AnonymBruker Skrevet 6. mars #41 Skrevet 6. mars sommerfuugl skrev (36 minutter siden): Det virker dessverre ikke slik.😬🫣 Vi prøvde. Han spiser bare godteri og ikke mat, og nekter å ta på klær hvis de ikke er godkjente merker.😅 Slutt å kjøpe godteri. Han gjør jo dette fordi at dere tillater dette.. Anonymkode: 36063...347 1
sommerfuugl Skrevet 6. mars Forfatter #42 Skrevet 6. mars 19 minutter siden, AnonymBruker said: Kan han (med hjelp av dere i starten) lage maten klar kvelden før? Anonymkode: 38793...371 Det var en god idé, takk, skal prøve. Du er den første som ga meg et virkelig tips og ikke bare prøvde å dømme meg.
sommerfuugl Skrevet 6. mars Forfatter #43 Skrevet 6. mars 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor kjøper du inn godteri, da? Herrgud Altsa for en svak forelder Anonymkode: b9604...ff2 Du er god
mommyaka Skrevet 6. mars #44 Skrevet 6. mars Har han holdt på slikt siden han var 10 år? Dere har alltid gjort alt for han? Kjøpt alt han vil etc? Kjøper dere alle spill til han? Jeg spør for om dette er noe som begynte for 1 år siden eller om han alltid har vært bortskjemt? 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars #45 Skrevet 6. mars sommerfuugl skrev (36 minutter siden): Skolen sier vi er ansvarlige for hans matpakke. Som sagt, vi prøvde, men da måtte vi snakke med skolen at han ikke har mat med seg. Den samtalen med skolen hadde jeg lett tatt. Barn dør ikke av å hoppe over et måltid frivillig og trenger å lære konsekvenser. Du kan stå ved siden av han om morgenen og se på at han smører. Hvis han nekter har han tatt sitt valg. Anonymkode: 876c9...7ec 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars #46 Skrevet 6. mars Har ikke lest alle svar. Men jeg har tro på at grenser er omsorg, som er kjærlighet. Og forskning sier at ettergivende foreldre er like skadelig for en barnehjerne som voldelige og skremmende foreldre. Barn og ungdom trenger å vite hvor ytterpunktene er, de trenger ros og oppmuntring for å holde seg innenfor og tydelig veiledning med varme når de trakker utenfor. Grunnlaget for sunn grensesetting har dere rett og slett ikke lagt enda, og en brå overgang til et strengt regime vil mest sannsynlig virke mot sin hensikt. Det vil føre til større avstand mellom dere, opposisjon, og en drakamp uten like. Mitt råd: Sett deg ned ved bordet og snakk med ungdommen og forklar. Si du skulle ønske mye var gjort annerledes fra din side tidligere, du angrer på stilen du valgte, men at du vil prøve å bli bedre fremover. For at familien skal ha det godt i hverdagen trenger man at samarbeidet flyter godt. Det er en del endringer du ønsker å se på sikt, men du vil ungdommen din skal få velge to ting dere skal begynne med, og du vil dere skal bli enig om konsekvens av å ikke følge det dere avtaler. Det kan være daglig hygiene, lage egen frokost og matpakke to ganger i uken, kaste skitne klær til vask, legge seg uten skjerm kl. 22.00 på ukedager, stå opp seinest kl. 11.00 på helg, gå ut med boss, skuylle fat etter måltidet, ikke banne hjemme... osv.. du skjønner greien. Du gjør lurt i å ta med en oppgave han ca klarer å gjøre i dag, slik han kan velge den om han vil. Si dere skal evaluere om 3 mnd, for eksempel. Så kan det være lurt å booste han. Si ting han får til, det er kjekt. Det er lov å være uenig eller misfornøyd, men at vi gjennomfører oppgaver uansett. Last ned family link og si dere skal ha skjermtid fordi det trenger man for god helse. Selv voksne. Bli enig om en eller to prøveuker, der dere 1 gang i uken sammen ser på skjermtiden og snakker om dere synst 7 timer på snap eller tiktok faktisk er bra. Jeg hadde ville vist han din skjermtid også. Ha regler for noen måltider i uken, skap forutsigbarhet og spis mat uten skjerm eller propper i ørene. Anonymkode: c0b62...4a4 1 3
