sommerfuugl Skrevet fredag kl. 16:37 #1 Skrevet fredag kl. 16:37 (endret) Hei, Jeg har en 14-åring som er utrolig uansvarlig, gjør nesten ingenting. Jeg må lage frokost og matpakke til skolen, og han sover til kl. 14 i helgene. Han vil ikke gå på skolen uten å klage og vil ikke gjøre noe som helst. Han vil ikke snakke, dusjer bare én dag i uka og vil bare spille på PC-en. Han ser fullstendig på TikTok, går på treningsaktiviteter som han liker, og det er det. Hva kan jeg gjøre? Han sier at han er et barn og vil være et barn. Han har dyre vaner og vi må kjøpe dyre merke klær eller han nekter å bruke Endret fredag kl. 16:38 av sommerfuugl 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:43 #2 Skrevet fredag kl. 16:43 Oppdrar ham? Anonymkode: a3333...2a6 12 7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:43 #3 Skrevet fredag kl. 16:43 Høres ut som at han har utrolig ettergivende foreldre som har gitt fra seg styringen og vært for slappe i oppdragelsen. Dette her har dere 80% skyld i selv, 20% skyldes at tenåringer er sånn av natur. Anonymkode: b9604...ff2 12 10
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:45 #4 Skrevet fredag kl. 16:45 Du MÅ faktisk ikke smøre mat. Du kan si "versågod, du vet hvor du finner brød". Det gjør ofte jeg til 9-åringen min når hun spør om mat Anonymkode: b9604...ff2 5 1
Nordlysstøv Skrevet fredag kl. 16:46 #5 Skrevet fredag kl. 16:46 Oppdra han, og fjern alle goder om han ikke skjerper seg 😈 5 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:47 #6 Skrevet fredag kl. 16:47 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som at han har utrolig ettergivende foreldre som har gitt fra seg styringen og vært for slappe i oppdragelsen. Dette her har dere 80% skyld i selv, 20% skyldes at tenåringer er sånn av natur. Anonymkode: b9604...ff2 Mulig det mest ignorante jeg har lest hittil i år. Anonymkode: 5e457...e69
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:47 #7 Skrevet fredag kl. 16:47 Hva slags konsekvenser gir du? Og hva er målet ditt? Han høres ut som han har det fritt vilt. Ungdommer trenger fortsatt grenser og regler. Er faktisk nå de trenger det. Grenser og regler skaper forutsigbarhet og trygghet! Tiktok ødelegger hjernen, og er avhengighetsskapende. Ville begynt med å begrense appen og sette grense på internett og pcbruk. Her har tenåringene 20min tiktok og youtube, 1 t på snapchat om dagen, og de må posjonere ut tiden selv. Alt stenger og det åpner ikke opp før etter 0730 dagen etter. Last ned family link om dere har android. Apple har sin egen kontroll om dere bruker apple. Her i huset får ingen sove lengre enn frokost i helgene. Frokosten er ca. 1030. De må og legge seg i rimelig tid. (Hender de får sitte oppe å se film med pappaen, men aldri senere enn 1). De må smøre mat og niste selv. Hvis ikke må de gå sultne på skolen, og det gjorde de bare ett par ganger før det var kjipt. Samtidig har jeg en del enkle alternativer til de. Feks fryste horn, vårruller, grove vafler, matmuffins etc som de kan ta. Hjernen til ungdommen er under ommøblering, en mager trøst! Anonymkode: 38793...371 4 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:13 #8 Skrevet fredag kl. 17:13 Hvorfor har han fri tilgang på pc og telefon? En 14-åring skal ikke ha tiktok. Min 15åring har enda ikke fått tiktok. Høres ut som noen har glemt å oppdra ungen sin. Du og den andre foreldren har en jobb foran dere. Dere trenger å ta en alvorsprat med tenåringen deres. Det er på tide at tenåringen får ansvar. Han er snart voksen og skal snart fly for egen maskin. Til da bør han kunne elementære ting, som å ta hånd om egen hygiene, ha en viss boevne, lære seg å lære ting (altså hvis man ikke vet noe, hvordan finner man ut av det?), lage mat, vaske klær, budsjettere sin egen økonomi og mere til. Om han vil ha merkeklær, da må han skaffe seg en jobb. Dere kan stå for en viss sum når det kommer til grunnleggende klær, men kostnader over det må han dekke selv. Sett en grense for hva dere kan betale. Anonymkode: fd602...ed0 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:11 #9 Skrevet fredag kl. 19:11 Svar da, TS Anonymkode: b9604...ff2 1
mommyaka Skrevet fredag kl. 19:21 #10 Skrevet fredag kl. 19:21 Og dette får han lov til? Her hadde jeg tatt vekk mobil...tatt vekk pc... ikke laget mat eller gjort noe for han. Hvorfor syr du puter under armene hans? DETTE er på deg 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:28 #11 Skrevet fredag kl. 19:28 Du må jo oppdra ungen. Anonymkode: 16106...4bb 3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:29 #12 Skrevet fredag kl. 19:29 sommerfuugl skrev (2 timer siden): Jeg må lage frokost og matpakke til skolen Han har dyre vaner og vi må kjøpe dyre merke klær eller han nekter å bruke Må? Han lager seg mat hvis han blir sulter. Han tar til takke med de klær dere kjøper hvis han ikke vil gå naken. Anonymkode: 44dc9...3b7 5
sommerfuugl Skrevet fredag kl. 19:36 Forfatter #13 Skrevet fredag kl. 19:36 5 minutter siden, AnonymBruker said: Må? Han lager seg mat hvis han blir sulter. Han tar til takke med de klær dere kjøper hvis han ikke vil gå naken. Anonymkode: 44dc9...3b7 Det virker dessverre ikke slik.😬🫣 Vi prøvde. Han spiser bare godteri og ikke mat, og nekter å ta på klær hvis de ikke er godkjente merker.😅
sommerfuugl Skrevet fredag kl. 19:37 Forfatter #14 Skrevet fredag kl. 19:37 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du må jo oppdra ungen. Anonymkode: 16106...4bb Hvordan ? Hva gjøre du? 1
sommerfuugl Skrevet fredag kl. 19:38 Forfatter #15 Skrevet fredag kl. 19:38 16 minutter siden, mommyaka said: Og dette får han lov til? Her hadde jeg tatt vekk mobil...tatt vekk pc... ikke laget mat eller gjort noe for han. Hvorfor syr du puter under armene hans? DETTE er på deg Å ta mobilen fra en 14-åring?! Ikke sikker på det. Han er vel ikke noe små barn.
sommerfuugl Skrevet fredag kl. 19:38 Forfatter #16 Skrevet fredag kl. 19:38 27 minutter siden, AnonymBruker said: Svar da, TS Anonymkode: b9604...ff2 Hva betyr TS?!
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:40 #17 Skrevet fredag kl. 19:40 sommerfuugl skrev (2 minutter siden): Vi prøvde. Han spiser bare godteri og ikke mat, og nekter å ta på klær hvis de ikke er godkjente merker.😅 Det skal være noen alvorlige diagnoser i bunn hvis mor må lage frokost og lunsj til en 14-åring. La han gå uten klær. Tipper han kler på seg. Anonymkode: 44dc9...3b7 3
sommerfuugl Skrevet fredag kl. 19:41 Forfatter #18 Skrevet fredag kl. 19:41 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor har han fri tilgang på pc og telefon? En 14-åring skal ikke ha tiktok. Min 15åring har enda ikke fått tiktok. Høres ut som noen har glemt å oppdra ungen sin. Du og den andre foreldren har en jobb foran dere. Dere trenger å ta en alvorsprat med tenåringen deres. Det er på tide at tenåringen får ansvar. Han er snart voksen og skal snart fly for egen maskin. Til da bør han kunne elementære ting, som å ta hånd om egen hygiene, ha en viss boevne, lære seg å lære ting (altså hvis man ikke vet noe, hvordan finner man ut av det?), lage mat, vaske klær, budsjettere sin egen økonomi og mere til. Om han vil ha merkeklær, da må han skaffe seg en jobb. Dere kan stå for en viss sum når det kommer til grunnleggende klær, men kostnader over det må han dekke selv. Sett en grense for hva dere kan betale. Anonymkode: fd602...ed0 Merkelig det du sier, de hadde klassekonto på TikTok på 7. trinn. Nei, tror ikke vi hadde noe feil oppdragelse.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:43 #19 Skrevet fredag kl. 19:43 sommerfuugl skrev (4 minutter siden): Hvordan ? Hva gjøre du? Lager ikke mat til tenåringen, han må gjøre det selv (han får ikke godteri istedet). Kjøper klær jeg tenker er greit, hvis han vil ha noe ekstra dyrt må han betale mellomlegget selv. Hadde jeg hatt en som bare var på tiktok og oppførte seg så dårlig som din hadde den telefonen forsvunnet. Og PC'n også. Slik oppførsel får konsekvenser. Anonymkode: 16106...4bb 3
sommerfuugl Skrevet fredag kl. 19:43 Forfatter #20 Skrevet fredag kl. 19:43 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal være noen alvorlige diagnoser i bunn hvis mor må lage frokost og lunsj til en 14-åring. La han gå uten klær. Tipper han kler på seg. Anonymkode: 44dc9...3b7 Skolen sier vi er ansvarlige for hans matpakke. Som sagt, vi prøvde, men da måtte vi snakke med skolen at han ikke har mat med seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå