Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Har en gutt på snart 7 år (1. klasse) som har en bestevenn som bor i samme gate. De vil være sammen så mye som mulig, og de løper mellom husene til hverandre daglig. I starten var de nesten bare hos oss. Lekte kjempekjekt i timesvis. De siste 5-6 ukene har de kun vært hos kompisen. Enten løper min gutt bort til han med en gang han får sjansen, ellers kommer kompisen på døra for å hente min gutt bort til seg. Tenkte først at de bare var lei av å være her, og det var jo litt herlig med litt ro på ettermiddagen også😅 

Men så begynner plutselig sønnen min å snakke om mange dataspill her hjemme. Han er pottesur når han må komme hjem fordi «jeg fikk ikke spilt nok» og andre ting i den duren. Han forteller om at kompisen har eget tv på rommet, og egen playstation. I tillegg til egen ipad på rommet. Vi har vært relativt strenge med skjermbruk til barna. De får se på nrk, disney eller visse serier/filmer på netflix. Vi har ett nettbrett i huset med noen spill på, og de har noen spill på våre telefoner. De har ikke fri tilgang til skjerm, men litt rett før leggetid og på morgenen med tv. Spill er det kanskje et par ganger i mnd, men de har ikke visst mye interesse rundt det. 

Vi opplever at sønnen vår har endret atferd også etter dette. Han er mye mer sur og gretten. Han har begynt å snakke om pistoler og våpen. Han har begynt med litt mer kroppslig herjing med søsknene. Han har fått et mindre pent språk (småbanning, engelske ord og uttrykk som en 7-åring ikke burde kunne). 

Vi er kjempeglade for at han har en god venn. Og vi kan ikke si noe på hva naboen gir til sitt barn av skjerm i sitt eget hus. Men dette er ting vi syntes gir dårlig påvirkning på vår sønn. 

er det innafor å sette grenser på hvor mye han får besøke kompisen sin pga skjermbruk? Hadde ikke hatt noen problemer med at han var der så mye hvis de faktisk lekte og var aktive sammen. 
mulig det bare er jeg som er gammeldags og trangsynt🫠

Anonymkode: ebeb4...b40

• Liker 2
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg deler ditt syn på dette, og ville snakket med foreldrene til det andre barnet. Om ikke det hadde hjulpet og vi hadde kommet til en enighet ang skjermtid hos de, hadde jeg begrenset mitt barns tid der og heller invitert det andre barnet til lek hos oss. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i ditt syn på skjerm og hadde begrenset tiden han er der.

Anonymkode: b6b2c...244

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har selvfølgelig snakket med foreldrene til kompisen?

Anonymkode: ccf1a...73a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som foreslår å snakke med foreldrene til kompisen: TS kan jo ikke legge føringer på hva slags regler som skal gjelde for skjerm der borte? Hjemme hos dem må jo de foreldrene bestemme. Har forøvrig samme problem her med min 7-åring, jeg legger meg ikke opp i hva andre foreldre gjør, jeg kan bare sette grenser for mitt eget barn.

Anonymkode: 1e0a1...914

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok prøvd å begrense dette, ja. Men det blir nok ikke lett - tror jeg hadde krevd av sønnen min at han bare fikk besøke denne kameraten et par ganger i uka, og hvis de vil være mer sammen enn det må de være ute eller hos dere.

Anonymkode: 3f198...074

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg syns det er innafor å begrense besøket. Kanskje snakke med foreldrene til det andre barnet? Vi har nemmelig vært på andre siden. Hadde en kompis av sønnen min som var hos oss nesten hver dag og de fikk spille ca 1 time (min sønns skjermtid). Men da hadde barnet allerede brukt opp sin skjermtid hjemme og det ble for mye med tiden hos oss også. Barnet ble likt som ditt egentlig og det blir vår sønn også av for mye skjerm. Foreldrene begrenset besøket hos oss og snakket med oss etter hvert. Vi kjørte da ingen skjermtid når de var sammen og det var bare fint! Har gått en stund nå og de fikk etter hvert lov til å spille 20 min maks sammen. Men de gjør ikke det hver gang de er sammen, det er heller sjeldent. 

Jeg syns dette var helt riktig beslutning av den andre familien, men de sa det selv, og jeg skulle ønske, at de bare snakket med oss med en gang så hadde vi tilpasset det. De krevde aldri at vi skulle endre på noe da, de bare sa sine ønsker for sitt barn og jeg sa meg enig i deres vurdering. Men alt i alt - veldig glad for at vi voksne snakket sammen. 

Anonymkode: 67626...e73

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Til dere som foreslår å snakke med foreldrene til kompisen: TS kan jo ikke legge føringer på hva slags regler som skal gjelde for skjerm der borte? Hjemme hos dem må jo de foreldrene bestemme. Har forøvrig samme problem her med min 7-åring, jeg legger meg ikke opp i hva andre foreldre gjør, jeg kan bare sette grenser for mitt eget barn.

