AnonymBruker Skrevet 16. mars #1 Skrevet 16. mars Har du Fibromyalgi? Jeg er 30+, fikk fibromyalgi da jeg var 20+. Det menes at jeg har det, iallefall fått diagnosen. Det er jo veldig komplekst, ikke bare vondter, men sies at Fibromyalgi spiller inn på psyken. Hjernetåke, konsentrasjon, utmattelse, ja etc etc etc. Jeg har flere diagnoser som gir mye av de samme problemstillinger. Tror gjerne at ikke alt er Fibromyalgi, men synes det er vanskelig å forstå seg på denne diagnosen egentlig. Sjelden jeg klarer å skylde på Fibromyalgi, ja egentlig noen av diagnosene jeg har. De er der, men lever ikke etter de. Anonymkode: e585a...961 1
Kålrota Skrevet 16. mars #2 Skrevet 16. mars Jeg har diagnosen, men også andre som gir noe samme symptomer. Vet ikke hva som er hva ganske ofte. (Uten at det egentlig spiler noen rolle, plager er plager). Jeg opplever dessverre at leger ofte putter mye i fibro-sekken, noe som gjør at Heh sjelden får hjelp til andre ting. Det er for eksempel vanskelig å diskutere overgangsalder. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Skrevet 16. mars Jeg er kvinne 39, fikk diagnosen av en revmatolog for 2 år siden. Fikk fibromyalgi etter jeg fikk 2 barn veldig tett. Jeg sliter med vondter som flytter seg, hofter, bekken og under føtter er verst. Jeg er stiv og vond på morgen og kvelder, å sitte lenge i ro pleier å bli veldig ubehagelig når jeg reiser meg igjen, beina og korsrygg blir som stive stokker. Jeg kan f.eks ikke nyte massasje, får veldig fort vondt ved trykking, skriker opp i smerte bare av katten går på meg liksom.. fibrotåke er også slitsomt, jeg begynte å mistenke demens, men tror det bare er fibrotåke. Konsentrasjon og ordlegging er vanskelig til tider. Lyd og lysfølsom er jeg også blitt, blir nødt til å putte inn noe i ørene når ungene skingrer i fryd, blir kjempestresset hvis ikke. Har fått briller med solbrillefunksjon, men har også et elendig syn selvom brillene er nye, alt er ufokusert. Nedstemthet er også et symptom. Vinteren er veldig slitsomt for leddene, selvom jeg ikke fryser så kjenner jeg at leddene verker og hamrer ekstra den årstiden. Anonymkode: 50414...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #4 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er kvinne 39, fikk diagnosen av en revmatolog for 2 år siden. Fikk fibromyalgi etter jeg fikk 2 barn veldig tett. Jeg sliter med vondter som flytter seg, hofter, bekken og under føtter er verst. Jeg er stiv og vond på morgen og kvelder, å sitte lenge i ro pleier å bli veldig ubehagelig når jeg reiser meg igjen, beina og korsrygg blir som stive stokker. Jeg kan f.eks ikke nyte massasje, får veldig fort vondt ved trykking, skriker opp i smerte bare av katten går på meg liksom.. fibrotåke er også slitsomt, jeg begynte å mistenke demens, men tror det bare er fibrotåke. Konsentrasjon og ordlegging er vanskelig til tider. Lyd og lysfølsom er jeg også blitt, blir nødt til å putte inn noe i ørene når ungene skingrer i fryd, blir kjempestresset hvis ikke. Har fått briller med solbrillefunksjon, men har også et elendig syn selvom brillene er nye, alt er ufokusert. Nedstemthet er også et symptom. Vinteren er veldig slitsomt for leddene, selvom jeg ikke fryser så kjenner jeg at leddene verker og hamrer ekstra den årstiden. Anonymkode: 50414...8c5 Jeg har ME og har det veldig likt.. med unntak av at jeg ikke har vondt dersom jeg ikke gjør noe (det hender, men det er ikke normalen). Jeg tåler knapt berøring, massasje føles som tortur. Jeg sliter også med synet/øyene. Er mye bedre i varmere land. Anonymkode: 8c221...17f 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har ME og har det veldig likt.. med unntak av at jeg ikke har vondt dersom jeg ikke gjør noe (det hender, men det er ikke normalen). Jeg tåler knapt berøring, massasje føles som tortur. Jeg sliter også med synet/øyene. Er mye bedre i varmere land. Anonymkode: 8c221...17f Eg har både ME og Fibromyalgi. Men kven veit kva som er kva Eg trur at begge desse diagnosane kom etter ei lang tid med ekstremt stress, så no bruker eg masse tid på å gjere anti-stressaktiviteter for kroppen, og eg merker stor betring når eg får kontakt med det parasympatiske nervesystemet! Anonymkode: d2150...230 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eg har både ME og Fibromyalgi. Men kven veit kva som er kva Eg trur at begge desse diagnosane kom etter ei lang tid med ekstremt stress, så