Fru Uperfekt Skrevet 6. mars #47 Skrevet 6. mars sommerfuugl skrev (4 timer siden): Hei, Jeg har en 14-åring som er utrolig uansvarlig, gjør nesten ingenting. Jeg må lage frokost og matpakke til skolen, og han sover til kl. 14 i helgene. Han vil ikke gå på skolen uten å klage og vil ikke gjøre noe som helst. Han vil ikke snakke, dusjer bare én dag i uka og vil bare spille på PC-en. Han ser fullstendig på TikTok, går på treningsaktiviteter som han liker, og det er det. Hva kan jeg gjøre? Han sier at han er et barn og vil være et barn. Han har dyre vaner og vi må kjøpe dyre merke klær eller han nekter å bruke Det er vel sent å snu skuta nå, dere må rett og slett ha familie råd Selv på slutten av bhg lager mine bentoboksene sine selv. Dusje må de annen hver dag, null snakk om annet fra bhg av Å sove lenge i helg er innafor, selv så lenge din gjør men se om han mangler jern
Fru Uperfekt Skrevet 6. mars #48 Skrevet 6. mars sommerfuugl skrev (58 minutter siden): Skolen sier vi er ansvarlige for hans matpakke. Som sagt, vi prøvde, men da måtte vi snakke med skolen at han ikke har mat med seg. Ja dere er ansvarlige men snakk med hovedlærer om hans oppførsel og at pga grense endringer så vil det trolig bli noen ganger uten matpakke
AnonymBruker Skrevet 6. mars #49 Skrevet 6. mars Dere som sier "la ham gå sulten" om han ikk lager matpakke. Her går de da på butikken i storefri og spiser boller til lunsj... Derfor lager vi matpakke kvelden før for jeg syns han SKAL spise ordentlig mat før en eventuell bolle av og til. Ikke boller som standard hver dag.. Anonymkode: c29b4...774 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #50 Skrevet 6. mars Her var det mange som mangler oppdragelse. Da snakker jeg ikke om 14 åringen 🤔 Anonymkode: 5ebf1...d8b
AnonymBruker Skrevet 6. mars #51 Skrevet 6. mars sommerfuugl skrev (1 time siden): Vi prøvde i to uker da skolen ringte og klaget at han er fullstendig sulten og vi må ordne matpakken. ? Ungdomsskolen? Og hva sa de da du sa at maten selvfølgelig var i brødboks og kjøleskap, det var han selv som ikke gadd smøre? Jeg er oppriktig nysgjerrig, ingen av skolene våre har gått på ville klagd på noe slikt. Og ringte de virkelig? Ungdomsskolen er full av elever som ikke har med mat, og ingen lærere ser da om de spiser? Min 14-åring har midttime, kantine og butikk like ved, samt en kompis som bor ved siden av. Hvordan sjekker skolen om de har med mat? Og krever at foreldrene har noe med det å gjøre såfremt det ikke er mistanke om omsorgssvikt? Hva sa de, hvem ringte og hvorfor? Anonymkode: 40e78...a0e 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars #52 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dere som sier "la ham gå sulten" om han ikk lager matpakke. Her går de da på butikken i storefri og spiser boller til lunsj... Derfor lager vi matpakke kvelden før for jeg syns han SKAL spise ordentlig mat før en eventuell bolle av og til. Ikke boller som standard hver dag.. Anonymkode: c29b4...774 Du trenger jo ikke gi ungen penger til boller hver dag da. Anonymkode: 16106...4bb 1