Handler ikke om å legge føringer, men å ha en voksen dialog med foreldrene til vennebarn fremfor å bare redusere kontakt. Du vet,  litt sånn "har dere noen tanker om hvordan vi kan løse dette?"

Anonymkode: ccf1a...73a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette…

Det er også stor forskjell på hvordan barn reagerer, noen barn tåler fint å spille en del, men samtidig opprettholder andre interesser, og uten å bli ufin i språk og oppførsel. Mens andre barn blir veldig lett påvirket av spill, filmer og serier de ser. 

Anonymkode: 661cd...def

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt noen utfordring med adferd til barnet ved lengre skjerm tid. Unntaket er eldre barn og tiktok scrolling. Er mann litt inn i gaming så vet man at begrenset skjermtid ikke fungerer godt i praksis. 

Skjerm tid regulerer seg naturlig hos oss da fritids interesser og andre aktiviteter tar av samme disponible fritid. Blir naturlig mere gaming om vinteren og i regnvær og mer utelek om sommeren. Jeg finner også på ting med barnet utenfor hjemmet i helger. Jeg har mye positivt å si om gaming og har tatt meg tid til å game med barnet. Vi har også noen spill som bare vi to spiller sammen. Gaming er en viktig sosial arena spesielt for gutter, å bare avfeie dette med 30 minutter til maks 1 time skjermtid er ikke nødvendigvis en god løsning. 

Det kan være mange grunner til at deres gutt reagerer slik etter besøk. Vet dere hvilke spill han spiller. Min sønn fikk tilgang på 18 års grense spill når han var på besøk hos en gutt med eldre søsken i klassen. Det satte ikke jeg veldig pris på men sammen hadde vi en del dialog rundt dette og spillet. Jeg satte meg inn i spillet og hva som var grunnene til aldersgrense og tok det derfra. 

Kan også hende deres gutt trenger mer fysisk aktivitet i hverdagen for å få ut energien sin. En idrett med mye trening er da en god løsning. 

Anonymkode: 9e98c...f8c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kontakt handler ikke om p legge føringer, men man kan jo spørre foreldrene hva slags spill etc, og informere om at man må begrense litt - og hvorfor. Ikke bare kutte kontakt uten å si hvorfor.

Da får jo foreldrene til denne gutten mulighet til å event passe litt ekstra på når han har besøk av sønnen til Ts.

jeg hadde hvertfall prøvd å tilpasse litt om et spesifikt besøk f.els ikke tålte å spille Mario f.eks

Anonymkode: be7c9...d4d

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som at ditt barn blir lett påvirket av spill og det som foregår på skjerm, så da bør du begrense spilletiden hans igjennom å begrense kontakten, for å se om det fører til endring. Nå kan det jo være andre ting som har ført til denne endringen; alder og utvikling, venner og hva han ser av sosialt samspill fra andre. Det språket som du snakker om, kan han like gjerne plukket opp på skolen for eksempel. 

Andre barn tåler fint å spille, og det er ikke noe sjokkerende at han han har ipad og Playstation, om dette er et barn som ikke lar seg påvirke slik ditt barn blir påvirket. Hva slags spill er det sønnen din sier at han spiller da? Er det spill med høy aldersgrense?

Anonymkode: ad544...1b2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff skjønnner det godt ts.. jeg har en bestevenninne med 2 barn (6 og 9). Den største sitter på stua og med YouTube på tvn som er 85 tommer og den yngste ligger på sofaen med ipad og ser på YouTube. Begge to med høy lyd og engelsk tull. Bare skipping mellom korte videoer. Jeg får omtrent ikke snakket med venninnen min når jeg er på besøk der pga så mye YouTube støy og hopping mellom videoer. Hun virker helt vant til det og reagerer ikke… jeg har sluttet å ta med datteren min på 4 år dit fordi hun blir helt lammet av å stirre på den storskjermen. Det er umulig å rive henne vekk når begge de andre barna er klistret til hver sin skjerm. Jeg har prøvd å si i fra, men hun orker ikke krangle med barna og føler de er «sysselsatt» så da er hun fornøyd…. Jeg synes det er helt sinnsykt…. 

Anonymkode: c9774...f1f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hva svarte foreldrene til kompisen deg når du tok opp saken med dem på en hyggelig måte?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg har ikke tatt det opp med disse foreldrene. Jeg tenker at jeg ikke kan blande meg opp i hva de gjør i sitt hjem, og med sitt barn. Jeg ønsker ikke å begrense kontakten med kompisen, men heller at de ikke er der hele tida. «Tvinge» de litt til å være her av og til også. Håper også på at når det blir varmere i været at de automatisk er mer utendørs sammen også. 

jeg ønsker at sønnen min skal fortsette å ha det gode forholdet til kompisen, men bare ikke ha så mye skjermtid.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har ikke tatt det opp med disse foreldrene. Jeg tenker at jeg ikke kan blande meg opp i hva de gjør i sitt hjem, og med sitt barn. Jeg ønsker ikke å begrense kontakten med kompisen, men heller at de ikke er der hele tida. «Tvinge» de litt til å være her av og til også. Håper også på at når det blir varmere i været at de automatisk er mer utendørs sammen også. 

jeg ønsker at sønnen min skal fortsette å ha det gode forholdet til kompisen, men bare ikke ha så mye skjermtid.