no bruker eg masse tid på å gjere anti-stressaktiviteter for kroppen, og eg merker stor betring når eg får kontakt med det parasympatiske nervesystemet! Anonymkode: d2150...230 Ja, ikke sant.. Det kom etter ekstremt stress her også, og jeg driver med det samme som deg 🤞 Krysser fingrene for oss Anonymkode: 8c221...17f 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Skrevet 16. mars Jeg fikk den diagnosen som 16-åring, to år senere ble den fjernet av en annen revmatolog, som 27-åring fikk jeg min egentlig diagnose, en nevromuskulær sykdom. Om du er i tvil om du har den kan du jo be om en konsultasjon hos en annen revmatolog. Anonymkode: b40e3...2ac 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #8 Skrevet 17. mars Fibro er vel egentlig en diagnose som settes der man ikke vet hvilken diagnose som skal settes. Ikke fordi at pasienten er syk, men fordi at pasienten påstår at den er for syk til å jobbe. Det er nå ihvertfall det jeg har fått høre. Anonymkode: 371f5...6a9 1
Lorieen Skrevet 17. mars #9 Skrevet 17. mars Fikk diagnosen da jeg var 30, hatt plager siden jeg var tenåring. Jobbet fullt fram til jeg var 42, da sa kroppen stopp. Jobber nå redusert i kombinasjon med AAP.
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Skrevet 17. mars Kålrota skrev (17 timer siden): Jeg har diagnosen, men også andre som gir noe samme symptomer. Vet ikke hva som er hva ganske ofte. (Uten at det egentlig spiler noen rolle, plager er plager). Jeg opplever dessverre at leger ofte putter mye i fibro-sekken, noe som gjør at Heh sjelden får hjelp til andre ting. Det er for eksempel vanskelig å diskutere overgangsalder. Snakk med en privat gynekolog. Dyrt men verdt det. Kan anbefale Kristin Tronstad i Kristiansand, hun er er virkelig nydelig dame som favner hele deg. Hun tar symptomene på OA på alvor, jeg har snakket om både det og Fibro pluss hudsykdommer og det gikk helt fint. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Fibro er vel egentlig en diagnose som settes der man ikke vet hvilken diagnose som skal settes. Ikke fordi at pasienten er syk, men fordi at pasienten påstår at den er for syk til å jobbe. Det er nå ihvertfall det jeg har fått høre. Anonymkode: 371f5...6a9 Vel jeg har fått høre at man fint kan jobbe med Fibromyalgi av både revmatolog og nav. I flg nav er ikke Fibromyalgi godt nok til at man kan bli ufør, man må ha tilleggsdiagnoser. Nav Lindesnes. Anonymkode: 34eb0...fec
Nastine Skrevet 17. mars #11 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Snakk med en privat gynekolog. Dyrt men verdt det. Kan anbefale Kristin Tronstad i Kristiansand, hun er er virkelig nydelig dame som favner hele deg. Hun tar symptomene på OA på alvor, jeg har snakket om både det og Fibro pluss hudsykdommer og det gikk helt fint. Vel jeg har fått høre at man fint kan jobbe med Fibromyalgi av både revmatolog og nav. I flg nav er ikke Fibromyalgi godt nok til at man kan bli ufør, man må ha tilleggsdiagnoser. Nav Lindesnes. Anonymkode: 34eb0...fec Nei fibromyalgidiagnose er ikke noe en bare får fordi det ikke passer med noe annet, der er kriterier på den diagnosen som alle andre, at symptombilder ligner både det ene og det andre, gjelder veldig mange sykdommer. Jo man kan få ufør pga fibromyalgi, det er ikke diagnosen som gir ufør, men arbeidsevne, og har man fibromyalgi smertenivå 10, så er ikke det forenlig med noe særlig jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #12 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Fibro er vel egentlig en diagnose som settes der man ikke vet hvilken diagnose som skal settes. Ikke fordi at pasienten er syk, men fordi at pasienten påstår at den er for syk til å jobbe. Det er nå ihvertfall det jeg har fått høre. Anonymkode: 371f5...6a9 Lærte ikke du når du var barn at man ikke skal tro på at man hører? Anonymkode: 05d6b...cf3 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars #13 Skrevet 17. mars Jeg har fibromyalgi og har lært meg til å leve med det. Har utslag på 18 av 18 tender points, målt 2 ganger med flere års mellomrom. Så diagnosen er tydelig. Jeg bruker faste og variable medisiner, kosttilskudd, maskiner, fast månedlig helkroppsmassasje, søvn- og hvile-regimet, tilpasset trening, varme bad mm. Akkurst nå sliter jeg med å sove, det er ofte sånn når det er kun få døgn til massasjen min. Men resten av mnd har jeg det bra. Anonymkode: 3b815...189 