Gå til innhold

Middag i påska, til mange

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ertesuppe med svineknoke. Bruk gjerne røkt knoke. Maten lager seg nesten selv, metter godt og smaker så klart veldig godt.  😋

Flatbrød og/eller brød hører til.

Gul ertesuppe med svineknoke – NRK Mat – Oppskrifter og inspirasjon

Siden påsken er såpass tidlig i år, trenger vi noe varmt i magen 🙂 

Anonymkode: c6576...f4e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daisy-love skrev (2 timer siden):

Det meste kan spises i en sofa, på en krakk, eller til og med sittende på en pute på gulvet, særlig når en er fra tenåring og til litt over midt i livet. Om de yngste og eldste får sitte ved bord, så burde de andre klare seg 😊

Dette høres koselig ut ☺️ Om du vil lage noe der folk har litt medbestemmelse til hva de liker, så kan en tacogryte/mild mexicansk gryte passe. Da kan du sette frem litt ulike grønnsaker som mais, løk, og chili, samt rømme, ost, guacamole, og tortillachips som folk kan ta på toppen. Det blir på en måte taco, men med mindre søl. Du kan også servere brød til. 

Lapskaus, sodd, rømmegrøt (med spekemat), og lasagne kan enkelt lages til mange. Mange er også glad i Bali kyllinggryte, og den finnes det mange oppskrifter på på nett. Om du vil lage noe mer påskete, uten at det er helt lammelår og alt som følger med, så kan mossaka med lammekjøtt være et alternativ. 

En venninne av meg har rutine for å lage pastasalatbuffet. Jeg tørr nesten ikke nevne det i tråden her 😅 Det gjøres i alt fra barnebursdag til familieselskaper og er med stor suksess. Samme har også servert taco i større selskap, inkludert med bunader, og det har utrolig nok gått bra 😄😅 Minuset med en større buffet er jo at det da krever plass i seg selv, mens å ha retter hvor folk mer velger litt topping så sparer en plass, så jeg personlig hadde gjerne heller gått for det. Fint med ikke for flytende alternativer, selv om jeg også har spist suppe med skål på fanget. 

Kan dere sette opp en tarp for å grille ute uavhengig av vær? Partytelt på terrassen om dere har mulighet for det? 

Nå er jeg friluftsmenneske, speider og har generelt vært litt oppi mange folk på små plasser, og det går fint, en finner ut av det 😊 Jeg tolker det som dere skal ha mer påskekos enn stivt påskeselskap, og tipset om mat deretter. Tips fra egen erfaring: legg litt i papptallerkene. Noen tåler varme så dårlig at skåler blir til fat, og umulig å spise av 🫠 

Kos dere :hare::gruppeklem:

Hva inneholder pastabuffen til venninna di? Gnall god ide til annen tid 😃

• Liker 1
Skrevet

Ville gått for pølser, kjøp noen skikkelig gode! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lapskaus, pizza, spagetti bolognese, gryte med lam, chilli con carne, lasagne, pastasalat med hvitløksbrød, bakt potet med ulikt tilbehør, rømmegrøt og spekemat, kjøttboller eller kjøttkaker med potetmos. 

Sørg bare for at de minste barna sitter ved spisebordet. 

Anonymkode: d56ef...d38

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når man inviterer i selskap i en årstid det ikke er garantert å kunne spise ute, så alle tvinges inn… Da bør man kunne tilby gjestene en stol og en plass ved ett bord. 

Det er et påskemåltid! Ikke en barnebursdag… Venner, familie; unge og gamle! Inviterer man, bør man tilby en stol. 

Anonymkode: b1ca5...2ad

Stol skal alle få. Men ikke alle får et bord. De fleste får kjøkkenbord, stuebord og et lite bord. Noen må sitte i vindusbenkene og noen må sitte i en benk ved peisen. Det skal nok gå bra. 

Og det er ikke selve påskemåltidet, bare en sammenkomst en dag i påska. 

• Liker 2
Skrevet

En eller annen gryterett eller lapskaus ville jeg valgt. Enkelt og greit, samt at det er noe de fleste liker

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for Chili con carne, hamburger, pizza eller rullekebab.

Anonymkode: b2c54...859

• Liker 1
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (15 timer siden):

Neivel, da kan jo du la være å komme da? 🤷

TS sier ikke at folk må stå og spise, men at de må kunne spise med maten i fanget. 

Når vi har hatt slike dager pleier de med små barn få sitte ved spisebordet, resten i sofa og andre stoler. Så rullerer man litt. Går helt fint. 

Null problem. Ungene er som regel mye ute, uansett vær, noen er inne hele tiden, og så er det fullt inne i 30 minutter mens man spiser og det er bare trivelig. De som ikke liker det kan la være å komme. 

Akkurat sånn blir det! 

Vi spiser sammen, men ungene er ikke lenge i ro, før de begynner å leke (herje 😅) på hemsen, soverommene eller ute. 

Ungdommene trekker gjerne inn på et soverom med mobilene sine, mens vi voksne spiser og skravlet. 

Det er så koselig...og kaotisk. Jeg vil ikke dele det opp, for hele poenget er at vi alle er samlet samtidig. 

Og når gjestene drar hjem, er vi helt utslitte, men har hatt det kjempegøy. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Takker for mange gode forslag!

Her har jeg fått ideer til mange slike sammenkomster fremover, supert! 

Denne gangen blir det pizza, vårruller og pølse med pommes frites. Merkelig sammensetning, men da tror jeg alle blir glade. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når vi er mange lager vi enten pizza eller lasagne. 

Anonymkode: d5799...1ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...