Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer?noen som kan beskrive det for meg?

Som har opplevd hvordan det er å ha det?

Lurer på om j kan ha det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror man må tisse veldig ofte og at det lukter litt rart "der nede"..

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg tror man må tisse veldig ofte og at det lukter litt rart "der nede"..

Ja, også svir det når du tisser pluss at det kan blø når du tisser.

Skrevet

Det kjennes ut som om man tisser barberblader. Og så må man tisse hele tiden, men det kommer nesten ingenting. Må "jobbe" for å få ut en dråpe. Og det er en skikkelig smertefull dråpe. I tillegg får man smerter i korsryggen fordi musklene spenner seg sånn.

Hvis du er helt i startfasen er det en sviende smerte helt i begynnelsen av urineringen (kan man si det?! ) og helt i slutten. I såfall, stikk og kjøp tranebærtabletter og DYTT INNPÅ!!! Appelsinjuice er bra, alt som er litt syrlig, som gjør det vanskelig for bakterier å feste seg.

Dersom det fortsatt gjør vondt (ikke la det gå for mange dager), så kom deg til legen eller legevakt (helt i orden å dra til legevakt med dette). Hvis man går for lenge med urinveisinfeksjon kan det nemlig videreutvikle seg til nyrebekkenbetennelse og tro meg, det vil du IKKE ha!!

Hmm.. flere tips: hva du nå enn gjør - ikke bli kaldt i korsryggen/rumpa/skrittet/lårene. Går du med korte gensere som blotter magen og sånn - glem det. Har du først fått det en gang, skal det ingenting til for å få det som perler på en snor! Hold deg varm på underkroppen!!!

Uriner SENEST 15 min etter sex, ta gjerne en dusj, evt vask deg med intimserviett eller noe, for å hindre at bakterier setter seg. Dette tipset er -viktig- og er noe -alle- legene du kommer borti vil fortelle deg.

SÅ for å oppsummere:

* tranebær tabletter

* varm underkropp

* ta turen innom badet senest 15 min etter sex

Lykke til og god bedring!!!

Gjest gjest1
Skrevet

Luktet ikke rart hos meg, men jeg tisset kniver ut urinhullet :(

Skrevet

Masse vann og c-vitaminer og prøv å la være å tisse for ofte, selv om du føler trang til å gå på toalettet... (c-vit. gjør urinen sur og bakteriene trives ikke og med mengder med vann skyller du ut bakteriene...). UVI kan minne om clamydia, men når du leverer inn urinprøve til legen, så kan de samtidig sjekke om du har clamydia via urinprøven.

Jeg har ikke vært plaget med UVI på mange år, men tar c-vitaminer straks jeg merker symptomer.

Gjest seroxata
Skrevet

pisse piggtråd beskriver en urinveisinfeksjon veldig bra. *grøss*

Skrevet

Okei nå skal jeg beskrive hvordan det føles får meg når jeg får urinveisinfeksjon.

Det begynner med at jeg føler meg veldig uvel.. så kommer det mer og mer smerter nedentil og oppover i magen. Blir svimmel og veldig dårlig. Så må jeg gå å tisse konstant, og det føles som nevnt her som piggtråd som kommer ut..det gjør utrolig, utrolig vondt.

Jeg har så kraftige infeksjoner at jeg tisser rent blod etter noen timer.. Og jeg har vondt HELE tiden, også når jeg ikke tisser så å legge seg ned å hvile er helt umulig. Vrir meg i smerte. Ja det høres kanskje forferdelig ut , men det er det også!

Nå har jeg heldigvis en avtale med legen om å ha antibiotika liggende som jeg tar med en gang jeg kjenner at jeg er i ferd med å få en infeksjon. På denne måten klarer ikke infeksjonen utvikle seg skikkelig og jeg slipper unna de værste plagene. (medisinen tar 6 timer før symptomene lindres hvis den er helt utviklet. og det er 6 jævlige timer)

Men jeg er en av de som får KRAFTIGE infeksjoner..finnes de som har infeksjon men mindre symptomer.

Råd til slutt som har holdt meg frisk i hele 1 år! (jippey!!)

- Vær ALLTID varm på bena. Jeg bruker sokker til og med om natten.

- drikk appelsinjus daglig for å surgjøre urinen og tilføre c vitamin

- drikk mye vann i løpet av dagen

- tiss etter samleie

- for all del ikke hold deg! men tiss når du må

Skrevet

Må bare si at tranebær hadde ingen effekt på meg. Jeg fikk det selvom jeg tok tilskudd av tranebær.

Tranebær funker bare om infeksjonen skyldes e coli bakterier (som den ofte gjør, tarmbakterier kommer inn i urinrøret..)

Men infeksjonene kan også skyldes andre bakterier og det gjør de tydeligvis på meg.

Skrevet

Ser det er noen som skriver her at man garantert vil få UVI tilbake om man først har fått det en gang.

Det stemmer ikke på meg.

Jeg fikk UVI 3 ganger i løpet av graviditeten, men har aldri hatt det verken før eller siden.

Håper jeg aldri får det igjen, for det var noen helvetes smerter som jeg ikke engang unner min verste fiende. :riste:

Skrevet

De mener vel heller det at sjansen er stor for å få det flere ganger når man først har fått det en gang. Ikke at man nødvendigvis er garantert å få det flere ganger.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Bella_*
Skrevet

Jeg fikk urinveis infeksjon etter første gang jeg hadde sex med min kjæreste. 1 gang jeg hadde det var det ikke så vondt (i forhold til 2.gang). Det svei når jeg skulle på do og jeg måtte konstant på do uten at det kom ut noe. Var bare et par dråper som svei som f***! Det begynte å blø noen dager etter også.

Fikk tabeletter som venninna mi hadde på seg så da gikk det over.

2.gang jeg hadde det...Glemmer aldri det! Var det værste og vondeste jeg noen gang har hatt! Kan nesten ikke beskrives:/ Jeg reiv meg i håret hver gang jeg måtte på do, og klarte ikke ligge engang. Måtte sende kjæresten til apoteket kl. 3 om natta. Var våken til 06 og lå og vrei meg rundt til tablettene begynte å virke.

Nå ser desverre ikke jeg kjæresten min så ofte pga avstand,men skal jeg få dette hver gang jeg møter han? Etter 1.gang jeg fikk det hadde vi ikke sex, men så fikk jeg det igjen da vi hadde sex igjen. Finnes det ingenting man kanta mot det, vil helst slippe dette hver gang vi møtes:/

Skrevet

Jeg har jobbet som sykepleier så dette vet jeg;)

Symptomer til urinveisinfeksjon (uvi) er:

- svie når en tisser

- lukter mer/sterkere tisselukt

- mer utflod

- mørkere gulfarge på urinen.

Håper dette var svar nok.

Skrevet

Glemte en ting.

Ett symptom til er at en må ofte må på do og da kommer det bare noen dråper, kan være noe ubehagelig.

Spørst på hvor "hard " du er rammet.

God bedring;)

Skrevet

Urinveis infeksjon kommer at du ikke er tørker deg skikkelog når du feks er på wc.

En skal tørke fremmet ifra og bak !!!!

KJempe viktig.

En annen ting er at blærekatar er IKKE det samme som urinveisinfeksjon, IKKE bland symptomene.

Skrevet

Blæren er da virkelig en del av urinveiene, og blærekatarr (cystitt) er derfor én form for urinveisinfeksjon. UVI er et generelt begrep og kan bety infeksjon i alle deler av urinveiene, dvs. urinrør, blære, urinledere, nyrene...

Og jeg tviler på om urenslighet (tørking feil vei) er årsaken når voksne damer får UVI. ;) Noen får bare lettere infeksjoner enn andre, og det kan gå i perioder. Jeg var veldig plaget tidligere, men har nå "vokst det av meg" igjen, uten at jeg kan se at jeg skulle gjøre noe annerledes nå enn tidligere... Jeg har blitt flink til å gjenkjenne symptomene, da, så om jeg skulle merke noe murring hiver jeg innpå så mye vann jeg klarer uten å spy, og får som regel stoppet det før det blir en skikkelig infeksjon.

• Liker 1
Skrevet

Det jeg har opplevd da når jeg har hatt UVI, er:

* Ofte trang til å tisse

* Liten mengde med urin når man er på do, kan forekomme blod i urinen

* Problemer med å rekke fram til noen når man er tissetreng, for mengden er så stor at man ikke klarer å holde igjen, og man ender opp med å tisse på seg

* Smerter/ubehag i underlivet

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja, man kan vel det. :)

Men vet ikke om jeg vil anbefale det da.

Første gangen jeg hadde UVI, så var den infeksjonen ganske sterk, og det var ikke så godt med sex da.

Skrevet
Jeg lurer?noen som kan beskrive det for meg?

Som har opplevd hvordan det er å ha det?

Lurer på om j kan ha det?

Har ikke lest tråden, men det føles som å sitte på ei spikermatte, skikkelig vondt...

Jeg skrev i et annet innlegg her at jeg har unngått UVI i snart 15 år, pga at jeg drikker masse vann, har høyt inntak av c-vitaminer (ca 1000-1500 mg per dag, men det er ikke bare for å unngå Uvi, også for å "reparere" at jeg røyker...) og drikker nesten daglig tranebær-saft.

Men har du gått lenge med uvi, så må du oppsøke legen. Uvi kan angripe nyrene og da har det gått for langt, men "det vet jo alle", du overlever om nyrene blir angrepet, men da blir du satt ut, feber osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...