zondaar Skrevet 6. mars #53 Skrevet 6. mars Det du beskriver er ikke en 14‑åring som er slik av natur. Det er en 14‑åring som har fått lov til å bli slik. Barn blir ikke uansvarlige, kravløse og grenseløse av seg selv – de formes av rammene rundt dem. Hvis han får frokost servert, matpakke laget, klær kjøpt, skjermtid uten grenser og ingen konsekvenser for å droppe ansvar – hvorfor skulle han endre seg? Han lever akkurat slik systemet rundt ham tillater. Han sier han er og vil fortsette å være et barn Ja – fordi det er behagelig. Men det er ikke et argument. Det er et signal om at han trenger voksne som tør å være voksne. 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #54 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): ? Ungdomsskolen? Og hva sa de da du sa at maten selvfølgelig var i brødboks og kjøleskap, det var han selv som ikke gadd smøre? Jeg er oppriktig nysgjerrig, ingen av skolene våre har gått på ville klagd på noe slikt. Og ringte de virkelig? Ungdomsskolen er full av elever som ikke har med mat, og ingen lærere ser da om de spiser? Min 14-åring har midttime, kantine og butikk like ved, samt en kompis som bor ved siden av. Hvordan sjekker skolen om de har med mat? Og krever at foreldrene har noe med det å gjøre såfremt det ikke er mistanke om omsorgssvikt? Hva sa de, hvem ringte og hvorfor? Anonymkode: 40e78...a0e Når det er sagt, jeg lager matpakker til både 14-åringen og 17-åringen min jeg. Og de aller fleste andre måltidene. Fordi jeg vil, og liker det. Velg dine kamper. Vi har valgt streng skjermtid, og de bestemmer selvfølgelig selv hva de vil ha av klær. Er det for dyrt, blir det ikke kjøpt. De går jo ikke nakne av den grunn. Anonymkode: 40e78...a0e 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars #55 Skrevet 6. mars Min 14-åring ser også på Tiktok, men han har kun en time om dagen. Det kan du jo styre i skjermtid. Det samme med det andre. Om han ska få goder som merkeklær etc så må dere sette noen krav til han. Anonymkode: 21b08...4e0 1
sommerfuugl Skrevet 6. mars Forfatter #56 Skrevet 6. mars 2 hours ago, AnonymBruker said: Dere som sier "la ham gå sulten" om han ikk lager matpakke. Her går de da på butikken i storefri og spiser boller til lunsj... Derfor lager vi matpakke kvelden før for jeg syns han SKAL spise ordentlig mat før en eventuell bolle av og til. Ikke boller som standard hver dag.. Anonymkode: c29b4...774 Nettopp 👍 Det er lett å dømme, men en må være realistisk. Barn foretrekker selvfølgelig å spise usunt. Hvis jeg ikke lager mat, metter han seg med boller og sukker.
AnonymBruker Skrevet 7. mars #57 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du trenger jo ikke gi ungen penger til boller hver dag da. Anonymkode: 16106...4bb Gir ham jo ikke penger til boller hver dag da 🤦 men ungdommer har gjerne lommepenger og eget bankkort som de disponerer selv... Anonymkode: c29b4...774
AnonymBruker Skrevet 7. mars #58 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gir ham jo ikke penger til boller hver dag da 🤦 men ungdommer har gjerne lommepenger og eget bankkort som de disponerer selv... Anonymkode: c29b4...774 Så stopp lommepengene da Anonymkode: b9604...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #59 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gir ham jo ikke penger til boller hver dag da 🤦 men ungdommer har gjerne lommepenger og eget bankkort som de disponerer selv... Anonymkode: c29b4...774 Dette styrer foreldre. Anonymkode: 16106...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #60 Skrevet 7. mars Really? Vårt hus, våre regler. 10 åringen her i huset får null skjermtid om han ikke gjør rutiner, plikter, skole, lekser og fritidsaktiviteter. Han smører egen matpakke og lager frokost selv. Anonymkode: 03d0d...0f0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå