Gå til innhold

Trøstespising

Gjest Gjest_Mia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mia_*

Jeg lurer på om det er noen her inne som trøstespiser. Isåfall, gjør du det ofte eller bare av og til, når du er ekstra stessa, noe trist har skjedd, osv?

Jeg har vanligvis et veldig sunt kosthold men denne trøstespisingen er iferd med å ta litt overhånd. Det spiller liksom ikke så stor rolle HVA jeg spiser, så lenge jeg spiser. Virker som det går automatikk i at å putte mat i munnen = demping av vonde følelser. Dermed spiser jeg alt for mye og vekta øker jevnt og trutt.

Når jeg er mett, men trist og lei for ett eller annet, og forsøker stålsette meg til å ikke spise for å dempe negative følelser, blir ting 10 ganger verre. Vet liksom ikke hva annet jeg skal gjøre for å ro meg ned, enn å spise.. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Når man spiser utløser det produksjon av serotonin som er et 'feel good'-stoff. Det varer ikke så lenge, så derfor må man spise mere for å føle seg bedre igjen.Det er en ond sirkel som ikke er så lett å bryte ut av.

Et tips er å prøve å stoppe seg selv før man spiser med et par spørsmål: 1. er jeg sulten? hvis svaret er nei er neste spørsmål: hva er det egentlig jeg vil ha?

Det svaret som kommer opp kan man notere på en lapp, eller gjøre noe med med en gang - det spørs på hvilket svar som dukker opp. Da føler man at man tar tak i det som er ugreit, og det kan være nok til at trangen til å spise gir seg for den gangen. Neste gang gjør man det samme osv.

Vær obs på at du kan komme opp med svar som betyr store endringer i livet, men det betyr ikke at du må settte det i verk med en gang - det kan være nok å vite hva man vil endre på og evt ha en langtidsplan for det.

Et annet tips er å nyte maten, kose seg med hver eneste bit, når man spiser vanlige måltider. Hvis man virkelig klarer å glede seg over en nydelig tomatbit, eller en lekker pastaskrue med deilig saus kan det være såpass tilfredsstillende at behovet for kosemat blir mindre. Ikke kast i deg maten, for da får du et serotonin-kick, men hjernen rekker ikke å registrere at man er mett før man har spist for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...