AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:36 #21 Skrevet fredag kl. 09:36 Det er ingenting som heter å bli frisk fra fibromyalgi. Men ulike helsetiltak kan reduere symptomene. Anonymkode: 3b815...189 1
Turi Skrevet fredag kl. 11:47 #22 Skrevet fredag kl. 11:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingenting som heter å bli frisk fra fibromyalgi. Men ulike helsetiltak kan reduere symptomene. Anonymkode: 3b815...189 Visst kan du bli frisk!!! Nå er behandlingen kommet! PRT, Pain Reprocessing Therapy. Smerteklinikkene tar dette i bruk nå, Ullevål har holdt på en stund. Hør på Silje Reme Endresen på Drivkraft, P2. Eller se på «Harald og sytepavene» på VGTV. Jeg snakket med lege på Smerteklinikken på Sykehuset Østfold. Han sa: «nå ga du oss noe å tenke på». For fibromyalgi skal jo egentlig ikke inn på Smerteklinikkene, de har ikke hatt noe å tilby. Nå får de det, Østfold ansetter og utdanner. Det fins psykologer som driver privat som er eksperter på behandlingsmetoden. «Min» var mer opptatt av resultater enn pengene mine, og anbefalte meg å lese «The way out»/«Vejen ut av smerte» (dansk). Så jeg var godt i gang med egenterapi før jeg satt i stolen hos «min» Jonas (anbefalt av Reme Endresen). Venner sponsa behandlingen min! Etter 30 år med fibromyalgi så er jeg frisk (av det)!!! Hele greia går ut på at hjernen skal lære noe nytt. Hjernen vil jo gjerne lære! For fibromyalgi er nevro-/nociplastiske smerter, hjernen misforstår. Dette har ikke noe med innbilt eller psykisk å gjøre, smertene er reelle (det ser man tegn på i ryggmargen). Reme Endresen sier at vi har en motorvei i hjernen som pøser på med smerte i en kropp det ikke fins noen påviselig skade i. Det gir mening. Så får man hjelp til å lage nye veier i hjernen. Psykologer snakker med fine ord. Selv bruker jeg mine egne (selv om jeg faktisk er psykolog). Feks: «Nei, nå kødder du med meg! Det ekke noe gæærnt med de leggene der!» Sånn kan man gå rundt og gi seg selv instrukser. «De musklene bare rører på seg. Det er helt normalt og trygt. Her trengs ingen smerte, her er det ingen skade». Tro meg. Det er en vei ut. Spander på dere den boka! Den er skrevet av to av forskerne som forsket fram metoden. De har også lydspor på Spotify. Fine karer! Metoden er ikke noe hokus pokus. Det handler om læring. Vi har jo lært både å prate og gå. Hjernen trives med å få ny kunnskap. Det er ikke hypnose. Det er ikke medisiner. Det er ikke mindfullness- selv om du blir veldig mindfull. Det er ikke avslapping eller trening. Det er bare at det dannes nye spor i hjernen. «Min» Jonas tok opp terapien, slik at jeg når som helst kan sette på meg øreklokkene og få en «time». Mens jeg ligger. Eller går. Eller jobber. Årsaken til at vi fikk denne motorveien i hjernen kan være så mangt. Ulykker/sykdommer/traumer/ulykkelig barndom/juling/langvarig stress, you name it. Årsaken blir ikke behandlet, resultatet er det som må endres. Så det har lite hensikt å sitte med psykologen og snakke om det fæle som engang skjedde. Det gjør man hvis man sliter psykisk. Fibromyalgi er IKKE EN PSYKIATRISK SYKDOM!!!! La aldri folk påstå noe sånt!! Jeg snakker om læring og avlæring. Og ny lærdom. Helt vanlige ting. STÅ PÅ! DET FINS HÅP!!!! 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:57 #23 Skrevet fredag kl. 11:57 AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 7.28): Har du Fibromyalgi? Jeg er 30+, fikk fibromyalgi da jeg var 20+. Det menes at jeg har det, iallefall fått diagnosen. Det er jo veldig komplekst, ikke bare vondter, men sies at Fibromyalgi spiller inn på psyken. Hjernetåke, konsentrasjon, utmattelse, ja etc etc etc. Jeg har flere diagnoser som gir mye av de samme problemstillinger. Tror gjerne at ikke alt er Fibromyalgi, men synes det er vanskelig å forstå seg på denne diagnosen egentlig. Sjelden jeg klarer å skylde på Fibromyalgi, ja egentlig noen av diagnosene jeg har. De er der, men lever ikke etter de. Anonymkode: e585a...961 Fibro Migrene Falskb isasj (musker spenningn) Ptsd Sf Borderline Angst depresjon 🥰🎉🎉🎉 Anonymkode: 1cb9a...407
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå