AnonymBruker Skrevet 8. mars #21 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis siden skal være en lettvekts infoside med normal til moderat trafikk vil jeg anbefale one.com. De har rimelige nybegynnerpakker på shared hosting (delt server). Jeg har i flere år tynt den serveren jeg fikk til delt til grensene og det er utrolig hvor mye du får for pengene. Det holder i massevis til vanlige nettsider. Obs! Linken er en referral der du sparer penger og jeg får 110 kr i avslag på domenenavnet mitt. Om du ikke vil de kan du gå direkte inn på nettsiden 😊 I pakken får du domenenavn, domenehotell og epost. Det er etter min mening perfekt for nybegynneren. Oppetid imponerende. De har også døgnåpen chatsupport som hjelper deg 24/7 uansett hva der måtte være. Den har tapt seg litt i det siste, men fortsatt strekker de seg mye lenger enn forventet. Et trygt valg vil jeg påstå. Hvis du derimot har en nettside som kjører tung kode og forventer store uregelmessige trafikktopper så anbefaler jeg at du vurderer egen server hos f.eks Hertzner. Bakdelen der er at du må kunne sette opp serven selv og det krever en del kunnskap på området. Det finnes også muligheter for såkalt managed hosting der du betaler for at boen setter den opp og vedlikeholder den for deg. Da begynner det å bli veldig dyrt. Så i oppstarten vil jeg faktisk anbefale deg å kjøpe nybegynnerpakken hos one.com så lenge du ikke har et nisjemarked som jeg beskrev litt over. Du nevnte brukervennlighet, og der vil jeg si at det ikke blir mye enklere enn one.com sitt kontrollpanel. Blir du usikker så kan KI hjelpe deg igjennom prossessen, eller du kan kontakte support. Anonymkode: c3d43...b89 Takk for gode råd. Jeg brukte en hjemmesidebygger i mange år gjennom one.com, 123hjemmeside, og det fungerte helt greit de første årene, før de ble kjøpt opp, og både prisen ble dyrere og brukervennligheten dårligere. Men dette vil evt bli veldig annerledes, ettersom jeg nå har en egenprodusert nettside klar fra før? Anonymkode: 802eb...277
AnonymBruker Skrevet 8. mars #22 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for gode råd. Jeg brukte en hjemmesidebygger i mange år gjennom one.com, 123hjemmeside, og det fungerte helt greit de første årene, før de ble kjøpt opp, og både prisen ble dyrere og brukervennligheten dårligere. Men dette vil evt bli veldig annerledes, ettersom jeg nå har en egenprodusert nettside klar fra før? Anonymkode: 802eb...277 Nei, eneste forskjellen er at du laster opp siden selv i filutforskeren i stedet for å bruke nettsidebygger. Anonymkode: c3d43...b89
AnonymBruker Skrevet 8. mars #23 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, eneste forskjellen er at du laster opp siden selv i filutforskeren i stedet for å bruke nettsidebygger. Anonymkode: c3d43...b89 Jeg mente å si at redigeringen ble veldig tungvint etter hvert med 123hjemmeside, men i mitt tilfelle skal jo redigeringen foregå på annen måte, nå når nettsiden ikke er laget gjennom one.com sin nettsidebygger? Jeg skal i praksis bare ha et domenenavn og et webhotell (og e-mail adresse)? Huff, jeg vet jeg spør dumme spørsmål😅 Anonymkode: 802eb...277
TypiskMann Skrevet 8. mars #24 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for gode råd. Jeg brukte en hjemmesidebygger i mange år gjennom one.com, 123hjemmeside, og det fungerte helt greit de første årene, før de ble kjøpt opp, og både prisen ble dyrere og brukervennligheten dårligere. Men dette vil evt bli veldig annerledes, ettersom jeg nå har en egenprodusert nettside klar fra før? Anonymkode: 802eb...277 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, eneste forskjellen er at du laster opp siden selv i filutforskeren i stedet for å bruke nettsidebygger. Anonymkode: c3d43...b89 Hvis du velger å gå for one.com og uroer deg for hvordan du skal gjøre det så kan du bare ta kontakt på PM. Jeg krever ikke at du bruker linken i første svaret mitt, jeg er bare kjempefan av at du lar de unge kose seg med nettsidebygging og kreativitet og vil veldig gjerne bidra med litt av tiden min til å hjelpe 😊
