Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har tanken slått deg at det kan være at barnet ditt som er størst pådriver for at de skal bruke skjerm når de er hos denne kompisen? Har sett selv at de som har så strengt skjermregime som det dere har er de ofte de barna som er mest fiksert på at det må brukers skjerm og spilling når de er på besøk hos venner. Og de som har det så lite med skjerm som dere barna som har det sånn etter min erfaring er de som det er mest skal bestemme når de er hos andre og kan glatt overkjøre 2-4 andre venner der og da, bare der selv får «sitt».

vi har langt i fra så strenge regler som dere, og ser det fungerer fint for oss. Og skjerm lar de da ofte bare ligge.

skjermtid og regler er fint, men prøv og finn en mellomting. 
for slik dere har det kommer dere til å få dere en solid overraskelse om til slutt. 

Anonymkode: 71511...b0d

Dette avhenger veldig av barna. Med 2 av barna har det gått helt fint å ha et mer liberalt forhold til skjerm. De begrenser det selv. Men minste må ha klare regler for hvis ikke vil han virkelig ha skjerm hele dagen.

Anonymkode: f4751...4e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2026 den 20.21):

Hei! 
Har en gutt på snart 7 år (1. klasse) som har en bestevenn som bor i samme gate. De vil være sammen så mye som mulig, og de løper mellom husene til hverandre daglig. I starten var de nesten bare hos oss. Lekte kjempekjekt i timesvis. De siste 5-6 ukene har de kun vært hos kompisen. Enten løper min gutt bort til han med en gang han får sjansen, ellers kommer kompisen på døra for å hente min gutt bort til seg. Tenkte først at de bare var lei av å være her, og det var jo litt herlig med litt ro på ettermiddagen også😅 

Men så begynner plutselig sønnen min å snakke om mange dataspill her hjemme. Han er pottesur når han må komme hjem fordi «jeg fikk ikke spilt nok» og andre ting i den duren. Han forteller om at kompisen har eget tv på rommet, og egen playstation. I tillegg til egen ipad på rommet. Vi har vært relativt strenge med skjermbruk til barna. De får se på nrk, disney eller visse serier/filmer på netflix. Vi har ett nettbrett i huset med noen spill på, og de har noen spill på våre telefoner. De har ikke fri tilgang til skjerm, men litt rett før leggetid og på morgenen med tv. Spill er det kanskje et par ganger i mnd, men de har ikke visst mye interesse rundt det. 

Vi opplever at sønnen vår har endret atferd også etter dette. Han er mye mer sur og gretten. Han har begynt å snakke om pistoler og våpen. Han har begynt med litt mer kroppslig herjing med søsknene. Han har fått et mindre pent språk (småbanning, engelske ord og uttrykk som en 7-åring ikke burde kunne). 

Vi er kjempeglade for at han har en god venn. Og vi kan ikke si noe på hva naboen gir til sitt barn av skjerm i sitt eget hus. Men dette er ting vi syntes gir dårlig påvirkning på vår sønn. 

er det innafor å sette grenser på hvor mye han får besøke kompisen sin pga skjermbruk? Hadde ikke hatt noen problemer med at han var der så mye hvis de faktisk lekte og var aktive sammen. 
mulig det bare er jeg som er gammeldags og trangsynt🫠

Anonymkode: ebeb4...b40

Jeg ville spurt foreldrene først. 
mitt barn har tv på rommet ( kun til Nintendo Switch ) men det blir aldri brukt. 

Det går litt i Roblox og YouTube, men når barnet mitt får venner på besøk i nabolaget så leker de mest. Litt av begge deler. Syns det er helt greit så lenge de ikke spiller for mye. 

dette med pistoler og våpen trenger ikke komme fra spilling, mine leker mye med skytevåpen som i leker. Og det er normalt at barn endrer atferd i 1 klasse. De ser mye på sånne ting på SFO også. Mye stygge ord de lærer når de starter i 1 klasse, men det vil gå over, det gjorde det her. 

men send en melding til foreldrene så du vet hvor mye spilling det faktisk er. 

Anonymkode: 7e1a3...491

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette avhenger veldig av barna. Med 2 av barna har det gått helt fint å ha et mer liberalt forhold til skjerm. De begrenser det selv. Men minste må ha klare regler for hvis ikke vil han virkelig ha skjerm hele dagen.

Anonymkode: f4751...4e2

Det gjør det helt klart. Jeg har bare sett forskjellene her hjemme hos oss, kontra jeg vet hvordan f.eks. den og den vennen har det med skjerm og ikke skjerm hjemme. 
Ser helt klart forskjeller på våre 2 barn og deres venner. 
Jeg nevnte det til TS for er ikke sikkert TS helt vet hvordan eget barn er hos venner alltid. Husker da vi sa i fra til foreldrene til ene vennen til vår yngste her, og de ble ganske så satt ut. For de hadde jo fått helt andre versjoner fra sitt barn etter besøk. De er også en av de som er mega strenge på alt som har med skjem, spill osv, man skulle tro at en smarttelefon var ja da er løpet kjørt og barna havner uttpå… 

Vår erfaring er gjerne det at de som har det så strengt hjemme som TS beskriver er de som virkelig tar av. Vi har de gjerne på besøk, men i forkant da ber vår sønn om at vi legger vekk eller gjemmer ting før de kommer fra skolen. Rett og slett fordi det eneste de som har så strengt hjemme vil når de kommer hjem til venner er skjerm, spill….. og da evner de bare se seg selv og vil ikke dele en gang. Det er drastisk når man må gjemme unna ting eller skifte passord på WiFi fordi A og B kommer på besøk.

Og når da foreldrene til A komme og sier i fra at A sier det er slik og slik hos dere, og det er egen tv, eget nettbrett og sånn kan det ikke være for vi har det ikke slik hos oss. Når de da får vite hvilke tiltak vårt eget barn føler må gjøres før A kommer på besøk blir de ganske satt ut eller går i forsvar. Husker da mannen viste de en samtalelogg fra meldinger vi sender i gruppe med barna våres og oss foreldre der ene vår sier vi kan ikke ha spillkonsoller ligge fremme eller nettbrett når A er der. Vi vil veldig gjerne være med A og leke og ha besøk, men.. mamma og pappa kan dere ta vekk nettbrettet før vi kommer hjem fra skolen? 
Og reaksjonen til A sine foreldre var da, dere burde ikke bruke den meldingstjenesten der for det er ikke bra for deres yngste barn. Det var det eneste de var opptatt av fra den samtalen, og ikke det faktum at våres barn ville ha minimalt med skjermtilgang da A var på besøk, og nærmest ha like regler for sånt som A har hjemme…

Med de erfaringene vi har hadde jeg nok funnet mer ut av hvordan mitt eget barn egentlig er hos vennen til barnet til TS. Gjør hvertfall det før en legger frem sin sak og sitt eget skjerm og spill for det andre barnet sine foreldre, og skal prakke på de TS sitt hjem sine skjermtider.

Anonymkode: 71511...b0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt nøyaktig samme problemstilling og satte tydelige grenser. De får være hos oss, og vi holder oss i nærheten (i samme etasje, med døren oppe), eller de kan være ute - men da har sønnen vår fått streng beskjed om null skjermtid ute.

Det andre barnet hadde ingen grenser for skjerm, og brukte skjerm omtrent "hele døgnet". Han hadde heller ingen barnesikring på telefon eller iPad (som gjorde at han fikk opp mye rusk), hadde sosiale medier og ble helt avhengig av TikTok-reels, han viste ekle videoer og reels til sønnen vår osv. osv.

Helt uaktuelt at han skal tilbringe tid hjemme hos dem.

Anonymkode: 7a66d...657

Skrevet

Hvis du vil han skal miste venner, så kan du jo begrense han. Det mest sosiale de kan drive med for tiden er jo gaming, som en av tingene :) 

Så, er det slik at skjerm før leggetid ødelegger søvnkvaliteten. Så ville heller tenkt på egne vaner og påvirkninger før en vurderer andre sine☺️

AnonymBruker
Skrevet
Bestebesta skrev (3 timer siden):

Hvis du vil han skal miste venner, så kan du jo begrense han. Det mest sosiale de kan drive med for tiden er jo gaming, som en av tingene :) 

Så, er det slik at skjerm før leggetid ødelegger søvnkvaliteten. Så ville heller tenkt på egne vaner og påvirkninger før en vurderer andre sine☺️

Det er faktisk noen venner det er greit å miste.

Anonymkode: 7a66d...657

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt dette opp med foreldrene,  det kan føre til uvennskap og dårlig stemning.  Du kan ikke legge føringer på regler andre har i sitt hjem.  Prøv heller å begrense kontakten eller ha de mer hjemme hos dere. Dette er ikke lett. 

Anonymkode: b945d...b21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...