AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:17 #21 Skrevet søndag kl. 09:17 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig i at noe må gjøres. Mange av oss jobber ufrivillig deltid, og jeg er så lei av dette tullet om at vi visstnok "velger dette selv"! Jeg har 0-prosent kontrakt/ringevikar, men jobber i realiteten 100%. Anonymkode: b7781...3fa Med denne loven vil det bli mange fler som kun får 0%-stillinger som ringevikar. Anonymkode: 244bd...619 1 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:21 #22 Skrevet søndag kl. 09:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper dommen blir stående, er utrolig viktig å få stoppet den sosiale dumpingen. med 20% stillinger der folk skal jobbe opp mot 100% når det passer arbeidsgivere. Helt håpløst! Alle i arbeidslivet skal ha en fast stillingsprosent de jobber. Anonymkode: 9d9f0...0c6 Mange jobber opp mot 100 prosent etter eget ønske! Skal arbeidsgiver betale overtid da også? Anonymkode: 2c7bd...03c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:32 #23 Skrevet søndag kl. 09:32 Etterbetaling hadde gjort meg sinnsykt rik. Jeg har jobbet deltid i ca 15 år, med overtid utover stillingsprosenten som ikke blitt betalt før jeg har nådd maks på mertid opp til heltidsstilling. Anonymkode: 1bc02...4d8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:36 #24 Skrevet søndag kl. 09:36 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mange jobber opp mot 100 prosent etter eget ønske! Skal arbeidsgiver betale overtid da også? Anonymkode: 2c7bd...03c Jeg er delt, fordi jeg er mot at arbeidsgivere skal utnytte systemet, samtidig som mange arbeidstakere liker friheten de har med en lavere stillingsprosent. Men, jeg tror likevel at det er flere arbeidsgivere som nyter godt av å gi deltidsstillinger uten overtidbetalt, enn hva det er arbeidstakere som ikke ønsker større stilling. Anonymkode: 1bc02...4d8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:37 #25 Skrevet søndag kl. 09:37 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Enig i at noe må gjøres. Mange av oss jobber ufrivillig deltid, og jeg er så lei av dette tullet om at vi visstnok "velger dette selv"! Jeg har 0-prosent kontrakt/ringevikar, men jobber i realiteten 100%. Anonymkode: b7781...3fa Du har rettigheter. Spør chat gpt hvis ikke du klarer å google deg til disse. Anonymkode: 01da7...4e7 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:38 #26 Skrevet søndag kl. 09:38 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Etterbetaling hadde gjort meg sinnsykt rik. Jeg har jobbet deltid i ca 15 år, med overtid utover stillingsprosenten som ikke blitt betalt før jeg har nådd maks på mertid opp til heltidsstilling. Anonymkode: 1bc02...4d8 Det er vel 3 år før det blir foreldet. Anonymkode: 01da7...4e7 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:40 #27 Skrevet søndag kl. 09:40 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Med denne loven vil det bli mange fler som kun får 0%-stillinger som ringevikar. Anonymkode: 244bd...619 Ja, konsekvensene blir jo at vi som har en deltidsstilling ikke kommer til å få noen vakter, da må man si opp stillingen sin og jobbe som ringevikar, fordi det er de som kommer til å bli prioritert. I kommunen kommer det til å være en sinnsykt stor ulempe for arbeidsgiver å prioritere deltidarbeidere fremfor ringevikarer. Får heller ta en større stillingsprosent og måtte ta ut egenmeldinger. Anonymkode: 01da7...4e7 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:48 #28 Skrevet søndag kl. 09:48 Vi har mange studenter som har lav stillingsprosent for å ikke binde seg for mye- men som da ønsker å jobbe mye (frivillig) f eks etter eksamen eller i skolens ferier. Det vil jo ikke bli mulig med denne loven- da vil vi heller ansette flere i små stillinger. Få, fulltidsstillinger fungerer jo ikke om man har åpent 7 dager i uken og medarbeiderne skal ha fri annenhver helg. Anonymkode: b9c88...fde
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:56 #29 Skrevet søndag kl. 09:56 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du har rettigheter. Spør chat gpt hvis ikke du klarer å google deg til disse. Anonymkode: 01da7...4e7 Jeg er klar over at jeg har noen rettigheter, men dette hjelper meg nada den dagen jeg skal i banken og få meg boliglån. Anonymkode: b7781...3fa
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:01 #30 Skrevet søndag kl. 10:01 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Enig i at noe må gjøres. Mange av oss jobber ufrivillig deltid, og jeg er så lei av dette tullet om at vi visstnok "velger dette selv"! Jeg har 0-prosent kontrakt/ringevikar, men jobber i realiteten 100%. Anonymkode: b7781...3fa Men uten en fast stilling,vil du uansett ikke få overtidsbetaling ved denne dommen. Er også mange uten utdannelse i helsevesenet som ikke får fast stilling,bare enkelte ekstravakter. Anonymkode: c4997...4be 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:09 #31 Skrevet søndag kl. 10:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ikke en stor belastning å ta noen ekstra vakter om man i utgangspunktet jobber 20%. Anonymkode: 4638d...33a Om man er 80% uføretrygda, så er det selvsagt det! Anonymkode: 21326...c0e 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:10 #32 Skrevet søndag kl. 10:10 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du har rettigheter. Spør chat gpt hvis ikke du klarer å google deg til disse. Anonymkode: 01da7...4e7 Hvorfor tror du at chatgpt er en kunnskapskanl? Det er en språkmodell!! Anonymkode: 21326...c0e 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:21 #33 Skrevet søndag kl. 10:21 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Håper dommen blir stående, er utrolig viktig å få stoppet den sosiale dumpingen. med 20% stillinger der folk skal jobbe opp mot 100% når det passer arbeidsgivere. Helt håpløst! Alle i arbeidslivet skal ha en fast stillingsprosent de jobber. Anonymkode: 9d9f0...0c6 Ikke sosial dumping når mange spekulerer på lavere prosent for overtid på de siste prosentene. Man velger jo ikke de som har 100 % til mer jobb når andre med lavere % har kapasitet. Anonymkode: d8e6f...43b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:23 #34 Skrevet søndag kl. 10:23 Det vil være en ulempe for alle studenter om loven blir stående, fordi arbeidsgiver da ikke vil øke stillingen deres midlertidig i ferier slik man vanligvis gjør. De fleste studenter har en 20% stilling men jobber gjerne 100% om sommeren mens de andre fulltidsansatte får ferie. Med denne loven vil dette bli ekstremt dyrt for arbeidsgiver og de vil trolig heller gi flere stillinger til andre for å dekke inn ferieavviklingen. Studentene blir da de som taper mest på dette. Dersom dette kan løses med en midlertidig økt stilling i kontrakten for sommeren, så vil det ikke være et problem. Jeg syns også det er veldig rart at en som jobber ekstra i en periode for å dekke inn for ferie eller sykdom, skal ha høyere lønn for samme arbeid som den heltidsansatte har. Det vil en veldig urettferdig løsning. Anonymkode: 3dd12...90d 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:24 #35 Skrevet søndag kl. 10:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er den mest idiotiske loven jeg har vært borti på lenge. Har ikke ord for hvor mye jeg forakter den, og jeg er så enormt skuffet over fagforbundene som fronter dette. Det kommer til å bli så demotiverende og ødeleggende for så mange. Anonymkode: 244bd...619 Hvorfor? Selvfølgelig skal alle ha overtid hel eller deltids ansatt. Vi i 100% søker også overtids vakter, men de i deltid blir tatt først. Er det rettferdig? Anonymkode: e9507...a4b
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 10:30 #36 Skrevet søndag kl. 10:30 Det er mye fokus på helsevesenet i denne tråden, men det finnes andre bransjer der folk jobber deltid. Jeg jobber på kontor og har kollegaer som jobber deltid. Jeg syns det bare er rett og rimelig at de får overtidsbetaling når sjefen pålegger dem overtid utover stillingsprosent selv om de ikke jobber 100 %.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:00 #37 Skrevet søndag kl. 11:00 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er et latterlig forslag å blir vanvittig dyrt for alle bedrifter, derfor. Høyesterett må komme til et annet resultat. Anonymkode: aaca7...11a Da får de bedriftene som synes det klienter dyrt planlegge bedre: Hvis de ansetter en person i en 40% stilling, så sørg for at det er en 40% stilling, og ikke mer. Er det mer, så lys ut stillingen i f.eks en 60% stilling. Det er selvfølgelig dyrt å lure folk. Anonymkode: 0ab04...6cf 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:01 #38 Skrevet søndag kl. 11:01 Grønnsaksvaffel skrev (30 minutter siden): Det er mye fokus på helsevesenet i denne tråden, men det finnes andre bransjer der folk jobber deltid. Jeg jobber på kontor og har kollegaer som jobber deltid. Jeg syns det bare er rett og rimelig at de får overtidsbetaling når sjefen pålegger dem overtid utover stillingsprosent selv om de ikke jobber 100 %. Enig. Prinsippene det samme: Man har avtalt noe. Og går arbeidsgiver utover hva man har avtalt, uansett stillingsstørrelse, da løper overtiden. Anonymkode: 0ab04...6cf 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:09 #39 Skrevet søndag kl. 11:09 Det blir kamp om ekstravaktene. Ingen automatikk i at de med mindre stillingsprosenter får dem. Anonymkode: 9a375...3fe
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:26 #40 Skrevet søndag kl. 11:26 Grønnsaksvaffel skrev (51 minutter siden): Det er mye fokus på helsevesenet i denne tråden, men det finnes andre bransjer der folk jobber deltid. Jeg jobber på kontor og har kollegaer som jobber deltid. Jeg syns det bare er rett og rimelig at de får overtidsbetaling når sjefen pålegger dem overtid utover stillingsprosent selv om de ikke jobber 100 %. Det er ulike behov i ulike bransjer, men i helsevesenet så vil dette få store negative konsekvenser. Det er ikke sånn at man ansetter på like vilkår alle steder, og derfor trekkes vel helsevesenet frem som en bransje der det vil være problematisk. Bransjen der det allerede er størst problemer med å få tak i kompetanser som trengs. Hva som regnes som overtid er allerede definert i arbeidsmiljøloven, overtid er først når man jobber utover en 100% stilling. Anonymkode: 244bd...619
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå