AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Skrevet 8. mars Jeg har hjelp til å lage en nettside til firmaet mitt, en nettside som snart er klar. Jeg skal derfor igang med å kjøpe et domenenavn og plass på webhotell. Dette kan jeg ingenting om, så jeg spør her: Hvor er det best å ordne dette? Og hva må jeg tenke på? Anonymkode: 802eb...277
petterm Skrevet 8. mars #2 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har hjelp til å lage en nettside til firmaet mitt, en nettside som snart er klar. Jeg skal derfor igang med å kjøpe et domenenavn og plass på webhotell. Dette kan jeg ingenting om, så jeg spør her: Hvor er det best å ordne dette? Og hva må jeg tenke på? Anonymkode: 802eb...277 Domeneshop.no vil jeg tro har det du trenger.
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Skrevet 8. mars petterm skrev (4 minutter siden): Domeneshop.no vil jeg tro har det du trenger. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): eller uniweb.no Anonymkode: 7968b...1a7 Så det er det samme hvilken av disse to jeg bruker? Anonymkode: 802eb...277
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5 Skrevet 8. mars Du kan jo f.eks. sammenligne tjenester og pris, som er vanslig å gjøre når man kjøper varer eller tjenester?! Anonymkode: 7968b...1a7
AnonymBruker Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars Hvordan skal du utvikle nettsiden? Behøver du CMS? Skal du utvikle den selv eller bruke en av de mange low-code/no-code-verktøyene som finnes? Anonymkode: 3cb79...6de
AnonymBruker Skrevet 8. mars #7 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan jo f.eks. sammenligne tjenester og pris, som er vanslig å gjøre når man kjøper varer eller tjenester?! Anonymkode: 7968b...1a7 Selvsagt! Jeg spør etter erfaringer og brukervennlighet. Anonymkode: 802eb...277
petterm Skrevet 8. mars #8 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så det er det samme hvilken av disse to jeg bruker? Anonymkode: 802eb...277 Jeg kjenner ikke uniweb, men Domeneshop er seriøse og har eksistert i mange år. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars #9 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan skal du utvikle nettsiden? Behøver du CMS? Skal du utvikle den selv eller bruke en av de mange low-code/no-code-verktøyene som finnes? Anonymkode: 3cb79...6de Nettsiden har jeg allerede fått en annen til å utvikle, så den er snart klar. Anonymkode: 802eb...277
AnonymBruker Skrevet 8. mars #10 Skrevet 8. mars petterm skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner ikke uniweb, men Domeneshop er seriøse og har eksistert i mange år. Tusen takk Firmaets navn er satt sammen av tre ord, så et forholdsvis langt navn. Burde jeg bruke hele navnet i domenenavnet, eller en forkortelse? Anonymkode: 802eb...277
AnonymBruker Skrevet 8. mars #11 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt! Jeg spør etter erfaringer og brukervennlighet. Anonymkode: 802eb...277 Vanskelig å svare på dine vegne, da jeg ikke vet noe om dine ønsker eller behov. Jeg har domener fra begge, og opplever ikke noen særlig forkjell i hverken support eller brukervennlighet. Men jeg har ikke eget firma eller en eksternt laget / driftet? nettside. Anonymkode: 7968b...1a7
AnonymBruker Skrevet 8. mars #12 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vanskelig å svare på dine vegne, da jeg ikke vet noe om dine ønsker eller behov. Jeg har domener fra begge, og opplever ikke noen særlig forkjell i hverken support eller brukervennlighet. Men jeg har ikke eget firma eller en eksternt laget / driftet? nettside. Anonymkode: 7968b...1a7 Jeg kan lite om dette. Men jeg har altså nettsiden ansatt klar, dette er det en venn som har hjulpet meg med. Han skal også drifte den, dvs, den må redigeres littegrann 1-2 ganger årlig, men ellers blir den stående som den er. Anonymkode: 802eb...277
AnonymBruker Skrevet 8. mars #13 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): nettsiden ansatt klar, - nettsiden allerede klar, skulle det stå. Anonymkode: 802eb...277
AnonymBruker Skrevet 8. mars #14 Skrevet 8. mars Vil tro pris, og evt størrelse på webhotellet er det eneste du kan se på da. Men kanskje han som skal drifte siden bør komme med en anbefaling eller ønske? Anonymkode: 7968b...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #15 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vil tro pris, og evt størrelse på webhotellet er det eneste du kan se på da. Men kanskje han som skal drifte siden bør komme med en anbefaling eller ønske? Anonymkode: 7968b...1a7 Han som har laget den er også ny i gamet, en ung gutt som har funnet ut av alt av koding osv på egen hånd, og laget en veldig fin nettside på egen pc. Så vi er litt lost begge to når det gjelder veien videre😊 Kan man lett overføre en sånn type egenlaget nettside til webhotell? Disse webhotellene er jo ulik i størrelse og inneholder bl.a nettsidebygger, og det trenger jo ikke jeg🤔 Anonymkode: 802eb...277
AnonymBruker Skrevet 8. mars #16 Skrevet 8. mars Hvis siden skal være en lettvekts infoside med normal til moderat trafikk vil jeg anbefale one.com. De har rimelige nybegynnerpakker på shared hosting (delt server). Jeg har i flere år tynt den serveren jeg fikk til delt til grensene og det er utrolig hvor mye du får for pengene. Det holder i massevis til vanlige nettsider. Obs! Linken er en referral der du sparer penger og jeg får 110 kr i avslag på domenenavnet mitt. Om du ikke vil de kan du gå direkte inn på nettsiden 😊 I pakken får du domenenavn, domenehotell og epost. Det er etter min mening perfekt for nybegynneren. Oppetid imponerende. De har også døgnåpen chatsupport som hjelper deg 24/7 uansett hva der måtte være. Den har tapt seg litt i det siste, men fortsatt strekker de seg mye lenger enn forventet. Et trygt valg vil jeg påstå. Hvis du derimot har en nettside som kjører tung kode og forventer store uregelmessige trafikktopper så anbefaler jeg at du vurderer egen server hos f.eks Hertzner. Bakdelen der er at du må kunne sette opp serven selv og det krever en del kunnskap på området. Det finnes også muligheter for såkalt managed hosting der du betaler for at boen setter den opp og vedlikeholder den for deg. Da begynner det å bli veldig dyrt. Så i oppstarten vil jeg faktisk anbefale deg å kjøpe nybegynnerpakken hos one.com så lenge du ikke har et nisjemarked som jeg beskrev litt over. Du nevnte brukervennlighet, og der vil jeg si at det ikke blir mye enklere enn one.com sitt kontrollpanel. Blir du usikker så kan KI hjelpe deg igjennom prossessen, eller du kan kontakte support. Anonymkode: c3d43...b89 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #17 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tusen takk Firmaets navn er satt sammen av tre ord, så et forholdsvis langt navn. Burde jeg bruke hele navnet i domenenavnet, eller en forkortelse? Anonymkode: 802eb...277 Hvis tanken er at firmaet skal fungere som en merkevare så ville jeg brukt hele navnet. Evt. kjøpe en forkortelse i tillegg hvis ledig. Anonymkode: c3d43...b89
AnonymBruker Skrevet 8. mars #19 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han som har laget den er også ny i gamet, en ung gutt som har funnet ut av alt av koding osv på egen hånd, og laget en veldig fin nettside på egen pc. Så vi er litt lost begge to når det gjelder veien videre😊 Kan man lett overføre en sånn type egenlaget nettside til webhotell? Disse webhotellene er jo ulik i størrelse og inneholder bl.a nettsidebygger, og det trenger jo ikke jeg🤔 Anonymkode: 802eb...277 Nå høres det ut som jeg reklamerer for one.com, men ja. Dette er ikke grunn kjempelett der. Når du er inne i kontrollpanelet så er det bare å legge den rett inn. Krever ikke nedlasting av noe ftp klient eller slike ting. Alt foregår i nettleseren. Det er også et hav av veiledninger som kan hjelpe deg, samt support. Anonymkode: c3d43...b89
AnonymBruker Skrevet 8. mars #20 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå høres det ut som jeg reklamerer for one.com, men ja. Dette er ikke grunn kjempelett der. Når du er inne i kontrollpanelet så er det bare å legge den rett inn. Krever ikke nedlasting av noe ftp klient eller slike ting. Alt foregår i nettleseren. Det er også et hav av veiledninger som kan hjelpe deg, samt support. Anonymkode: c3d43...b89 "Dette er i grunn kjempelett der" skulle det stå 😅 Anonymkode: c3d43...b89
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå