Gå til innhold

Finnes det tidløse plagg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av flere tråder her om hva som er in og hva som er "kjærringstil" og lignende. Finnes det tidløse plagg? 

Jeg er 40 år og selv om jeg verken har interesse av, eller råd til, å følge trender slavisk ønsker jeg heller ikke å ende opp med en skikkelig kjærringstil. Jeg er ikke interessert i å kle meg som en 20-åring, men tenker det finnes en middelvei mellom å bli en sånn som "klær skal være komfortable og praktiske, utseende har ikke noe å si" og en som skal henge med på absolutt alt av trender. 

Mitt inntrykk er at, joda, blazere, ankelstøvletter, jeans, denimjakker, sneakers og trenchcoats er tidløse plagg, men det er jo ulike typer av disse plagene som er trendy og derfor blir tidløse plagg "utdaterte" i perioder. I perioder er det oversized som er tingen, mens det om noen år er formsydde klær som er in. Er det mulig å kle seg sånn høvelig tidløst uten å måtte kjøpe nye plagg hvert fjerde år for å henge med på trendene?

Hjelper jo ikke å ha en fin oversized blazer når den har blitt kjerringstil og det som er in er den figursydde blazeren.

Noen som har eksempler på feks influensere på instagram som har en litt tidløs stil og klarer å henge med uten å kjøpe nye plagg hele tiden?

Selv er jeg veldig glad i UseLess på instagram, synes hun har veldig fin stil og elsker fokus på kapselgarderobe og gjenbruk.

Anonymkode: 550e0...8ee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo kjøre din helt egen stil, så slipper du å forholde deg til moter. Da er man hverken in eller ut. 

Eller gjøre slik som meg: ha såpass lite klær at de blir utslitt, må kjøpe nytt innimellom. Da får man moderne elementer blandet med litt umoderne elementer, slik at det ikke ser ut som man henger fast i et årstall. 

Anonymkode: ed8b7...853

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

jeans i en form som kler deg er tidløst, samme med dressbukse. Jakke med klassisk snitt for eksempel fra Sand i sort, holder i årevis uten å gå ut av motebildet. hvit skjorte er også en sikker vinner, pologenser i nøytrale farger for eksempel, helt hvit eller sort teskjorte er en slik klassiker. 

Anonymkode: f1aed...f74

• Liker 4
Skrevet

Marlene Dietrich-bukser i gode naturmaterialer og løse, ledige silkebluser er tidløst.

Tenk alltid gode materialer, og ledig (men absolutt ikke "over-sized") snitt. Glem jeans, olajakker og sånt tull.

Anonymkode: a754b...d18

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil påstå at en formsydd blazer er tidløs uansett. Samme med en trenchcoat som rekker til knærne, eventuelt rett over, i en nøytral farge. De som er jakkekorte eller så lang at de går til anklene er ikke tidløse varianter av plagget. Rett og slett gå for noe som har likt snitt som originalen.

Anonymkode: ad251...bdd

• Liker 3
Skrevet

Det må jo bli kjeledressen!

Anonymkode: 2c2d0...e9c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Onepiece?

Anonymkode: 97955...7f6

Skrevet

Levis 501

Anonymkode: ef2eb...6af

• Liker 2
Skrevet

Plagg som har noe spesielt ved seg som du virkelig elsker. Da spiller det ingen rolle om trender kommer og går, når du har en variant som aldri var skikkelig IN, aldri blir skikkelig UT og som passer din kropp og din stil. 

Ellers så er det kanskje best å holde seg til "middels", kjøp bukser som hverken er veldig smale eller veldig vide. Skjorter som ikke er helt formsydde, men definitivt ikke over-size. Og sørg for at proporsjonene passer din kropp.

Og følg med på stylingen. Før skulle f.eks alltid bukse og sko matche, fordi det var forlengende for beina visstnok. Nå sier mange motefolk motsatt. Sko skal tilføre kontrast, balansere antrekket og være fokuspunkt. Bare et eksempel, det finnes sikkert hundrevis av sånne småting som gjør at du kan bruke de samme gamle klærne, satt sammen på litt nye måter, og se oppdatert ut.

• Liker 2
Skrevet

Mitt tips er å kjøpe plagg etter hva som er din stil. Hva som er din smak og hva som er kledelig til deg. Og ikke bry deg så mye om trender. Eller hva andre mener er kjerring 

Flatterende klær er i utgangspunktet mindre "kjerring" etter min mening, da jeg forbinder "kjerring" med noe litt formløst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et tidløst plagg er for meg et plagg som sitter perfekt, samsvarer med en persons personlige stil (uansett alder) OG lar seg kombinere med andre ting, uavhengig av hva som er moderne. Det som er tidløst for meg er derfor kanskje ikke tidløst for deg.

Jeg vil påstå at jeg har blitt ganske så trygg på min personlige stil etterhvert, og jeg får høre ofte fra kjente, og noen ganger også fra ukjente på gata, at jeg har «kule klær» og ser bra ut.

Dette er noen eksempler på ting som er tidløst PÅ MEG, som passer til nesten alt i garderoben min uansett hva som er moderne: lang trenchcoat, rette jeans, lave converse-sko, runde Ray Ban-solbriller med metallinnfatning, en knelang, rød kjole, en sort cardigan, et oversized Acne-skjerf, en sort blazer og en lang, gul kjole med krage og knepping.

Anonymkode: 31716...f4f

• Liker 1
Skrevet

Den lille sorte. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...