TypiskMann Skrevet 8. mars #25 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mente å si at redigeringen ble veldig tungvint etter hvert med 123hjemmeside, men i mitt tilfelle skal jo redigeringen foregå på annen måte, nå når nettsiden ikke er laget gjennom one.com sin nettsidebygger? Jeg skal i praksis bare ha et domenenavn og et webhotell (og e-mail adresse)? Huff, jeg vet jeg spør dumme spørsmål😅 Anonymkode: 802eb...277 Jeg skjønner 😅 For å få en nettside på plass trenger du bare et domene og et sted å lagre den på. Du må ikke ta i bruk epost om du ikke trenger det, men enhver bedrift fremstår ofte mer seriøs om man har en egen epost med bedriftens navn fremfor en gmail adresse 😊
AnonymBruker Skrevet 8. mars #26 Skrevet 8. mars TypiskMann skrev (8 minutter siden): Hvis du velger å gå for one.com og uroer deg for hvordan du skal gjøre det så kan du bare ta kontakt på PM. Jeg krever ikke at du bruker linken i første svaret mitt, jeg er bare kjempefan av at du lar de unge kose seg med nettsidebygging og kreativitet og vil veldig gjerne bidra med litt av tiden min til å hjelpe 😊 Tusen takk for at du tilbyr å hjelpe! Ja det er stas å la ungdommen få prøve seg, og han imponerer meg med hva han får til🤗Siden er ikke helt klar enda, jeg prøver bare i forkant å finne ut av hvordan vi skal få den ut på best mulig vis. Jeg skal ta kontakt om det dukker opp spørsmål, men det blir en stund til nettsiden er klar for publisering😊 TypiskMann skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner 😅 For å få en nettside på plass trenger du bare et domene og et sted å lagre den på. Du må ikke ta i bruk epost om du ikke trenger det, men enhver bedrift fremstår ofte mer seriøs om man har en egen epost med bedriftens navn fremfor en gmail adresse 😊 Ja, så dette er mye mindre komplisert enn jeg ser for meg? 😄 Anonymkode: 802eb...277 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #27 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for at du tilbyr å hjelpe! Ja det er stas å la ungdommen få prøve seg, og han imponerer meg med hva han får til🤗Siden er ikke helt klar enda, jeg prøver bare i forkant å finne ut av hvordan vi skal få den ut på best mulig vis. Jeg skal ta kontakt om det dukker opp spørsmål, men det blir en stund til nettsiden er klar for publisering😊 Ja, så dette er mye mindre komplisert enn jeg ser for meg? 😄 Anonymkode: 802eb...277 Hehe, ja jeg har vært der selv og føler jeg fortsatt er samme unggutten enda 😅 Ja, som oftest er det veldig mye mindre komplisert enn man tror. Når man først har prøvd og fått det til så er det ganske lett. Det er vel ikke helt umulig at denne ungdommen kan ha nytte av å prøve seg litt frem der også 😊 Når hn klarer å bygge en nettside så har du garantert en god ressurs med deg på laget 😊 Anonymkode: c3d43...b89
AnonymBruker Skrevet 8. mars #28 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hehe, ja jeg har vært der selv og føler jeg fortsatt er samme unggutten enda 😅 Ja, som oftest er det veldig mye mindre komplisert enn man tror. Når man først har prøvd og fått det til så er det ganske lett. Det er vel ikke helt umulig at denne ungdommen kan ha nytte av å prøve seg litt frem der også 😊 Når hn klarer å bygge en nettside så har du garantert en god ressurs med deg på laget 😊 Anonymkode: c3d43...b89 Beklager. Nå ble det forveksling mellom abonym og ikke anonym her. Jeg fant denne. Dette er filbehandleren jeg snakker om. Kan sammenlignes med hvordan du leter etter filer på datamaskinen, blar i mapper å slikt. Behersker du det og vet hvor du skal legge filene så går det som en lek. https://help.one.com/hc/no/articles/115005585809-Slik-bruker-du-one-com-File-Manager Anonymkode: c3d43...b89
AnonymBruker Skrevet 8. mars #29 Skrevet 8. mars TypiskMann skrev (27 minutter siden): Jeg skjønner 😅 For å få en nettside på plass trenger du bare et domene og et sted å lagre den på. Du må ikke ta i bruk epost om du ikke trenger det, men enhver bedrift fremstår ofte mer seriøs om man har en egen epost med bedriftens navn fremfor en gmail adresse 😊 Dette er kun riktig hvis det er en 100% statisk nettside uten noe server side rendering eller backendfunksjonalitet. Er det snakk om en PHP backend så vil ikke det fungere om webhosten kun støtter .NET eller NodeJS. Anonymkode: 3cb79...6de
