant for tråden.

Jeg antok at TS mente påsken/helligdager, ikke at hun skulle jobbe hver søndag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min arbeidsplass er ikke omfattet av arbeidsmiljøloven, nei. Det er uansett ikke relevant for tråden.

Jeg antok at TS mente påsken/helligdager, ikke at hun skulle jobbe hver søndag.

Huh? Alle arbeidsplasser er omfattet av arbeidsmiljøloven. 

Anonymkode: b8324...308

• Liker 2
Skrevet (endret)
Mezzosoprena skrev (7 timer siden):

Det er jo nettopp det som er poenget mitt - du kan ikke stole på ChatGPT, du sjekke kildene, og den linker jo ChatGPT til selv! Stoler du ikke på ChatGPT går du direkte til kildene, og lar være å bruke tid på å stille det samme spørsmålet på KG, for her kan du altså stole like lite på svarene som fra ChatGPT!

Folk på kvinneguiden klarer jo også å linke til kilder også da, så ser ikke helt problemet. 

Spørsmålet er bare om det gjelder samme regler for fast ansatte som for de som jobber tilkalling på timer (og byr på en haug røde vakter). Jeg har sendt spørsmålet til «kilden» også, men ikke fått svar. 

Endret av Lnh9
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i helse i kommunen. Der kan vikarer jobbe så mange røde dager og helger de vil. 

Anonymkode: e104b...0b3

• Liker 2
Skrevet
Semi skrev (5 timer siden):

Har fått bekreftet at man kan få jobbe tre søndager/helligdager på rad, men ikke fått svar på om vikarer som selv ber om det kan få jobbe fler😊 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Huh? Alle arbeidsplasser er omfattet av arbeidsmiljøloven. 

Anonymkode: b8324...308

Nei, det er de ikke. Noen bransjer har egne lover, og følger ikke AML.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei, det er de ikke. Noen bransjer har egne lover, og følger ikke AML.

Kan du nevne eksempler på bransjer som er unntatt fra arbeidsmiljøloven? 

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (8 minutter siden):

Kan du nevne eksempler på bransjer som er unntatt fra arbeidsmiljøloven? 

Bønder er hvertfall unntatt og jobber hver søndag. 

Anonymkode: b6f42...3af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...