At du snakker med de, betyr ikke at du blander deg i hva de gjør i sitt hjem. Du ringer jo ikke for å si at "Når guttene er hos dere så er det best de ikke får game..".

Hadde det vært min sønns venn som reagerte negativt på noe hos oss, så ville jeg jo begrenset akkurat det han reagerte på den tiden han var hos oss. Og også oppfordret de å være mer hos dere kanskje?

Anonymkode: be7c9...d4d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2026 den 20.21):

Hei! 
Har en gutt på snart 7 år (1. klasse) som har en bestevenn som bor i samme gate. De vil være sammen så mye som mulig, og de løper mellom husene til hverandre daglig. I starten var de nesten bare hos oss. Lekte kjempekjekt i timesvis. De siste 5-6 ukene har de kun vært hos kompisen. Enten løper min gutt bort til han med en gang han får sjansen, ellers kommer kompisen på døra for å hente min gutt bort til seg. Tenkte først at de bare var lei av å være her, og det var jo litt herlig med litt ro på ettermiddagen også😅 

Men så begynner plutselig sønnen min å snakke om mange dataspill her hjemme. Han er pottesur når han må komme hjem fordi «jeg fikk ikke spilt nok» og andre ting i den duren. Han forteller om at kompisen har eget tv på rommet, og egen playstation. I tillegg til egen ipad på rommet. Vi har vært relativt strenge med skjermbruk til barna. De får se på nrk, disney eller visse serier/filmer på netflix. Vi har ett nettbrett i huset med noen spill på, og de har noen spill på våre telefoner. De har ikke fri tilgang til skjerm, men litt rett før leggetid og på morgenen med tv. Spill er det kanskje et par ganger i mnd, men de har ikke visst mye interesse rundt det. 

Vi opplever at sønnen vår har endret atferd også etter dette. Han er mye mer sur og gretten. Han har begynt å snakke om pistoler og våpen. Han har begynt med litt mer kroppslig herjing med søsknene. Han har fått et mindre pent språk (småbanning, engelske ord og uttrykk som en 7-åring ikke burde kunne). 

Vi er kjempeglade for at han har en god venn. Og vi kan ikke si noe på hva naboen gir til sitt barn av skjerm i sitt eget hus. Men dette er ting vi syntes gir dårlig påvirkning på vår sønn. 

er det innafor å sette grenser på hvor mye han får besøke kompisen sin pga skjermbruk? Hadde ikke hatt noen problemer med at han var der så mye hvis de faktisk lekte og var aktive sammen. 
mulig det bare er jeg som er gammeldags og trangsynt🫠

Skjerm rett før leggetid og på morgenen? Oii, det er lite heldig!! Skal man ha sjanse til å ikke være mettet av info før skolen, må man droppe skjerm på morran. Skal man sove godt på kvelden, så dropper man skjerm rett før leggetid. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer til å skje uansett.  Vi har strenge skjermregler, ingen spilling i ukene og 30 min barne-tv. Jeg vet at de noen ganger spiller andre steder men det kan jeg rett og slett ikke styre. Prøv å legg til rette for kjekk lek hos dere istedenfor:) 

Anonymkode: f4751...4e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har tanken slått deg at det kan være at barnet ditt som er størst pådriver for at de skal bruke skjerm når de er hos denne kompisen? Har sett selv at de som har så strengt skjermregime som det dere har er de ofte de barna som er mest fiksert på at det må brukers skjerm og spilling når de er på besøk hos venner. Og de som har det så lite med skjerm som dere barna som har det sånn etter min erfaring er de som det er mest skal bestemme når de er hos andre og kan glatt overkjøre 2-4 andre venner der og da, bare der selv får «sitt».

vi har langt i fra så strenge regler som dere, og ser det fungerer fint for oss. Og skjerm lar de da ofte bare ligge.

skjermtid og regler er fint, men prøv og finn en mellomting. 
for slik dere har det kommer dere til å få dere en solid overraskelse om til slutt. 

Anonymkode: 71511...b0d

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville nok også begrenset det, men mer i form av "ja du kan være med Per, men da må dere enten være her uten skjerm, eller gå ut og finne på noe". 

Og så kan du jo gjerne ta kontakt med foreldrene, og si noe som "det har blitt litt mye skjerm på gutten vår for tiden og han håndterer det ikke så bra, vil Per bli med ut og leke i stedet?" 

Så kan dere heller la han en dag eller to i uka være hos Per uten føringer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...