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #14 Skrevet 18. mars Jeg fikk diagnosen av min fastlege, men jeg vet ikke om jeg tror 100% at jeg bare har fibromyalgi så mye som jeg sliter med intense smerter i alle ledd i kroppen og muskler. Har tourettes i tillegg som ikke gjør ting bedre.. Jeg høres ut som bobleplast om morgenen, alt verker til enhver tid. Svimmelhet, stiv over alt. Eneste som hjelper er å være på Gran Canaria i varmen.. Er der 4 uker hver år privat. Paralgin forte i perioder for å dempe den verste smerten i kroppen, ellers bikker det over.. Søvn har aldri vært et problem heldigvis. Anonymkode: e585a...961 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #15 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg fikk diagnosen av min fastlege, men jeg vet ikke om jeg tror 100% at jeg bare har fibromyalgi så mye som jeg sliter med intense smerter i alle ledd i kroppen og muskler. Har tourettes i tillegg som ikke gjør ting bedre.. Jeg høres ut som bobleplast om morgenen, alt verker til enhver tid. Svimmelhet, stiv over alt. Eneste som hjelper er å være på Gran Canaria i varmen.. Er der 4 uker hver år privat. Paralgin forte i perioder for å dempe den verste smerten i kroppen, ellers bikker det over.. Søvn har aldri vært et problem heldigvis. Anonymkode: e585a...961 Jeg har de samme symptomene og lurer på å prøve behandling med infrarødt lys. Har du forsøkt dette? Anonymkode: d2150...230
AnonymBruker Skrevet 18. mars #16 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har de samme symptomene og lurer på å prøve behandling med infrarødt lys. Har du forsøkt dette? Anonymkode: d2150...230 Ja, min muskel terapeut brukte det på meg en gang. Må nok flere behandlinger til før man merker noe kanskje.. Tenkte kjøpe meg en selv, men da jeg så prisen..... Ja. Det får vente. Anonymkode: e585a...961 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #17 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, min muskel terapeut brukte det på meg en gang. Må nok flere behandlinger til før man merker noe kanskje.. Tenkte kjøpe meg en selv, men da jeg så prisen..... Ja. Det får vente. Anonymkode: e585a...961 Jeg ser det er et sted her jeg bor som tilbyr "solsenger" eller hva jeg kan kalle det med infrarødt lys, så jeg tenkte jeg skulle prøve det før jeg evt kjøper meg et apparat til hjemmebruk. Anonymkode: d2150...230
AnonymBruker Skrevet 20. mars #18 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 19.38): Eg har både ME og Fibromyalgi. Men kven veit kva som er kva Eg trur at begge desse diagnosane kom etter ei lang tid med ekstremt stress, så no bruker eg masse tid på å gjere anti-stressaktiviteter for kroppen, og eg merker stor betring når eg får kontakt med det parasympatiske nervesystemet! Anonymkode: d2150...230 Hvordan få kontakt med parasympatiske nervesystemet? Har selv me. Anonymkode: 324f3...fc1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #19 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan få kontakt med parasympatiske nervesystemet? Har selv me. Anonymkode: 324f3...fc1 Det viktigaste eg gjer er: Gjer denne dagleg Meditation Release Negative Emotions (10 min) pusteøvelsar kombinert med bevegelse Gjer denne så ofte eg kan: COMPLETE BODY HEALING (RELAXED version) Guided Meditation I tillegg så meldte eg meg inn i kor og har avinstallert Insta/FB på telefonen (dette trigger uavhengig av om det er positive eller negative inntrykk). Har slutta å følge så med på nyheter, true crime og negative ting. Ser aldri skrekkfilm lenger, eller dokumentar om krig og grusomme ting. Anonymkode: d2150...230 1 1
Turi Skrevet 24. april #20 Skrevet 24. april Dette er viktig! Fibromyalgi er en nevroplastisk sykdom. Hjernen tar feil, og pøser på med smerte til områder der det ikke er noen skade. Dette betyr IKKE at noe er innbilt eller psykisk, men at hjernen tuller med oss. Dette kan man bli frisk av. Hjernen må reprogrammeres. Les boka «The way out», «Vejen ut av smerte» på dansk. Da kan du begynne med egenterapi! Smerteklinikkene i landet begynner nå med Pain Reprocessing Therapy, PRT. Det handler om at hjernen din lærer noe nytt! Og slutter å reagere feil. Har du råd, så finn en privat terapeut som gir PRT. Jeg er blitt kvitt fibromyalgi etter 30 år med dette helvetet. Hør Silje Reme Endresen på Drivkraft på P2. Eller se «Harald og sytepavene» på VGTV. Det fins håp!!!! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå