Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til deg som har hatt mye matstøy. Hvordan ble du kvitt støyen? Trenger tips til hvordan jeg kan jobbe med matstøyrn min.. 

Ps. Tenker ikke på de som har tatt medisiner for å bli kvitt støyen, da det uansett ikke er aktuelt for meg. 

Anonymkode: d7b85...56d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er matstøy?

Anonymkode: af44a...578

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er matstøy?

Anonymkode: af44a...578

Måtte google selv men dette var altså resultatet 

"Hva er matstøy?

«Matstøy» refererer til konstante og påtrengende tanker om mat, for eksempel lysten på noe konkret. En besettelse over hva du skal spise neste gang eller stress rundt matvalg og konsekvensene av disse. Denne mentale bablingen kan føre til at du mister forbindelsen med de ekte sultsignalene og metthetsfølelsen"

Anonymkode: 4d65c...60a

AnonymBruker
Skrevet

Faste fra 22-12 funker best for meg. 

Drikker vann, farris og sukkerfri brus når jeg vil, men spiser ikke før 12-13. passer på at jeg spiser noe som metter og gir meg energi, samtidig som det dekker behovet ift næring (protein, fett, karbohydrater). Frukt og bær spiser jeg på kvelden om jeg får lyst på noe, og godteri på lørdager. 

spiser 2 hovedmåltider om dagen, og litt frukt /bær eller yoghurt til mellommåltid. Drikker mye farris / vann - det metter også en del. 

Er i mest mulig aktivitet gjennom dagen, prøver å holde meg opptatt med noe. 

Anonymkode: 431b7...b27

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fastet av religiøse grunner i 21 dager og da forsvant matstøyen. Jeg klarte ikke å tenke på noe annet enn godis de første fem dagene, så ble det lettere og lettere. Nå er det to måneder siden jeg ble ferdig med fasten, og jeg har spist godis totalt 4-5 ganger, før spiste jeg godteri hver eneste dag. Nå er jeg mer fysen på frukt og bær. 

Anonymkode: f4e74...033

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Periodisk faste. Det er det eneste som noen gang har hjulpet meg.

Anonymkode: 99bd8...567

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sukkerfri brus må jeg ligge helt unna, det er den største synderen for matstøy hos meg. Jeg hae vært av og på flere ganger, og ser en betydelig forskjell. 

Ellers hjelper det å spise nok protein+fett (fettet i kombinasjon med protein er veldig viktig for å motvirke kjeskenhet og sukkersug!). 

Periodisk fast fungerer også bra for meg, men den første uken er litt hard, fram til kroppen venner seg til rutinen. Du kan eventuelt forskyve deg en halvtime om dagen, for å gjøre overgangen lettest mulig, fram til du har oppnådd minimum 16 timers faste. Obs: ingen sukkerfri drikke disse timene. 

Anonymkode: 10076...04a

• Nyttig 1
Skrevet

16 timers faste. Eller litt lengre hvis du orker.

Jeg personlig spiser frokost og middag. Drikker vann og  te imellom for å fylle opp magen. 

Skrevet

Jeg gjør vel periodisk faste jeg også. Spiser ikke mellom 19 og 1030-11. 

Prøver å få i meg nok proteiner og fett. 

Nå er jeg i en periode med økt sult for kroppen reagerer på 18 kg vektnedgang, men håper det skal stabilisere seg snart. Hadde en sånn periode før jul også da jeg var på 10 kg vektnedgang. 

AnonymBruker
Skrevet

En medisin som gjør at jeg blir mindre sulten (ikke disse nye slankemedisinene). Rett og slett. Tenker lite på mat og blir fort mett. Har ikke lyst på godteri, bare sunn mat. Fikk den for en annen sykdom jeg har, og denne bieffekten er jo flott. 

Blir gal av alle uvitende fjols som sier «det er jo bare å gjøre sånn og sånn». De har ikke peiling. 

Anonymkode: cd00d...3e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En medisin som gjør at jeg blir mindre sulten (ikke disse nye slankemedisinene). Rett og slett. Tenker lite på mat og blir fort mett. Har ikke lyst på godteri, bare sunn mat. Fikk den for en annen sykdom jeg har, og denne bieffekten er jo flott. 

Blir gal av alle uvitende fjols som sier «det er jo bare å gjøre sånn og sånn». De har ikke peiling. 

Anonymkode: cd00d...3e5

Klart vi har peiling, vi har levd gjennom det og funnet løsninger som fungerte. TS spør om tips, og da er det selvsagt naturlig at vi tipser om de tingene som fikk oss til å gå ned i vekt (på sunne måter). 

Det TS også sier, er at medisin ikke er aktuelt for henne. Ergo er ditt svar her, det som er minst relevant. 

Anonymkode: 10076...04a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble overasket over hvor mye effekt det hadde å kutte ut light ptodukter. Spiste mye light yoghurt med bær, lettrømme, lettmajones, lett chips, lettis og ikke minst light brus, for å fylle opp magen med noe kalorifattig når cravingsene satte inn. Dette har jeg holdt på med i årevis, på evig slankekur. Tror faktisk dette har hatt helt motsatt effekt. All tilsetningen i dette, alt det ultraprosseserte som ikke er mat, tror jeg skapte mye av støyen og sulten for min del.  

Nå spiser jeg samme kalori mengde, men som ren mat laget fra bunnen, og føler meg mer mett og rolig rundt mat. Mulig det er mye psykisk, har jo fått mye færre valg, kan ikke kjøpe alt mulig fristende i butikken lenger, må skjekke hva det inneholder, og det er jo ikke så mye ferdig jeg kan kjøpe, må lage det fra bunnen, en proteinbar på farten må erstattes av to egg og salat i matboks f eks, og det er jo mye mindre fristende sånn i øyeblikket 😄

Anonymkode: 85b9c...68e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, jeg prøvde alt og det var lite som hjalp over tid. Det mest effektive var lavkarbo, men det genererte sin egen matstøy på en måte. Til gjengjeld var det veldig enkle konkrete ting jeg kunne lett få kjøpt på farta, og dersom jeg faktisk måtte utsette å spise så fungerte kropp og hode greit alikevel. 

Jeg har veldig tro på at lavkarbo er slik man egentlig bør leve, men at samfunnet vårt ikke er lagt opp til det og for meg ble hindringene så store at jeg ikke klarte å stå i det. Og veldig små utskeielser utgjorde nytt utløst "vanlig eller verre" matstøy. 

Jeg bruker wegovy nå. Ikke høyeste dosen, koster ca 750 kr i mnd da jeg teller klikk. Det sparer jeg inn i både mat og psykisk helse for å si det slik. Ingen ser ned på dem som trenger blodtrykk medisin, så matstøy medisin burde ikke blitt ansett annerledes.

Anonymkode: b636b...20b

AnonymBruker
Skrevet

Periodisk faste har hjulpet mange til å oppdage hvor befriende livet er når man ikke må tenke på mat hele tiden.
Anbefaler det sterkt. Man skulle tro det var motsatt, men nei. Når man kommer inn i det, og lukker spisevinduet, ja da er det stengt, så trenger man ikke tenke på mat på så mange timer man bare vil. Det kan være en stor overgang om man er vant til dietter og kaloritelling og KONSTANT tenke på hva man ikke får spise. 

Anonymkode: 4d8eb...5ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Til deg som har hatt mye matstøy. Hvordan ble du kvitt støyen? Trenger tips til hvordan jeg kan jobbe med matstøyrn min.. 

Ps. Tenker ikke på de som har tatt medisiner for å bli kvitt støyen, da det uansett ikke er aktuelt for meg. 

Spiste mye proteiner og grønnsaker, spiste mer "ren" mat/uprosessert mat.  Drakk ca 2 liter daglig, helst tidlig på dagen(før kl.18). 

Endret av Fighter83
AnonymBruker
Skrevet

Periodisk faste, kombinert med 4 runder 48 timers faster i løpet av et år. 48-timers fastene har hjulpet meg å takle sult, og hjulpet meg å innse at jeg ikke "dør" uten mat hvis du skjønner. Før klarte jeg ikke å forlate huset uten en bar i veska, nå kan jeg bare droppe mat en dag hvis det ikke er praktisk å få spist, på reise f. Eks. Sinnsykt deilig mentalt å føle at jeg bestemmer over sulten, istedet for at sulten bestemmer over meg. 

I tillegg spiser jeg skikkelige måltider, 2 eller 3 om dagen i løpet av spisevinduet mitt (8 timer), balanserte og råvarebaserte, gjerne med en bit sjokolade, bær med krem, en liten cookie eller noe som dessert til slutt. 

Unngår ultraprosessert mat og lettprodukter, og spiser lite sukker (det går av seg selv siden jeg lager alt fra bunnen). 

Trener 3 ganger i uka og har bmi på 24 uten å føle at jeg jobber for det. 

Kvinne, 40 år. 

Anonymkode: 431a6...7bb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Wegovy

Anonymkode: 6fd7f...c47

AnonymBruker
Skrevet

Det var Wegovy som til slutt tok den bort for meg, men det hjalp veldig hvis jeg spiste jevnlig og ting som holdt meg mett lengre. Havregrøt på morgenen f.eks. Bare en salat eller knekkebrød til lunsj funka ikke, jeg måtte ha noe mer fyll. 

Anonymkode: 57704...401

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Wegovy

Anonymkode: 6fd7f...c47

Det er jo unektelig fascinerende hvor mange voksne mennesker som mangler leseforståelse på dette forumet. 😂

Anonymkode: 431a6...7bb

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her må du forklare hva du mener. Spiseforstyrrelse?

Anonymkode: 4295a...30e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...