Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
sommerfuugl skrev (5 minutter siden):

Å ta mobilen fra en 14-åring?! Ikke sikker på det.

Han er vel ikke noe små barn.

Hvorfor ikke...om min hadde oppført seg slikt hadde mobil blitt tatt vekk 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lager ikke mat til tenåringen, han må gjøre det selv (han får ikke godteri istedet). Kjøper klær jeg tenker er greit, hvis han vil ha noe ekstra dyrt må han betale mellomlegget selv. Hadde jeg hatt en som bare var på tiktok og oppførte seg så dårlig som din hadde den telefonen forsvunnet. Og PC'n også. Slik oppførsel får konsekvenser. 

Anonymkode: 16106...4bb

Når alle andre barn på skolen har PC og mobil og TikTok, og de har merkeklær, hva kan vi gjøre?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er streng, og det er så klart protester her og, men både mobil, internett og apper kan forsvinne på ett blunk om de er frekke, sure etc. Jeg tar ikke fysisk telefonen, men sperrer både den og apper fra egen telefon. Hadde ungdomnene nektet foreldrekontroll, hadde jeg tatt telefonen. Er jo bare å ta den.. Samtidig er ikke reglene skrevet i stein.. De kan få mer tid om de har gjort noe ekstra utenom de vanlige oppgavene sine. 

Når det gjelder klær her i huset, så kjøpes det etter en rimelig sum.. vil de ha merkeklær og noe utenom budsjett, må de rett å slett betale mellomlegg selv. Det er veldig vanlig blandt ungdommene her. Og nyeste trenden er å kjøpe/selge klær på Tise.. 

Og hvis han bare spiser godis, så må du fjerne godteriet, og la vær å gi penger eller handle det inn. 

Anonymkode: 38793...371

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, mommyaka said:

Hvorfor ikke...om min hadde oppført seg slikt hadde mobil blitt tatt vekk 

Ja, godt for deg da.

Skrevet
sommerfuugl skrev (1 minutt siden):

Skolen sier vi er ansvarlige for hans matpakke.

Som sagt, vi prøvde, men da måtte vi snakke med skolen at han ikke har mat med seg. 

Da får han sulte...hvor mange dager er det lengste han har gått på skolen uten matpakke?

• Liker 2
Skrevet
sommerfuugl skrev (Akkurat nå):

Ja, godt for deg da.

Ja? Her i huset får de konsekvenser 

• Liker 1
Skrevet
Just now, mommyaka said:

Da får han sulte...hvor mange dager er det lengste han har gått på skolen uten matpakke?

Vi prøvde i to uker da skolen ringte og klaget at han er fullstendig sulten og vi må ordne matpakken.

Skrevet

Vi prøvde i to uker da skolen ringte og klaget at han er fullstendig sulten og vi må ordne matpakken.

Så hvordan er han på morgen? Legger dere frem klær? Klær på han? Lager dere frokost til han? Sitter han bare på mobil til han skal gå?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, mommyaka said:

Så hvordan er han på morgen? Legger dere frem klær? Klær på han? Lager dere frokost til han? Sitter han bare på mobil til han skal gå?

Nei.

Han kler på seg. 

Skrevet

Nei.

Han kler på seg. 

Oh lager frokost selv?

Skrevet
Just now, mommyaka said:

Oh lager frokost selv?

Det gjør jeg ! Det er det problemet 

AnonymBruker
Skrevet

Kan han (med hjelp av dere i starten) lage maten klar kvelden før? 

Anonymkode: 38793...371

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det gjør jeg ! Det er det problemet 

Hvorfor? 

Og hva gjør han ette han har kledd på seg? Sitter han og ser på tv/ mobilen til han skal gå?

Går han selv på skolen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
sommerfuugl skrev (9 minutter siden):

Når alle andre barn på skolen har PC og mobil og TikTok, og de har merkeklær, hva kan vi gjøre?

Det betyr ikke at din må ha det. Du må være voksen. Du skal være forelder og oppdrager, ikke bestekompis. 

Anonymkode: 16106...4bb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
sommerfuugl skrev (11 minutter siden):

Som sagt, vi prøvde, men da måtte vi snakke med skolen at han ikke har mat med seg. 

Detaljstyrer skolen 14-åringers mat?

Anonymkode: 44dc9...3b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her lager vi matpakke sammen kvelden i forveien. Jeg til meg og 13åringen til seg. Da får han bestemme selv hva han vil ha med seg og det ligger klart i kjøleskapet neste morgen. Bare å fiske det med seg i farta. 

Han kommer seg avgårde til skolen selv, men jeg må minne ham på klokka tidvis, for han somler fælt. Ingen skjermtid før skole. 

Han må sendes i dusjen utenom treningskvelder. Det faller ham ikke inn at han begynner å bli skitten i håret, så der jobber vi med å få det til en rutine. 

Gaming er favorittsyslen her og det får han så sant han er ferdig med dagens lekser. Det er også en forventning om at han hjelper til å dekke på og rydde av før/etter middag, henter lillesøster i barnehagen noen dager i uka, og går ut med søppel når jeg ber ham om det. Du må nesten sette noen rammer og følge dem opp. 

Anonymkode: c29b4...774

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
sommerfuugl skrev (32 minutter siden):

Det virker dessverre ikke slik.😬🫣

Vi prøvde. Han spiser bare godteri og ikke mat, og nekter å ta på klær hvis de ikke er godkjente merker.😅

Hvorfor kjøper du inn godteri, da? Herrgud Altsa for en svak forelder

Anonymkode: b9604...ff2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg så igjen, TS! Min ungdom er akkurat lik.

her sluttet jeg å lage matpakke når han startet på ungdomsskolen, noe jeg forberedte han på at dette blir hans ansvar når han tross alt ble ungdom. Min gidder heller ikke lage selv og ender å gå sulten. (Han spiste heller ikke mine matpakker på barneskolen, kom i retur) Har fått kommentar fra lærer jeg også at jeg må sørge for matpakke til ungdommen min, men jeg har svart hver gang: « han er 14 år og kan klare å gidde å lage en matpakke selv, alt ligger klart hjemme for en grei matpakke» Frokost tar han ofte bare en «Shake» om han gidder. Så sånn går det her😂

ang spilling så er min også veldig gla i dette og gjør lite frivillig «husoppgaver». det må mases på. Han tjener penger vist han bidrar i heimen, men det er litt varierende hvor engasjert han er. Det er helst når han skal kjøpe noe han har lyst på😂

rydde opp etter seg selv går sjelden på automatikk, så jeg må stadig minne han på det og peke på hva han må gjøre. slitsomt og utrolig irriterende! Men håper og tror det vil gå over etter hvert som han blir eldre😅

soving til langt på dag og oppe seint på natt i helgene..jeg tenker det er en fase og vil nok avta- jeg var prikk lik i den alderen (jeg er fortsatt et sovedyr om morgenen da😂)

ukedagene må jeg kreve inn all skjerm ved leggetid, vist ikke sitter han oppe å det går ikke når han er så vanskelig å få opp om morgenen  i utgangspunktet.

så mitt tips og råd til deg (mulig jeg er på viddene) er å velge dine kamper. Det er normalt med slapp ungdom og så lenge min oppfører seg bra og er en snill gutt så velger jeg å være «slapp» på noe og streng på det som jeg synes er viktig🥰

Anonymkode: 1f2b5...b20

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
sommerfuugl skrev (3 timer siden):

Hei,

Jeg har en 14-åring som er utrolig uansvarlig, gjør nesten ingenting. Jeg må lage frokost og matpakke til skolen, og han sover til kl. 14 i helgene. Han vil ikke gå på skolen uten å klage og vil ikke gjøre noe som helst. Han vil ikke snakke, dusjer bare én dag i uka og vil bare spille på PC-en. Han ser fullstendig på TikTok, går på treningsaktiviteter som han liker, og det er det. Hva kan jeg gjøre? Han sier at han er et barn og vil være et barn.

Han har dyre vaner og vi må kjøpe dyre merke klær eller han nekter å bruke 

Frokost og matpakke: han kan lage selv eller gå sulten 

Sove lenge gjør min også, dersom vi ikke skal noe.

Skolen må han på, så her er det bare å ignorere klagingen.

Jeg hadde ikke mast på dusjing. Vil han stinke, så får han stinke. De andre vil jo reagere etter hvert 

Hvis du ikke får til å begrense tiden på datamaskinen så er det et alternativ å selge den, men her så må du bare være bestemt. 

Jeg hadde ikke kjøpt dyre klær til han, vil han gå naken så kan han gå naken. 

Anonymkode: 36063...347

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
sommerfuugl skrev (23 minutter siden):

Da hadde jeg svart dem at han får tilbud om mat, men nekter å ordne seg mat så da får han gå sulten. 

Anonymkode: 36063...347

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...