AnonymBruker Skrevet 8. mars #30 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Beklager. Nå ble det forveksling mellom abonym og ikke anonym her. Jeg fant denne. Dette er filbehandleren jeg snakker om. Kan sammenlignes med hvordan du leter etter filer på datamaskinen, blar i mapper å slikt. Behersker du det og vet hvor du skal legge filene så går det som en lek. https://help.one.com/hc/no/articles/115005585809-Slik-bruker-du-one-com-File-Manager Anonymkode: c3d43...b89 Ja jeg kjenner til kontrollpanelet hos One.com, siden jeg brukte det til 123hjemmeside. Men det var knotete å bruke det til den hjemmesiden, i alle fall. Og det var dyrt! Jeg sa opp hjemmesiden fordi den ble for dyr, og fordi hjemmesidebyggeren var knotete og dårlig. Det jeg ikke skjønner, er at jeg skal trenge det kontrollpanelet hvis ungdommen redigerer siden på egen pc? Men men må kanskje gå over til å redigere den gjennom one.com hvis man flytter siden dit? Vil årsprisen bli like dyr som sist jeg brukte one.com, da? Husker ikke nøyaktig nå, men tipper ca 2500kr i året. Anonymkode: 802eb...277
AnonymBruker Skrevet 8. mars #31 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er kun riktig hvis det er en 100% statisk nettside uten noe server side rendering eller backendfunksjonalitet. Er det snakk om en PHP backend så vil ikke det fungere om webhosten kun støtter .NET eller NodeJS. Anonymkode: 3cb79...6de Dette må jeg ta med til ungdommen som lager siden, for dette vet jeg ikke noe om😅 Anonymkode: 802eb...277
TypiskMann Skrevet 8. mars #32 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er kun riktig hvis det er en 100% statisk nettside uten noe server side rendering eller backendfunksjonalitet. Er det snakk om en PHP backend så vil ikke det fungere om webhosten kun støtter .NET eller NodeJS. Anonymkode: 3cb79...6de Vi snakker en nettside laget av en ungdom. Vi vet ikke hvordan den er laget, men trenger garantert ikke tenke mer avansert enn, html, php, js og i mest avanserte fall en ferdig backend som wordpress eller lignende. Ingen grunn til å tenke noe mer avansert enn det.
TypiskMann Skrevet 8. mars #33 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja jeg kjenner til kontrollpanelet hos One.com, siden jeg brukte det til 123hjemmeside. Men det var knotete å bruke det til den hjemmesiden, i alle fall. Og det var dyrt! Jeg sa opp hjemmesiden fordi den ble for dyr, og fordi hjemmesidebyggeren var knotete og dårlig. Det jeg ikke skjønner, er at jeg skal trenge det kontrollpanelet hvis ungdommen redigerer siden på egen pc? Men men må kanskje gå over til å redigere den gjennom one.com hvis man flytter siden dit? Vil årsprisen bli like dyr som sist jeg brukte one.com, da? Husker ikke nøyaktig nå, men tipper ca 2500kr i året. Anonymkode: 802eb...277 Det er vanskelig å si noe om uten å vite mer om hvordan han bygger den og hva han bruker. Kontrollpanelet (filutforskeren) trenger du for å laste opp filene. Hvordan du skal redigere er litt avhengig av hva ungdommen bruker. Når det gjelder pris er jeg veldig sikker på at nybegynner pakken er nok. Der koster det 29kr i mnd det første året og 69kr i måneden etter det. Selve domenenavnet kommer i tillegg på et par 100 lapper i året på det meste. Dette er mer enn godt nok til en vanlig nettside. Jeg har absolutt testet grensene der, så det er jeg helt sikker på 😅 Hva du får hos andre til den prisen vet jeg ikke, da jeg endte på egen server tilslutt. Men, jeg klarte ikke finne noe billigere i slutten av 2025.
AnonymBruker Skrevet 8. mars #34 Skrevet 8. mars TypiskMann skrev (3 minutter siden): Det er vanskelig å si noe om uten å vite mer om hvordan han bygger den og hva han bruker. Kontrollpanelet (filutforskeren) trenger du for å laste opp filene. Hvordan du skal redigere er litt avhengig av hva ungdommen bruker. Når det gjelder pris er jeg veldig sikker på at nybegynner pakken er nok. Der koster det 29kr i mnd det første året og 69kr i måneden etter det. Selve domenenavnet kommer i tillegg på et par 100 lapper i året på det meste. Dette er mer enn godt nok til en vanlig nettside. Jeg har absolutt testet grensene der, så det er jeg helt sikker på 😅 Hva du får hos andre til den prisen vet jeg ikke, da jeg endte på egen server tilslutt. Men, jeg klarte ikke finne noe billigere i slutten av 2025. Dette høres bra ut! Da tenker jeg ungdommen finner ut av det, så får jeg lære på sidelinjen😄 Tusen takk for svar og hjelp! Jeg skal spørre dersom jeg trenger hjelp i prosessen😊 Anonymkode: 802eb...277 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå